Vzdělávací oblast: Ekonomické vzdělávání Tematická oblast: Marketing a řízení hotelu Název vyučovací oblasti: Základní podnikatelské koncepce Ročník / obor studia: IV. ročník / Hotelnictví a turismus Vypracoval: Ing. Kovač Lukáš Škola: Střední škola pedagogická, hotelnictví a služeb, Litoměřice (do 31.08.2012 – SŠHGS) Ověřeno : I. pololetí šk. r. 2013/2014 DUM 582 Klíčová slova: Koncepce, podnik, výrobek, služba Anotace: Prezentace pro podporu výkladu učitele na téma Základní podnikatelské koncepce.
Základní podnikatelské koncepce
Historický vývoj marketingu Za kolébku marketingu jsou považovány Spojené státy americké (USA). Za nejuznávanější autoritu marketingu je považován ekonom – Phillip Kotler Na počátku 20. století se tento termín objevil také na amerických univerzitách. Ve 20. letech 20. století v USA došlo k přebytku některého zboží a nastal problém s jeho odbytem. Vrchol rozvoje marketingu nastává v 50. a 60. letech 20. století.
Základní podnikatelské koncepce Ve vývoji marketingu se můžeme setkat s 5 různými marketingovými koncepcemi založenými na zcela odlišných principech : Výrobní koncepce Výrobková koncepce Prodejní koncepce Marketingová koncepce Sociálně – marketingová (společenská) koncepce
Výrobní koncepce Vyrob co nejlevněji a prodáš! Období 1900 - 1920 Snižování ceny výrobků, respektive zdokonalování technologie výroby. Za „duchovního otce“ této koncepce je považován Henry Ford, v ČSR – Tomáš Baťa Prosazování zavedení a zároveň i neustálé zdokonalování hromadné výroby. Hlavním cílem bylo nalezení optimálního způsobu výroby, které by vedli ke zvýšení objemu produkce a umožnily vyrábět a následně nabízet spotřebitelům výrobky co nejlevněji.
Výrobková koncepce Vyrob co nejkvalitněji a prodáš! 1920 – 1940 Řízení se zaměřuje pouze na výrobu vysoce kvalitních výrobků a zároveň věnuje pozornost technickému rozvoji Cílem je přesvědčení spotřebitele, aby si zakoupil nejkvalitnější výrobek i za vyšší cenu. Pokud chce výrobce tyto požadavky uspokojit musí zaměřit výrobu na vysokou: Kvalitu Technickou úroveň výkonnost
Výrobková koncepce Tato koncepce je někdy označována jako marketingová krátkozrakost Podnikatelé jsou mnohdy tolik zahleděni na kvalitu a vývoj nových výrobků a služeb, že zapomínají, že musí své výrobky na trhu prodat. Přestávají se vnímat reálné potřeby trhu a výrobek se stává neprodejným
Prodejní koncepce Čím víc reklamy, tím víc prodáš. 1940 – 1950 Zákazník si sám námi vyrobený výrobek nekoupí, je nutné ho pro náš výrobek získat a přesvědčit ho, že právě náš výrobek si musí koupit. Podnik se koncentruje na efektivní prodejní politiku podniku.
Prodejní koncepce Růst produkce a sílící konkurence nutí podnik změnit strategii prodeje a vzbudit větší zájem o jeho výrobek Tato koncepce je agresivní a podniky uskutečňují své záměry vkládáním nemalých prostředků např. do reklamy Tato koncepce je uplatňována při prodeji spotřebního zboží, nebo automobilů.
Marketingová koncepce „Nejdřív poznej svého zákazníka a prodáš“ 1950 – 1970 Jedná se o moderní filosofii podnikání a tato koncepce se uplatňuje dodnes. Vychází z přesvědčení, že podnik může svých cílů dosáhnout pouze tehdy, pozná-li potřeby a přání zákazníků a ty pak dokáže uspokojit účinněji a efektivněji než konkurence.
Marketingová koncepce Poznání a identifikace zákazníka představuje výchozí bod, od kterého se odvíjí výrobní program podniku, způsob prodeje a propagace výrobků. Základními znaky jsou: Trvalá orientace na zákazníka, Soustředění se na trh, průzkum trhu, Dlouhodobé plánování, Zásada ziskovosti.
Prodejní x marketingová koncepce Prodejní koncepce soustřeďuje pozornost na potřeby prodávajícího x marketingová na potřeby kupujícího. Prodejní vychází existujícího produktu x marketingová vychází z přání a potřeb potencionálních zákazníků.
Sociální koncepce marketingu 1970 – do současnosti „Poznej potřeby svého zákazníka, zohledni i potřeby společnosti a prodáš“ Snaží se o to, aby podniky plnily své cíle uspokojováním přání a potřeb cílových tržních segmentů efektivněji než konkurence, ale při zachování blahobytu spotřebitele a celé společnosti.
Sociální koncepce marketingu Výrobci uspokojují jen ty zájmy, které nejsou v rozporu se společenským zájmy Vyznačuje se vyšší společenskou zodpovědností ( ekologická koncepce, humánní koncepce) a při ní věnuje pozornost těmto aspektům: Zisk výrobce Co nejlepší uspokojování potřeb spotřebitele Uspokojování společenských zájmů
Vztahy charakterizující koncepce v marketingu Firma/výrobce Zákazník Vztah firmy --) zákazníka je charakteristický pro období od roku 1920 do konce 60. let 20. stol. Výrobci se specializovali na výrobu a prodej v závislosti na potřebách spotřebitelů.
Vztahy charakterizující koncepce v marketingu Společnost a její potřeby Firma a její potřeby Zákazník a jeho potřeby
Otázky k procvičení Popište vznik prvních podnikatelských koncepcí v souvislosti se vznikem marketingu? Jaké podnikatelské koncepce rozeznáváme? Které koncepce v podnikání kladou důraz na marketingové principy?
Použitá literatura KOTLER, Philip a Kevin Lane KELLER. Marketing management. [4. vyd.]. Překlad Tomáš Juppa, Martin Machek. Praha: Grada, 2013, 814 s. ISBN 978-80-247-4150-5. KYNCLOVÁ, Jaroslava a Eva KARÁSKOVÁ. Marketing a management: pro střední a vyšší hotelové školy. 1. vyd. Praha: Fortuna, 2009, 152 s. ISBN 978-80-7373-061-1. MOUDRÝ, Marek. Marketing: základy marketingu. Vyd. 1. Kralice na Hané: Computer Media, 2008, 3 sv. ISBN 978-80-7402-002-5.