Empatie Z řeckých slov en + pathos (v + cítění) je schopnost vcítit se do pocitů a myšlenek druhého.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
proces komunikace Škola:
Advertisements

pro společnost Chodura
Role vztahu v pomáhajících profesích Prezentace v předmětu PORADENSTVÍ VE VZDĚLÁVÁNÍ.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_
1 Týmová práce TYMP1/ C3 Komunikace (nejen) v týmu. Pavla Kotyzová UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ, ÚSTAV MARKETINGOVÝCH.
P OSTOJE Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu CZ.1.07/1.1.04/
Senior jako klient sociálních služeb- způsob práce se seniory
Lidská komunikace.
► Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT  Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Zásady dobré komunikace
Interpersonální komunikace ve škole Etická výchova, o.p.s.
Empatie. Vcítění je složitý vnitřní proces skládající se z následujících složek:  Jsem připraven/a vžít se do situace svého protějšku. (Jak se ti v této.
PSFA 2 Přednáška č.4 Téma: Asertivita.
Nová identita 1 Projekt: Svět práce v každodenním životě Číslo projektu: CZ.1.07/1.1.26/ ©Gymnázium Hranice, Zborovská 293 Aktivita č.1: Výchova.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_3.1.1.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
Komunikační dovednosti
Charakteristiky zdravé komunikace
, PREZENTAČNÍ TECHNIKY Poznání sebe sama ve skupině (jak jednám při hromadné aktivitě)
Anotace: Výklad spojený s diskusí JMÉNO AUTORA: MGR. VLASTA KOLLARIKOVÁ DATUM VYTVOŘENÍ: ČÍSLO DUMU: VY_32_INOVACE_20_OSZV_ON Ročník: I. Vzdělávací.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
KOMUNIKACE OLGA BÜRGEROVÁ. CÍLE:  VÝZNAM PRVNÍHO DOJMU  UMĚT NAVÁZAT KONTAKT.
MEDIÁLNÍ KOMUNIKACE.
Sebeuvědomění a sebekontrola
Poruchy v komunikaci Tereza Svobodníková.
Komunikace s rodiči.
(emoční nebo emocionální kvocient)
Emoční inteligence součást sociální inteligence, schopnost a dovednost vnímat, poznávat a diferencovat vlastní i cizí pocity, emoce, afekty a nálady a.
Komunikace. Komunikace Komunikace je přenos nejrůznějších informačních obsahů v rámci komunikačních systémů Komunikace je přenos nejrůznějších informačních.
Zdravotnický asistent, první ročník Komunikace Autor: Mgr. Lenka Březíková Vytvořeno: jaro 2012 SZŠ a VOŠZ Zlín ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha.
Upozorňujeme, že se šíří nový virus... CNN. JEDINÝ ČLOVĚK HO DOKÁŽE ODEVZDAT MILIÓNŮM, PROTOŽE SE PŘENÁŠÍ OHROMNĚ RYCHLE Z JEDNÉ OSOBY NA DRUHOU.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2.
Zásady efektivní komunikace
Pedagogická komunikace
ZÁKLADY ASERTIVITY.
Aktivní naslouchání Nejdůležitější dovedností v procesu komunikace s partnerem je naslouchání.
Dekódování, zpětná vazba Sdělení dekódujeme smyslovým vnímáním. Nejen systémem znaků, ale snažíme se porozumět sdělení jako celku. Proces dekódování.
KOMUNIKACE 1.Obecné zásady úspěšné komunikace 2.Formy komunikace 3.Komunikace organizace jako celku.
Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/ , VY_32_INOVACE_nov45 Autor Mgr. et Mgr. Jitka.
Vliv společenského prostředí na utváření osobnosti, sociální prostředí, komunikace a socializace.
Komunikace – základní pojmy: Communicare (lat.) - pracovat na něčem společném - být účasten - sdílet se - oznámit, radit se - domlouvat se - sjednotit.
Anotace Aneb o dorozumívání  Slovo cizího původu, které znamená 1. Spojení - veřejné dopravní prostředky a veřejnou dopravu ( silnice, dráha) 2. Dorozumívání.
Číslo projektuCZ.1.07/ / Název školySOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast Sociální vztahy a dovednosti Předmět Zdravotnická.
Lekce 7 – Komunikujeme beze slov Rozvoj podnikatelských dovedností na ZŠ ve Zlínském kraji Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.08/ Modul 1 –
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr. Veronika Kubincová Název materiálu: VY_32_INOVACE_8_10_ Test,komunikace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Komunikace při přijímacím řízení a v pracovním týmu
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Název: VY_32_INOVACE_VVP_9A_10F Škola:
VY_32_INOVACE_1/20A-ICT/PE/ON
Komunikace Mgr. Vladimír Velešík.
Mimoverbální komunikace
ŠKOLA: Základní škola Velké Karlovice, okres Vsetín
CITY A JEJICH PROJEVY Mgr. Michal Oblouk.
Rozvoj podnikatelských dovedností na ZŠ ve Zlínském kraji
Profese trenéra.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
ANOTACE SEZNÁMIT ŽÁKY S ROZVOJEM VŠECH TŘÍ ČÁSTÍ SEBEDŮVĚRY -
  Číslo projektu: CZ.1.07./1.5.00/ Název projektu: Zlepšení podmínek pro vzdělávání na SUŠ, Ostrava.
Nejdůležitější dovedností s partnerem je naslouchání.
ZÁKLADY SOCIÁLNÍ KOMUNIKACE
Jejich přijímání a vyjádření
Význam sociálních podnětů pro rozvoj empatie a mentalizace aneb dívej se mi do očí Schopnost orientace v pocitech jiného člověka má neurobiologický základ,
Osobnost člověka z hlediska sociální psychologie
Mgr. Kateřina Lojdová, Ph.D.
Temperament, charakter, motivace
Komunikační a prezentační dovednosti / C2
Sociální psychologie.
Charaktristika češtiny, národní jazyk a jeho útvary
Komunikace Andrea Ječmenová 2012.
Transkript prezentace:

Empatie Z řeckých slov en + pathos (v + cítění) je schopnost vcítit se do pocitů a myšlenek druhého.

Empatickou reakcí dáváme druhému člověku najevo zájem, vcítění, podporu a porozumění. Zahrnuje aktivní naslouchání, vyjádření porozumění a vyjádření podpory. Empatickou podporu vyjádříme tím, co řekneme a jak to řekneme (verbální a neverbální část sdělení)

Tři složky empatické reakce: aktivní naslouchání vyjádření porozumění vyjádření podpory Aktivní naslouchání (projevy zájmu jsou verbální - parafrázování slyšeného, použití krátkých kontaktových slov, např. aha, hm, ano i neverbální - pohled do očí, přikyvování…)

Vyjádření porozumění – pojmenujeme, co druhý prožívá (Rozumím, co asi teď cítíš, asi by ti mohlo pomoci…), dáváme mu najevo porozumění. Vyjádření podpory – partner cítí naši podporu (Myslím na Tebe, určitě to zvládneš…). Empatickou reakcí dáváme druhému člověku najevo, že nám na něm záleží, posilujeme naši blízkost a důvěru.

Empatie není soucit (vyjádření lítosti bez pochopení situace) V empatické reakci nemusíme druhým dávat rady, stačí být účasten a vyslechnout, vcítit se do situace druhého.

Rozhodněte, zda uvedené výroky platí (ANO/NE): Pro schopnost empatie je užitečné umět odložit své vlastní názory, hodnoty, předsudky. (ano) 2) Empatie může být vrozená, nebo ji lze studovat.

3) V empatické reakci projevíme svou lítost a soucit 3) V empatické reakci projevíme svou lítost a soucit. (ne) 4) Navrhněte tři povolání, která vyžadují rozvinutou schopnost empatie: (např. lékař, učitel, psycholog, manažer, herec, sociální pracovník…) Ve kterých povoláních není empatie upřednostňována? (např. dělník v pásové výrobě, mechanicky pracující člověk…)

Zdroje: Kolektiv autorů. Český jazyk a komunikace pro střední školy 1 Zdroje: Kolektiv autorů. Český jazyk a komunikace pro střední školy 1.díl. První vydání. Brno: Didaktis, 2010. 64 s. ISBN 978-80-7358-166-4 www.empatie.ic.cz