Financování dopravní infrastruktury

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Vazby OP Doprava a IROP pro období Vysoká škola mezinárodních a veřejných vztahů Praha Ing. Květoslava Kořínková, CSc. Seminář IDS Žďár nad Sáz.
Advertisements

ZKUŠENOSTI S VYUŽÍVÁNÍM PŘEDVSTUPNÍ POMOCI EU PHARE / ISPA Ministerstvo financí Centrum pro zahraniční pomoc Ing. Ludmila LEFNEROVÁ.
MOŽNOSTI FINANCOVÁNÍ PROJEKTOVÝCH ZÁMĚRŮ V NOVÉM PROGRAMOVACÍM OBDOBÍ EU
Ing. Karel Havlíček – ředitel odboru příspěvkových programů
Statutární město Ostrava Hlavní problémy v oblasti dopravy statutárního města Ostravy •Krácení finančních prostředků •Dokončování rozpracovaných.
Ing. Jaroslav Deml Mobilita budoucnosti Náměstek ministra dopravy
Strategie dopravy ČR ve vztahu k IDS
Příprava nové dopravní politiky ČR
Ing. Tomáš Čoček, Ph.D., ředitel SFDI
Nový zákon o ochraně ovzduší. Schválen Poslaneckou sněmovnou ČR dne 10. února 2012 Projednán Senátem ČR dne 15. března 2012 a vrácen Poslanecké sněmovně.
DOPRAVNÍ SEKTOROVÉ STRATEGIE
DOPRAVNÍ INFRASTRUKTURA ČR: Jakým směrem se ČR vydá na křižovatce dopravní infrastruktury budoucnosti? , Praha CESTA PRVNÍ: Důvody investic.
Plány Ředitelství silnic a dálnic na rok 2007 Tisková konference Pondělí Praha.
1 Fondy Evropské unie. 2 Stav čerpání z fondů EU ČR má k dispozici na programové období z fondů Evropské unie 26,7 miliardy eur. V přepočtu.
Zákon o koncesních smlouvách a koncesním řízení ( koncesní zákon) – č. 139/2006 Sb. ze 14. března 2006, nabyl účinnosti 1. července 2006 Příprava zákona.
Typy projektů realizovaných v rámci Regionálního operačního programu NUTS 2 Jihovýchod 2007–2013 Evropská unie Evropský fond pro regionální rozvoj Investice.
Integrované dopravní systémy Realizace Dopravní politiky ČR Ing. Vít Sedmidubský května 2010.
O kolik přijdeme, pane Nečasi? Aktuální čerpání peněz z fondů EU Praha,
Silnice nebo železnice
PREZENTACE ŘSD ŽOFÍNSKÉ FÓRUM Ing. Jan Kroupa generální ředitel ŘSD ČR.
Zákon o koncesních smlouvách a koncesním řízení ( koncesní zákon) – č. 139/2006 Sb. ze 14. března 2006, nabyl účinnosti 1. července 2006 Příprava zákona.
Naplňování krajských priorit za přispění evropských zdrojů z Regionálního operačního programu Moravskoslezsko Prezentuje: Jaroslav Palas
Podpora veřejné dopravy z fondů EU v programovém období Konference Integrované dopravní systémy Žďár nad Sázavou 16. května 2016.
Příspěvkové programy SFDI Praha, 7. dubna 2016 Ing. Karel Havlíček.
Plán SFDI na rok 2016 a programovací období Ing. Zbyněk Hořelica ředitel SFDI.
Vodní hospodářství (2014–2016) Aleš Kendík náměstek pro řízení sekce vodního hospodářství
Regionální operační programy V rámci cíle Konvergence je pro období je připraveno celkem 7 regionálních operačních programům (ROP) určených pro.
Financování dopravní infrastruktury Priorita mandatorní výdaje – EU – Národní Finanční rámec mld. Kč Nesmyslný střednědobý výhled.
Financování dopravní infrastruktury v roce 2016 Ing. Zbyněk Hořelica ředitel SFDI.
MINISTERSTVO PRO MÍSTNÍ ROZVOJ ČR Ing. Klára Dostálová, náměstkyně pro řízení sekce regionálního rozvoje Ing. Tomáš Sklenář, ředitel odboru územního plánování.
Operační program Doprava Ministerstvo dopravy ČR Fond soudržnosti Evropský fond pro regionální rozvoj Evropská unie Investice do vaší budoucnosti.
Státní fond dopravní infrastruktury Objemy finančních prostředků pro budování infrastruktury v ČR, Ing. Kristýna Kastlová, Ph.D. referent specialista.
Regionální stálá konference pro území Jihomoravského kraje Pracovní skupina pro dopravní infrastrukturu Brno,
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní politika ČR.
Veřejné finance Mgr. Oldřich Hájek. Financování veřejné dopravy Význam a charakteristika dopravy: Propojuje všechna odvětví hospodářství Propojuje všechna.
Dotační možnosti ve zdravotnictví v rámci ESIF programové období
Integrovaný regionální operační program Mgr. Jan Veselský, Centrum pro regionální rozvoj České republiky Praha- Dotační možnosti a aktuální výzvy.
Strategie a bariéry při využívání prostředků OPD2 a CEF k realizaci infrastrukturních projektů Mgr. Milan Feranec Ministerstvo dopravy ČR Fond soudržnosti.
Výzvy v rámci IROP Centrum pro regionální rozvoj České republiky Ing. Markéta Kupcová,
Financování bezbariérových úprav chodníků a cyklistických stezek Seminář SMO ČR, SFDI a ČKAIT Praha, 9. září 2014 Ing. Karel Havlíček.
Snižování podpory z hlediska příjmů projektů – pozice OP Doprava
Výzvy OP Doprava Dopravní konference Pardubice
Dopravní konference Pardubice Ing. Martin Kolovratník 1)Aktuální novely dopravních zákonů 2)Vznik „Spolku pro výstavbu.
ITI METROPOLITNÍ OBLASTI (MO) Dr. Ing. Marie Zezůlková Kancelář strategie města.
Kvalitní dopravní infrastruktura Ing. Dan Ťok
Financování výstavby a modernizace dopravní infrastruktury v ČR
Vyhlášené programy v roce 2016/2017
Problematika podpory infrastruktury městské drážní dopravy
Ing. Zbyněk Hořelica, ředitel SFDI
Snídaně starostů , Jedlí
Integrovaný plán rozvoje území Zlín pro období
Strategické úkoly MD Pardubice
Ing. Pavel Ševčík, Ph.D. technický ředitel
Seminář pro žadatele k Výzvě IROP (2017) – Bezpečnost dopravy a cyklostezky v regionu MAS Moravská cesta 21. Března 2017, Příkazy.
Financování dopravní infrastruktury z rozpočtu SFDI v roce 2017
Koncepce rozvoje sítě a finanční výhledy
Nový zákon o ochraně ovzduší
Ing. Zbyněk Hořelica, ředitel SFDI
Informace o výzvách SC 1.1 a SC 1.2. IROP
Podpora infrastruktury městské drážní dopravy z OP Doprava
Program Prevence před povodněmi I. až IV. etapa
Centrum pro regionální rozvoj České republiky Územní odbor IROP pro Kraj Vysočina prezentace v rámci semináře „Dotační příležitosti pro obce na rok.
Financování dopravní infrastruktury v ČR
Ing. Jiří Kalenský Odbor drážní a vodní dopravy
„Program RE:START a Platforma Uhelné regiony“
a předvídatelnost financování dopravní infrastruktury
Regenerace sídlišť Regenerace sídlišť Úprava veřejných prostranství
Financování silnic II. a III. třídy
Konference Dopravní Infrastruktura Litomyšl 2019
227. Žofínské fórum Ing. Tomáš Čoček, Ph.D.
Transkript prezentace:

Financování dopravní infrastruktury Možnosti zefektivnění přípravy projektů a využití fondů EU

1) Podpora přípravy staveb - Legislativní úpravy upraven zákon 416/2009 – vyřešena cena za výkupy a věcná břemena, upraven zákon o SFDI zjednodušení finančních toků Spolupráce s MŽP při projednávání transpoziční novely Podpora MMR při projednávání SZ ve znění pozměňovacích návrhů SZ ve znění PN dopravě přináší zejména: Společné řízení, zkrácení pořízení ZUR o ¾ roku Vydání stavebního povolení před vypořádáním pozemků Výlučná působnost specializovaného senátu NE - UR a vyvlastnění na z obcí na krajské úřady, Institut předběžné držby Příprava dalších úprav 416/2009 pro novou PSP

1) Podpora přípravy staveb - Modernizovat a zpřesnit metodické prostředí Byly vytvořeny cenové normativy pro jednotlivé druhy dopravy = kvalitnější plánování cen staveb Zpracovávají se nové obchodní podmínky sjednocující právní prostředí na celém trhu Red, Yellow, White and Green Fidic (ŘSD část schváleno, SŽDC v přípravě) = větší právní jistota pro zhotovitele Vytvořeny nové metodiky pro ekonomická hodnocení = rychlejší schvalování projektů - Vytvářeny další metodické dokumenty zrychlující interakci zhotovitel/investor (metodika na čas, řešení variací apod.)

1) Podpora přípravy staveb - finance - významně navýšeny objemy prostředků na přípravu staveb a zajištění jejich efektivního využití - zaveden průběžný systém vyhodnocování postupu přípravy ze strany MD

Dočerpat EU zdroje pro roky 2007 – 2013 Výše alokace OPD byla cca 151,1 mld. Kč (největší OP ze všech realizovaných OP. Jeho alokace tvoří 22,1 % alokace celého období 2007 – 2013. V pořadí druhý OP Životní prostředí měl o více než 28 mld. Kč menší alokaci) Na začátku roku 2014 bylo vyčerpáno pouze 56% alokace (na koci roku 2014 pouze o 2% body více, vše dohnáno v letech 2015 a 2016) Na konci roku 2016 se podařilo vyčerpat celý objem - OPD dočerpán do výše 101,3 % EU alokace tj. 153,98 mld. Kč OPD pouze jeden ze 3 OP u nichž se podařilo vše vyčerpat

Dočerpat EU zdroje pro roky 2014 – 2020 po realokaci do OPŽP (snížení v 2.1) Specifické cíle (SC) korespondující s investičními prioritami 4,622 tj. 125 mld. Kč SC 1.1 - Zlepšení infrastruktury pro vyšší konkurenceschopnost a větší využití železniční dopravy 1 478 295 234 SC 1.2 - Zlepšení infrastruktury pro vyšší konkurenceschopnost a větší využití vnitrozemské vodní dopravy v hlavní síti TEN-T 60 844 269 SC 1.3 - Vytvoření podmínek pro větší využití multimodální dopravy 162 251 384 SC 1.4 - Vytvoření podmínek pro zvýšení využívání veřejné hromadné dopravy ve městech v elektrické trakci (z toho metro 5 mld Kč) 392 648 369 SC 1.5 - Vytvoření podmínek pro širší využití železniční a vodní dopravy prostřednictvím modernizace dopravního parku 301 925 424 SC 2.1 - Zlepšení propojení center a regionů a zvýšení bezpečnosti a efektivnosti silniční dopravy prostřednictvím výstavby, obnovy a modernizace dálnic, rychlostních silnic a silnic sítě TEN-T včetně rozvoje systémů ITS 1 073 907 780 SC 2.2 - Vytvoření podmínek pro širší využití vozidel na alternativní pohon na silniční síti 31 837 703 SC 2.3 Zlepšení řízení dopravního provozu a zvyšování bezpečnosti dopravního provozu ve městech 147 542 959 SC 3.1 - Zlepšení dostupnosti regionů, zvýšení bezpečnosti a plynulosti a snížení dopadů dopravy na veřejné zdraví prostřednictvím výstavby, obnovy a zlepšení parametrů dálnic, rychlostních silnic a silnic I. třídy mimo síť TEN-T 902 317 139 SC 4.1 -  Podpora a zajištění implementace OP Doprava 70 436 542

Rozběhnout čerpání EU 2014 – 2020 – čerpání OPD

Stav čerpání prostředků CEF Alokace pro ČR celkem 1,1 mld. EUR Ve výzvách z let 2014 a 2015 se podařilo získat 840,8 mil. EUR. Do výzvy 2016 předloženo 30 projektů s celkovými náklady ve výši téměř 1 miliardy EUR. Převis připravených projektů tedy 700 mil. EUR. Mezi předloženými žádostmi dominují (svým objemem) projekty modernizace železniční infrastruktury připravované SŽDC (8 žádostí, celkem požadováno z CEF přes 600 mil. EUR). O část prostředků svedou boj projekty zaměřené na dekarbonizaci dopravy prostřednictvím využití alternativních zdrojů paliv v dopravě, dále také projekty související s vnitrozemskou vodní dopravou, rozvojem systémů řízení pozemní i letecké dopravy, nebo přispívající k větší bezpečnosti a interoperabilitě železniční dopravy. První výsledky hodnocení budou známy pravděpodobně na konci května 2017. Definitivní výše částky, která byla přidělena vybraným projektům, pak bude stanovena ke konci tohoto roku po podpisu grantových dohod. Vybrané projekty budou realizovány do konce roku 2023. Vybrané projekty budou realizovány do konce roku 2023.

A co dál - strategie na další roky Dokončit přípravu hlavních staveb včetně výběrových řízení Zahájit výběrová řízení na stavby roku 2018 Zajistit schválení projektů pro financování z EU v OPD II Implementace BIM do přípravy, realizace a provozu (vybrány pilotní projekty) Zajistit dostatek prostředků na opravy a údržbu Reálně spustit PPP projekt(y) Systémově vyřešit financování krajských silnic a výstavbu VRT Zahájit diskuzi o financování 2020+

Děkuji za pozornost Ministerstvo dopravy