Regionální politika Mgr. Oldřich Hájek.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Teorie regionálního rozvoje 2: Rozvojové faktory, indikátory a jejich měření Teorie regionálního rozvoje 2: Rozvojové faktory, indikátory a jejich měření.
Advertisements

Krajská správa ČSÚ v Plzni | Slovanská alej 36, Plzeň | Miloslav Chlad CIZINCI V ČR A PLZEŇSKÉM KRAJI Tisková konference, Plzeň,
Operační řízení útvarů Policie ČR s celostátní působností CZ.1.06/1.1.00/ Operační řízení útvarů Policie ČR s celostátní působností CZ.1.06/1.1.00/
Regionální politika Oldřich Hájek. Obsah přednášky: Další typologie nástrojů lokálního rozvoje a RP Podle charakteru a zaměření Podle charakteru a zaměření.
Program rozvoje Ústeckého kraje Obsah prezentace Představení PRÚK účel zpracování struktura PRÚK struktura priorit a opatření indikátory.
Odbor veřejné správy, dozoru a kontroly 11 Porada Ministerstva vnitra se zástupci krajských úřadů, Kanceláře veřejného ochránce práv, Svazu.
Střednědobé plány krajů, sítě sociálních služeb a přechod financování sociálních služeb na kraje Konference Financování sociálních služeb pro města a obce.
Návrh věcného záměru zákona o podpoře a řízení cestovního ruchu Výroční konference cestovního ruchu turistického regionu Východní Morava Holešov, 25. leden.
Veřejné finance Mgr. Oldřich Hájek. Financování školství  Školství – důležité odvětví veřejného sektoru  Školství:  Měří, hodnotí a tvoří lidský kapitál.
Kulatý stůl II. Nový Šaldorf-Sedlešovice MAS jako nástroj spolupráce obcí pro efektivní chod úřadů.
Předcházení odpadům z pohledu Svazu měst a obcí ČR Pohled obcí a měst jako původců komunálních odpadů Praha, Svaz měst a obcí České republiky.
Evropská sociální politika Fakulta sociálních věd Univerzity Karlovy v Praze Prof. Martin Potůček, PhD., vedoucí kurzu
Operační program Průmysl a podnikání Programové dokumenty OP – Průmysl a podnikání Národní rozvojový plán ostatní operační programy Socioekonomická.
Práce se strategickými dokumenty v Olomouckém kraji 8. listopadu 2010, Praha Olomoucký kraj.
Volný pohyb osob, volný pohyb pracovní síly v EU (právní úprava v EU a její implementace do právního řádu ČR)
Regionální management II prof. Ing. Magdalena Hrabánková, CSc., prof. h. c.
SEMINÁŘ K PROBLEMATICE EVROPSKÉHO SOCIÁLNÍHO FONDU Porovnání obsahu a zaměření OP RLZ a JPD Cíl 3 * Městská knihovna, Praha.
INTERREG V-A AT-CZ Listopad 2015 Informace pro Pracovní skupinu/regionální kolegium pro cestovní ruch při RSK JMK.
Podniková ekonomika Ing. et Bc. Sylva Talpová KPH ESF MU Brno
SCLLD LAG Podralsko Zpracování SCLLD bylo podpořeno z Operačního programu Technická pomoc Registrační číslo projektu: CZ.1.08/3.2.00/ Strategie.
Strategická východiska rozvoje dopravních sítí Ing. Tomáš Čoček, Ph.D. 1. náměstek - státní tajemník Ministerstvo dopravy ČR.
Regionální politika EU v období Mgr. Oldřich Hájek.
Evropský sociální fond 1 Jiří Švarc Evropská Komise Generální ředitelství pro zaměstnanost, sociální věci a rovné příležitosti Oddělení pro Českou republiku,
VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST ZKUŠENOSTI S PODPOROU ESF VE VELKÉ BRITÁNII.
Základní informace k veřejné podpoře v OP LZZ Seminář pro žadatele 6. února 2009 Praha.
Fakta a mýty o přípravě dopravní infrastruktury v ČR Ostrava Libor Lukáš předseda SRDIM.
Pojistný trh nabídka a poptávka po pojistných produktech investování prostředků technických rezerv.
Příprava Libereckého kraje na období Odbor regionálního rozvoje a evropských projektů KÚ LK
FONDY EU Předvstupní podpora Agenda 1999 – 2006 a její plnění v ČR.
koncepce rodinné politiky Dipl.-Pol. Jana Maláčová
MAS jako nástroj spolupráce obcí pro efektivní chod úřadů
Bezpečnostní systém ČR
Mise BLOM Návrhy efektivního prosazování v záležitostech nad provinčního zájmu Soudržnost a spolupráce v prosazování Prosazovatelná nařízení Společné stanovování.
Brno, Příslušnost vodoprávních úřadů
Vytvoření jednotného systému v oblasti finanční gramotnosti a prevence předlužení na úrovni územních samosprávných celků F I N G R A M.
Podpora v nezaměstnanosti
NEZAMĚSTNANOST Úřad práce.
Úřad práce České republiky
Správa sociálního zabezpečení
Společné a koordinované politiky EU
Inovace a regionální rozvoj
Sociální politika Předmět, metoda a prameny právní úpravy SZ
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
STÁTNÍ FONDY.
Příbram Ing. Václav Chytil
Koordinační výbory Národního strategického referenčního rámce
Střednědobý plán rozvoje sociálních služeb v Olomouckém kraji pro roky
Regionální politika a regionální rozvoj
Porada vedoucích Úřadů územního plánovaní
Evropská územní spolupráce
Aktualizace strategické vize Strategie rozvoje Jihomoravského kraje 2020 Brno, 5. prosince 2011.
Program obnovy venkova Jihočeského kraje v letech
Regionalistika – osnova předmětu
2. ČNB a její role v platebním styku.
Veřejné rozpočty Mgr. Oldřich Hájek.
Hospodářská a sociální soudržnost EU
Správa sociálního zabezpečení
Ideová východiska záměru územní studie krajiny
Nezaměstnanost (a agregátní nabídka) TNH 2 (S-7)
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Podnik VY_32_INOVACE_40_811 Projekt.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Technická Evidence Zdravotnických Prostředků 1
Role sociální práce ve vztahu k výkonu veřejného opatrovnictví ORP Chrudim Podpora sociální práce v obci Chrudim a ve správním obvodu obce s rozšířenou.
Výkon přenesené působnosti úředníky územních samosprávných celků v kontextu jejich financování Mgr. Martin Stark tajemník městského úřadu v Horním Slavkově.
Obsah veřejných rozpočtů III
Národní rozvojový program mobility pro všechny (NRPM)
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
ministr práce a sociálních věcí
Úvodní informace o Fondu malých projektů
SPRÁVNÍ PRÁVO.
Transkript prezentace:

Regionální politika Mgr. Oldřich Hájek

Příčiny vzniku regionální politiky Regionální problémy Ekonomické povahy Neekonomické povahy Faktory ovlivňující regionální růst Primární (mobilita pracovní síly a kapitálu, geografické, institucionální a psychologické faktory) Sekundární (technické, infrastrukturální a finanční podmínky, demografie, vzdělanost, inovace) Regionální diference se obvykle objevují v každém státu Rozlišujeme tři základní typy problémových regionů Regiony nedostatečně vybavené přírodními zdroji Regiony s nedostatečným využitím vlastních zdrojů Regiony se stagnujícími či upadajícími základními odvětvími

Regionální disparity Významem slova disparita je: nerovnost, různost, rozdílnost. Regionální disparity jsou měřeny statistickými indikátory. Do disparit příkladem řadíme: Infrastrukturu (dopravní, technickou, sociální,…) Nezaměstnanost HDP na obyvatele Příjmy Vzdělanostní strukturu Životní prostředí a mnoho dalších

Legislativa k regionální politice; Regionální politika v ČR začátkem 90.let RP nehrála velkou roli ČR se věnovala řešení transformačních problémů Meziregionální socioekonomické diference nebyly zpočátku příliš velké Prvním právním rámcem pro oblast regionální politiky v ČR ustavilo „Usnesení vlády ČR č.235 z roku 1998 k Zásadám regionální politiky vlády ČR“. Tyto zásady obsahovaly zejména: Definici základního cíle a výchozích principů regionální politiky, Úlohu programování v České republice, Zapojení regionální úrovně do provádění regionální politiky, Koordinační roli a správu finančních prostředků v úrovni MMR.

Legislativa k regionální politice; Pro účely tohoto zákona se rozumí a) regionem územní celek vymezený pomocí administrativních hranic krajů, okresů, správních obvodů obcí s pověřeným obecním úřadem, správních obvodů obcí s rozšířenou působností, obcí nebo sdružení obcí, jehož rozvoj je podporován podle tohoto zákona, b) strategií regionálního rozvoje střednědobý dokument, na období 3 - 7 let, který formuluje přístup státu k podpoře regionálního rozvoje, poskytuje potřebná východiska a stanovuje rozvojové cíle a zásady pro vypracování regionálních programů rozvoje, c) státním programem regionálního rozvoje střednědobý dokument, který stanoví zaměření podpory regionálního rozvoje pro jeden nebo společně pro více podporovaných regionů, d) hospodářskou a sociální soudržností opatření k vyrovnávání rozdílů mezi regiony v rámci Evropských společenství. Zákon o podpoře regionálního rozvoje V roce 2000 byl přijat hlavní legislativní dokument v oblasti regionální politiky ČR a to: Zákon č. 248 / 2000 Sb., o podpoře regionálního rozvoje. Tento zákon stanoví podmínky pro poskytování podpory regionálnímu rozvoji s cílem vyváženého rozvoje státu nebo územního obvodu kraje, s tím související působnost správních úřadů, krajů a obcí a vytváří podmínky pro koordinaci a realizaci hospodářské a sociální soudržnosti.

Administrativní členění ČR NUTS (Nomenklatura evropských statistických územních jednotek - Nomenclature des unites teritoriales statistique) NUTS V (obce – asi 6 300) NUTS IV (okresy – 77) NUTS III (kraje – 14) NUTS II (regiony soudržnosti – 8) NUTS I (jeden – ČR)