3. Autotrofní a heterotrofní organismy

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Potravní vztahy v ekosystémech
Advertisements

Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Heterotrofní výživa Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky Heterotrofní výživa.
Heterotrofní výživa rostlin
VZTAHY ORGANISMŮ.
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: Biochemické děje Předmět: Chemie.
Výživa rostlin Autor: Mgr. Jarmila Kučerová Projekt „EUROgymnázia“
VZTAHY MEZI ORGANISMY.
Výuková centra Projekt č. CZ.1.07/1.1.03/
JAK POZOROVAT EKOSYSTÉM
TOK LÁTEK A ENERGIE EKOSYSTÉMEM
Výukový materiál zpracován v rámci oblasti podpory 1.5 „EU peníze středním školám“ Název školy Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Název.
ŽIVOT NA ZEMI Přírodopis 6. třída.
Rostliny - význam a jejich dělení.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_224.
Výživa buňky.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Monika Chudárková ANOTACEMateriál seznamuje žáky s některými biologickými vědami a.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_378.
Ekosystémy.
VÝŽIVA ROSTLIN 2014.
Potravní pyramida, potravní řetězec
Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková
Vzájemné vztahy organismů v přírodě
Projevy života, třídění organismů
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám Škola Základní škola Křižany-Žibřidice, okres Liberec, příspěvková organizace Žibřidice 271,
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Potravní (trofické) řetězce Tematická oblast:Ekologie Ročník:1. Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Trávicí soustava Tematická oblast: Biologie člověka (1. ročník Krajinář)
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autoři: Ing. Hana Ježková Název prezentace (DUMu): 4. Vliv činnosti člověka na prostředí Název sady: Základy ekologie pro.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autoři: Ing. Hana Ježková Název prezentace (DUMu): 8. Půda a produkce potravin Název sady: Základy ekologie pro střední.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Vzduch Tematická oblast:Ekologie Ročník:1. Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autoři: Ing. Hana Ježková Název prezentace (DUMu): 1. Charakteristika a historie ekologie Název sady: Základy ekologie pro.
1. H ETEROTROFNÍ VÝŽIVA ROSTLIN Mgr. Michal Střeštík.
Barbora Sedláčková, Oktáva 15/16. KVAŠENÍ = FERMENTACE Pivovarské kvasinky Katabolický proces opačný k fotosyntéze Probíhá za nepřítomnosti vzduchu ->
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Metabolismus Tematická oblast: Rostliny Ročník:1. Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autoři: Ing. Hana Ježková Název prezentace (DUMu): 18. Dřevo a jeho původ Název sady: Základy ekologie pro střední školy.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autoři: Ing. Hana Ježková Název prezentace (DUMu): 17. Přírodní rezervace Název sady: Základy ekologie pro střední školy.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Koloběh látek v ekosystému Tematická oblast: Ekologie Ročník:1. Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
Předmět:chemie Ročník: 3. ročník učebních oborů Autor: Mgr. Martin Metelka Anotace:Materiál slouží k výkladu učiva o fotosyntéze. Klíčová slova: fotosyntéza,
Uvolňování energie pro život Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Radomír Hůrka. Dostupné z Metodického portálu
Základní znaky a rozmanitost života Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Radomír Hůrka. Dostupné z Metodického portálu
VZÁJEMNÉ VZTAHY ORGANISMŮ V EKOSYSTÉMECH Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miroslav Navrátil. Dostupné z Metodického.
Název prezentace (DUMu): Voda
Název prezentace (DUMu): Půda
Název prezentace (DUMu): Buňky
Název prezentace (DUMu):
Heterotrofie u rostlin
Název prezentace (DUMu): List
Třídění přírodnin.
Základy ekologie pro střední školy 1. CZ.1.07./1.5.00/
Název prezentace (DUMu): Vznik a vývoj života
Vojta pouchlý Houby(fungi).
Fotosyntéza rostlinné pigmenty + světelná energie + oxid uhličitý + voda chemická energie + kyslík.
AUTOR: Mgr. Václava Horniková NÁZEV: VY_32_INOVACE_112_List
Název prezentace (DUMu): Organismy a prostředí
Ekosystém – potravní řetězec, potravní pyramida
Název prezentace (DUMu): Rostlinná pletiva.
Název prezentace (DUMu): Abiotické podmínky prostředí
Získávání energie pro život
Název prezentace (DUMu): Biologie člověka
2. Organismus a prostředí Základy ekologie pro střední školy 1.
Základy ekologie pro střední školy 1. CZ.1.07./1.5.00/
Název prezentace (DUMu): Vlastnosti živých soustav
8. Ostatní chemické výpočty Obecná a anorganická chemie
Název prezentace (DUMu): Pohybová soustava člověka I.
16. Tolerování rozměrů na výkrese Technická dokumentace pro 1. ročník
Rostliny a houby našich lesů  ŘASY - nejjednoduší rostliny.
Podmínky života Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Radomír Hůrka. Dostupné.
Rostliny - význam a jejich dělení.
Dýchání všechny organismy dýchají stejně (ve dne i v noci)
Transkript prezentace:

3. Autotrofní a heterotrofní organismy Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autoři: Ing. Hana Ježková Název prezentace (DUMu): 3. Autotrofní a heterotrofní organismy Název sady: Základy ekologie pro střední školy Ročník: 1. Číslo projektu: CZ.1.07./1.5.00/34.0727 Datum vzniku: 10.10.2012 Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak, jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR.

Anotace Záměrem této sady výukových materiálů s názvem Základy ekologie pro střední školy je ukázat žákům SŠ, kteří se v této oblasti vzdělávají, jak vznikne živý organismus, popisuje vztah člověka k přírodě a vliv prostředí na živý a neživý organismus. Jednotlivé DUMy (prezentace) v této sadě popíší postupně tematické oblasti, které jsou probírány v předmětu Základy ekologie. Konkrétně tato prezentace je zaměřena na autotrofní a heterotrofní organismy.

Jak dělíme organismy podle způsobu získávání látek a energie? Dělení organismů Jak dělíme organismy podle způsobu získávání látek a energie? Autotrofní (z řec. autos – sám, samo; trophe - výživa) – živí se sám, samostatně si vytváří výživu. Heterotrofní (z řec. heteros – jiný) – živí se jinými organismy.

Autotrofní organismy Do této kategorie patří zejména zelené rostliny. Energii získávají ze slunečního záření.

Autotrofní organismy Tuto energii využívají v procesu, který se nazývá „FOTOSYNTÉZA“ - ke tvorbě organických látek, z oxidu uhličitého, vody a ostatních anorganických látek.

autotrofní způsob výživy Autotrofní výživa – je schopnost vytvořit si z jednoduchých (anorganických) látek složité látky (organické).

autotrofní způsob výživy Tuto schopnost mají zelené rostliny - energie světelná, fotosyntéza, chemosyntéza - bakterie, energie chemická.

schéma průběhu reakcí fotosyntézy

heterotrofní organismy Do této kategorie patří organismy, které nejsou schopny vytvořit stavební a zásobní látky. Živí se částmi jiných těl nebo produkty látkové výměny jiných organismů.

heterotrofní organismy Podle způsobu získávání organických látek se dělí na: Sapofryty Parazity

heterotrofní organismy Sapofryty - z odumřelých těl různých rostlin a živočichů, různé druhy hub a bakterií. Mají svůj podíl na mineralizaci látek (z organických látek anorganické látky).

heterotrofní organismy Parazité - cizopasné (parazitické) rostliny, organické látky ze živých organismů tj., hostitelů. Vyskytují se: na povrchu těla uvnitř těla popřípadě houby, bakterie, nebo některé krytosemenné rostliny.

heterotrofní způsob výživy Hemiparazité – mají schopnost odebírat vodu (H2O) a minerální výživu – například jmelí.

heterotrofní způsob výživy Holoparazité – úplně parazitují – nezelené rostliny – jsou schopni odebírat organické látky. Parazitují na hostiteli, je pro ně jediným zdrojem vody s minerály.

heterotrofní způsob výživy Heterotrofní výživa – zdrojem uhlíku jsou organické látky, které jsou současně i zdrojem energie.

heterotrofní výživa

heterotrofní způsob výživy Heterotrofní organismy: houby nezelené rostliny pletiva různých zelených rostlin, která neobsahují chlorofyl

Mixotrofie a symbióza Mixotrofie - různorodý typ výživy – výživa autotrofní je průběžně doplněna heterotrofní – masožravá rostlina. Symbióza – dva různé organismy jsou si oboustranně prospěšní (autotrofní a heterotrofní) – houby + řasy, nebo sinice.

Zdroje pro textovou část ČERVINKA, P. a kolektiv Ekologie a životní prostředí, Česká geografická společnost, Praha: 2005 ISBN: 80-86034-63-1 BRANIŠ, M. Základy ekologie a ochrany životního prostředí, Informatorium, Praha: 2004 ISBN: 80-7333-024-5. CVRČEK, K.,BERÁNEK,J., EISENREICH, K., FLORIAN, S., Zbožíznalství, Fortuna, Praha 1995 KVASNIČKOVÁ, D., Základy ekologie pro základní a střední školy, nakladatelství FORTUNA, Praha 1.

Seznam zdrojů pro použité obrázky Snímek 4 - [cit. 2012-17-05]. Dostupný pod licencí Public Domain na WWW: <http://www.clker.com/clipart-10471.html>. Snímek 7 - [cit. 2012-17-05]. Dostupný pod licencí Public Domain na WWW: <http://www.clker.com/clipart-12506.html>. Snímek 8 - [cit. 2012-17-05]. Dostupný pod licencí Public Domain na WWW: <http://www.clker.com/clipart-1997.html>. Snímek 10 - [cit. 2012-17-05]. Dostupný pod licencí Public Domain na WWW: <http://www.clker.com/clipart-3355.html>. Snímek 13 - [cit. 2012-17-07]. Dostupný pod licencí Public Domain na WWW: < http://www.clker.com/clipart-11131.html >. Snímek 14 - [cit. 2012-18-07]. Dostupný pod licencí Public Domain na WWW: <http://www.clker.com/clipart-bubliny.html>.