Matematika Pravděpodobnost

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Projekt OP VK č. CZ.1.07/1.5.00/ Šablony Mendelova střední škola, Nový Jičín Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR. Byl uskutečněn.
Advertisements

Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Daniel Hanzlík Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava, příspěvková.
Projekt OP VK č. CZ.1.07/1.5.00/ Šablony Mendelova střední škola, Nový Jičín Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR. Byl uskutečněn.
POČET PRAVDĚPODOBNOSTI
Projekt OP VK č. CZ.1.07/1.5.00/ Šablony Mendelova střední škola, Nový Jičín Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR. Byl uskutečněn.
Kombinatorika, pravděpodobnost, statistika
Projekt OP VK č. CZ.1.07/1.5.00/ Šablony Mendelova střední škola, Nový Jičín Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR. Byl uskutečněn.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Daniel Hanzlík Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava, příspěvková.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Daniel Hanzlík Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava, příspěvková.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Miluše Nováková. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky 1.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Vladimír Mikulík. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Matematika Kulová úseč a vrchlík. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu DUM Škola budoucnosti s využitím IT VY_6_INOVACE_MAT44 Název školy SPŠ a.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Mgr. Renáta Burdová Název prezentace (DUMu): 4.4 – 4.5 Nerovnice v podílovém tvaru, definiční obor log. funkce Název.
MATEMATIKA Mocniny v praxi. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo.
Soustavy dvou lineárních rovnic o dvou neznámých Množiny kořenů
Soustavy dvou lineárních rovnic o dvou neznámých Procvičování
Matematika Kulová vrstva, kulový pás
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM
Mocniny s racionálním exponentem II.
Podmíněné pravděpodobnosti
Lineární nerovnice o jedné neznámé - řešené příklady
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Opakování Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Geometrická posloupnost - součet
Geometrická posloupnost
Geometrická posloupnost - příklady
Matematika Vzájemná poloha přímek a rovin
Vzájemná poloha přímek v rovině – procvičování 2
Nerovnice v součinovém tvaru
Opakování Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Dělení mnohočlenu mnohočlenem II.
Pythagorova věta - příklady
Kvadratické rovnice - kořeny rovnic
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
Kvadratické rovnice - procvičování
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Pravděpodobnost. Náhodný pokus.
Neúplné kvadratické rovnice
Matematika Komolý jehlan
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Soustava dvou lineárních rovnic o dvou neznámých I.
Kvadratické rovnice II.
Vzdálenost bodu od přímky. Vzdálenost rovnoběžek.
Směrnicový tvar rovnice přímky
Matematika Variace.
Aritmetická posloupnost - součet
Matematika Parabola.
Nerovnice s neznámou ve jmenovateli
ELEKTROTECHNIKA Řazení kondenzátorů – sériové řazení
Goniometrické funkce v pravoúhlém trojúhelníku
Vzdálenost bodu od přímky
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Lineární nerovnice o jedné neznámé
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Procvičování – analytická geometrie v rovině
Nerovnice s absolutní hodnotou II.
Úpravy algebraických výrazů
MATEMATIKA Mocniny s přirozeným exponentem
Opakování na písemnou práci z lineárních nerovnic
Aritmetická posloupnost jednoduché příklady
VY_32_INOVACE_64.
MATEMATIKA Mocniny s racionálním exponentem
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
Transkript prezentace:

Matematika Pravděpodobnost

Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0608 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo materiálu: 06_02_32_INOVACE_19

Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR. PRAVDĚPODOBNOST Předmět: Matematika Ročník: 3. Jméno autora: Mgr. Hana Gaďurková Škola: SPŠ Hranice Anotace : obsahuje ukázkově řešené příklady a příklady k procvičení počtu pravděpodobnosti Klíčová slova: jistý jev, nemožný jev, pravděpodobnost Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Hana Gaďurková Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.

Co je to pravděpodobnost? Pravděpodobnost nějakého jevu je číslo, které udává, jak moc či málo můžeme daný jev očekávat. Čím je pravděpodobnost vyšší, tím si můžeme být daným jevem jistější a naopak. Míra pravděpodobnosti náleží do uzavřeného intervalu .

Klasická definice pravděpodobnosti P(A)… pravděpodobnost jevu A n … počet všech možných výsledků náhodného pokusu m … počet všech příznivých výsledků jevu A

Platí: Pravděpodobnost nemožného jevu je rovna nule: Pravděpodobnost jistého jevu je rovna jedné: Pravděpodobnost libovolného jevu A: Pravděpodobnost jevu opačného A´:

Příklad 1 V zásilce je 30 výrobků, z nichž jsou 2 vadné. Jaká je pravděpodobnost, že při výběru výběru jednoho výrobku vyberu právě zmetek?

Řešení příkladu 1 počet všech možných jevů (vytáhnu nějaký výrobek) n = 30 Počet všech příznivých výsledků jevu A (vytáhnu zmetek) m = 2 Pravděpodobnost jevu A, že vytažený výrobek bude zmetek:

Příklad 2 Ve třídě je 35 žáků, z toho 20 děvčat. Vybereme náhodnou pětici žáků. Jaká je pravděpodobnost, že vybereme tři děvčata a dva chlapce?

Řešení příkladu 2 počet všech možných jevů (vyberu pětici žáků) Počet všech příznivých výsledků jevu A (vyberu 3 děvčata a 2 chlapce) Pravděpodobnost jevu A:

Příklad 3 V osudí je 7 červených a 10 modrých koulí. Namátkou vybereme 5 koulí. Jaká je pravděpodobnost, že mezi nimi budou alespoň 3 červené?

Řešení příkladu 3 počet všech možných jevů (vyberu 5 koulí) Počet všech příznivých výsledků jevu A (mezi pěti vybranými budou alespoň 3 červené ⇒ červené budou buď 3 nebo 4 nebo 5!) Pravděpodobnost jevu A:

Příklad 4 Střelec zasahuje cíl s pravděpodobností 0,80. Jaká je pravděpodobnost, že ze tří ran dvakrát zasáhne a jednou mine cíl?

Řešení příkladu 4 Pravděpodobnost, že zasáhne cíl Pravděpodobnost, že mine cíl Pravděpodobnost, že dvakrát zasáhne a jednou mine cíl

Úlohy k samostatnému řešení

1) Jaká je pravděpodobnost, že při hodu kostkou padne číslo větší než 4? 2) V zásilce je 20 výrobků, z nichž 3 jsou vadné. Jaká je pravděpodobnost, že při náhodném výběru 4 výrobků to nebudou zmetky? 3) Autobusem cestovalo 8 mužů a 10 žen. Při nehodě se zranili 4 osoby. Jaká je pravděpodobnost, že se zranili 2 muži a 2 ženy?

4) Z osmnácti očíslovaných lístečků náhodně vybereme 2 4) Z osmnácti očíslovaných lístečků náhodně vybereme 2. Jaká je pravděpodobnost, že obě čísla na lístečcích jsou sudá? 5) Ve třídě je 30 žáků, pět z nich nemá domácí úkol. Učitel náhodně zkontroluje 6 žáků. Jaká je pravděpodobnost, že nejvýše dva žáci, které učitel kontroluje, nemají domácí úkol? 6) Student si u zkoušky vytahuje 3 otázky z 10 a je připraven na 5 z nich. Jaká je pravděpodobnost, že si vytáhne pouze otázky, na které je připraven?

Řešení: 1) 0,5 2) 0,4912 3) 0,4118 4) 0,2353 5) 0,9587 6) 0,0833

Citace: http://www.matweb.cz [online]. [cit. 19.8.2012]. Dostupný na http://www.matweb.cz/pravdepodobnost Ilustrace www.office.microsoft.com Části textu použity z učebnice: HUDCOVÁ, Milada; KUBIČÍKOVÁ, Libuše. Sbírka úloh z matematiky pro SOŠ, SOU a nástavbové studium. PRAHA: Prometheus, 2000, ISBN 80-7196-165-5