EU peníze středním školám

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Chemické reakce a teplo
Advertisements

Chemie anorganická a organická Chemická reakce
Název šablony: Inovace v chemii52/CH19/ Vrtišková Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Název výukového materiálu: Chemické děje a chemické rovnice.
Chemické reakce Mgr. Helena Roubalová
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
NÁZEV ŠABLONY: INOVACE V CHEMII 52/CH21/ , VRTIŠKOVÁ VZDĚLÁVACÍ OBLAST: ČLOVĚK A PŘÍRODA NÁZEV VÝUKOVÉHO MATERIÁLU: CHEMICKÉ DĚJE A REAKCE AUTOR:
Chemické reakce I. díl Rozdělení reakcí podle druhu přeměny
Typy chemických reakcí
Číslo a název šablony klíčové aktivity
Druhy chemických reakcí
Soubor prezentací: CHEMIE PRO I. ROČNÍK GYMNÁZIA
Reakce anorganické Chemie I
CHEMICKÉ REAKCE.
Typy chemických reakcí
Klasifikace chemických reakcí
CHEMICKÉ REAKCE.
Chemický děj.
CHEMICKÁ ROVNICE A CHEMICKÁ REAKCE
OBECNÁ CHEMIE CHEMICKÁ REAKCE Ing. Alena Hejtmánková, CSc.
Chemický děj 1. Klasifikace chemických reakcí 2. Chemické rovnice 3
Jméno autora: Mgr. Ladislav Kažimír Datum vytvoření:
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_34.
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: říjen 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: IX Vzdělávací.
Chemická reakce Mgr. Jakub Janíček VY_32_INOVACE_Ch1r0120.
XIII. TYPY CHEMICKÝCH REAKCÍ
Reakce anorganické chemie II.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_14.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV:VY_32_INOVACE_139_Druhy chemických reakcí AUTOR: Igor Dubovan ROČNÍK, DATUM:
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Obecná chemie (i pH i jednoduchý výpočet z chem. rovnice):
CHEMICKÁ VAZBA řešení molekulách Soudržná síla mezi atomy v ………………..
Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Dopočítávání rovnic I. Mgr. Radovan Sloup
AUTOR: Ing. Ladislava Semerádová
Acidobazické reakce CH-4 Chemické reakce a děje, DUM č. 9
SLOUČENINY sloučením atomů 2 či více prvků
1) Podmínka zachování druhu atomů - Na levé i pravé straně chemické rovnice nesmí chybět žádný druh atomů reagujících látek, může však být obsažen v látce.
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA BENÁTKY NAD JIZEROU, PRAŽSKÁ 135 projekt v rámci operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST Šablona číslo: V/2 Název: Využívání.
Ch_015_Klasifikace chemických reakcí Ch_015_Chemické reakce_Klasifikace chemických reakcí Autor: Ing. Mariana Mrázková Škola: Základní škola Slušovice,
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ J. E. Purkyně Libochovice AUTOR: RNDr. Adéla Lipšová NÁZEV: VY_52_INOVACE_33_CHEMICKÉ REAKCE TÉMA: CHEMICKÉ REAKCE ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/
Název vzdělávacího materiálu: AZ kvíz – chemické prvky Číslo vzdělávacího materiálu: ICT9/20 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Název vzdělávacího materiálu: AZ kvíz – Kyseliny, hydroxidy a soli Číslo vzdělávacího materiálu: ICT9/19 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Chemická vazba III. část – slabé vazebné interakce Číslo vzdělávacího materiálu: ICT9/5 Šablona:
Název vzdělávacího materiálu: Termochemie Číslo vzdělávacího materiálu: ICT9/13 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název sady.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Roztoky – výpočet koncentrace II, ředění Číslo vzdělávacího materiálu: ICT9/12 Šablona: III/2 Inovace.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Látkové množství Číslo vzdělávacího materiálu: ICT9/6 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Název vzdělávacího materiálu: Rovnováhy Číslo vzdělávacího materiálu: ICT9/18 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název sady.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Roztoky Číslo vzdělávacího materiálu: ICT9/10 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Chemické reakce. Chemická reakce je děj, při kterém z výchozích chemických látek vznikají jiné chemické látky. Výchozí chemické látky = REAKTANTY Vzniklé.
Základní škola M.Kudeříkové 14, Havířov-Město, příspěvková organizace Projekt: Tvorba inovativních výukových materiálů Šablona: „Přírodní vědy“ Předmět:
EU peníze středním školám
TEPLO A PALIVA. TEPLO A PALIVA TEPLO – typy chemických reakcí endotermická reakce = reakce, při které se teplo spotřebovává např. rozklad CaCO3.
Chemické reakce RNDr. Marta Najbertová.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_04-01
EU peníze středním školám
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
Ch_16_Exotermické a endotermické reakce
EU peníze středním školám
Číslo materiálu: VY_42_INOVACE_06_27_FIKA
Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště
Typy chemických reakcí, Chemie 8. a 9. ročník
Obecná a anorganická chemie
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Ch_008_Chemické reakce_Vytěsňovací
Rozdělení chemických dějů
Chemické reakce probíhají i v lidském těle, zajišťují životní funkce
Transkript prezentace:

EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Chemické reakce Číslo vzdělávacího materiálu: ICT9/7 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název sady vzdělávacích materiálů: Anorganická a obecná chemie   Autor: Jakub Siegl Datum vytvoření: 25. 2. 2014 Garant (kontrola): Mgr. Šárka Kirchnerová Ročník: vyšší gymnázium Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Vzdělávací obor: Chemie Téma: Výukový materiál – Chemické reakce Metodika/anotace: Powerpointová prezentace slouží jako výukový materiál a jako opakování k maturitě z chemie. Jejím úkolem je názorně objasnit průběh jednotlivých typů reakcí. Časový rozvrh: 25 min Gymnázium Františka Křižíka a základní škola, s.r.o.

Chemická reakce je děj, při kterém dochází u reagujících látek k zániku původních vazeb a následně vznikají vazby nové reaktanty (výchozí látky) se mění v produkty vznikají nové druhy molekul produkty reakce mají jiné chemické ale i fyzikální vlastnosti, než měly výchozí látky týká se pouze valenční sféry záznam průběhu chemické reakce označujeme jako reakční schéma nebo chemická rovnice: Zn + 2HCl → ZnCl2 + H2 reaktanty → produkty 2 je stechiometrický koeficient, který vyjadřuje poměry reagujících látek a produktů tak, aby platil zákon zachování hmotnosti, kdy součet atomů prvku vlevo odpovídá součtu vpravo

Klasifikace chemických reakcí chemických reakcí známe v dnešní době velké množství je na ně možné hledět z několika možných pohledů právě díky tomu je rozlišujeme (klasifikujeme) podle různých kritérií: klasifikace dle vnějších změn klasifikace dle skupenských stavů reaktantů klasifikace dle přenášených částic klasifikace dle tepelného zabarvení

Klasifikace dle vnějších změn syntéza = skladná reakce – ze dvou či více jednodušších reaktantů vzniká obvykle jeden složitější 2Na + Cl2 → 2NaCl analýza = rozkladná reakce – v podstatě opak syntézy – dochází ke štěpení složitějších molekul na jednodušší látky 2HgO → 2Hg + O2 substituce = vytěsňovací reakce – dochází k vytěsňování atomu nebo skupiny atomů jinými CuSO4 + Fe → FeSO4 + Cu podvojná záměna = konverze – dochází vlastně ke dvojí substituci, tedy k výměně atomu nebo skupiny atomů mezi molekulami

Podvojná záměna = konverze známe několik základních typů: neutralizace – reakce mezi kyselinami a zásadami, produktem reakce je sůl kyseliny a voda NaOH + HCl → NaCl + H2O srážecí reakce – dochází při nich ke vzniku velmi málo rozpustné sloučeniny, která se vylučuje z roztoku v podobě sraženiny AgNO3 + NaCl → AgCl + NaNO3 vytěsňování slabší kyseliny z její soli silnější kyselinou 2NaCl + H2SO4 → 2HCl + Na2SO4

Klasifikace dle skupenských stavů reaktantů homogenní reakce – je reakcí, kde reagují látky ve stejném skupenském stavu - z tohoto pohledu do reakcí zaznamenáváme symboly určující stav látek: s (solid) – skupenství pevné l (liquid) – skupenství kapalné g (gas) – skupenství plynné aq (aqua) – vodný roztok 2H2 (g)+ O2 (g)→ 2H2O (g) heterogenní reakce – reagující látky nejsou ve stejném skupenství Fe (s) + 2HCl (aq)→ FeCl2 (aq) + H2(g)

Klasifikace dle přenášených částic redoxní reakce – jde o děje, kdy dochází k přenosu elektronů mezi reagujícími látkami, dochází tak ke změně oxidačních čísel u některých atomů C0 + O20 → CIVO-II2 acidobazické reakce – jsou děje, kdy spolu reagují kyseliny a zásady, přenos se týká vodíkových protonů H+ HCl + NaOH → NaCl + H2O komplexotvorné reakce - při těchto procesech vzniká koordinačně-kovalentní (donor-akceptorová) vazba KOH + Al(OH)3 → K[Al(OH)4]

Klasifikace dle tepelného zabarvení exotermní (exotermická) reakce – při těchto reakcích dochází k uvolňování energie v podobě tepla (reakční teplo) – značíme „-Q“ 2H2 (g)+ O2 (g)→ 2H2O (g) endotermní (endotermická) reakce – dochází naopak ke spotřebovávání tepla – značíme „+Q“ CaCO3 (s)→ CaO (s) + CO2 (g)