Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Věta Číslo: VY_32_INOVACE_14
Základní škola Včelákov, okres Chrudim Škroupovo náměstí 55, 539 57 Včelákov, e-mail: zsvcelakov@seznam.cz Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „Zlepšení podmínek pro vzdělávání na ZŠ Včelákov“ Název: Věta III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Šablona: Sada: Český jazyk I. stupeň Pořadové číslo: 14 Autor: Mgr. Lenka Novotná Ověření: Třída: 2. Datum: 3. října 2011
Věta Věta je součástí projevu. Na začátku věty píšeme velké písmeno. Za větami píšeme tato znaménka: tečka . otazník ? vykřičník ! Známe tyto druhy vět: oznamovací, tázací, rozkazovací, přací Konec věty poznáme podle melodie hlasu a podle přestávky, kterou děláme mezi jednotlivými větami.
Věta oznamovací Příklady: Anička se učí jezdit na kole. Pomocí této věty někomu něco oznamujeme. Na konci věty píšeme tečku. Příklady: Anička se učí jezdit na kole. V ZOO jsme viděli tygra i opice.
Věta tázací Příklady: Půjdeš dnes do kina? Kolik je ti let? Pomocí této věty se někoho na něco ptáme (tážeme). Na konci věty píšeme otazník. Příklady: Půjdeš dnes do kina? Kolik je ti let?
Věta rozkazovací Příklady: Ukaž mi, co jsi do dopisu napsala. Pomocí této věty někomu něco rozkazujeme. Na konci věty píšeme tečku (jde o mírný rozkaz) nebo vykřičník (jde o důrazný rozkaz). Příklady: Ukaž mi, co jsi do dopisu napsala. Dokud se nevrátím z města, nikam nechoď!
Věta přací Příklady: Kéž bych už byl zdravý. Ať už je hezké počasí. Větou přací vyjadřujeme nějaké přání. Na konci věty píšeme obvykle tečku. Příklady: Kéž bych už byl zdravý. Ať už je hezké počasí.
Změn věty oznamovací na věty tázací. Urči druhy následujících vět a odůvodni, které znaménko za nimi napíšeš. Pod okny voní rozkvetlé stromy_ Mami, můžu jít ven_ Zůstaň ještě dnes doma_ Kéž bych mohl cestovat_ Změn věty oznamovací na věty tázací. Dáša se těší na Vánoce. Dostane hodně dárků.
Věta Autor: Mgr. Lenka Novotná Předmět: Český jazyk Třída: 2. Obsah: Žáci si osvojují, jaké rozlišujeme druhy vět. Poznámky pro učitele: ● str. 3 - 7 – teorie doplňující výklad ● str. 8 – žáci plní úkol dle zadání Použité materiály: Mühlhauserová H., Janáčková Z., Český jazyk 2, Nová škola, Brno, 2005. Nováková Z., Švejdová V., Český jazyk 2, Alter, Praha 2008.