Výpočet brzdné dráhy vozidla a pohyb ve směrovém oblouku Předmět: Teorie dopravy - cvičení Ing. František Lachnit, Ph.D.
Brzdění vozidel (zpomalený pohyb) Provozní brzdění – zpomalení 0,8 – 2,5 ms-2 Kritické brzdění (před překážkou) – zpomalení dle Vyhl. 341/2002 Sb. - minimálně za normálních podmínek osobní automobily 5,8 ms-2 autobusy a nákladní automobily 5,0 ms-2 zdroj: Směrnice 71/320/EHS
Dráha pro zastavení vozidla je ovlivněna následujícími faktory: Dráha pro zastavení vozidla je ovlivněna následujícími faktory: - dobou vnímání řidiče, - časem reakce řidiče, - časem reakce vozidla, - schopností vozidla brzdit, - rychlostí vozidla, - vnějšími podmínkami.
Brzdění na rovině a výpočet dráhy pro zastavení vozidla tr - reakce řidiče tp - prodleva brzdění tn - náběh brzd tu - úplné brzdění
Reakce řidiče Pozorný, soustředěný Reakce řidiče Pozorný, soustředěný 0,6 – 0,8 s Pozorný, nebezpečí nečeká 0,7 – 0,9 s Soustředěný na jinou činnost 1,0 – 1,2 s Nepozorný (bavení) 1,4 – 1,8 s Indisponovaný 1,6 – 2,4 s
Prodleva brzdění. Mechanické brzdy. 0,3 s. Hydraulické brzdy Prodleva brzdění Mechanické brzdy 0,3 s Hydraulické brzdy 0,15 – 0,2 s Vzduchové brzdy 0,6 s
Dráha pro zastavení vozidla tr - reakce řidiče tp - prodleva brzdění tn - náběh brzd vo - počáteční rychlost
Dráha úplného brzdění m- součinitel přilnavosti vo – počáteční rychlost a – brzdné zpomalení m- součinitel přilnavosti
Součinitele přilnavosti m při styku pneumatiky s vozovkou Suchý asfalt 0,6 – 0,9 Mokrý asfalt 0,3 – 0,8 Suchý beton 0,8 – 1,0 Mokrý beton 0,5 – 0,8 Suchá dlažba 0,6 – 0,9 Mokrá dlažba 0,3 – 0,5 Štěrková vozovka 0,5 – 0,7 Ujetý sníh 0,5 – 0, Sníh, náledí 0°C 0,05 – 0,1 -10°C 0,08 – 0,15 -20°C 0,15 – 0,20
Dráha pro zastavení vozidla
Brzdění při jízdě ze svahu s – sklon svahu v %/100
Brzdění při jízdě do svahu
Zadání: Vypočítat a odevzdat zadané příklady