PROBLEMATIKA KÁZENĚ, UKÁZNĚNOSTI

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Aplikační téma Výchova k sexuálnímu zdraví a zdravému životnímu stylu definice “Sexuálního zdraví“ (Světová zdravotnická organizace Kadaň 1974) "Sexuální.
Advertisements

Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_MAM_KC_3_10.
Autoevaluace ZŠ Krčín Mgr. Monika Nováková. Úvod Autoevaluace vychází z vyhlášky č. 15/2005 Sb., kterou se stanoví náležitosti dlouhodobých záměrů, výročních.
Předmět a prameny pracovního práva
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Hodnocení
Diagnostika vnitřních podmínek výuky
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Česká legislativa sociálních služeb – hodnoty a etická dilemata
POLYTECHNICKÁ VÝCHOVA A VZDĚLÁVÁNÍ V MŠ
PROGRAM PROTI ŠIKANOVÁNÍ Vypracovala Mgr
AKTIVNÍ STÁRNUTÍ A MEZIGENERAČNÍ SOLIDARITA, ČILI JAK VŠTE VEDE STUDENTY K RESPEKTU A CHÁPÁNÍ STARŠÍCH OBČANŮ Mgr. Lenka Hrušková, Ph.D. VŠTE v Českých.
TMG Radka Veselá IV/17 Stimulátory Motivátory Správné vedení firmy.
INKLUZÍVNÍ VZDĚLÁVÁNÍ ŽÁKŮ SE SVP
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
Management  Je umění řízení, působení na určitou soustavu (např.společnost) a ovládání její činnosti  Tento název může také označovat skupinu vedoucích.
Klíčová otázka č. 4 Zaměstnanost a práce Pavel Pěnkava 26. – 27. listopadu 2014.
Role školního koordinátora EVVO
METODICKÁ DOPORUČENÍ K ZAČLEŇOVÁNÍ ŽÁKŮ-CIZINCŮ DO VÝUKY
Struktura výuky.
Školní hodnocení  všechny hodnotící procesy a jejich projevy, které bezprostředně ovlivňují školní výuku nebo o ní vypovídají (široké pojetí)  systematický.
Zdravá škola.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Psychologie II Sociální psychologie
Poznatky z šetření stížností
Zpracovala: Simona Hyková
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Magisterské studium navazující I. ročník navazujícího studia – učitelství zdravotnických předmětů pro střední školy.
Mgr. Zuzana Kročáková …I KDYŽ TO MNOHDY NEVÍ.
RVP ZV a tvorba ŠVP Jak dojít k cíli : zpracovat efektivní
Androdidaktika Vzdělávání. Smyslem vzdělání je dosáhnout moudrosti, nejen prostého vědění J. A. Komenský.
Vyrušování, neposlušnost a odmítání spolupráce
Modul č. 2: Tutor DiV Kurz: Distanční minimum (kód skupiny DMPRA0509) Tutor: Mgr. Monika Všetulová Olomouc,
Vnitřní činitelé výuky: Žák jako učící se osobnost
Výchova ke zdraví v porodní asistenci
PSYCHOLOGIE VÝCHOVY A VZDĚLÁVÁNÍ
Téma Hypotézy ve výzkumu
TEORIE A METODIKA VÝCHOVY Mgr. Kateřina Lojdová
Koncepce třídy  Činnost třídního učitele.  Třídní učitel by měl mít podporu v pracovníkovi pověřeném prevencí, ve školním psychologovi, ve výchovném.
Vendula Slámová Markéta Otáhalová Jitka Wagenknechtová
Ekonomika malých a středních podniků Přednáška č. 10: Personální řízení v MSP.
Autorita Schopnost získat si respekt podřízených. Rozlišujeme formální, neformální a odbornou autoritu Autoritativní styl řízení Styl řízení založený.
MOTIVACE VE VYUČOVÁNÍ. MOTIVACE Základní pilíř úspěšnosti žáka Základní pilíř úspěšnosti žáka U každého jedince je motivujícím prvkem jiná skutečnost.
Co je to učení?. Učení je jeden ze základních vývojových procesů, jehož výsledkem je relativně trvalá změna vyvolaná zkušeností. (Denglerová, 2009)
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
PEDAGOGICKÁ PSYCHOLOGIE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace.
ZÁŠKOLÁCTVÍ.  Záškoláctví je jedním ze závažných problémů, které musí školství řešit.
Název školy: Základní škola speciální Litvínov, Šafaříkova 991 Autor: Mgr. Jaroslava Stejskalová Název materiálu: VY_32_INOVACE_50_Občanská výchova_Morálka.
 Souhrn hybných činitelů v činnostech, učení a osobnosti  Skutečnosti, které jedince podněcují, podporují nebo naopak tlumí, aby něco konal či nekonal.
Stanovisko SKAV k problémům kázně ve školách.
Kariérové poradenství v českém středním školství
Didaktika odborných předmětů jako vědní disciplína
Výchova (definice) celoživotní společenský proces ovlivňování osobnosti…. proces záměrného působení na osobnost člověka… směřující k cíli vzájemné působení.
Týmová spolupráce při vedení zájmových činností
Rozvoj týmové spolupráce prostřednictvím pohybových aktivit
Sociologie pro SPP/SPR/VPL
PO IV na 2.stupni z pohledu školy.
VYUČOVÁNÍ A UČENÍ A/ B/ a/ cíle výuky b/ klíčové kompetence
TEORIE A METODIKA VÝCHOVY
PROFESE UČITELE Radek Šír.
MOTIVACE K UČENÍ Tereza Hammerová
11. Evaluace/hodnocení Hodnocení škol, školských zařízení a vzdělávací soustavy vymezuje § 12 zákona 561/2005 Sb. o předškolním , základním, středním,
Sociální šetření versus etický kodex sociálního pracovníka
Konflikt, koření života
Psychologie výchovy a vzdělávání
Komunikace učitele se žáky
Týmová spolupráce v zájmu dítěte pohledem pracovníka OSPOD Mgr
Management Je umění řízení, působení na určitou soustavu (např.společnost) a ovládání její činnosti Tento název může také označovat skupinu vedoucích pracovníků.
Školská sociální práce
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY 2018/19 Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

PROBLEMATIKA KÁZENĚ, UKÁZNĚNOSTI

KÁZEŇ Definice Pedagogický slovník : KÁZEŇ St. Bendl : Kázní rozumíme vědomé dodržování zadaných norem. St.Střelec : Kázeň je nejčastěji objasňována jako společenský jev spočívající v dodržování stanovených nebo dobrovolně přijatých norem. Pedagogický slovník : KÁZEŇ Vědomé, přesné plnění zadané sociální role, stanovených úkolů, určených činností, spojené s respektováním autority Klíčové výrazy : kázeň, poslušnost, emoce, manipulace , normy,agrese,agresivita, ukázněnost, výchovné styly

Normy : Normy - mohou limitovat, svazovat, omezovat představují řády – zákony, nařízení, pokyny, pravidla apod. Normy - mohou limitovat, svazovat, omezovat -nebo také vycházet vstříc realizaci individuálních, skupinových i společenských záměrů

Zpracovaný úkol _: srovnání problémů začínajících učitelů, hledání odpovědi na otázky :

Které nové přibyly ? kázeň, zvládnutí třídy učitel a rodič poukazují na neustále stoupající brutalitu poukazují na obecný úpadek autority a kázně ve společnosti i ve škole  žáci (studenti) jsou hádaví netolerantní až agresivní s tendencemi zesměšňovat druhé bez pochopení a soucitu pro spolužáky  pasivní, úzkostné, nejistí v komunikaci ustrašení pro selhání v oblasti výkonové vytrácí se ochota respektovat pravidla sociálního souladu ve třídě a spolupracujícímu jednání bez soutěživosti 

viz. výzkum u studentů folie

Pravděpodobnost vidíme : Příčiny , odkud se berou projevy takového chování nelze jednoznačně určit. Pravděpodobnost vidíme : - žáci nejsou dostatečně emocionálně saturovaní v rodinách - nekompetentnost výchovného působení rodičů, která vede u žáků k absenci základních sociálních dovedností - zdá se, že také škola není místem, kde by byla věnována záměrná pozornost individuálnímu prožívání různých pozitivních emocí a s tím spojených způsobů chování

Rozdílné pohledy na kázeň . ukázněnost poslušnost obě formy se překrývají - mají společný průnik odlišnosti -může zahrnovat: - i prvky uvědomělosti je spíše pasivní -i prvky vlastní aktivity -i prvky vlastní odpovědnosti

Pedagogicko-psychologická bariéra druhů kázně v bipolární vazbě: Napiš vlastnosti a)    ukázněnosti b) poslušnosti

poslušnost ukázněnost Vyplývá poslušnost ukázněnost vynucená uvědomělá vnější vnitřní autoritativní demokratická formální neformální

Průběžný závěr : Kázeň je jedna ze základních podmínek vyučování

Které jsou základní podmínky vyučování : efektivní hodiny založené na dobře koncipovaném učebním programu dobré organizační schopnosti učitele dobré vztahy učitel – žák kázenˇ(které téměř nelze dosáhnout, pokud nebudou první tři podmínky splněny Petty 1996,s.81

Z celé řady empirických závěrů, ke kterým Petty dospěl , otevřít diskusi k některým námětům . (korespondují se základními podmínkami vyučování) Náměty k diskusi : většina kázeňských problémů, se kterými se učitelé ve třídě potýkají, vzniká ještě předtím, než vyučování začne – jsou přítomny již v plánu vyučovací hodiny zkušení učitelé problémy neřeší, ale předchází jim

dobré vztahy mezi učitelem a žákem jsou založeny na vzájemném respektování žák si váží učitele pro jeho učitelské schopnosti, osobní kvality, znalosti a profesionalitu, učitel ctí individualitu každého žáka a váží si jeho studijního úsilí učitel musí dát žákům na srozuměnou, že jeho autorita je legitimní a mají-li se opravdu něčemu naučit, také nezbytná

V této souvislosti G.Petty doporučuje a nabádá učitele k : projevujte opravdový zájem o práci každého žáka a oceňujte hlavně žákovy osobní příspěvky k vyučování, iniciativu a jeho pokusy něčemu se naučit stanovte (po dohodě s žáky) jasná pravidla pro jejich chování a jednání, která budou uplatňována spravedlivě a důsledně projevujte žákům běžnou zdvořilou úctu tím, že jim říkáte „prosím“ a „děkuji“, oslovujte je jménem, usmívejte se na ně, hleďte jim do očí a mluvte s nimi individuálně

projevujte zájem o názory, pocity a potřeby žáků, snažte se poznat jejich vlastnosti, povahu a zájmy mějte k učení a organizaci profesionální přístup, choďte dobře upraveni, pečlivě si plánujte vyučovací hodiny, osvojte si klidný a sebejistý styl práce Petty 1996 s.76-87

Proč mnohdy selhávají zmíněné podmínky a doporučení : disfunkční rodina výrazné rozdíly v náročnosti učitelů žák může být ovlivněn : úrovní obsahu vyučování vztahem k učiteli vztahem ke spolužákům svým psychickým a fyzickým stavem klimatem školy neformální skupinou

Náprava povzbuzení pochvala odměna Metodika mravní výchovy, které vedou k posilování pozitivních postojů a návyků k ukázněnosti : povzbuzení pochvala odměna

pochvaly a odměny musí být spravedlivé a zasloužené PRAVIDLA A DOPORUČENÍ PRO VÝCHVNÉ ŘEŠENÍ SITUACÍ VE ŠKOLE neodměňujte žáky za plnění samozřejmých povinností povzbuzovat je třeba i ty žáky, kteří v učení nedosahují nejlepších výsledků, ale posilují snahu, píli a houževnatost šetřte chválou u těch žáků, kteří jsou nadaní, ale pohodlní, líní nebo nadměrně sebevědomí uvědomte si, že na povzbuzení, pochvalu, odměnu citlivě zareagují nejen jednotliví žáci, ale často i celá třída pochvaly a odměny musí být spravedlivé a zasloužené

chcete-li potrestat celou třídu – společný trest sjednocuje viníky příliš časté odměny a pochvaly vedou k formálnosti, sobectví nebo nezdravé ctižádostivosti dávejte pozor na to, aby mezi žáky nevznikl dojem, že máte ve třídě oblíbence trestejte jen tehdy, když byl závažně porušen školní řád nebo nesplněny povinnosti pečlivě zvažujte, chcete-li potrestat celou třídu – společný trest sjednocuje viníky trestu mají předcházet mírnější opatření, která mohou být za určitých okolností dokonce účinnější trestejte jen v krajních případech, když byly vyčerpány ostatní výchovné možnosti v případě ojedinělých či malých provinění buďte velkorysí ve škole je nepřípustné trestat žáky tělesně žáka nelze trestat jen na základě podezření nebo dohadů přestupek nebo trest se nemá stále připomínat

trestejte jen v krajních případech, když byly vyčerpány ostatní výchovné možnosti nevhodně užívaná výchovná metoda ztrácí svoji účinnost a zevšední žáci a studenti zpravidla ocení netypické a velkorysé řešení výchovných konfliktů netrestejte v hněvu ani ve stavu rozčilení, ale neodkládejte dlouho případné potrestání nezaměřujte se jen na jeden způsob při odměňování nebo trestání I./73-74

POUŽÍVANÉ(použitelné) PROSTŘEDKY Standardní prostředky : INDIVIDUÁLNÍ ROZBOR INDIVIDUÁLNÍ POHOVOR TŘÍDNICKÁ HODINA VNITŘNÍ ŘÁD ŠKOLY VÝCHVNÁ KOMISE (výchovný poradce) ODBOR SOCIÁLNÍ PÉČE - ÚMČ PRAKTICKÉ ŘEŠENÍ KONKRETNÍ SITUACE

TÉMA : výchovné problémy žáků 9.třídy CÍL : - aplikace pedagogické analýzy - návrh výchovných opatření