Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Často slyšíme věty: Led je lehčí než voda Železo je těžší než peří Má však železná jehla větší hmotnost než peří v peřině?
Advertisements

Základní škola Emila Zátopka Zlín, příspěvková organizace, Štefánikova 2701, Zlín EU PENÍZE ŠKOLÁM OP VK Zlepšení podmínek pro vzdělávání.
Mechanické vlastnosti kapalin - opakování Vypracovala: Mgr. Monika Schubertová.
GRAVITAČNÍ SÍLA. GRAVITAČNÍ POLE Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným.
VY_32_INOVACE_ Název výukového materiálu: Určení hustoty podle Archimédova zákona ( Účinky síly na těleso) Předmět: Fyzika Autor: Mgr. Ivana.
F YZIKÁLNÍ VELIČINA - HUSTOTA Ing. Jan Havel. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání.
HUSTOTA Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_14_29.
Název školyZŠ Elementária s.r.o Adresa školyJesenická 11, Plzeň Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ Číslo DUMu VY_32_INOVACE_ Předmět 6.ROČNÍK.
Fyzika pro lékařské a přírodovědné obory Ing. Petr VáchaZS – Mechanika plynů a kapalin.
TŘENÍ Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_18_29.
VZTLAKOVÁ SÍLA NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Osoblaha, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Milada Zetelová NÁZEV: VY_52_INOVACE_28_ fyzikální.
H YDROSTATIKA Mgr. Kamil Kučera. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby.
 NÁZEV: VY_42_INOVACE_13  AUTOR: Petr Kubec  OBDOBÍ:  ROČNÍK: 9  VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Matematika a její aplikace  VZDĚLÁVACÍ OBOR: Matematika.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr. Zdeňka Horská Název materiálu: VY_32_INOVACE_12_01_ Vzájemné působení těles Číslo projektu:
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_32_08 Název materiáluTeplotní.
 NÁZEV: VY_42_INOVACE_06  AUTOR: Petr Kubec  OBDOBÍ:  ROČNÍK: 9  VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Matematika a její aplikace  VZDĚLÁVACÍ OBOR: Matematika.
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/
Tomáš Prejzek ZŠ T. Stolzové Kostelec nad Labem Leden 2012
7.ROČNÍK Hydraulická zařízení VY_32_INOVACE_ Název školy
SOUTEŽ - RISKUJ! Mechanické vlastnosti kapalin (1. část)
Práce vykonaná pomocí jednoduchých strojů
ARCHIMÉDŮV ZÁKON Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_04_29.
GRAVITAČNÍ SÍLA. GRAVITAČNÍ POLE
Dynamika hmotného bodu
VZTLAKOVÁ SÍLA VY_32_INOVACE_29_Vztlakova_sila_ulohy
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
Autor: Mgr. Svatava Juhászová Datum: Název: VY_52_INOVACE_22_FYZIKA
Barva světla, šíření světla a stín
Hra ke zopakování či procvičení učiva nebo test k ověření znalostí
Měření objemu kapalin Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_44_F6
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského v Novém Strašecí
Střední průmyslová škola elektrotechnická a informačních technologií Brno Číslo a název projektu: CZ.1.07/1.5.00/ – Investice do vzdělání nesou.
Chování těles v kapalině
Pohybová (kinetická) energie tělesa
Hustota-výpočet objemu
HMOTNOST Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_05_29.
Autor: Mgr. Svatava Juhászová Datum: Název: VY_52_INOVACE_07_FYZIKA
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
NÁZEV: VY_32_INOVACE_09_12_F7_Hanak TÉMA: Otáčivé účinky síly
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lubomíra Moravcová Název materiálu:
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
Elektrický náboj Ing. Jan Havel.
VY_32_INOVACE_
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
MAGNETICKÁ SÍLA AUTOR: Mgr. Milada Zetelová
Úlohy na výpočet práce VY_32_INOVACE_02_Úlohy na výpočet práce
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Opakování 3 Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Základní škola a mateřská škola v Novém Strašecí
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
Vzdělávací oblast: Člověk a příroda
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Fyzika 7.ročník ZŠ Tření, Třecí síla Creation IP&RK.
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Hustota-výpočet objemu
Mechanika VY_32_INOVACE_05-16 Ročník: VI. r. VII. r. VIII. r. IX. r.
DUM:VY_32_INOVACE_IX_1_19 Páka
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Vztlaková síla.
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
Transkript prezentace:

Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského v Novém Strašecí Komenského nám. 209, 271 01 Nové Strašecí tel. 311 240 401, 311 240 400, email: zsnovstra@email.cz ČÍSLO PROJEKTU: 1.4 OP VK NÁZEV: VY_32_INOVACE_17 AUTOR: Mgr., Bc. Daniela Kalistová OBDOBÍ: 2012-13 ROČNÍK: 8   VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Člověk a příroda VZDĚLÁVACÍ OBOR: Fyzika TÉMATICKÝ OKRUH: Mechanické vlastnosti tekutin TÉMA: Výpočty vztlakové síly, Archimédův zákon ANOTACE: Materiál slouží jako osnova k procvičování příkladů na využití Archimédova zákona

ARCHIMEDŮV ZÁKON VZTLAKOVÁ SÍLA Příklady

Jak velká vztlaková síla vody působí na zcela ponořené těleso o objemu 100 cm3? V = 100 cm3 = 0,1m3 ρk = 1000 kg/m3 Fvz = ? N Fvz = V . ρk . g Fvz = 0,1 . 1000 . 10 Fvz = 1000 N Fvz = 1 kN Vztlaková síla působící na ponořené těleso je 1 kN. Fvz Fg

Jak velká vztlaková síla lihu působí na zcela ponořené těleso o objemu 100 cm3? V = 100 cm3 = 0,1m3 ρk = 789 kg/m3 Fvz = ? N Fvz = V . ρk . g Fvz = 0,1 . 789 . 10 Fvz = 789 N Vztlaková síla působící na ponořené těleso je 789 N.

Fvz = VT . ρk . g V = 100 cm3 = 0,1m3 ρk = 1000 kg/m3 Jak velká vztlaková síla vody působí na těleso o objemu 100 cm3 ponořené jen ze 3/4? V = 100 cm3 = 0,1m3 VT = 75 cm3 = 0,075m3 …. Objem ponořené části ρk = 1000 kg/m3 Fvz = ? N Fvz = VT . ρk . g Fvz = 0,075 . 1000 . 10 Fvz = 750 N Vztlaková síla působící na těleso je 750 N.

Co musí Michal udělat, když se začne topit? Jak velkou silou je nadlehčován Michal o objemu 0,06 m3, jestliže je po krk ponořen ve vodě? Hlava má objem 4l. V = 0,06 m3 = 60 l VH = 4 l …. objem hlavy VT = 60–4 = 56 l =0,056 m3 …objem ponořené části těla ρk = 1000 kg/m3 Fvz = ? N Fvz = VT . ρk . g Fvz = 0,056 . 1000 . 10 Fvz = 560 N Vztlaková síla působící na Michala je 560 N. Co musí Michal udělat, když se začne topit?

Plavec se začíná topit. Použij Archimédův zákon a navrhni, co má plavec dělat, aby se neutopil, než přijde záchrana. Topící se musí snažit, aby měl co největší ponořený objem a voda ho tak co nejvíc nadlehčovala. Topící se podvědomě snaží dostat hlavu co nejvýše nad hladinu → zmenšuje svůj ponořený objem → voda ho méně nadlehčuje →pomáhá si rukama a nohama → dřív se unaví

Fg = m . g Fvz = V . ρk . g F = Fg - Fvz F = 90 – 20 F = 70 N V hloubce 2 m pod hladinou leží kámen o hmotnosti 9 kg a objemu 2 litry. Jak velkou silou je kámen vodou nadlehčován? Jak velkou silou ho budeme zvedat? Fg = m . g Fg = 9 . 10 Fg = 90 N F = Fg - Fvz F = 90 – 20 F = 70 N Kámen budeme zvedat silou 70 N. F m = 9 kg V = 2l= 0,002m3 ρk = 1000 kg/m3 Fvz = ? N Fvz = V . ρk . g Fvz = 0,002 . 1000 . 10 Fvz = 20 N Kámen je nadlehčován silou 20 N. 2 m Fvz Fg

Fvz = VT . ρk . g Fvz = m/ρT . ρk . g Fvz = ? N Urči, jakou vztlakovou silou působí voda na cihlu o hmotnosti 5 kg a hustotě 1900 kg/m3. m = 5 kg ρT = 1900 kg/m3 ρk = 1000 kg/m3 Fvz = ? N Fvz = VT . ρk . g Fvz = m/ρT . ρk . g Fvz = (5/1900) . 1000 . 10 Fvz = 26,3 N Vztlaková síla působící na těleso je 26 N.

Fvz = VT . ρk . g Fvz = Fg = m . g Fvz = ? N Fg Fvz = 3 . 10 Ve vodě plave smrkové poleno o hmotnosti 3 kg a hustotě 600 kg/m3. Jakou vztlakovou silou na něj voda působí? m = 3 kg Fvz ρT = 600 kg/m3 ρk = 1000 kg/m3 Fvz = ? N Fg Fvz = VT . ρk . g NEZNÁME OBJEM PONOŘENÉ ČÁSTI POLENA. Poleno plave→ výsledná síla působící na poleno je nulová. Fvz = Fg = m . g Fvz = 3 . 10 Fvz = 30 N Na plovoucí poleno působí vztlaková síla 30 N.

Vysvětli, proč při ponořování míče do vody roste vztlaková síla pouze do doby, dokud míč není zcela ponořený. Během ponořování roste objem ponořené části míče → roste vztlaková síla. Jakmile je míč celý ponořený, už se nemůže zvětšit ani ponořený objem, ani vztlaková síla.

Pro chytré hlavy FO46EF7 Michal má hmotnost 66 kg a hustota jeho vypracovaného těla po návštěvách fitcentra je1,1 g/cm3. Přestože chodí do posilovny, nedovede plavat. Obává se právem, že po skoku do vody bude klesat ke dnu. Proto si navlékl pod ramena nafukovací pryžový kruh, jehož hmotnost neuvažujeme. a) Urči Michalův objem. b) Porovnej gravitační a hydrostatickou vztlakovou sílu, jež působí na Michalovo tělo, je-li ponořeno celé do vody. c) Jak velká by musela být hydrostatická vztlaková síla, aby se Michalovi neponořila jeho hlava s objemem 4 litry?

Výsledek Objem Michalova těla je 60 litrů. Gravitační síla je 660 N, hydrostatická vztlaková síla 600 N. Hydrostatická vztlaková síla musí vyrovnat sílu gravitační, musí tedy být rovna 660 N. Bude-li mít Michal vynořenou hlavu, bude na něj ve vodě působit vztlaková síla 560 N. Nafukovací kruh musí doplnit vztlakovou sílu, aby vyrovnala sílu gravitační (660 N). Po úplném ponoření kruhu na něj proto musí působit vztlaková síla 100 N. Nafukovací kruh má objem 10 litrů.

Ustaraní polárníci sledují, jak pod nimi pomalu odtává driftující kra (driftování je pomalý posun kry účinkem proudění mořské vody). FO46EF8 Pro zjednodušení úvah budeme kru považovat za hranol. V určitém okamžiku má kra plošný obsah 30 m2 a tloušťku 80 cm. Celková hmotnost tří polárníků i s vybavením je 1200 kg, hustota ledu 900 kg/m3 a hustota mořské vody 1020 kg/m3. a) Jak vysoko nad hladinou vody by dosahovala kra, kdyby byla prázdná, a jak vysoko, když na ní jsou rozmístěni polárníci i s vybavením? b) Mohl by na kře přistát záchranný vrtulník o hmotnosti 2000 kg, aniž by se kra celá ponořila?

Výsledek: Slovem drift označujeme posun kry účinkem mořských proudů, ale existuje také kontinentální drift (posun kontinentů), drift v oblasti elektřiny aj. (viz např. Encyklopedie Diderot). Objem kry je 24 m3 . Gravitační síla působící na prázdnou kru je 216 kN, gravitační síla na kru s polárníky a vybavením je rovna 228 kN. V prvním případě bude kra ponořena 72 cm (nad hladinu vyčnívá 8 cm ledu). Kra s polárníky a vybavením je ponořena 76 cm (nad hladinu vyčnívají 4 cm ledu). Při úplném ponoření kry vznikne hydrostatická vztlaková síla 240 kN, celková gravitační síla působící na kru s polárníky a vybavením a na vrtulník je rovna 248 kN. Vrtulník přistát na kře nemůže.

Použité zdroje: TESAŘ, Jiří a František JÁCHIM. Fyzika 3 pro ZŠ, Nová řada podle RVP: Světelné jevy, Mechanické vlastnosti látek. 1. vyd. Praha: SPN, 2009. ISBN 978-80-7235-414-6. http://fyzikalniolympiada.cz Obrázky: www.microsoft.com