Plánování, hodnocení a klasifikace ve školní tělesné výchově

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Požadavky k získání známky
Advertisements

ORGANIZAČNÍ FORMY V TĚLESNÉ VÝCHOVĚ
Cíle dějepisné výuky, dějepisné kurikulum, RVP a výuka dějepisu
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako doplňující výukový materiál pro žáky 3. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika.
RVP a jejich transformace do školních vzdělávacích programů
Diagnostika vnitřních podmínek výuky
Příprava na hodinu dějepisu, organizace výuky dějepisu
Didaktika fyziky jako vědecká disciplína
Vzdělávání a jeho kategorie
Evaluace ŠVP Ing. Libuše Burešová Únor 2011, Litvínov - Hamr.
POLYTECHNICKÁ VÝCHOVA A VZDĚLÁVÁNÍ V MŠ
Didaktické prostředky
Taktická příprava Michal Lehnert.
Kritická analýza různých přístupů k vyučování SH
Plánování ve škole. Obsah právní předpisy výuka a vzdělávání žáků / studentů prevence negativních jevů mimoškolní aktivity administrativní záležitosti.
 Pro hodnocení není žádný jednoznačný předpis či návod, žádná kuchařka.  Existují principy, metody, formy a prostředky a také specifické podmínky školy.
Role školního koordinátora EVVO
Didaktické testy doc. Mgr. Antonín Staněk, Ph.D.
Struktura výuky.
Projekt Zkvalitnění vzdělávání pedagogických pracovníků v oblasti udržitelného rozvoje na školách Jihočeského kraje RČ: CZ.1.07/1.3.06/
Nová závěrečná zkouška ve spolupráci škol a firem POSPOLU Olga Kofroňová, NÚV
Školní hodnocení  všechny hodnotící procesy a jejich projevy, které bezprostředně ovlivňují školní výuku nebo o ní vypovídají (široké pojetí)  systematický.
Výběr adekvátních vyučovacích metod při fixaci a kontrole znalostí v rámci ekonomického vzdělávání ©prof. Ing. Ondřej Asztalos,CSc.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 1. a 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ.
PLÁNOVÁNÍ CELOROČNÍ VÝUKOVÉ AKTIVITY UČITELE EKONOMICKÝCH PŘEDMĚTŮ
Cíle studia didaktiky pedagogiky
259 Vybrané kapitoly z didaktiky 195 Vybrané kapitoly z didaktiky
KARIÉRNÍ SYSTÉM ŘEDITELŮ
Příprava na vyučovací hodinu a její vyhodnocení
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 4 didaktických pojmů + 2 otázky.
Základní škola, Nemyčeves, okres Jičín. Abychom mohli uplatňovat plánované výchovné a vzdělávací strategie, bylo zapotřebí propracovat didaktický postup.
RVP ZV a tvorba ŠVP Jak dojít k cíli : zpracovat efektivní
Rámcové a školní vzdělávací programy
VYUČOVACÍ METODY V PŘÍRODOPISE
Západočeská univerzita v Plzni
TEORIE SPORTOVNÍHO TRÉNINKU
Hodnocení žáků. Zpráva OECD o hodnocení vzdělávání Česká republika 2012: Převládá sumativní hodnocení Velký důraz na známky Žáci jsou často zkoušeni ústně.
Didaktika přírodopisu 2 Mgr. Libuše VODOVÁ Katedra biologie PdF MU.
OBSAH SEMINÁŘE Č.2 : Rozbor sledované pohybové jednotky
Reforma školství v ČR.
ORGANIZAČNÍ FORMY VÝUKY
VIRTUÁLNÍ HOSPITACE TĚLESNÁ VÝCHOVA Cvičení na stanovištích Gymnázium Česká Lípa Vyučující: PhDr. Radek Častulík Expert: Mgr. Šárka Maleňáková.
Organizační formy vzdělávání Anotace: Výukový materiál je určen pro učitele jako osnova při výkladu učiva ORGANIZAČNÍ FORMY VZDĚLÁVÁNÍ. V prezentaci je.
FIKTIVNÍ FIRMY SE PŘEDSTAVUJÍ.  Systematické procvičení všech problémů  Žák řeší úlohy individuálně  Tradiční vztah učitel – žák  Praxe je jen zprostředkována.
Didaktika TV Efektivita vyučovací jednotky Libor Bouda.
Formy dějepisného vyučování Přednáška č. 7 ZS AR 2014/2015.
Chemický experiment. Školní a vědecký experiment Školní experiment: Dříve řešený problém Známý výsledek pro experimentátora Vyvození výsledku na základě.
Zkušenosti z tvorby ŠVP PhDr. Maria Bezchlebová NÚOV Září 2008.
Reforma školství, kurikula a systém kurikulárních dokumentů Lukáš Wodecki
 odborně posuzovat, rozhodovat, označovat, soudit  „proces soustavného poznávání a posuzování žáka, založený na zjišťování, zaznamenávání, posuzování.
Organizační formy práce v tělesné výchově
Pedagogická diagnostika
Plánování ve školní tělesné výchově
Didaktické prostředky
Analýza potřeb škol Většina škol rozvíjí inkluzívní vzdělávání prostřednictvím činností spadajících do základní nebo mírně pokročilé úrovně. Inkluzívní.
Organizační formy práce v TV Vyučovací jednotka TV Lukáš Buřt
Organizační formy ve školní TV vyučovací jednotka
Reforma školství, kurikula a systém kurikulárních dokumentů
PO IV na 2.stupni z pohledu školy.
VYUČOVÁNÍ A UČENÍ A/ B/ a/ cíle výuky b/ klíčové kompetence
PROFESE UČITELE Radek Šír.
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 6 didaktických pojmů + zodpovědět 2 otázky.
Reforma školství v ČR.
Didaktika TV; Martina Matúšková
Neživá příroda ve výuce přírodopisu
Kurikulum: obsah školní edukace
Komunikace učitele se žáky
Téma 8. ORGANIZAČNÍ FORMY VYUČOVÁNÍ
KMT/DIZ1 Příprava na vyučování Příprava na vyučovací hodinu
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Plánování, hodnocení a klasifikace ve školní tělesné výchově Zrůstová Renáta UTV-SE

Náplň prezentace Plánování ve školní tělesné výchově • Plánování na úrovni MŠMT  • Plánování na úrovni školy  • Plánování učitele TV – tvorba tematických plánů  Hodnocení a klasifikace ve školní tělesné výchově 

Plánování ve školní tělesné výchově patří ke klíčovým dovednostem každého učitele->nejnáročnější a nejdůležitější činnost (kdo neplánuje, plánuje svůj úpadek) učitel musí vědět co chce naučit (cíl) a jakým způsobem (metody, didaktické styly a postupy) cílem plánování - navržení takové učební činnost, která v návaznosti na již získané vědomosti a dovednosti přinese co nejefektivnějším způsobem nové poznatky a dovednosti plánování ve škole se ovšem nevztahuje k přípravě výuky samé

Plánování na úrovni MŠMT -> Rámcově vzdělávací program (RVP), který tvoří jakýsi rámec, na jehož základě si každá škola tvoří vlastní Školní vzdělávací program

Plánování na úrovni školy školní vzdělávací program učební plán – tvořen výběrem předmětů -> zpracovává jej ředitelství školy, MŠMT ČR učební osnovy – vypracovány na škole předmětovou komisí 2 základní části: úvodní část rozpis jednotlivých předmětů a vyučované látky v základních vzdělávacích celcích

Plánování učitele TV – tvorba tematických celků - význam spočívá v tom, že učitelé jsou nuceni promýšlet svoji celoroční práci celoroční plán -> tematické celky -> samotné vyučovací hodiny koncepce tvorby tematických plánů – zohledněné odborně-metodické ambice vypracování tematických plánů – začíná realizací učebních plánů pro jednotlivé ročníky a třídy obsah učiva – z učebních osnov, metodických příruček, vzdělávacích standardů a vzdělávacích programů

Roční tematický plán vyučování tělesné výchovy přehledný, jednoduchý systematický plán - vychází z učebních osnov obsahuje rozpis učiva jednoho předmětu na celý školní rok učitel ho sestavuje na začátku příslušného školního roku pro každý ročník samostatně, preferuje v něm vlastní podmínky na vyučování tělesné výchovy, preferuje aktuální úroveň pohybové výkonnosti, úroveň odborných znalostí i zájem žáků o jednotlivé pohybové činnosti bývá uložen rovněž u vedení školy slouží učiteli i kontrolním orgánům (ředitel, inspektor)

Obsah ročního plánu přehled jednotlivých tematických celků s určením hodinové dotace podle plánování základního, případně výběrového učiva v rámci platných učebních osnov, RVP, pořadí tematických celků v daném školním roce, požadavky na kontrolu a hodnocení žáků do obsahu ročních plánů zařazujeme učivo podle tematických celků -> snazší kontrolu: a) požadavků na žáky, uvedené formou vytyčených konkrétních cílů v určitém tematickém celku b) cílů, zda byly splněny a na jaké úrovni.

Plány tematických celků Tematické plány – operativně vykonávací plány, podle kterých učitel řídí samotný tělovýchovný proces v náležejícím ročníku a v náležející třídě ->klade se důraz na osvojování si pohybových činností podle dílčích cílů, přičemž se zohledňují reálné materiální a prostorové podmínky školy

Obsah plánu tematického celku aktuální cíle jednotlivých vyučovacích hodin podle pořadí, v jakém předpokládáme dosažení určeného cíle vyučování v příslušném ročníku a v třídě aktuální cíle konkretizujeme na kognitivní cíle, motorické cíle požadavky na hodnocení a klasifikaci žáků po ukončení vyučování příslušného tematického celku

Příprava na vyučovací jednotku významným dokumentem zejména pro začínající učitele důležitým aspektem přípravy – kreativnost a schopnost reagovat na různé situace (chování žáků) důležitá je také schopnost předpokládat a reagovat na chyby a být připraven nabídnout průpravná cvičení pro zjednodušení nácviku nebo jiná řešení vzniklé situace písemná přípravy může ředitel nařídit začínajícímu učiteli nebo učiteli, u něhož byly zjištěny závažné nedostatky

Hodnocení a klasifikace ve školní tělesné výchově Podle Antala (1993) si hodnocením v tělesné výchově představujeme proces soustavného poznávání a posuzování žáka, založený na zjišťování, zaznamenávání, posuzování a hodnocení úrovně jeho osobnosti, jeho učební a pracovní činnosti v tělesné výchově a chování v hodinách ve škole, ale i mimo školu. - ve školní tělovýchovné praxi se často používají ve vztahu k hodnocení termíny kontrola, evidence, klasifikace

Kontrolou rozumíme činnost učitele tělesné výchovy a žáka zaměřenou na zjišťování průběžných a celkových výsledků výchovně-vzdělávací práce v tělesné výchově. Evidencí rozumíme zaznamenávání průběhu a výsledků kontroly vykonané práce a podmínek, ve kterých se tělovýchovný proces realizuje. Klasifikace označuje jednu z forem průběžného a výsledného hodnocení, kterým zařazujeme žáka podle dosažených výsledků v tělesné výchově do jistých kategorií, klasifikačních stupňů (Sýkora, 1983)

(Nelešovská, Spáčilová, 1999) Význam hodnocení Formy hodnocení (Nelešovská, Spáčilová, 1999) Význam hodnocení (Rychtecký, Fialová, 2004) Symboly Neverbální Klasifikace Slovní hodnocení Informativní Motivační Diagnostický – informuje učitele o stavu zvládnutí vyučovací látky

Druhy hodnocení (Plíva, Janouch, Tilinger, 1991) A) z hlediska cíle – prediktivní – formativní – sumativní B) z hlediska předmětu porovnání – normativní – kriteriální – individualizované C) z hlediska úplnosti – dílčí – souhrnné D) z hlediska subjektů hodnocení – externí – interní

Doporučení pro klasifikaci v TV   nesrovnávat žáka s ostatními ocenit podaný výkon povzbuzovat nehodnotit výkony pokud výkonové hodnocení, pak ve vztahu k žákovu zlepšení či zhoršení nezohledňovat kázeňské nedostatky v klasifikaci tv a současně v klasifikaci chování (zdvojení trestu) hodnocení dovedností hodnocení výkonnosti hodnocení vědomostí hodnocení snahy, zájmu pozorováním přihlédnutí k biologickému věku přihlédnutí ke zdravotnímu stavu

hodnocení má působit motivačně pozitivně hodnocení má přispívat ke zlepšení atmosféry vyučování tělesná výchova se klasifikuje v rozsahu 5 stupňů a s výjimkou středních pedagogických škol nelze z tělesné výchovy propadnout, v celkovém hodnocení se klasifikační stupeň 5(4) nevyužívá žáci uvolněni z tělesné výchovy ze zdravotních důvodů se neklasifikují souhrnné půlroční hodnocení žáka by mělo být kombinované, tj. známky + slovní hodnocení a mělo by se opírat o výsledky průběžného hodnocení

Děkuji za pozornost