Regionální politika Mgr. Oldřich Hájek
Příčiny vzniku regionální politiky Regionální problémy Ekonomické povahy Neekonomické povahy Faktory ovlivňující regionální růst Primární (mobilita pracovní síly a kapitálu, geografické, institucionální a psychologické faktory) Sekundární (technické, infrastrukturální a finanční podmínky, demografie, vzdělanost, inovace) Regionální diference se obvykle objevují v každém státu Rozlišujeme tři základní typy problémových regionů Regiony nedostatečně vybavené přírodními zdroji Regiony s nedostatečným využitím vlastních zdrojů Regiony se stagnujícími či upadajícími základními odvětvími
Regionální disparity Významem slova disparita je: nerovnost, různost, rozdílnost. Regionální disparity jsou měřeny statistickými indikátory. Do disparit příkladem řadíme: Infrastrukturu (dopravní, technickou, sociální,…) Nezaměstnanost HDP na obyvatele Příjmy Vzdělanostní strukturu Životní prostředí a mnoho dalších
Legislativa k regionální politice; Regionální politika v ČR začátkem 90.let RP nehrála velkou roli ČR se věnovala řešení transformačních problémů Meziregionální socioekonomické diference nebyly zpočátku příliš velké Prvním právním rámcem pro oblast regionální politiky v ČR ustavilo „Usnesení vlády ČR č.235 z roku 1998 k Zásadám regionální politiky vlády ČR“. Tyto zásady obsahovaly zejména: Definici základního cíle a výchozích principů regionální politiky, Úlohu programování v České republice, Zapojení regionální úrovně do provádění regionální politiky, Koordinační roli a správu finančních prostředků v úrovni MMR.
Legislativa k regionální politice; Pro účely tohoto zákona se rozumí a) regionem územní celek vymezený pomocí administrativních hranic krajů, okresů, správních obvodů obcí s pověřeným obecním úřadem, správních obvodů obcí s rozšířenou působností, obcí nebo sdružení obcí, jehož rozvoj je podporován podle tohoto zákona, b) strategií regionálního rozvoje střednědobý dokument, na období 3 - 7 let, který formuluje přístup státu k podpoře regionálního rozvoje, poskytuje potřebná východiska a stanovuje rozvojové cíle a zásady pro vypracování regionálních programů rozvoje, c) státním programem regionálního rozvoje střednědobý dokument, který stanoví zaměření podpory regionálního rozvoje pro jeden nebo společně pro více podporovaných regionů, d) hospodářskou a sociální soudržností opatření k vyrovnávání rozdílů mezi regiony v rámci Evropských společenství. Zákon o podpoře regionálního rozvoje V roce 2000 byl přijat hlavní legislativní dokument v oblasti regionální politiky ČR a to: Zákon č. 248 / 2000 Sb., o podpoře regionálního rozvoje. Tento zákon stanoví podmínky pro poskytování podpory regionálnímu rozvoji s cílem vyváženého rozvoje státu nebo územního obvodu kraje, s tím související působnost správních úřadů, krajů a obcí a vytváří podmínky pro koordinaci a realizaci hospodářské a sociální soudržnosti.
Administrativní členění ČR NUTS (Nomenklatura evropských statistických územních jednotek - Nomenclature des unites teritoriales statistique) NUTS V (obce – asi 6 300) NUTS IV (okresy – 77) NUTS III (kraje – 14) NUTS II (regiony soudržnosti – 8) NUTS I (jeden – ČR)