Správní právo procesní 3. část

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Uzavírání veřejnoprávních smluv
Advertisements

ŽALOBA NA OBNOVU ŘÍZENÍ A ŽALOBA PRO ZMATEČNOST
PRACOVNÍ PRÁVO ZÁKONÍK PRÁCE Zákon č. 262/2006 Sb., účinný od
Dozor Dozor nad výkonem samostatné působnosti obce krajský úřad MV
Zápisy právních vztahů k nemovitostem
Průběh trestního řízení část třetí – Opravné řízení
Vedení správního řízení
DOVOLÁNÍ.
Administrativně právní metoda regulace společenských vztahů
Správa EKO daní celními orgány
Finanční soudnictví Mgr. Michal Kozieł.
Martina Kotrčová, Martina Rychlíková, Marie Tošovská 1. Ročník VSRR
EXEKUCE X VÝKON ROZHODNUTÍ. EXEKUCE (VÝKON ROZHODNUTÍ) Právní předpisy:  zákon č. 120/2001 Sb., o soudních exekutorech a exekuční činností (exekuční.
Právo pro podnikatele II
Správní řád č. 500/2004 Sb. Publikovaný právní úprava pro vedení správního řízení, platná od , jež zrušila stávající zákon č. 71/1967.
SPRÁVNÍ ŘÍZENÍ – vybrané aspekty
Žádost rozhodnutí odvolání
SPRÁVNÍ ŘÍZENÍ – vybrané aspekty
Řízení o přestupcích.
Výkon rozhodnutí – obecná část II
Nadežda Oravcová Silvia Kozelková
Vykonavatelé vlastnického práva státu
Katastr nemovitostí odstoupení od smlouvy
Veřejnoprávní smlouvy, opatření obecné povahy
Správní dokumenty Rozhodnutí, Odvolání
1 Soudní ochrana v oblasti správy věcí veřejných Jitka Bělohradová.
Přednáška Správní řízení 4 M. Horáková
Správní řízení J.Kožiak. Proces realizace veřejné správy Proces realizace veřejné správy –Upravuje postup správních orgánů při výkonu veřejné správy Předpis.
Přednáška Správní řízení 6 M. Horáková
Uzavírání veřejnoprávních smluv (zákon č. 500/2004 Sb., správní řád)
Správní proces Katedra práva Opravné prostředky – 5. přednáška
Exekuční řízení.
Správní řízení M. Horáková Přednáška Správní řízení 5.
činnosti správních orgánů a typy žalobních řízení
SPRÁVNÍ ŘÍZENÍ – vybrané aspekty
Komplexní inovace výuky práva pro moderní společnost CZ.1.07/2.2.00/
Úprava civilního soudnictví J. Kožiak. Občanský soudní řád Z.č. 99/1963 Sb. Z.č. 99/1963 Sb. Okolo stovky novelizací (jen 5 do 1989) Okolo stovky novelizací.
ŽALOBA NA OBNOVU ŘÍZENÍ A ŽALOBA PRO ZMATEČNOST
Správní řízení Přednáška Správní řízení 6 M. Horáková.
Evropský exekuční titul pro nesporné nároky
Opravné a dozorčí prostředky ve správním řízení
DALŠÍ POSTUPY VE VEŘEJNÉ SPRÁVĚ LUCIA MADLEŇÁKOVÁ
Řízení ve věcech důchodového a nemocenského pojištění
Exekuce Výkon rozhodnutí.
Výkon rozhodnutí – obecná část
Občanské právo procesní
Správní řád -vybrané instituty
Účast veřejnosti ve správních řízeních a v dalších procesech ve veřejné správě.
SPRÁVNÍ ŘÁD V PODMÍNKÁCH POŽÁRNÍ OCHRANY JUDr. Leona Ošlejšková Hasičský záchranný sbor Olomouckého kraje ČERVENÝ KOHOUT 2007, České Budějovice
Správní řízení Vendula Povolná Ekologický právní servis Září 2007.
SPRÁVNÍ ŘÍZENÍ KÚ LK Ing. Eva Kotková.
Opravné prostředky v daňovém řízení. Obecná úprava rozhodnutí – ust. § 32 ZSDP -Právní moc -Vykonatelnost -Poučení o opravných prostředcích.
1 Řešení rozporů při pořizování ÚPD Krajský úřad Plzeňského kraje Odbor regionálního rozvoje Oddělení územního plánování Porada s ÚÚP, Krajský.
Veřejnoprávní smlouvy
Zákon 417/2009 Sb. Mgr. Pavel Herman.
Novelizace Zákon č. 417/2009 Sb. a č. 179/2010 Sb. a další novelizace
Rozhodčí řízení Přednáška 7-8 VŠFS 2015.
Přednáška pro VIII. jarní semestr magisterského studia
Zákon č. 255/2012 o kontrole (kontrolní řád)
Přednáška pro VIII. jarní semestr magisterského studia
Umisťování staveb.
Rozhodčí řízení Přednáška 10 VŠFS 2016.
Procesní prostředky regulace správního řízení
Přednáška pro VIII. jarní semestr magisterského studia
Vrchní vodoprávní dozor rok 2016
SPRÁVNÍ ŘÍZENÍ – vybrané aspekty
EXEKUCE X VÝKON ROZHODNUTÍ.
Řádné opravné prostředky Doc. JUDr. H. Prášková, CSc.
Zahájení a průběh správního řízení Doc. JUDr. H. Prášková, CSc.
Mimořádné opravné a dozorčí prostředky Doc. JUDr. H. Prášková, CSc.
Transkript prezentace:

Správní právo procesní 3. část

Náprava vadných rozhodnutí Prohlášení nicotnosti Přezkoumávání rozhodnutí Odvolání Rozklad Přezkumné řízení Obnova řízení

Nicotnost rozhodnutí Prohlášení nicotnosti (§ 77 a § 78) nicotnost správní orgán zjišťuje a prohlašuje z moci úřední účastníci mohou dát podnět k prohlášení nicotnosti správnímu orgánu nebo soudu nicotnost prohlašuje nadřízený správní orgán v případech, jde-li o absolutně věcnou nepříslušnost správního orgánu soud z důvodů vnitřní rozpornosti, právní či faktické neuskutečnitelnosti nebo jej vůbec nelze považovat za rozhodnutí

Přezkoumávání rozhodnutí 2. Přezkoumávání rozhodnutí se provádí řádnými opravnými prostředky (přezkoumávání rozhodnutí, která ještě nenabyla právní moci) odvolání rozklad mimořádnými opravnými prostředky (přezkoumávání rozhodnutí, která již nabyla právní moci) přezkumné řízení obnova řízení

Odvolací řízení Obecná ustanovení Odvolací lhůty Účinky odvolání Postup orgánu, který napadené rozhodnutí vydal Postup a rozhodnutí odvolacího orgánu

Odvolací řízení Obecná ustanovení (§ 81 a § 82) odvolat se (proti rozhodnutí nebo usnesení) může jen účastník, pokud se svého práva na odvolání nevzdal (písemně nebo ústně do protokolu) jestliže účastník vezme odvolání zpět, nemůže jej podat znovu odvolat se lze jen proti výrokové části (nelze se odvolat proti odůvodnění) odvolání musí mít předepsané náležitosti (viz podání) a další údaje (v jakém rozsahu ho napadá a v čem spatřuje rozpor s právními předpisy nebo jeho nesprávnost) %

Odvolací řízení není-li v odvolání uveden rozsah, platí, že napadá celé rozhodnutí odvolání se podává v potřebném počtu stejnopisů; pokud je neobsahuje, pořídí je správní orgán na náklady účastníka pokud odvolání směřuje pouze proti některému výroku, nabývá zbytek rozhodnutí právní moci (umožňuje-li to povaha věci) k novým skutečnostem k novým návrhům důkazů se přihlíží jen tehdy, nemohl-li je účastník uplatnit dříve

Odvolací řízení Odvolací lhůty (§ 83 a § 84) odvolat se lze do 15 dnů ode dne oznámení rozhodnutí, pokud zvláštní zákon nestanoví jinak odvolání lze podat teprve poté co bylo vydáno (§ 71 odst. 2) pokud chybí poučení nebo je nesprávné, lze se odvolat do 15 dnů ode dne oznámení opravného usnesení, nejpozději však do 90 dnů ode dne oznámení rozhodnutí %

Odvolací řízení pokud vedlejšímu účastníkovi nebylo rozhodnutí oznámeno vůbec, může jej podat do 30 dnů, kdy se o vydání rozhodnutí dozvěděl, nejdéle však do 1 roku ode dne oznámení poslednímu účastníkovi (§ 84 odst. 1) pokud neopomenutelnému účastníkovi nebylo rozhodnutí oznámeno vůbec, nemůže rozhodnutí nabýt právní moci … zmeškání úkonu nelze prominout kdo se s rozhodnutím prokazatelně seznámil, nemůže se dovolávat neoznámení rozhodnutí

Odvolací řízení Účinky odvolání (§ 85) včas podané a přípustné odvolání má odkladný účinek (suspensivní a devolutní) v důsledku odvolání nenastávají právní moc, vykonatelnost ani jiné právní účinky rozhodnutí správní orgán může odkladný účinek odvolání vyloučit (toto musí být řádně odůvodněno) pokud to naléhavě vyžaduje veřejný zájem hrozí vážná újma některému účastníkovi požádá-li o to účastník proti vyloučení odkladného účinku se nelze odvolat

Odvolací řízení Postup správního orgánu, který napadené rozhodnutí vydal (§ 86 a § 87 a § 88) odvolání se podává u správního orgánu, který rozhodnutí vydal opožděné nebo nepřípustné odvolání postoupí s odůvodněním do 10 dnů odvolacímu orgánu správní orgán doručí ostatním účastníkům stejnopis odvolání a vyzve je k podání vyjádření k novým skutečnostem k novým návrhům důkazů se přihlíží jen tehdy, nemohl-li je účastník uplatnit dříve %

Odvolací řízení správní orgán, který rozhodnutí vydal může využít autoremeduru, ale pouze za podmínek, že odvolání vyhoví v plném rozsahu nebude tím způsobena újma žádnému z účastníků, ledaže by s tím souhlasili postoupit spis se svým stanoviskem odvolacímu správnímu orgánu pokud využije autoremedury rozhodnutí může zrušit nebo změnit (lhůta pro vydání rozhodnutí je 30 dnů) proti takovémuto rozhodnutí se lze opět odvolat

Odvolací řízení Postup a rozhodnutí odvolacího orgánu (§ 89 a násl.) odvolací orgán přezkoumává zda postup a rozhodnutí prvoinstančního orgánu je v souladu s právními předpisy správnost rozhodnutí jen v rozsahu námitek uvedených v odvolání, jinak jen vyžaduje-li to veřejný zájem k vadám řízení přihlíží jen tehdy, mohly-li mít vliv na soulad rozhodnutí s právními předpisy nebo jeho správnost %

Odvolací řízení odvolací orgán ve lhůtě pro rozhodnutí odvolání buď vyhoví rozhodnutí nebo jeho část zruší a řízení zastaví rozhodnutí nebo jeho část zruší a věc vrátí k novému projednání správnímu orgánu, který rozhodnutí vydal rozhodnutí nebo jeho změní nevyhoví odvolání zamítne a rozhodnutí potvrdí pokud odvolání vyhoví jen zčásti, zbytek potvrdí

Odvolací řízení u pozdě podaného odvolání odvolací orgán zkoumá, zda nejsou dány důvody pro obnovu řízení nebo pro přezkumné řízení odvolací orgán nemůže změnit napadené rozhodnutí v neprospěch odvolatele; to neplatí, pokud odvolání podal také jiný účastník, jehož zájmy nejsou shodné napadené rozhodnutí je v rozporu s právními předpisy nebo jiným veřejným zájmem %

Odvolací řízení proti rozhodnutí o odvolání se nelze odvolat rozhodnutí nabývá právní moci, jestliže bylo oznámeno všem odvolatelům a neopomenutelným účastníkům pokud bylo odvolání vzato zpět, je řízení o odvolání zastaveno dnem zpětvzetí odvolání rozhodnutí nabývá právní moci dnem následujícím po dni zpětvzetí odvolání odvolání lze vzít zpět nejpozději do vydání rozhodnutí o odvolání

Rozklad Zvláštní forma přezkoumávání prvoinstančních rozhodnutí (§ 152) pro toto řízení, umožňuje-li to povaha věci, platí ustanovení pro odvolání s těmito výjimkami jde o rozhodnutí, kdy v prvním stupni rozhodoval ústřední správní úřad, ministr nebo vedoucí jiného ústředního správního úřadu o rozkladu rozhoduje ministr nebo vedoucí jiného ústředního správního úřadu rozhoduje na základě doporučení rozkladové komise %

Rozklad rozkladová komise má nejméně 5 členů, rozhoduje usnesením, většina musí být odborníci mimo úřad v řízení o rozkladu lze rozhodnutí zrušit nebo změnit za podmínek autoremedury rozklad zamítnout

Přezkumné řízení Obecná ustanovení Příslušnost správních orgánů k přezkumnému řízení Lhůty pro přezkumné řízení Rozhodnutí v přezkumném řízení Zkrácené přezkumné řízení Účinky rozhodnutí v přezkumném řízení

Přezkumné řízení Obecná ustanovení (§ 94) jde o rozhodování z moci úřední, je-li rozhodnutí v rozporu s právními předpisy podmínkou je, že rozhodnutí musí být v právní moci takto lze přezkoumat i předběžně vykonatelné rozhodnutí (rozhodnutí u kterého byl vyloučen odkladný účinek odvolání) a doposud nenabylo právní moci podnět může dát i účastník; tento není návrhem na zahájení řízení %

Přezkumné řízení pokud správní orgán neshledá důvody, přezkumné neprovede a tuto skutečnost sdělí účastníkovi ve lhůtě 30 dnů na přezkumné řízení není právní nárok nepřípustnost přezkumného řízení pokud rozhodnutím byl dán účastníkovi souhlas k občanskoprávnímu, obchodněprávnímu nebo pracovněprávnímu úkonu byl povolen vklad od katastru nemovitosti bylo rozhodnuto o osobním stavu věci a účastník nabyl práv v dobré víře %

Přezkumné řízení v přezkumné řízení lze samostatně přezkoumávat jen usnesení o odložení věci a o zastavení řízení; ostatní usnesení lze přezkoumávat pouze s rozhodnutím ve věci pokud správní orgán mění rozhodnutí v přezkumném řízení je povinen šetřit práv nabytých v dobré víře hrozí-li vážná újma některému z účastníků nebo veřejnému zájmu, může správní orgán v průběhu přezkumného řízení pozastavit vykonatelnost nebo jiné právní účinky rozhodnutí

Přezkumné řízení Příslušnost správních orgánů k přezkumnému řízení (§ 95) přezkumné řízení provádí nadřízený správní orgán orgánu, který rozhodnutí vydal z podnětu účastníka může přezkumné řízení provést i ten správní orgán, který rozhodnutí vydal pouze za dodržení podmínek autoremedury; jinak věc postoupí nadřízenému správnímu orgánu pokud se v přezkumném řízení přezkoumává rozhodnutí odvolacího orgánu, lze přezkoumat i rozhodnutí prvoinstančního orgánu

Přezkumné řízení Lhůty pro přezkumné řízení (§ 96) usnesení o zahájené přezkumného řízení lze vydat nejdéle do 2 měsíců ode dne, kdy se příslušný správní orgán o důvodech dozvěděl, nejpozději však do 1 roku od právní moci rozhodnutí rozhodnutí v přezkumném řízení lze v prvním stupni vydat nejdéle do 15 měsíců ode dne právní moci rozhodnutí; probíhá-li řízení správní orgán jej usnesením zastaví soulad s právními předpisy se posuzuje podle stavu v době jeho vydání

Přezkumné řízení Rozhodnutí v přezkumném řízení (§ 97) správní orgán posoudí spisový materiál a podle potřeby zajistí vyjádření účastníků a správních orgánů, které řízení prováděly rozhodnutí, které bylo vydáno v rozporu s právními předpisy příslušný správní orgán zruší nebo změní zruší a vrátí věc odvolacímu orgánu nebo orgánu prvního stupně pokud zjistí, že právní předpis porušen nebyl, řízení zastaví

Přezkumné řízení Zkrácené přezkumné řízení (§ 98) lze použít, pokud porušení právního předpisu je zjevné ze spisového materiálu jsou splněny ostatní podmínky pro přezkumné řízení a není zapotřebí vysvětlení účastníků dokazování se neprovádí prvním úkonem je rozhodnutí (zrušení nebo změna, popřípadě zrušení a vrácení věci)

Přezkumné řízení Účinky rozhodnutí v přezkumném řízení (§ 99) účinky rozhodnutí mohou nastat zpětně od právní moci nebo předběžné vykonatelnosti přezkoumávaného rozhodnutí (pokud se ruší nebo mění rozhodnutí, kterým byla uložena povinnost) ode dne právní moci právní moci nebo předběžné vykonatelnosti rozhodnutí vydaného v přezkumném řízení (pokud se ruší nebo mění rozhodnutí, jímž bylo přiznáno právo); pokud bylo přiznáno na základě nesprávných podkladů žadatele – tak zpětně o účincích podle a) nebo b) rozhoduje správní orgán

Obnova řízení Fáze obnovy řízení Příslušnost správních orgánů k obnově řízení Účinky rozhodnutí v novém řízení (druhé fázi)

Obnova řízení Fáze obnovy řízení Obnova řízení má dvě fáze řízení o povolení nebo nařízení obnovy nové řízení ve věci samé řízení o povolení obnovy se provádí na žádost účastníka o obnově může ve lhůtě do 3 let rozhodnout z moci úřední i správní orgán, který rozhodoval v posledním stupni, jestliže je dán důvod obnovy a je li na tom veřejný zájem

Obnova řízení V 1. fázi správní orgán zkoumá důvody obnovy dodržení stanovených lhůt zda nejsou důvody pro nepřípustnost obnovy výsledkem je rozhodnutí o povolení nebo nepovolení obnovy

Obnova řízení důvody obnovy řízení (§ 100 odst. 1) vyšly najevo dříve neznámé skutečnosti nebo důkazy, které nemohl účastník v původním řízení uplatnit nebo se důkazy ukázaly nepravdivými nebo bylo zrušeno nebo změněno rozhodnutí, které bylo podkladem napadeného rozhodnutí mohou-li odůvodňovat jiné řešení otázky předmětu řízení obnovy se nemůže domáhat ten, kdo mohl důvody uplatnit v odvolacím řízení

Obnova řízení lhůty pro obnovu řízení (§ 100 odst. 2 a 3) žádost o obnovu řízení může účastník podat do 3 měsíců ode dne, kdy se o důvodech dozvěděl (subjektivní lhůta) nejdéle však do 3 let od nabytí právní moci rozhodnutí (objektivní lhůta) ve lhůtě 3 let musí být rozhodnuto o povolení obnovy (rozhodnutí musí být vydáno § 71 odst. 2)

Obnova řízení nepřípustnost obnovy (§ 100 odst. 5) obdobně jako u přezkumného řízení byl dán účastníkovi souhlas k občanskoprávnímu, obchodněprávnímu nebo pracovněprávnímu úkonu byl povolen vklad od katastru nemovitosti bylo rozhodnuto o osobním stavu věci a účastník nabyl práv v dobré víře pokud správní orgán mění rozhodnutí v obnově řízení je povinen šetřit práv nabytých v dobré víře

Obnova řízení Příslušnost správních orgánů k obnově řízení (§ 100 odst. 2, § 102 odst. 1) žádost může účastník podat u kteréhokoliv správního orgánu, který ve věci rozhodoval o povolení obnovy rozhoduje správní orgán, který rozhodoval v posledním stupni k novému řízení je příslušný orgán, který rozhodoval v prvním stupni; odvolací orgán je příslušný jedině tehdy, pokud důvody obnovy se týkaly výlučně něho

Obnova řízení Účinky rozhodnutí v novém řízení (druhé fázi § 102 odst. 9) novým rozhodnutím se původní rozhodnutí ruší účinnost rozhodnutí lze stanovit obdobně jako u přezkumného řízení zpětně od právní moci nebo předběžné vykonatelnosti přezkoumávaného rozhodnutí ode dne právní moci právní moci nebo předběžné vykonatelnosti rozhodnutí vydaného v přezkumném řízení v ostatních případech nové rozhodnutí brání vykonatelnosti původního rozhodnutí

Nové rozhodnutí Provést nové řízení a vydat nové rozhodnutí (§ 101) lze je-li to nezbytné k provedení zmeškaného úkonu bude-li vyhověno žádosti, která již byla pravomocně zamítnuta dojde-li ke změně doby platnosti nebo účinnosti rozhodnutí; zkrácení doby platnosti je možné, jen stanoví-li tak zákon rozhodnutí ve věci bylo zrušeno jiným orgánem veřejné moci (např. soudem) stanoví-li tak zvláštní zákon

Uspokojení účastníka po podání žaloby ve správním soudnictví Domáhá-li se žalobce ve správním soudnictví (§ 153) zrušení rozhodnutí lze jej uspokojit změnou nebo zrušením rozhodnutí v přezkumném řízení vyslovení nicotnosti rozhodnutí (§ 77 odst. 1- věcná nepříslušnost) lze jej uspokojit vyslovením nicotnosti vyslovení nicotnosti rozhodnutí z jiných důvodů lze jej uspokojit vydáním rozhodnutí nebo postoupením věci snížení trestu nebo upuštění od uložení trestu lze jej uspokojit vydáním nového rozhodnutí %

Uspokojení účastníka po podání žaloby ve správním soudnictví k řízení je příslušný žalovaný orgán rozhodnutí může vydat jen se souhlasem nadřízeného orgánu; pokud je potřeba řízení doplnit je nutný souhlas již se zahájením řízení sdělí-li žalobce soudu, že je uspokojen, platí, že se vzdává práva na odvolání nebo rozklad rozhodnutí žalovaného správního orgánu nabývá právní moci dnem právní moci rozhodnutí soudu o zastavení řízení o žalobě přezkumné řízení proti tomuto rozhodnutí žalovaného správního orgánu není přípustné

Exekuce Úvodní ustanovení Exekuce na peněžitá plnění Exekuce na nepeněžitá plnění

Exekuce Úvodní ustanovení (§ 103 až 105) exekučním správním orgánem je správní orgán, který je podle tohoto zákona nebo zvláštním zákonem oprávněn k exekuci exekučním titulem, na základě kterého se vydává exekuční výzva nebo exekuční příkaz je vykonatelné rozhodnutí (§ 74) vykonatelný smír (§ 141 odst. 8) %

Exekuce exekuční titul může uplatnit u správního orgánu správní orgán, který rozhodoval v prvním stupni nebo který schválil smír osoba oprávněná z exekučního titulu exekuční titul mohou uplatnit u soudu nebo soudního exekutora

Exekuce Exekuce na peněžitá plnění (§ 106) pokud zvláštní zákon nestanoví, že správní orgán, který rozhodnutí v prvním stupni vydal nebo který schválil smír je příslušný k provádění exekuce na peněžitá plnění je exekučním správním orgánem obecný správce daně (finanční úřad) místně příslušný podle zvláštního zákona (zásadně vždy mimo rozhodnutí vydaná orgány obcí a krajů) obecní úřad nebo krajský úřad je příslušný tehdy, je-li současně správním orgánem, který rozhodnutí vydal v prvním stupni nebo schválil smír %

Exekuce na žádost obecního úřadu provede exekuci na peněžitá plnění místně příslušný finanční úřad pro exekuci, vybírání a evidenci peněžitých plnění platí postup pro správu daní

Exekuce Exekuce na nepeněžitá plnění obecná ustanovení exekuce provedením náhradního výkonu exekuce přímým vynucením exekuce ukládáním donucovacích pokut

Exekuce Obecná ustanovení příslušný je správní orgán, který rozhodnutí vydal v prvním stupni nebo schválil smír a je-li orgánem moci výkonné obecní a krajský úřad je příslušný, je-li orgánem, který rozhodnutí vydal v prvním stupni nebo schválil smír (nebo tak rozhodl jiný orgán obce či kraje) na žádost jiného správního orgánu který rozhodnutí vydal v prvním stupni nebo schválil smír a není orgánem moci výkonné ani územním samosprávným celkem provede exekuci obecní úřad ORP rozšířenou působností (fyzické a právnické osoby, ministerstva)

Exekuce exekuční výzva (§ 109) před nařízením exekuce se určí náhradní lhůta pro plnění vydává se usnesením, které obsahuje zákonem stanovené náležitosti proti exekuční výzvě se nelze odvolat nařízení exekuce (§110) nařizuje se vydáním exekučního příkazu z moci úřední na žádost oprávněné osoby na žádost správního orgánu %

Exekuce exekuční příkaz se vydává usnesením (§ 111) oznamuje se povinnému a další osobám, kterým vyplývají z exekučního příkazu práva nebo povinnosti proti exekučnímu příkazu se nelze odvolat odložení a přerušení exekuce (§ 113) lze na žádost povinné osoby lze-li mít důvodně za to, že splní svou povinnost ve sjednané lhůtě pominou-li důvody, pokračuje se v exekuci %

Exekuce zastavení exekuce (§ 115) na žádost nebo z moci úřadní v zákonem stanovených případech exekuční správní orgán exekuci zastaví proti usnesení o zastavení exekuce se nelze odvolat exekuční náklady (§ 116) exekuční náklady hradí povinný je-li exekuce zastavena na žádost oprávněné osoby hradí náklady exekuce tato osoba hradí se paušální částka a skutečné náklady %

Exekuce námitky (§ 117) lze podat v případech, kdy se nelze proti jednotlivým úkonům exekuce odvolat námitky nemají odkladný účinek, kromě případů taxativně v zákoně uvedených společná ustanovení (§ 114 a § 118) oprávněná úřední osoba provádějící exekuci se prokazuje pověřením, na základě kterého postupuje povinný je neopomenutelným účastníkem

Exekuce Exekuce provedením náhradního výkonu (§ 119) ukládá-li exekuční titul provést nějakou práci nebo výkon, které může vykonat někdo jiný, pověří exekuční správní orgán provedením práce nebo výkonů jinou osobu na náklady a nebezpečí povinného v pověření exekuční správní orgán přesně vymezí práci nebo výkon, jejichž provedení svěřil jiné osobě; současně určí jak bude zacházeno s tímto majetkem exekuční správní orgán může povinné osobě uložit složit náklady nebo zálohu předem

Exekuce Exekuce přímým vynucením vyklizení (§ 121 a násl.) odebrání movité věci (§ 125) osobní prohlídka a prohlídka bytu a jiných místností (§ 126) předvedení (§ 127) přizvané osoby (§ 128)

Exekuce Exekuce ukládáním donucovacích pokut není-li možné nebo účelné provést exekuci náhradním výkonem nebo přímým vynucením vymáhá se splnění povinnosti postupným ukládáním donucovacích pokut do výše nákladů na náhradní výkon nelze-li náhradní výkon provést do výše 100 000 Kč

Vyjádření, osvědčení a sdělení Jde o úpravu úkonů mimo formální správní řízení (§ 154 až 158) postupuje se jen podle vybraných ustanovení správního řádu umožňuje-li to povaha vyjádření, osvědčení a sdělení a není-li zapotřebí zkoumat skutkový stav může jej vydat kterýkoliv věcně příslušný správní orgán pokud správní orgán shledá, že nelze vydat vyjádření, osvědčení nebo sdělení je povinen o tom dotčenou osobu uvědomit včetně důvodů %

Vyjádření, osvědčení a sdělení jestliže vyjádření, osvědčení nebo sdělení správního orgánu trpí vadami, které lze opravit, správní orgán je opraví usnesením jestliže vyjádření, osvědčení nebo sdělení správního orgánu je v rozporu s právními předpisy zruší je správní orgán, který je vydal a to s účinky ode dne, kdy bylo vydáno, nestanoví-li zákon jiný postup

Veřejnoprávní smlouvy Veřejnoprávní smlouva je dvoustranný nebo vícestranný právní úkon, který zakládá nebo ruší práva a povinnosti v oblasti veřejného práva (§ 159) druhy veřejnoprávních smluv koordinační (§ 160) mezi správními orgány za účelem plnění svých úkolů subordinační (§ 161) mezi správním orgánem a účastníkem místo vydávání rozhodnutí mezi účastníky (§ 162) o způsobu výkonu jejich práv a povinností

Veřejnoprávní smlouvy veřejnoprávní smlouvy týkající se výkonu státní správy lze mezi správními orgány uzavírat jen umožňuje-li to zákon veřejnoprávní smlouvy musí být v souladu s právními předpisy, pokud je uzavřena v rozporu s právními předpisy ruší nadřízený správní orgán veřejnoprávní smlouvy podléhají souhlasu společného nadřízeného správního orgánu veřejnoprávní smlouvy musí být písemné a projevy vůle všech smluvních stran musí být na téže listině %

Veřejnoprávní smlouvy změna obsahu veřejnoprávní smlouvy může být provedena jen písemně dohodou všech stran veřejnoprávní smlouvu lze vypovědět jen je-li to ve smlouvě dohodnuto a jestliže byla dohodnuta výpovědní lhůta veřejnoprávní smlouvu lze na návrh smluvní strany zrušit; důvody stanoví zákon spory z veřejnoprávních smluv řeší Ministerstvo vnitra (smlouvy je-li jednou ze smluvních stran kraj nebo mezi obcemi s rozšířenou působností %

Veřejnoprávní smlouvy krajský úřad jde-li o smlouvy mezi obcemi společný nadřízený orgán jde-li o smlouvy podle § 160 nadřízený správní orgán jde-li o smlouvu podle § 161 správní orgán, který udělil souhlas se smlouvou podle § 162 není vyloučeno podat žalobu k soudu na řešení sporů

Opatření obecné povahy Jedná se o vydávání opatření obecné povahy, která nejsou právním předpisem (§ 171 až 174) návrh opatření obecné povahy se doručuje veřejnou vyhláškou a vyzve dotčené osoby, aby k návrhu podávaly připomínky nebo námitky řízení je písemné, pokud správní orgán nestanoví veřejné projednání návrhu písemné připomínky může uplatnit kdokoliv, jehož práva nebo povinnosti mohou být přímo dotčeny vlastníci nemovitostí mohou podat písemné odůvodněné námitky do 30 dnů od zveřejnění návrhu %

Opatření obecné povahy o námitkách rozhoduje správní orgán opatření obecné povahy se oznamuje veřejnou vyhláškou; nabývá účinnosti 15 dnem po vyvěšení veřejné vyhlášky proti opatření obecné povahy nelze podat opravný prostředek

Stížnosti Dotčené osoby mají právo obracet se stížnostmi na správní orgány proti nevhodnému chování úředních osob nebo proti jejich postupu (§ 175) stížnost lze podat písemně nebo ústně stížnost se podává u toho správního orgánu, který řízení vede správní orgán je povinen prošetřit skutečnosti uvedené ve stížnosti a vyřídit ji do 60 dnů ode dne doručení byla-li stížnost důvodná, správní orgán musí bezodkladně učinit opatření k nápravě o tom se stěžovatel vyrozumí, pokud o to požádal