souvětí souřadné (parataktické )

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
aneb CO JSME SE O NICH DOZVĚDĚLI V 7. TŘÍDĚ
Advertisements

Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“
Rozbory souvětí.
Anotace: Prezentace seznamuje žáky se stavbou souvětí
Anotace: Prezentace seznamuje žáky se stavbou souvětí
VÝZNAMOVÉ POMĚRY MEZI VEDLEJŠÍMI VĚTAMI
Několikanásobné větné členy
Autor: Mgr. Hana Novotná Název : VY_32_INOVACE_3A05Čj9_Věty vedlejší
Škola:Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_CESKYJA ZYK1_19 Tematická.
VEDLEJŠÍ VĚTY.
Souvětí souřadné, souvětí podřadné
1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Anotace: Prezentace seznamuje žáky se stavbou souvětí
Číslo projektu, šablona: CZ 1.07/1.4.00/ , III/2 Využívání informačních a komunikačních technologií ve výuce Kdo vytvořil, ověřil: Dana Suchá, Dana.
Několikanásobné větné členy
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_ 365_Poměry mezi větami hlavními AUTOR: Mgr. Markéta Lyková.
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_27_CJL_NP2 Ročník: II. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Digitální učební materiál
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Rozbor souvětí.
Využívání informačních a komunikačních technologií ve výuce
Vedlejší věty - obecně Vedlejší věta (VV) zastupuje větný člen své věty řídící Na VV se ptáme stejně jako na větný člen Ptáme se na ni větou řídící Větou.
Mgr. Michal Oblouk INTERPUNKCE V SOUVĚTÍ.
DRUHY VEDLEJŠÍCH VĚT 7.ROČNÍK.
Poměry mezi větami hlavními v souvětí souřadném Mgr.Renata Telingerová
Věta vedlejší příslovečná podmínková
Spojky.
Druhy vedlejších vět Český jazyk 7. ročník ZŠ Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt.
rozbor věty rozbor souvětí spojovací výrazy
Skladba souvětí.
Název materiálu:VY_32_INOVACE_CJ2r0119 Název sady:Morfologie pro 2. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor:Český jazyk a.
CJL - mluvnice Souvětí Mgr. Zina Omelková
(7. ročník). Vypracovala: Mgr. Věra Sýkorová Použitá literatura: E. Hošnová a kol.: ČESKÝ JAZYK pro základní školy, SPN, Praha, V. Hartmannová:
DRUHY VEDLEJŠÍCH VĚT 7.ROČNÍK.
holé, rozvité, několikanásobné
Interpunkce v souvětí Cvičení.
Vypracovala: Mgr. Věra Sýkorová Použitá literatura: E. Hošnová a kol.: ČESKÝ JAZYK pro základní školy, SPN, Praha, V. Hartmannová: JAZYKOVÉ ROZBORY.
Významové poměry mezi hlavními větami
Skladba - opakování VY_32_INOVACE_52_Opakovani skladby II Autor: Mgr.Dana Vagenknechtová Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“ OP VK oblast podpory.
Jméno autora: Mgr. Veronika Macků Škola: ZŠ a MŠ Náklo Datum vytvoření (období): květen 2013 Ročník: 6.,7. Tematická oblast: Skladba a tvarosloví pro 2.
VY_32_INOVACE_Jir_II_18 Významové poměry mezi HV,VV a vět. členy Název projektu: OP VK Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ OP Vzdělání.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola, Uherský Ostroh, okres Uherské Hradiště, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Alena Dulová NÁZEV: VY_32_INOVACE_03_CJ_01 TÉMA:
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Michaela Blažková Název DUM: VY_32_Inovace_ Významové poměry mezi hlavními větami Název sady: Český jazyk.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Větné rozbory pro 8. ročník Název materiálu VY_32_INOVACE_10_Větný rozbor č.10 Autor Fulínová.
Druhy vedlejších vět Věta podmětná (podrobně vysvětleno v další části prezentace) Věta předmětná (podrobně vysvětleno v další části prezentace) Věta přívlastková.
Souvětí souřadné Obsahuje 2 a více vět hlavních, mluvnicky na sobě nezávislých Věty spojeny:a) souřadicími výrazy b) pouze odděleny čárkou.
Mgr.Kateřina Karbulová, 2011, Sportovní gymnázium Dany a Emila Zátopkových, Ostrava.
Souvětí souřadné VY_32_INOVACE_03-38 Ročník: 8. Vzdělávací oblast:
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Mgr. Michal Oblouk INTERPUNKCE V SOUVĚTÍ.
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Marie Vališová Číslo
VY_32_INOVACE_ČJ.7.B Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Nikola Grbavčicová Název materiálu: VY_32_INOVACE_ČJ.7.B.09_URČOVÁNÍ DRUHŮ VĚT.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
SOUŘADNĚ SPOJENÉ VĚTY VEDLEJŠÍ
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 9. ročník
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 9. ročník
Rozbor souvětí VY_32_INOVACE_46_Rozbor souveti
Významový poměr může vzniknout: mezi větami hlavními mezi větami vedlejšími stejného druhu závislými na společné větě řídící mezi jednotlivými částmi.
Souvětí souřadné.
Spojky.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
AUTOR: Mgr. Marta Severová
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Marie Vališová Číslo
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/
Transkript prezentace:

souvětí souřadné (parataktické ) Větný rozbor souvětí souřadné (parataktické ) praktická část pro pokročilé Mgr.Kateřina Karbulová, 2011, Sportovní gymnázium Dany a Emila Zátopkových, Ostrava

Prezentaci si zapněte přes F5. Naběhnou vám věty Prezentaci si zapněte přes F5. Naběhnou vám věty. Souvětí vyřešte a úkol si zkontrolujte. Postupně vám bude nabíhat řešení věty. Mnoho úspěchů.

Základní vztahy mezi větami (poměry) vztah slučovací + ( a,i,také,pak,potom,ani,ani-ani,jednak-jednak …) vztah stupňovací vztah odporovací x ( ale,avšak,však,leč,nýbrž,jenže,sice-ale, a) vztah vylučovací vztah příčinný ( důvodový) vztah důsledkový ( ba,ba i,ba dokonce,nejen-nýbrž i) ( nebo,anebo,buď – nebo,zda – či ..) ( neboť,vždyť,totiž ) ( a proto, tedy, tudíž, a tak, proto ) SS = 2 VH – X VH + O – X VV

1 VH 2 VH 1. Prošek došel k chalupě a zavřel za sebou dveře, aby Holan pochopil, že má teď jiného pána. 3 VV 4 VV poměr slučovací 1 VH + 2 VH příslovečná účelová 3 VV 4 VV předmětná

1 VH a 2 VV 2. Voda v hrnci, v němž se vařilo maso, zaklokotala, přelila se přes okraj hrnce a zasyčela na rozpálené plotně. 1 VH b 3 VH 4 VH poměr slučovací 1 VH a ---1VH b + 3 VH + 4 VH 2 VV přívlastková

1 VV 3. Když jsme přišli unaveni večer z výletu domů, babička nám uvařila čaj a my jsme jí vyprávěli, co jsme za celý den zažili. 2 VH 3 VH 4 VV 2 VH + 3 VH poměr slučovací 1 VV 4 VV příslovečná časová předmětná

1 VH 2VH 3 VH 4. Netrvalo to dlouho a přišel podzim, vítr se honil s mokrým listím a za večerů na pokraji mýtin vytrubovali paroháči, kteří byli slyšet na míle daleko. 4 VH 5 VV poměry slučovací 1 VH + 2 VH + 3 VH + 4 VH 5 VV přívlastková

1 VH 5. Ještě dnes se v České republice setkáváme se skutečností, že žactvo našich škol mimo sportovní školy nesportuje, a proto stále usilovněji chceme, aby již v dalších letech nebyla ani jedna škola bez sportovního vybavení. 2 VV 3 VH 4 VV poměr důsledkový 1 VH 3 VH 2 VV 4 VV přívlastková předmětná

1 VH 6. Čeští hráči na ledě a naši diváci v hledišti si přáli, abychom porazili mužstvo Kanady o dvě branky, neboť tak by se nám otevřela cesta k získání bronzové medaile. 2 VV 3 VH poměr příčinný 1 VH 3 VH 2 VV předmětná kakakakakakaka

1 VV 2 VH 7. Vysloví-li dnešní lidé jméno Praha, připomenou si buď při pohledu na Hradčany slavnou historii tohoto města, nebo si ve své mysli představí dobu, kdy se po výstavbě nových sídlišť stala jedním z moderních měst v Evropě. 3 VH 4 VV poměr vylučovací 2 VH 3 VH 1 VV 4 VV příslovečná podmínková přívlastková

1 VH 8. Člověk průmyslové civilizace ovládl celou zeměkouli, snažil se budovat stále dokonalejší společnost, ale přitom zapomněl, že je součástí přírodního systému a že se jeho zákony musí řídit. 2 VH 3 VH 4 VV 5 VV poměr odporovací 1 VH + 2VH X 3 VH poměr slučovací 4 VV + 5 VV předmětné

1 VH 2 VH 9. Rozvodněná řeka hučí a mlaská, její dunění vyplňuje tmu a tu se okna chalupy rozsvítí, dvířka vrznou, na prahu se objeví převozník a kymácí lucernou, v níž bliká světlo. 3 VH 4 VH 5 VH 6 VH 7 VV 1 VH + 2VH + 3 VH + 4 VH + 5 VH + 6 VH poměry slučovací 7 VV přívlastková

1 VH 2 VV 10. Rychle jsem mezi kluky skočil, abych je od sebe odtrhl, ale to jsem neměl dělat, protože pak začali bušit do mne. 3 VH 4 VV poměr odporovací 1 VH X 3 VH 4 VV 2 VV příslovečná účelová příslovečná příčinná

1 VH 2 VH 11. Měsíc vyplul z toho oblaku sněhu a v mrazivé noci se pláně polí jiskřily a zase jsem slyšel, jak všechny ty zmrzlé krystalky tikají, jako by se v každém pohybovala barevná ručička vteřin. 3 VH 4 VV 5 VV 1 VH + 2 VH + 3 VH předmětná 4 VV příslovečná způsobová 5 VV

1 VV 2 VH 3 VV 4 VH 12. Když se zastavil, cítil, jak slunce praží, ale při jízdě ho vítr osvěžoval jako chladivý deštík provoněný borovicemi a kouřem ze statků, kde se topí dřívím. 5 VV poměr odporovací 2 VH X 4 VH 5 VV 3 VV 1 VV předmětná přívlastková příslovečná časová

1 VH 2 VV 13. A tak se stalo, že zakrátko Španělé běhali jako blázni nalevo a napravo, a než doběhli ke Klabzubovi, který měl míč, frrr meruna nad jejich hlavami na druhý konec hřiště. 3 VV 4 VV 5 VH poměr slučovací 1 VH + 5 VH A borci nakonec ! 2 VV 3 VV podmětná příslovečná časová 4 VV přívlastková

2 VV 1 VH a 14. Na okraji periférie v Malešicích, kde stávaly kdysi bezvýznamné domky, byly postaveny celé řady nových ulic, a tak si tam v neděli zrána zajdeme, abychom viděli další růst Prahy na vlastní oči. 1 VH b 3 VH 4 VV 1 VH a ---- 1 VH b 3 VH poměr důsledkový 2 VV 4 VV přívlastková příslovečná účelová

Použité zdroje: Hartmanová, Věra: Jazykové rozbory pro žáky základních i středních škola studenty víceletých gymnázií, Fin, Olomouc, 1994