Plánování, hodnocení a klasifikace ve školní tělesné výchově Zrůstová Renáta UTV-SE
Náplň prezentace Plánování ve školní tělesné výchově • Plánování na úrovni MŠMT • Plánování na úrovni školy • Plánování učitele TV – tvorba tematických plánů Hodnocení a klasifikace ve školní tělesné výchově
Plánování ve školní tělesné výchově patří ke klíčovým dovednostem každého učitele->nejnáročnější a nejdůležitější činnost (kdo neplánuje, plánuje svůj úpadek) učitel musí vědět co chce naučit (cíl) a jakým způsobem (metody, didaktické styly a postupy) cílem plánování - navržení takové učební činnost, která v návaznosti na již získané vědomosti a dovednosti přinese co nejefektivnějším způsobem nové poznatky a dovednosti plánování ve škole se ovšem nevztahuje k přípravě výuky samé
Plánování na úrovni MŠMT -> Rámcově vzdělávací program (RVP), který tvoří jakýsi rámec, na jehož základě si každá škola tvoří vlastní Školní vzdělávací program
Plánování na úrovni školy školní vzdělávací program učební plán – tvořen výběrem předmětů -> zpracovává jej ředitelství školy, MŠMT ČR učební osnovy – vypracovány na škole předmětovou komisí 2 základní části: úvodní část rozpis jednotlivých předmětů a vyučované látky v základních vzdělávacích celcích
Plánování učitele TV – tvorba tematických celků - význam spočívá v tom, že učitelé jsou nuceni promýšlet svoji celoroční práci celoroční plán -> tematické celky -> samotné vyučovací hodiny koncepce tvorby tematických plánů – zohledněné odborně-metodické ambice vypracování tematických plánů – začíná realizací učebních plánů pro jednotlivé ročníky a třídy obsah učiva – z učebních osnov, metodických příruček, vzdělávacích standardů a vzdělávacích programů
Roční tematický plán vyučování tělesné výchovy přehledný, jednoduchý systematický plán - vychází z učebních osnov obsahuje rozpis učiva jednoho předmětu na celý školní rok učitel ho sestavuje na začátku příslušného školního roku pro každý ročník samostatně, preferuje v něm vlastní podmínky na vyučování tělesné výchovy, preferuje aktuální úroveň pohybové výkonnosti, úroveň odborných znalostí i zájem žáků o jednotlivé pohybové činnosti bývá uložen rovněž u vedení školy slouží učiteli i kontrolním orgánům (ředitel, inspektor)
Obsah ročního plánu přehled jednotlivých tematických celků s určením hodinové dotace podle plánování základního, případně výběrového učiva v rámci platných učebních osnov, RVP, pořadí tematických celků v daném školním roce, požadavky na kontrolu a hodnocení žáků do obsahu ročních plánů zařazujeme učivo podle tematických celků -> snazší kontrolu: a) požadavků na žáky, uvedené formou vytyčených konkrétních cílů v určitém tematickém celku b) cílů, zda byly splněny a na jaké úrovni.
Plány tematických celků Tematické plány – operativně vykonávací plány, podle kterých učitel řídí samotný tělovýchovný proces v náležejícím ročníku a v náležející třídě ->klade se důraz na osvojování si pohybových činností podle dílčích cílů, přičemž se zohledňují reálné materiální a prostorové podmínky školy
Obsah plánu tematického celku aktuální cíle jednotlivých vyučovacích hodin podle pořadí, v jakém předpokládáme dosažení určeného cíle vyučování v příslušném ročníku a v třídě aktuální cíle konkretizujeme na kognitivní cíle, motorické cíle požadavky na hodnocení a klasifikaci žáků po ukončení vyučování příslušného tematického celku
Příprava na vyučovací jednotku významným dokumentem zejména pro začínající učitele důležitým aspektem přípravy – kreativnost a schopnost reagovat na různé situace (chování žáků) důležitá je také schopnost předpokládat a reagovat na chyby a být připraven nabídnout průpravná cvičení pro zjednodušení nácviku nebo jiná řešení vzniklé situace písemná přípravy může ředitel nařídit začínajícímu učiteli nebo učiteli, u něhož byly zjištěny závažné nedostatky
Hodnocení a klasifikace ve školní tělesné výchově Podle Antala (1993) si hodnocením v tělesné výchově představujeme proces soustavného poznávání a posuzování žáka, založený na zjišťování, zaznamenávání, posuzování a hodnocení úrovně jeho osobnosti, jeho učební a pracovní činnosti v tělesné výchově a chování v hodinách ve škole, ale i mimo školu. - ve školní tělovýchovné praxi se často používají ve vztahu k hodnocení termíny kontrola, evidence, klasifikace
Kontrolou rozumíme činnost učitele tělesné výchovy a žáka zaměřenou na zjišťování průběžných a celkových výsledků výchovně-vzdělávací práce v tělesné výchově. Evidencí rozumíme zaznamenávání průběhu a výsledků kontroly vykonané práce a podmínek, ve kterých se tělovýchovný proces realizuje. Klasifikace označuje jednu z forem průběžného a výsledného hodnocení, kterým zařazujeme žáka podle dosažených výsledků v tělesné výchově do jistých kategorií, klasifikačních stupňů (Sýkora, 1983)
(Nelešovská, Spáčilová, 1999) Význam hodnocení Formy hodnocení (Nelešovská, Spáčilová, 1999) Význam hodnocení (Rychtecký, Fialová, 2004) Symboly Neverbální Klasifikace Slovní hodnocení Informativní Motivační Diagnostický – informuje učitele o stavu zvládnutí vyučovací látky
Druhy hodnocení (Plíva, Janouch, Tilinger, 1991) A) z hlediska cíle – prediktivní – formativní – sumativní B) z hlediska předmětu porovnání – normativní – kriteriální – individualizované C) z hlediska úplnosti – dílčí – souhrnné D) z hlediska subjektů hodnocení – externí – interní
Doporučení pro klasifikaci v TV nesrovnávat žáka s ostatními ocenit podaný výkon povzbuzovat nehodnotit výkony pokud výkonové hodnocení, pak ve vztahu k žákovu zlepšení či zhoršení nezohledňovat kázeňské nedostatky v klasifikaci tv a současně v klasifikaci chování (zdvojení trestu) hodnocení dovedností hodnocení výkonnosti hodnocení vědomostí hodnocení snahy, zájmu pozorováním přihlédnutí k biologickému věku přihlédnutí ke zdravotnímu stavu
hodnocení má působit motivačně pozitivně hodnocení má přispívat ke zlepšení atmosféry vyučování tělesná výchova se klasifikuje v rozsahu 5 stupňů a s výjimkou středních pedagogických škol nelze z tělesné výchovy propadnout, v celkovém hodnocení se klasifikační stupeň 5(4) nevyužívá žáci uvolněni z tělesné výchovy ze zdravotních důvodů se neklasifikují souhrnné půlroční hodnocení žáka by mělo být kombinované, tj. známky + slovní hodnocení a mělo by se opírat o výsledky průběžného hodnocení
Děkuji za pozornost