Analýza učebnic češtiny pro cizince

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Strategické řízení školy s využitím sebehodnocení školy dle modelu CAF RNDr. Hana Žufanová.
Advertisements

ICT ve výuce jazyků Mgr. Jana Sochorová Základní škola a Mateřská škola Česká Bělá.
5. Klíčové kompetence a základní dovednosti Stanoviska sociálních partnerů.
Připraveno s podporou programu Erasmus+ Evropské unie. Provázanost výsledků učení, vyučovacích a hodnoticích metod Zkušenosti ZČU Brno Praha.
Klíčová aktivita 2 Systém vzdělávání Mgr.Regina Jonášová Praha
Doprava ROZMĚRY Který obrázek je největší? Který obrázek je nejmenší?
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Irena Čiháková Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje Národní.
Základní škola a Střední škola CREDO, o.p.s Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Cvičení na trampolíně (skoky) - I. díl Výukový materiál č.: VY_32_INOVACE_153_Cvičení.
Didaktická analýza dějepisného učiva Přednáška č. 6 AR 2014/2015.
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/ Společenské vědy Legislativní proces v ČR.
Projekt „Diagnostika stavu znalostí a dovedností žáků v česko–slovenské příhraniční oblasti se zaměřením na jejich rozvoj“ Fyzika pro 3. stupeň Autor:
Doprava PROSTOROVÁ ORIENTACE 2 PRVNÍ Které auto jede první?
Základní škola a Střední škola CREDO, o. p. s Číslo projektu: CZ. 1
Základní škola, Hořice, Husova 11 VY_32_inovace 7_07
Tatínkovo nářadí pro předškoláky.
EU_62_B_sada 1_06_M_Příkaz k úhradě_Poliačíková
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Vyučovací a výchovné činnosti učitele tělesné výchovy
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
ČEHO JE VÍC? ZRAKovÉ VNÍMánÍ.
Základní škola a Praktická škola Dvůr Králové nad Labem
METODICKÉ LISTY výstup projektu Vzdělávací středisko pro další vzdělávání pedagogických pracovníků v Sokolově reg. č. projektu: CZ.1.07/1.3.11/
METODICKÉ LISTY výstup projektu Vzdělávací středisko pro další vzdělávání pedagogických pracovníků v Chebu reg. č. projektu: CZ.1.07/1.3.11/ Sada.
Mgr. Kateřina Korcová, Ph.D. UZB003 – jaro 2016
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Vodárenská 2115
MEZILIDSKÁ KOMUNIKACE II.
Velikost nářadí.
Základní škola a Praktická škola Dvůr Králové nad Labem
Úvod do tvorby srozumitelného textu
Pedagogická komunikace 4. lekce: Verbální komunikace: kladení otázek
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
Základní škola a Praktická škola Dvůr králové nad Labem
Co se ztratilo a co to způsobí ?
HMOTNOST Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_05_29.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
ZVÍŘATA Kde které potkám?.
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_09_DRUHY_CAR Název materiálu: Druhy čar
Neživá příroda - voda Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Základní škola, Hořice, Husova 11 VY_32_INOVACE 7_09
UČEBNICE funkce učebnice prostředek vyučování a učení v knižní formě
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
Pravidla srozumitelnosti projevu a instruování
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_16_FUNKCNI_STYLY Název materiálu:
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 4 didaktických pojmů + 2 otázky.
VYUČOVÁNÍ A UČENÍ B/ A/ a/ cíle výuky b/ klíčové kompetence
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Vnímání, poznávací schopnosti
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
CIRKUS orientace.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
HODINY - poznej stejný čas, velikost
Brána fantazii otevřená aneb o vnímání literatury
UČEBNICE funkce učebnice prostředek vyučování a učení v knižní formě
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu Pro žáky naší školy více – Na míru píšeme učebnice VY_32_INOVACE_VJ29 Excel – funkce Počet období.
Digitální gramotnost Informatické myšlení
PŘÍVLASTEK Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
ADAPTACE NA ŽIVOT VE ŠKOLE
Množství, symbol Základní matematické, početní a číselné pojmy a operace Řešení problémů, učení Jemná motorika, koordinace ruky a oka.
Vítáme vás! Školní rok [Roky].
Odkrývání obrázků – poznej místa
NAŠE DOVEDNOSTI CO UŽ UMÍM.
Vztah k životnímu prostředí
ydewůd,ůwl registrační číslo projektu CZ /0.0/0.0/16_32/
Vzdělávání jako hlavní složka řízení lidských zdrojů
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Hudební nástroje vnímání.
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_09_DEN_ZEME Název materiálu: Den Země
Transkript prezentace:

Analýza učebnic češtiny pro cizince

Zkoumané vlastnosti učebnic OBSAH SROZUMITELNOST TEXTU STRUKTURA ILUSTRACE OTÁZKY, ÚLOHY, TESTY

Funkce učebnice 1 Tradiční: prezentační (uváděcí) stimulační motivační

Funkce učebnice 2 poznávací transformační systematizační upevňovací kontrolní motivační

Funkce učebnice 3 sebevzdělávací řídicí koordinační rozvíjející a výchovná diferenciační

Kritéria hodnocení učebnic Základní faktory (praktické komponenty) Grafické faktory Faktory řídicí proces učení (struktura) Obsahové faktory Doplňky

Základní faktory (praktické komponenty) první dojem formát, hmotnost kvalita vazby cena adresát, cílová skupina jazyk zprostředkovací časové rozvržení učiva

Grafické faktory grafické zpracování symboly, piktogramy obrázky množství textu, poměr textu k ost. složkám mapy, grafy, tabulky

Faktory řídicí proces učení (struktura) návaznost učiva ucelenost úrovní shrnutí tématu oddělení zákl. učiva od doplňujícího samostudium sebehodnocení

Obsahové faktory 1 komplexnost (ŘD, kompetence) aktuálnost informací způsob výkladu, didaktická koncepce srozumitelnost výkladu názornost obtížnost výkladu množství úkolů a otázek zajímavost

Obsahové faktory 2 rozmanitost smysluplnost praktičnost informací podpora tvořivosti „netradiční výukové metody, hry“ předjímání možných obtíží žáků mezipředmětové vztahy výtěžnost materiálu

Doplňky pracovní sešit slovníček gramatická příloha metodický průvodce audio, příp. video, online atd. odkazy na jiné zdroje informací

Formulování úkolů podle kompetencí JAZYKOVÉ SOCIOLINGVIST. DISKURZNÍ STRATEGICKÉ SOCIOKULTURNÍ SPOLEČENSKÉ Vytváří prostor pro pěstování schopnosti úspěšně komunikovat? Pěstuje schopnost užívat adekvátní jazykové prostředky? Seznamuje s reáliemi a pravidly společenského chování? Vytváří prostor pro výcvik strategií v nečekaných situacích? Dává možnost rozvíjet strategie pro vytváření různých typů textů?

Učebnice – předmět analýzy Easy Czech (Elementary) Ondřej Štindl Akronym, Praha 2008 Lekce 3 – Místa s. 38 (+ 39) V restauraci, Na návštěvě

Obsah aktuální lekce 1 LEXIKUM místní předložky (v/na) místa byt číslovky 11–19 práce

Obsah aktuální lekce 2 GRAMATIKA 6. pád časování sloves: 2. skupina množné číslo podstatných jmen

Obsah aktuální lekce 3 KOMUNIKACE V restauraci, Na návštěvě Telefonní konverzace Prosím Problémy s ano a ne Problémy v komunikaci

Rozvíjení komunik. kompetencí 1 Seznámení pozdravy Ahoj!/Dobrý den. → ne/formálnost Ahoj Tomáši!/Ahoj učiteli! → poloformálnost Ahoj!/Ahoj! → polarita vítání/loučení Dobré ráno!/Dobrý večer! → rozvržení dne Sbohem! → googlovština

Rozvíjení komunik. kompetencí 2 (Seznámení) představování Tomáš/Tomáš Boháček → ne/formálnost Boháček/Boháčková → přechylování profesor Boháček → profese, tituly profesor/ka → rod podání ruky → gesta, hierarchie

Rozvíjení komunik. kompetencí 3 (Seznámení) první fráze Jak se máš/máte? → ne/formálnost Jak se máš?/Těší mě. → interference Jak se máš? Špatně. → kultura Odkud jsi? Z Ostravy. → geografie podání ruky → proxemika, gesta

Formulování úkolů → Bloomova taxonomie TVOŘENÍ HODNOCENÍ ANALÝZA APLIKACE POROZUMĚNÍ ZAPAMATOVÁNÍ

Bloomova taxonomie → „aktivní slovesa“ VYTVOŘTE, SLOŽTE TVOŘIT OVĚŘTE, URČETE HODNOTIT POROVNEJTE, SEŘAĎTE ANALYZOVAT VYBERTE, VYTVOŘTE APLIKOVAT POROVNEJTE, PŘEDVÍDEJTE POROZUMĚT POJMENUJTE, UKAŽTE ZAPAMATOVAT

Aktivní slovesa pro formulování úkolů APLIKACE POROZUMĚNÍ ZNALOST

Znalost – aktivní slovesa vyjmenovat najít pojmenovat umístit seřadit ukázat označit reprodukovat vybrat vybavit si popsat deklamovat definovat

Porozumění – aktivní slovesa parafrázovat převyprávět přiřadit seřadit zdůvodnit třídit uvést příklad najít rozdíl vysvětlit nakreslit schéma uspořádat definovat porovnat popsat shrnout

Aplikace – aktivní slovesa připravit upravit rozvinout vybrat předvídat diskutovat zařadit reagovat argumentovat vyřešit prezentovat obhajovat uspořádat ptát se vyvrátit použít kombinovat posoudit přizpůsobit představit si zaujmout utvořit vylíčit podpořit nakreslit vylepšit

Formulování úkolů – cíl Přeložte věty. APLIKACE Máma je krásná. Přeložte tato slovní spojení. POROZUMĚNÍ krásná máma Přeložte uvedená slova. ZNALOST máma, být, krásný

Aktivity dle ŘČ receptivní x produktivní klíčová slovesa (instrukce) míra podrobnosti cíl