Empatie Z řeckých slov en + pathos (v + cítění) je schopnost vcítit se do pocitů a myšlenek druhého.
Empatickou reakcí dáváme druhému člověku najevo zájem, vcítění, podporu a porozumění. Zahrnuje aktivní naslouchání, vyjádření porozumění a vyjádření podpory. Empatickou podporu vyjádříme tím, co řekneme a jak to řekneme (verbální a neverbální část sdělení)
Tři složky empatické reakce: aktivní naslouchání vyjádření porozumění vyjádření podpory Aktivní naslouchání (projevy zájmu jsou verbální - parafrázování slyšeného, použití krátkých kontaktových slov, např. aha, hm, ano i neverbální - pohled do očí, přikyvování…)
Vyjádření porozumění – pojmenujeme, co druhý prožívá (Rozumím, co asi teď cítíš, asi by ti mohlo pomoci…), dáváme mu najevo porozumění. Vyjádření podpory – partner cítí naši podporu (Myslím na Tebe, určitě to zvládneš…). Empatickou reakcí dáváme druhému člověku najevo, že nám na něm záleží, posilujeme naši blízkost a důvěru.
Empatie není soucit (vyjádření lítosti bez pochopení situace) V empatické reakci nemusíme druhým dávat rady, stačí být účasten a vyslechnout, vcítit se do situace druhého.
Rozhodněte, zda uvedené výroky platí (ANO/NE): Pro schopnost empatie je užitečné umět odložit své vlastní názory, hodnoty, předsudky. (ano) 2) Empatie může být vrozená, nebo ji lze studovat.
3) V empatické reakci projevíme svou lítost a soucit 3) V empatické reakci projevíme svou lítost a soucit. (ne) 4) Navrhněte tři povolání, která vyžadují rozvinutou schopnost empatie: (např. lékař, učitel, psycholog, manažer, herec, sociální pracovník…) Ve kterých povoláních není empatie upřednostňována? (např. dělník v pásové výrobě, mechanicky pracující člověk…)
Zdroje: Kolektiv autorů. Český jazyk a komunikace pro střední školy 1 Zdroje: Kolektiv autorů. Český jazyk a komunikace pro střední školy 1.díl. První vydání. Brno: Didaktis, 2010. 64 s. ISBN 978-80-7358-166-4 www.empatie.ic.cz