Informační gramotnost

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Seminář IVIG 2008, Kde plagiátorství začíná Moravská zemská knihovna Brno Mgr. Jana Nejezchlebová
Advertisements

Cílené rozvíjení čtenářské gramotnosti ve výuce na 2. stupni ZŠ
Co se mají žáci ve škole naučit ? Doplňující pedagogické studium pro učitele Mgr. K. Starý.
Operační program Výzkum, vývoj a vzdělávání
PODPORA PŘÍRODOVĚDNÉHO A TECHNICKÉHO VZDĚLÁVÁNÍ NA STŘEDÍCH ŠKOLÁCH V JIHOMORAVSKÉM KRAJI Ing. Zdenka Kučerová.
Kurikulární reforma Únor 2008 PhDr. Maria Bezchlebová
Koordinační centrum EQF Základní a střední vzdělávání PhDr. Jana Kašparová.
Vzdělávání a jeho kategorie
KLÍČOVÉ KOMPETENCE Soubor vědomostí, dovedností, schopností, postojů a hodnot Kompetence potřebuje každý jedinec pro své osobní naplnění a rozvoj, pro.
Kurikulární projekty Učitelství praktického vyučování a odborného výcviku Bc. Studium kombinované 2010.
Projekt Infogram aneb P.I.V.O. žije. Eva Svobodová, IVIG 2008, Česká zemědělská univerzita v Praze Praha,
Veronika Peslerová Konference Knihovny současnosti 2011 Informační vzdělávání uživatelů ve veřejných knihovnách není nutné zlo.
Jako příklad uznávání neformálního vzdělávání Ing. Petra Nakládalová, ČNA Mládež YOUTHPASS.
Rozvoj Národní soustavy kvalifikací podporující propojení počátečního a dalšího vzdělávání Systémový projekt (NSK – Národní Soustava Kvalifikací)
YOUTHPASS (Pas mládeže) Akce 2 – Evropská dobrovolná služba (pro Vysílající a Hostitelské organizace)
KLÍČOVÉ KOMPETENCE Lucie Hučínová Výzkumný ústav pedagogický v Praze
Jednoduché vyhledávání – Jednoduchý uživatel Bc. Helena Selucká Knihovna Jiřího Mahena v Brně sekce IVU: Čtenářská gramotnost.
YOUTHPASS Pas mládeže Akce 2 – Evropská dobrovolná služba (pro dobrovolníky)
Role škol v kariérovém poradenství z pohledu programu Euroguidance
IVIG Praha, Odborná pomoc veřejných knihoven informačním a studijním centrům škol.
YOUTHPASS Akce 1.1 – Výměny mládeže (organizátorům)
Projekty mobilit programu Leonardo da Vinci 2002 ___________________ PhDr. Helena Úlovcová
© Radek Maca1 Cíle SIPVZ. © Radek Maca2 Rozvoj informační výchovy ve školách Koncepce SIPVZ (UV 351/2000) Vzděláváním k informační gramotnosti – nutné.
NÁRODNÍ INSTITUT PRO DALŠÍ VZDĚLÁVÁNÍ
PAS MLÁDEŽE Akce 1.1 – Výměny mládeže (organizátorům)
(komentovaný přehled)
Jindřichův Hradec, Školní a veřejné knihovny – spolupráce v regionu Konkurence? Ne! Spolupráce …
Univerzita Karlova v Praze Filozofická fakulta
Evropská dimenze odborného vzdělávání Helena Úlovcová Helena Úlovcová Otrokovice 6. – Konference projektu UNIV 2 KRAJE.
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání -
Systém dalšího vzdělávání pracovníků výzkumu a vývoje v MS kraji a jeho realizace Projekt A5 Nástroje informatiky pro získávání informací a jejich zpracování.
21 dobrých důvodů pro dobré knihovny – Příspěvek Goethe-Institutu k odbornému dialogu a k výměně mezi knihovníky ve Střední a Východní Evropě a v Pobaltí.
EUROPASS EUROPASS PaedDr. Miroslava Salavcová
MU Brno, Vzdělávání knihovníků Mgr. Jana Nejezchlebová Moravská zemská knihovna
Průřezová témata.
Popularizace výsledků dopravního výzkumu CZ.1.07/2.3.00/
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 4 didaktických pojmů + 2 otázky.
Aktuální problémy vysokoškolských knihoven 21.předsednictvo RVŠ – Pracovní komise pro VŠ knihovny PhDr.Miloslava Faitová ZČU v Plzni.
Ing. Eva Bartoňová, náměstkyně ministra, skupina finanční, právní a správy úřadu, MŠMT.
RVP ZV a tvorba ŠVP Jak dojít k cíli : zpracovat efektivní
Umí knihovny zaujmout čtenáře?
MU, Umí knihovny zaujmout čtenáře? Standard VKIS - změny.
PAS MLÁDEŽE Youthpass Akce 2 – Evropská dobrovolná služba (pro mentory)
Prioritní osa 4 Podpora celoživotního učení a rovného přístupu ke kvalitnímu vzdělávání jednání Řídicího výboru Operačního programu Výzkum,
MU Brno Od Memoranda k Helsinskému komuniké Moravská zemská knihovna Mgr. Jana Nejezchlebová.
RÁMCOVÝ VZDĚLÁVACÍ PROGRAM INFORMAČNÍ VZDĚLÁVÁNÍ
Sociální politika Téma: Vzdělávací politika FSS MU Brno, 2006.
Mgr. Katarína Nemčíková, VÚP Praha Změny v kurikulárních dokumentech základního vzdělávání.
Podporujeme zájem o odborné vzdělávání Helena Úlovcová Národní ústav odborného vzdělávání Konference Budoucnost odborného školství, Praha,
Přínos projektu VIP Kariéra II – Kariérové poradenství v podmínkách kurikulární reformy Ing. Jiří Vojtěch, hlavní manažér projektu, vedoucí oddělení pro.
Setkání expertní skupiny v rámci partnerské sítě TTnet Téma - polytechnické vzdělávání Ing. Tomáš CIMBÁLNÍK Mgr. Petr Paníček Praha,
Místní akční plán vzdělávání ORP Svitavy. Název projektu: Místní akční plán vzdělávání ORP Svitavy Reg. číslo: CZ /0.0/0.0/15_005/ Realizátor.
KRAJSKÝ AKČNÍ PLÁN ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Martina Vojtěchová
Místní akční plán rozvoje vzdělávání ORP Trhové Sviny CZ /0.0/0.0/15_005/
SETKÁNÍ ŘÍDÍCÍHO VÝBORU MAP vzdělávání ORP ŠUMPERK Mgr. Ivana Hanáková, Mgr. Martin Kuchtík.
Vít Richter (využití podkladů kol. P. Mazáčové a L. Nivnické)
MAP – Místní akční plán ORP RK
Místní Akční Plán rozvoje vzdělávání
Prioritní osa 2 Terciární vzdělávání, výzkum a vývoj OPERAČNÍ PROGRAM VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST PhDr. Kateřina Pösingerová, CSc.
Informační gramotnost
O dborné U čiliště a Z ákladní Š kola praktická Holešov
Reforma školství, kurikula a systém kurikulárních dokumentů
Informační gramotnost
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Cíle, vize a obsah projektu PPUČ
Název projektu: Ve škole po škole
Polytechnické vzdělávání v praxi
KURIKULUM V SOUČASNÉ ŠKOLE
Pedagogická knihovna J. A. Komenského
Podpora polytechnického vzdělávání v Centrech celoživotního učení škol
Transkript prezentace:

Informační gramotnost Moravská zemská knihovna v Brně Mgr. Jana Nejezchlebová MU KISK, 30. 10. 2009

Obsah Legislativa Příležitost pro změnu Struktura informační gramotnosti Informační vzdělávání Aktivity - návrhy MU KISK, 30. 10. 2009

Legislativa Listina základních práv a svobod Úmluva o právech dítěte Memorandum o celoživotním učení Pražská deklarace a Světový summit o informační společnosti Lisabonský proces http://knihovnam.nkp.cz/sekce.php3?page=04_mezinarodni_doporuceni.htm MU KISK, 30. 10. 2009

Co předcházelo současné situaci ? Knihovnicko – bibliografická příprava Změny v souvislosti s novou výchovně vzdělávací soustavou 1976/77 Snahy VK o zapojení všech škol, snaha o systém v organizaci, o unifikaci obsahu MU KISK, 30. 10. 2009

Proč změna ? Internetizace knihoven i škol Rozvoj využívání netradičních forem práce Spolupráce a koordinace s nejrůznějšími institucemi Potřeba reagovat na změny v pojetí výuky Na požadavky dnešních dětí a studentů MU KISK, 30. 10. 2009

Příležitost pro změnu Výsledky mezinárodních průzkumů PISA a PIRL (http://www.uiv.cz) Rámcové vzdělávací programy – školní vzdělávací programy (http://www.rvp.cz) Základní školy již ve výuce, střední školy – pilotní programy MU KISK, 30. 10. 2009

Lisabonský proces … změny ve vzdělávání, v odborné přípravě, rozvíjení klíčových kompetencí ve společnosti založené na znalostech. … připravit na celoživotní vzdělávání … evropská kurikula se začala zaměřovat na úspěšnou aplikaci vědomostí a dovedností, ne na jejich pouhé předávání ! MU KISK, 30. 10. 2009

Nový fenomén ve vzdělávání Na konci devadesátých let 20. století vstupují klíčové kompetence do oblasti vzdělávání (původně v souvislosti s trhem práce a zaměstnatelností) Zájem o kvalitu vzdělávání a jeho efektivitu MU KISK, 30. 10. 2009

Od dovedností ke kompetencím Vývoj od pojmu základních dovedností, které úžeji označovaly dovednosti spjaté se čtením, počítáním, případně životně důležité dovednosti Upřednostněn pojem kompetence, klíčové kompetence (key competencies), který označuje soubor vědomostí, dovedností a postojů MU KISK, 30. 10. 2009

Klíčové kompetence Definovány jako ty kompetence, které představují přenosný a univerzálně použitelný soubor vědomostí, dovedností a postojů, které potřebuje každý jedinec pro své osobní naplnění a rozvoj, pro zapojení se do společnosti a úspěšnou zaměstnatelnost. MU KISK, 30. 10. 2009

Klíčové kompetence Spíše než o funkční gramotnosti se v poslední době hovoří o tzv. klíčových kompetencích - tedy integrovaných schopnostech a dovednostech, které lze uplatňovat v rozmanitých profesích i v osobním životě Klíčové kompetence jsou těžko měřitelné, uchopitelné (důležitá součást průpravy člověka na plnohodnotný život - práce v týmu, kritické myšlení) MU KISK, 30. 10. 2009

Osm oblastí klíčových kompetencí Komunikace v mateřském jazyce Komunikace v cizím jazyce Matematické kompetence a základní kompetence v oblasti vědy a technologií Kompetence v oblasti digitálních technologií Kompetence učit se učit Sociální a občanské kompetence Smysl pro iniciativu a podnikatelské myšlení Kulturní povědomí a vyjádření strategie celoživotního učení v členských zemích EU http://www.nuov.cz/koncepce-kk MU KISK, 30. 10. 2009

Čtenářská gramotnost Čtení a práce s textem Aktivity knihoven Jak se (ne) učí číst (Praha, ÚIV 2005) Podpora rozvoje čtenářské gramotnosti návrh opatření - MŠMT MU KISK, 30. 10. 2009

Počítačová gramotnost Je základnou pro rozvoj funkční gramotnosti Počítače jsou a zůstanou vždy pouze nástrojem Národní program počítačové gramotnosti Zaměňování …. MU KISK, 30. 10. 2009

Funkční gramotnost Struktura funkční gramotnosti: - literární gramotnost - dokumentární gramotnost - numerická gramotnost - jazyková gramotnost MU KISK, 30. 10. 2009

Pojem informační gramotnost K dosažení informační gramotnosti musí být jedinec schopen rozeznat, kdy potřebuje informace, dále je vyhledat, vyhodnotit a efektivně využít. Informačně gramotní lidé se naučili, jak se učit … jedna z definic Asociace amerických knihoven (1989) MU KISK, 30. 10. 2009

Srovnání Klíčové kompetence přesahují informační gramotnost Zahrnují integrované schopnosti a dovednosti, které lze uplatňovat v rozmanitých profesích i v osobním životě Jejich součástí je kritické myšlení, schopnost vést dialog, žít ve společenství… Těžko se definují, vymezují IG je jejich součástí, v informační společnosti nezbytná MU KISK, 30. 10. 2009

Informační gramotnost IG jako struktura: - funkční gramotnost - ICT gramotnost Rozvíjet IG jako strukturu znamená rozvíjet cíleně její jednotlivé složky MU KISK, 30. 10. 2009

Struktura informační gramotnosti Literární gramotnost (čtení s pochopením, interpretace textů, odborné vyjadřování, psaní odborných prací) Dokumetová gramotnost (práce s formuláři, práce s informačními zdroji, citace) Numerická gramotnost (práce s grafy, tabulky, výpočty) Jazyková gramotnost Počítačová gramotnost MU KISK, 30. 10. 2009

Informační cyklus Tradičně chápaný informační cyklus: - schopnost identifikovat informační potřebu - nalézt potřebné informace - zhodnotit je, interpretovat - tyto informace efektivně použít Slouží jako nástroj při rozvíjení informační gramotnosti Zpětná vazba MU KISK, 30. 10. 2009

Příklady Zpracování diplomové práce: od práce s informačními zdroji … až po využití ICT Rešerše: od formulace požadavku, přes zpracování výstupu, vyhledávání v informačních zdrojích až po využití ICT MU KISK, 30. 10. 2009

Manifest UNESCO pro ŠK Směrnice UNESCO pro ŠK … Programové vyhlášení IASL o školních knihovnách Model školní knihovny ... MU KISK, 30. 10. 2009

Informační centrum školy Úloha školní knihovny Informační podpora výuky Místo pro práci s informacemi Studijní a informační centrum Spolupráce s veřejnými knihovnami Konference IG MU KISK, 30. 10. 2009

Úloha školní knihovny v IV Informační Vzdělávací (využívání informačních zdrojů) Podpora výuky Podpora čtenářství Motivační Komunikační Relaxace MU KISK, 30. 10. 2009

Moderní technologie ve výuce Stávající školskou reformu nelze realizovat bez funkčního informačního centra na každé škole ing. Bořivoj Brdička, UK Praha http://www.webquest.cz MU KISK, 30. 10. 2009

Informační vzdělávání K základním návykům: Orientace v primárních informačních pramenech Práce s informační zdroji Orientace v knihovnách Orientace v sekundárních informačních pramenech Základní bibliografické dovednosti Osobní dokumentace, informační systém Zpracování relevantního výstupu (tištěný, ústní) MU KISK, 30. 10. 2009

Informačně gramotný člověk Uvědomuje si význam přesné a úplné informace Rozezná informační potřebu Dokáže formulovat otázky, informační požadavek Komplexní využívání informačních zdrojů Odpovídající vyhledávací strategie Kriticky hodnotí získané informace Třídí informace pro konkrétní využití Zařazuje, propojuje nové informace se svým stávajícím znalostním systémem Řeší úkoly MU KISK, 30. 10. 2009

Co děláme pro změnu Konference Informační gramotnost – vědomosti a dovednosti pro život Projekt Možnosti spolupráce veřejných knihoven a škol v 21. století Seminář Informační výchova ve veřejných knihovnách Připravované návrhy změn, vzdělávání, výměna zkušeností MU KISK, 30. 10. 2009

Sekce IVU V roce 2009 byla založena Sekce Informačního vzdělávání uživatelů, která působí jako odborná sekce při SDRUK. Předsedkyní sekce je Mgr. Eva Svobodová, ředitelka Studijní a vědecké knihovny v Hradci Králové. Členové zástupci krajských knihoven, veřejných knihoven ČR. První výsledky práce sekce budou prezentovány na 2. semináři Informační vzdělávání ve veřejných knihovnách, který se bude konat v dubnu 2010 v MZK Brno. MU KISK, 30. 10. 2009

S tématem souvisí http://www.infogram.cz Portál pro podporu informační gramotnosti http://knihovny.cvut.cz/ivig/ivig2008.html prezentace: Nejezchlebová, Jana. Kde plagiátorství začíná. http://www.svkhk.cz/regfunkce/infovychova.asp prezentace: Nejezchlebová, Jana. Informační vzdělávání – definice a sjednocení pojmů. http://www.sdruk.cz/zápisy Sekce pro informační vzdělávání uživatelů MU KISK, 30. 10. 2009

Literatura Ressler, Miroslav. Podpora informační gramotnosti ve veřejných knihovnách – cesta k budoucnosti. 1. vyd. Praha. NK ČR, 2006. 112 s. ISBN 80-7050-500-1 Sborníky Informační gramotnost 1 – 6. Brno : MZK, 2003 – 2008. Články viz: Ikaros, Inflow, Čtenář. Seznam studijní literatury. MU KISK, 30. 10. 2009

Děkuji za pozornost MU KISK, 30. 10. 2009