VY_32_INOVACE_1/20A-ICT/PE/ON Číslo projektu CZ.1.07/ 1.5.00/34.0673 Název školy SOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast Vzdělávání pro zdraví Předmět Zdravověda Tematický okruh Stáří Název materiálu Pozorování nemocných Číslo materiálu VY_32_INOVACE_4C_ZDR_16(20) Autor Andrea Ječmenová Datum tvorby 01.09.2012 Všechna neocitovaná díla jsou dílem autora.
Anotace Prezentace Microsoft PowerPoint přibližuje současný postup ošetřování a přístup k seniorům. Prezentace je určena jako podpůrný materiál k výkladu učitele, lze použít i k opakování učiva. Cílem prezentace je studentům vštípit moderní pojetí péče o seniory.
Pozorování nemocných Andrea Ječmenová 2012
Změny vzhledu kožní ústrojí pohybový systém nervový systém smyslové vnímání a spánek Změny chování změny psychiky – změny osobních rysů a vlastností jedince zhoršení přizpůsobení se životním změnám emoční labilita – plačtivost, úzkost, strach ztráta životního partnera, problémy v rodině sociální změny
Denní rozvrh
Činnosti podporující mentální schopnosti trénink paměti orientace v realitě Činnosti podporující fyzické schopnosti a fyzickou zdatnost pohybová cvičení dechová cvičení procvičování jemné motoriky vaření, pečení
Činnosti podporující senzorické schopnosti poslech hudby výstavy, přednášky sledování filmů Pet terapie léčba pomocí domácích zvířat
Dodržování pitného režimu
Správný jídelníček více bílkovin vlákniny vitamínů minerálů Spánek důležitý i odpolední spánek pokusit se spát bez hypnotik odstranit poruchy spánku
Dodržování léčebného režimu
Správná komunikace Vhodná komunikace je jedním ze základních pilířů dobrého vztahu mezi pečovatelem a klientem. Důležitý je soulad verbální a neverbální komunikace, aktivní naslouchání a empatie.
Zásady správné komunikace 1. Mít připraven druh rozhovoru vzdělávací ošetřovací naslouchající podporující motivující 2. Správný pozdrav a oslovení 3. Vytvořit důvěryhodný vztah
Problémy v komunikaci klient odmítá kontakt nechce sdělovat žádné informace nevěří pečovateli somatické a psychické bariéry neochota hovořit na intimní témata neklid a hluk v prostředí přítomnost dalších klientů nesprávná komunikace ze strany pečovatele nezájem o klienta pasivní naslouchání
Kontrolní otázky a cvičení Význam a druhy denních činností v péči o seniory. Jak správně se seniory komunikovat, zásady při komunikaci. Jaké se mohou objevit problémy v komunikaci a jak je správně odstraňujeme? Úkol : Připravte dvě jednoduché pracovní činnosti pro malou skupinku seniorů, které budete provádět se seniory v rámci odpolední aktivity. Pracujte s internetovými zdroji.
Použité zdroje PhDr. Marie Rozsypalová, Mgr. Alena Šafránková Ošetřovatelství I. INFORMATORIUM, spol. s.r.o. 2002 ISBN 80-8607-96-3 Fotografie archiv autorky