Analýza učebnic češtiny pro cizince
Zkoumané vlastnosti učebnic OBSAH SROZUMITELNOST TEXTU STRUKTURA ILUSTRACE OTÁZKY, ÚLOHY, TESTY
Funkce učebnice 1 Tradiční: prezentační (uváděcí) stimulační motivační
Funkce učebnice 2 poznávací transformační systematizační upevňovací kontrolní motivační
Funkce učebnice 3 sebevzdělávací řídicí koordinační rozvíjející a výchovná diferenciační
Kritéria hodnocení učebnic Základní faktory (praktické komponenty) Grafické faktory Faktory řídicí proces učení (struktura) Obsahové faktory Doplňky
Základní faktory (praktické komponenty) první dojem formát, hmotnost kvalita vazby cena adresát, cílová skupina jazyk zprostředkovací časové rozvržení učiva
Grafické faktory grafické zpracování symboly, piktogramy obrázky množství textu, poměr textu k ost. složkám mapy, grafy, tabulky
Faktory řídicí proces učení (struktura) návaznost učiva ucelenost úrovní shrnutí tématu oddělení zákl. učiva od doplňujícího samostudium sebehodnocení
Obsahové faktory 1 komplexnost (ŘD, kompetence) aktuálnost informací způsob výkladu, didaktická koncepce srozumitelnost výkladu názornost obtížnost výkladu množství úkolů a otázek zajímavost
Obsahové faktory 2 rozmanitost smysluplnost praktičnost informací podpora tvořivosti „netradiční výukové metody, hry“ předjímání možných obtíží žáků mezipředmětové vztahy výtěžnost materiálu
Doplňky pracovní sešit slovníček gramatická příloha metodický průvodce audio, příp. video, online atd. odkazy na jiné zdroje informací
Formulování úkolů podle kompetencí JAZYKOVÉ SOCIOLINGVIST. DISKURZNÍ STRATEGICKÉ SOCIOKULTURNÍ SPOLEČENSKÉ Vytváří prostor pro pěstování schopnosti úspěšně komunikovat? Pěstuje schopnost užívat adekvátní jazykové prostředky? Seznamuje s reáliemi a pravidly společenského chování? Vytváří prostor pro výcvik strategií v nečekaných situacích? Dává možnost rozvíjet strategie pro vytváření různých typů textů?
Učebnice – předmět analýzy Easy Czech (Elementary) Ondřej Štindl Akronym, Praha 2008 Lekce 3 – Místa s. 38 (+ 39) V restauraci, Na návštěvě
Obsah aktuální lekce 1 LEXIKUM místní předložky (v/na) místa byt číslovky 11–19 práce
Obsah aktuální lekce 2 GRAMATIKA 6. pád časování sloves: 2. skupina množné číslo podstatných jmen
Obsah aktuální lekce 3 KOMUNIKACE V restauraci, Na návštěvě Telefonní konverzace Prosím Problémy s ano a ne Problémy v komunikaci
Rozvíjení komunik. kompetencí 1 Seznámení pozdravy Ahoj!/Dobrý den. → ne/formálnost Ahoj Tomáši!/Ahoj učiteli! → poloformálnost Ahoj!/Ahoj! → polarita vítání/loučení Dobré ráno!/Dobrý večer! → rozvržení dne Sbohem! → googlovština
Rozvíjení komunik. kompetencí 2 (Seznámení) představování Tomáš/Tomáš Boháček → ne/formálnost Boháček/Boháčková → přechylování profesor Boháček → profese, tituly profesor/ka → rod podání ruky → gesta, hierarchie
Rozvíjení komunik. kompetencí 3 (Seznámení) první fráze Jak se máš/máte? → ne/formálnost Jak se máš?/Těší mě. → interference Jak se máš? Špatně. → kultura Odkud jsi? Z Ostravy. → geografie podání ruky → proxemika, gesta
Formulování úkolů → Bloomova taxonomie TVOŘENÍ HODNOCENÍ ANALÝZA APLIKACE POROZUMĚNÍ ZAPAMATOVÁNÍ
Bloomova taxonomie → „aktivní slovesa“ VYTVOŘTE, SLOŽTE TVOŘIT OVĚŘTE, URČETE HODNOTIT POROVNEJTE, SEŘAĎTE ANALYZOVAT VYBERTE, VYTVOŘTE APLIKOVAT POROVNEJTE, PŘEDVÍDEJTE POROZUMĚT POJMENUJTE, UKAŽTE ZAPAMATOVAT
Aktivní slovesa pro formulování úkolů APLIKACE POROZUMĚNÍ ZNALOST
Znalost – aktivní slovesa vyjmenovat najít pojmenovat umístit seřadit ukázat označit reprodukovat vybrat vybavit si popsat deklamovat definovat
Porozumění – aktivní slovesa parafrázovat převyprávět přiřadit seřadit zdůvodnit třídit uvést příklad najít rozdíl vysvětlit nakreslit schéma uspořádat definovat porovnat popsat shrnout
Aplikace – aktivní slovesa připravit upravit rozvinout vybrat předvídat diskutovat zařadit reagovat argumentovat vyřešit prezentovat obhajovat uspořádat ptát se vyvrátit použít kombinovat posoudit přizpůsobit představit si zaujmout utvořit vylíčit podpořit nakreslit vylepšit
Formulování úkolů – cíl Přeložte věty. APLIKACE Máma je krásná. Přeložte tato slovní spojení. POROZUMĚNÍ krásná máma Přeložte uvedená slova. ZNALOST máma, být, krásný
Aktivity dle ŘČ receptivní x produktivní klíčová slovesa (instrukce) míra podrobnosti cíl