Je na Zemi dostatek vody pro stávající zemědělskou výrobu

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193, Tel.: , Tel.řed./fax: ,
Advertisements

Problémy světa. Vývoj obyvatelstva a problém výživy Počet a rozmístění světového obyvatelstva Rasová struktura Etnická a jazyková struktura Náboženská.
Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Člověk a příroda, Přírodopis, Atmosféra Autor: Kamil Bujárek, Bc. Název.
Více než miliarda lidí na světě nemá přístup ke kvalitnímu zdroji pitné vody. Nejhorší je situace v subsaharské Africe, kde má přístup k nezávadné pitné.
Trh, tržní vztahy Trh Představuje určitý prostor, kde se setkávají kupující a prodávající. Na trhu se uskutečňuje akt koupě a prodeje – dochází ke směně.
Název DUM: VY_32_INOVACE_XVI_1_20_Péče a ochrana ŽP Šablona číslo : XVISada číslo: 1Pořadové číslo DUM: 20 Autor: Mgr.Lenka Dědečková.
Jaderná energie. Jestliže je jaderná energetika tak výhodná, proč se jich staví relativně málo ? ? ? ? ?
SPALOVACÝ MOTORY – DIESELOVÉ. OBSAH Úvod Vynález dieselového motoru
Stepi Natálie Prokopová.
Lidská společnost digitálního věku
Trh, ekonomika. ekonomická činnost výroba spotřeba obchod, směna.
Vypracoval Daniel Beneš, Hana Lollková a Becca Křístková.
VODA Jiří Bednář ZŠ CHRASTAVA. LEDOVCE V ledovcích se skrývá 2/3 pitné vody. Kdybychom ji mohli využívat, nemuseli by lidé v afrických zemích trpět.
SVĚTOVÉ HOSPODÁŘSTVÍ. Dělíme na: Primární sektor (těžba nerostných surovin, zemědělství, lesní a vodní hospodářství, rybolov) Sekundární sektor (průmysl,
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Hana Matoušková. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN , financovaného.
Průmyslová revoluce 11 Důsledky a změny. Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Kódování materiáluvy_32_INOVACE_dej1_dkc13 Označení materiáludkc13_prum_rev_dusledky_zmeny.
Hospodářský proces Hospodářský proces. Hospodářský proces Hospodářský proces rozdělujeme na následující fáze: a) výroba b) rozdělování a přerozdělování.
Evropský zemědělský fond pro rozvoj venkova: Evropa investuje do venkovských oblastí. Zamyšlení nad současnou zemědělskou produkcí a potřebou Václav Vaněk,
Speciální vzdělávací potřeby - žádné - Klíčová slova
ENVIROMENTÁLNÍ VÝCHOVA EKOSYSTÉMy - biodiverzita
Č í n a Velmoc 22. století. Č í n a Velmoc 22. století.
Globální problémy lidstva
Odkud se berou peníze v rozpočtu
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Tomáš.
Voda Základ života.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
PŘÍJMY – NEROVNOST, DISKRIMINACE, CHUDOBA
Základy ekologie pro střední školy 1. CZ.1.07./1.5.00/
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
ZEMĚPIS - SVĚT Severní Amerika
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu: Lenka Lehká
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
FINANČNÍ GRAMOTNOST Hospodaření domácnosti.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Sepekov Autor:
AUTOR: Mgr. Šárka Jandová NÁZEV: VY_32_INOVACE_6C_01
Příspěvek na konferenci
Sada 1 Člověk a příroda MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny
CZECH SALES ACADEMY Hradec Králové – VOŠ a SOŠ s.r.o.
Odměňování zaměstnanců
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice
Zpracovala: Mgr. Monika Dvořáková
karel oliva Akademie věd ČR
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lubomíra Moravcová Název materiálu:
EU_32_sada 2_08_PV_Podnebí, podnebné pásy_Duch
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
ZEMĚPIS - SVĚT Regiony Asie 3
6. Využívání a znečišťování vody Základy ekologie pro střední školy 1.
Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Jitka Dvořáková
Nezaměstnanost (a agregátní nabídka) TNH 2 (S-7)
Ing. Veronika Dostálková MBA
Prezentace – výklad učiva
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
ZŠ, Týn nad Vltavou, Malá Strana
. Seminář ČESTR Chov SKotu 2017.
Téma 11 Odstraňování chudoby (Poverty Relief).
EKONOMICKÝ RŮST, VÝKYVY VÝKONU EKONOMIKY
Oběhové hospodářství v praxi
Globální problémy Sociální problémy.
AČMN, 1. LF UK Praha, FHS UK Praha, LRS Chvaly
ČESKÁ REPUBLIKA VODSTVO
Název školy : Základní škola a mateřská škola,
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu: Eduard Šram
Využití potenciálu českého zemědělství po roce 2020
Život bez střeva , Praha.
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
ATMOSFÉRA - vzdušný obal Země.
Zákony trhu. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Je na Zemi dostatek vody pro stávající zemědělskou výrobu Je na Zemi dostatek vody pro stávající zemědělskou výrobu? Zbyněk Hrkal Výzkumný ústav vodohospodářský TGM a Universita Karlova (hrkal@vuv.cz)

Dochází na planetě voda? Co je to nedostatek vody? Může za to člověk? Co je to nedostatek vody?

Změny teplot za posledních 65 milionů let Koncentrace CO2 1000 ppm

Průběh teplot v průběhu historie Země

2.4 miliardy lidí na Zemi žije v prostředí bez kanalizace 1.1 miliardy lidí na planetě nemá přístup ke zdrojům kvalitní pitné vody 2.4 miliardy lidí na Zemi žije v prostředí bez kanalizace okolo 2 millionů lidí ročně umírá na průjmové onemocnění v důsledku kontaminace vody Množství lidí na planetě roste ale objem vody zůstává stejný

Indikátory nedostatku vody Falkenmark indicator „water stress index“ Méně než 1700 m3/člověka obnovitelných zdrojů – water stress Méně než 1000 m3/člověka obnovitelných zdrojů – water scarcity Méně než 500 m3/člověka obnovitelných zdrojů – absolute scarcity

Jak pěstovat jahody v poušti - Izrael průměrné srážky: sever 900 mm, střed 300 mm, jih 30 mm,

Izraelské zemědělství řešení blízké ideálu Simcha Blass Drip irrigation v Kibbutz Hatzerim

Virtuální voda Jedná se o vodu, která je „skrytá“ v produktu nikoliv v reálném (fyzickém) smyslu, ale virtuálním. Představuje množství vody, potřebné k výrobě produktu Závisí na: podmínkách výroby místě výroby čase výroby efektivitě využívání vody Kolik vody ušetřím, když produkt dovezu, místo abych ho vyrobil? Šálek kávy = 140 l vody Džíny = 11 000 l vody 1kg hovězího masa = 15 455 l vody 3 060 000 l pastva, píce, seno 24 000 l pití 7 000 l čištění stájí 3 091 000 l na 200 kg masa + =

Virtuální voda Srovnání spotřeby vody rostlinné a živočišné výroby

Aralské jezero - odstrašující strategie v zemědělství Cotton 3200 mm of water/year/m2

Aralské jezero - odstrašující strategie v zemědělství Přehled problémů: salinizace půdy, povrchových a podzemních vod kontaminace vod pesticidy zdravotní problémy 60%populace trpí tuberkulózou, rakovinou, anemií, poruchami štítné žlázy sociální a ekonomická destabilizace regionu mezinárodní napětí mezi novými státy (země v infiltrační oblasti x v údolí) Choresmien oasis mountains dams system mountains dams system Karakum canal

Aralské jezero - odstrašující strategie v zemědělství

Ukázka nevhodné politiky „Water pricing“ - Indie 19. století 0,35 ha zemědělské půdy/obyvatele 20. století Indická populace vzrostla 4 násobně 20. století 0,1 ha zemědělské půdy/obyvatele 1964-1966 Indie na hraně hladomoru 1968 Paul Ehrlich vydává knihu „Populační bomba“ 1970´ Green revolution 1974 indická produkce pšenice vzrostla 3x – stala se vývozcem VE SVĚTĚ Od konce 19. století světová populace vzrostla o 400% Zemědělská půda se rozrostla o 30% Výnosy vzrostly o 400 % Celkový objem úrody vzrostl o 600 % Norman Borlaug 1914-2009 Nobelova cena za mír 1970 trpasličí pšenice ALE !!!

Ukázka nevhodné politiky „Water pricing“ - Indie zavlažované zemědělská půda = 45 mil. ha podzemní vodou x 20 mil. ha povrchovou vodu z přehrad 1960 = 1 mil. vrtů 2011 = 21 mil. vrtů = čerpání 230 * 109 m3 podzemních vod za rok

Ukázka nevhodné politiky „Water pricing“ - Indie Dotace na elektrickou energii + bezplatná podzemní voda = vyčerpání zdrojů podzemních vod electrified pumps x diesel pumps deep hardrock aquifer shallow fluvial aquifer Electrified pumps as percent of total energized pumps used for groundwater irrigation Stress levels in administrative blocks of India, in terms of groundwater exploitation

Závěr Celkové množství vody pro použití v domácnostech je ve srovnání s ostatním požadavky malé - 20 m3/osobu/rok - recyklace Dostatečné zdroje vody má 96% zemí Nedostatek vody neznamená, že lidé budou mít málo vody pro chod domácnosti, ale vody se nebude dostávat pro stávající zemědělské praktiky. Převládajícím důvodem, proč lidé nemají přístup k vodě, není a nebude její nedostatek ve fyzikálním slova smyslu, ale ekonomická zaostalost, politická a organizační nestabilita

Děkuji za pozornost Zbyněk Hrkal hrkal@vuv.cz http://www.zbynek-hrkal.com/