Počítačové sítě – adresa IP a DNS

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
SÍŤOVÉ PROTOKOLY.
Advertisements

Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 33 AnotaceUvedení.
SÍŤOVÉ SLUŽBY DNS SYSTÉM
Internet Definice Historie Použití Programy pro práci s internetem
Internet Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí pro.
Základy informatiky Internet Ing. Roman Danel, Ph.D. Institut ekonomiky a systémů řízení Hornicko – geologická fakulta.
Informatika Internet.
Protokol TCP/IP a OSI model
Aplikace VT v hospodářské praxi internetové technologie Ing. Roman Danel, Ph.D. VŠB – TU Ostrava.
Internet.
Internet.
Protokoly a adresy na internetu
Internet.  Celosvětový systém propojených počítačů  Funkce  Sdílení dat  Elektronická pošta.
INTERNET – struktura, fungování a přehled využití
URL v HTML URL - Unique Resource Locator Příklad:
Služby internetu obr.: 1. WEB  WWW – (World Wide Web), také pouze zkráceně web v doslovném překladu "světová rozsáhlá síť“, neboli celosvětová síť 
Elektronická pošta Název školy
Základy informatiky část 6
Shrnutí Chceme–li připojit PC k Internetu musíme: 1.Zadat adresu DNS serveru (začne pracovat převod IP adresa  symbolické jméno), prakticky začne fungovat.
Internet.
Internet.
Internetové protokoly Autor: Milan Bílek. Internet Internet je celosvětová systém propojených počítačových sítí. Počítače mezi sebou komunikují pomocí.
INTERNET.
INTERNET INFORMATIKA 5. TŘÍDA. Internet si volně můžeme vyložit jako sít, která vzájemně propojuje počítače po celém světě. Někdy se také internet označuje.
Základy informatiky část 6. 6 Počítačové sítě Počítačová síť Skupina počítačů navzájem propojených, resp. připojených k centrálnímu počítači (serveru)
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 33 AnotaceTechnické.
 nejvíce využívaná služba internetu založená na www stránkách  poskytuje virtuální informační prostor, přístupný pomocí prohlížeče  výhodou www stránek.
INTERNET Mgr. Petra Toboříková. Internet = celosvětový systém navzájem propojených počítačových sítí –WWW (text, grafika a multimédia - hypertextové odkazy)
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 32 AnotaceProgramové.
Násobení a dělení lomených výrazů
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 32 AnotaceProgramové.
Internet. je celosvětový systém navzájem propojených počítačových sítí („síť sítí“), ve kterých mezi sebou počítače komunikují pomocí rodiny protokolů.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 33 AnotaceHistorie.
 = jedná se o vzájemné propojení lokálních počítačových sítí pomocí vysokorychlostních datových spojů  vznikl spojením mnoha menších sítí  v každé.
Inf WWW – World Wide Web. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo.
Internet (služby Internetu, WWW) Služby Internetu WWW (World Wide Web) – dnes nejrozšířenější služba; spoustě lidí splývá s Internetem jako takovým WWW.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Kódování materiálu vy_32_INOVACE_inf3_web01 Označení materiálu web01_uvod.pptx Název školy Gymnázium Kladno Autor.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 32 AnotaceProgramové.
Anotace Materiál je určen pro 1. ročník studijního oboru M/01 PROVOZ A EKONOMIKA DOPRAVY, předmětu Informační a komunikační technologie, inovuje.
Transportní vrstva v TCP/IP Dvořáčková, Kudelásková, Kozlová.
Elektronická a písemná komunikace
Internet – pojmy, služby
Síťový transformátor VY_32_INOVACE_36_722
Kótování VY_32_INOVACE_26_511
Windows – Malování 1 VY_32_INOVACE_32_650
Kružnice, kruh VY_32_INOVACE_26_528
Regulované soustavy VY_32_INOVACE_37_748
NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office, spol. s r.o, Orlová Lutyně
Základní pojmy při používání Internetu
Windows – Tento počítač a složky
Subjekty trhu VY_32_INOVACE_40_802
Morálka 1 – Morálka VY_32_INOVACE_ 42_836
VY_32_INOVACE_1_10_Internet
Statky, služby VY_32_INOVACE_40_797
Převislé konstrukce VY_32_INOVACE_02_022
Legendy VY_32_INOVACE_26_512
Regulované soustavy statické
Internet 3 – prohlížeč a služby
Aritmetické operace v číselných soustavách
Kreslení základních strojních součástí
Lineární nerovnice 2 VY_32_INOVACE_10_199
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
Nabídka VY_32_INOVACE_40_800
Regulátory derivační VY_32_INOVACE_37_747
Výrazy-algebraické vzorce
Investiční majetek VY_32_INOVACE_41_828
Typy čar VY_32_INOVACE_26_522
Propojování sítí (1) Propojování sítí je možné realizovat, např. pomocí: Repeater: zesilovač, který předává veškeré informace z jedno-ho síťového segmentu.
Windows – práce se soubory 2
Informatika Internet.
Transkript prezentace:

Počítačové sítě – adresa IP a DNS STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Počítačové sítě – adresa IP a DNS VY_32_INOVACE_33_669 Projekt MŠMT EU peníze středním školám Název projektu školy ICT do života školy Registrační číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0771 Šablona III/2 Sada 33 Anotace Princip a dělení sítí, jejich podstata, vlastnosti a použití Klíčová slova Počítačové sítě, použití sítí, internet, adresa, IP adresy, DNS Předmět Informační a komunikační technologie Autor, spoluautor Ing. Jiří Soukup Jazyk Čeština Druh učebního materiálu Prezentace, výklad, samostudium, autotest Potřebné pomůcky PC, dataprojektor, interaktivní tabule, PC učebna, Webová aplikace Druh interaktivity Výklad pomocí prezentace, vyhledávání informací, autoevaluační test Stupeň a typ vzdělávání Střední škola, učiliště Cílová skupina 1. ročník, žáci 15 – 16 let, obor E, žáci se speciálními vzdělávacími potřebami Speciální vzdělávací potřeby ano Zdroje Vlastní zdroje a seznam - viz poslední strana

Počítačové sítě – adresa IP a DNS Způsob přesného spojení více počítačů: Jestliže chceme v rámci sítě navázat spojení s jiným počítačem, musíme znát jeho umístění – adresu, podobně jako máme adresy my, lidé. S rozvojem sítí se postupně nejlépe osvědčila pravidla spojení, která vznikala v USA souběžně s vývojem internetu ve spolupráci s dalšími pravidly komunikace, proto se jim říká rodina protokolů TCP/IP. IP adresu musí mít každý počítač jinou, nelze mít 1 IP adresu pro více počítačů, protože tak by nebylo možné určit, s jakým počítačem chceme komunikovat. Jeden počítač muže mít i víc IP adres, pokud má víc síťových adaptérů. IP adresy si nelze libovolně vymyslet. Přiděluje je mezinárodní autorita, pověřená správou IP adres. (veřejné, jednoznačné IP adresy) IP 102 IP 101 IP 103 IP 105 IP 104 Doplnit do výkladu ukázky používání ICT v reálném prostředí lidského osobního, odborného a společenského života IP 106 Orientační princip komunikačních adres sítě Přiblížit význam veřejných IP adres. ? - !

Počítačové sítě – adresa IP a DNS TCP/IP pojmy: Paket = data jsou „rozsekána“ na menší kousky – pakety a ty jsou odesílány postupně. Velký objem dat naráz by síť zahltil, mohl by se poškodit, ztratit, omezil by provoz sítě apod. ➢ IP (Internet Protocol) • pouze zaručuje, že se pokusí odeslat paket na místo určení • pořadí odeslání paketů nemusí být stejné, jako pořadí doručení ➢ TCP (Transmission Control Protocol) • před každou výměnou dat mezi dvěma uzly musí být nejprve navázáno spojení, a po skončení přenosu musí být toto spojení zrušeno • garantuje doručení paketů a že pakety dojdou v takovém pořadí, v jakém byly odeslány Doplnit do výkladu ukázky používání ICT v reálném prostředí lidského osobního, odborného a společenského života ? - ! Vysvětlení významu pojmů a jejich funkce v síti.

Počítačové sítě – adresa IP a DNS Aplikační protokoly TCP/IP: ➢ HTTP (HyperText Transfer Protocol), HTTPS • protokol pro komunikaci mezi WWW servery a jejich klienty (browsery) ➢ SMTP (Simple Mail Transfer Protocol) • poštovní protokol ➢ POP3 (Post Office Protocol) • jednoduché a rychlé stahování pošty ze vzdáleného úložiště na počítač ➢ IMAP (Internet Message Access Protocol) • novější než POP3, vyšší komfort pro práci se zprávami, práce přímo na serveru ➢ FTP (File Transfer Protocol) • protokol pro přenos souborů mezi počítači ➢ Telnet • protokol pro tzv. vzdálené přihlašování, platformová nezávislost -> nahradil ho SSH Doplnit do výkladu ukázky používání ICT v reálném prostředí lidského osobního, odborného a společenského života ? - ! Orientační význam používaných protokolů.

Počítačové sítě – adresa IP a DNS Spojení sítí TCP/IP: ➢ HTTP (HyperText Transfer Protocol), HTTPS • protokol pro komunikaci mezi WWW servery a jejich klienty (browsery) IP síť IP síť IP router Doplnit do výkladu ukázky používání ICT v reálném prostředí lidského osobního, odborného a společenského života IP síť ? - ! Orientační význam používaných protokolů.

Počítačové sítě – adresa IP a DNS způsob IP adresace: Autoři TCP/IP vyšli z předpokladu, že bude existovat: A) malý počet opravdu velkých sítí - vyžadují malou síťovou část, a naopak velkou část pro relativní adresu uzlu B) střední počet středně velkých sítí - měly by mít srovnatelně velkou síťovou i relativní část C) velký počet malých sítí - vyžadují velkou síťovou část, stačí jim malá část pro relativní adresy A proto tomu uzpůsobili i velikost síťové části IP adresy: třída A třída B třída C ta v České republice není. Mají ji hlavně nadnárodní společnosti, vládní organizace USA atp. Adresování jen 126 sítí, ale v každé z nich muže být 16 miliónu počítačů. Doplnit do výkladu ukázky používání ICT v reálném prostředí lidského osobního, odborného a společenského života umožňuje adresovat 16 tisíc sítí a 65 tisíc počítačů v každé síti, v Čechách ji mají významné organizace. dokáže adresovat až 2 milióny sítí. V každé síti může být jen 254 počítačů. IP adresa třídy C je v Čechách nejpoužívanější.. ? - ! Tento „suchý“ text je přehledně - graficky vyjádřen na dalším snímku.

Počítačové sítě – adresa IP a DNS způsob IP adresace: třída A třída B třída C 8 16 24 31 adresa sítě (126) adresa uzlu (počítače) (16 milionů) 8 16 24 31 1 adresa sítě (16 tisíc) adresa uzlu (počítače) (65 tisíc) Doplnit do výkladu ukázky používání ICT v reálném prostředí lidského osobního, odborného a společenského života 8 16 24 31 1 1 adresa sítě (2 miliony) adresa uzlu (256) ? - ! Orientační význam používaných protokolů pro pochopení principu.

Počítačové sítě – adresa IP a DNS Způsob jednotného a spolehlivého přenosu informací: Po celém světě jsou takto rozmístěny servery (uzly), na nichž jsou uloženy informace. Při vzájemné komunikaci odešle data počítač jinému na jeho IP adresu např. http://77.75.76.3 Pro počítače je číselná adresa kódovaná do 0 a 1 zcela vyhovující, ale pro člověka je složitá, nepřehledná a bez žádné logiky, natož dobře zapamatovatelná. Proto je zaveden doménový (textový) způsob zápisu adres. např. http://www.seznam.cz Doplnit do výkladu ukázky používání ICT v reálném prostředí lidského osobního, odborného a společenského života Zkratka protokolu (Hyper Text Transfer Protokol) World Wide Web (typ sítě) doména II. řádu (vlastník uzlu) Doména I. řádu (stát, zaměření) Vysvětlit úlohu veřejné IP adresy, lokální apod. ? - !

Počítačové sítě – adresa IP a DNS Funkce hlavní domény (1. řádu): státní - národní domény (norma) cz, sk, de, ru, uk, eu, … obecné domény – dle oblasti využívání com, net, org, edu, info, biz, gov, … Doplnit do výkladu ukázky používání ICT v reálném prostředí lidského osobního, odborného a společenského života např. http://www.seznam.cz Zkratka protokolu (Hyper Text Transfer Protokol) World Wide Web (typ sítě) doména II. řádu (vlastník uzlu) Doména I. řádu (stát, zaměření) Vysvětlit vznik domén 1. řádu. ? - !

Počítačové sítě – adresa IP a DNS Funkce DNS (Domain Name System): Uživatel hledá doménu – např. portál Seznam = www.seznam.cz server proxy, web www.seznam.cz 3 http://77.75.76.3 DNS server 2 uživatel http://77.75.76.3 http://77.75.76.3 www.seznam.cz 1 www.seznam.cz seznam.cz Doplnit do výkladu ukázky používání ICT v reálném prostředí lidského osobního, odborného a společenského života Postup převodu domén na IP pomocí DNS: uživatel pomocí Browseru zadá textovou adresu (domény) poskytovatel přepošle žádost do DNS, který vrátí IP adresu odeslaná IP adresa se spojí se serverem Firmy a vrátí se požadovaná web stránka Soustředit se na pochopení významu DNS! ? - !

Počítačové sítě – adresa IP a DNS Co je URL (Uniform Resource Locator): URL je také adresa; ale nikoli doména či jenom uzlu (počítače), nýbrž konkrétního dokumentu který je zobrazen na síti. Firma Server proxy, web Internet Firemní web Pracovník dokument Zákazník URL = protokol + doménová adresa + relativní adresa ke složce + název souboru. Firemní pracovník vyhotoví nějaký dokument (text, grafika, animace, video, interaktivní program, …) a umístí jej na firemní web, kde má vyhrazen „svůj“ adresní prostor (klasické složky v pevné paměti počítače). Odkaz na tento dokument je zveřejněn na firemních www stránkách. Zákazník si jej může díky URL prohlédnout, objednat, … Příklad: http://www1.stsul.cz:8080/soukup/multimedia/mm_repre.ppsx Doplnit do výkladu ukázky používání ICT v reálném prostředí lidského osobního, odborného a společenského života ? - ! Soustředit se na pochopení IP a DNS adresy a URL!

Počítačové sítě – adresa IP a DNS Autotest – otázky a úkoly: Co je IP adresa? Co znamená v sítích slovo „protokol“?? Co označuje zkratka DNS a k čemu se tato služba využívá? Kdo je majitel, komu patří následující adresy na Internetu? Popište jednotlivé položky URL následujících adres. Adresa: http://www1.stsul.cz:8080/soukup/multimedia/mm_repre.ppsx http://www.4yougratis.it/img/webmaster/gif/computer/18.gif Doplnit do výkladu ukázky používání ICT v reálném prostředí lidského osobního, odborného a společenského života ? - ! Napište odpovědi písemně nebo elektronicky a odevzdejte učiteli.

Počítačové sítě – adresa IP a DNS Gratulujeme, Gratuluji srdečně za úspěšné absolvování další části výukového materiálu o počítačových sítích, přeji hodně elánu do dalšího dílu. Doplnit do výkladu ukázky používání ICT v reálném prostředí lidského osobního, odborného a společenského života Zamysli se na téma bezpečného používání „otevřených“ veřejných sítí. ? - !

Použité zdroje Vlastní zdroje a vytvořené materiály STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Použité zdroje Vlastní zdroje a vytvořené materiály Webové zdroje a obrázky: http://www.stsul.cz http://www1.stsul.cz:8080/soukup/multimedia/mm_repre.ppsx http://www.4yougratis.it/img/webmaster/gif/computer/18.gif Obrázky P2P a P2S - Wikipedie, GNU/GPL: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:P2P-network.svg http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Server-based-network.svg emotikony a kliparty sady MS-Office, dostupné také na http://office.microsoft.com/cs-cz/images/MC900442026.aspx http://office.microsoft.com/cs-cz/images/?CTT=97