Cyril a Metoděj biografie.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
CYRIL A METODĚJ VÝROČÍ.
Advertisements

Cyril a Metoděj 1150 let.
 „EU peníze středním školám“ Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Konstantin a Metoděj SOLUŇŠTÍ BRATŘI.
 Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám „Učíme aktivně“  Registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/  Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_16.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
EU Peníze školám Inovace ve vzdělávání na naší škole ZŠ Studánka
Velká Morava Období století.
VYBER CO SEM NEPATŘÍ Avaři Slované Hunové Křesťan Pohan Muslim
Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Příjemce: Doporučeno pro: 7. ročník Předmět: dějepis Autor: Jakub Komrska Základní škola.
STAROSLOVĚNSKÁ LITERATURA
Cyril a Metoděj r Cyril a Metoděj r
Příchod křesťanských věrozvěstů na naše území
VELKÁ MORAVA 7. ročník.
Velká Morava.
VELKOMORAVSKÁ ŘÍŠE Lenka Venclová 7.ročník.
VY_32_INOVACE_Čj-Li 6.,7.16 Anotace: Prezentace se zaměřuje na období před vznikem česky psané literatury. Vysvětluje jednotlivé pojmy a uvádí hlavní představitele.
Velkomoravská říše 7. ročník.
Velká Morava.
Velká Morava.
Název školy Základní škola a Mateřská škola Tatenice Číslo projektu
Cyril a Metoděj – apoštolové Slovanů
Gymnázium, Broumov, Hradební 218
Velká Morava Lubomír Berka.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_CJL_HR_3_12.
Spytihněv II..
KŘESŤANSTVÍ.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Vladislav Michl
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Pavel Poštulka. Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava, příspěvková.
IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU AnotaceCyril a Metoděj Autor Václav Jirát Jazyk Čeština Očekávaný výstup Ústně stručně rekapituluje základní informace.
Velká Morava.
Velká Morava.
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám Škola Základní škola Křižany - Žibřidice, okres Liberec, příspěvková organizace Žibřidice 271,
V ERONIKA H LUBINKOVÁ Velehrad je všeobecně známý jako poutní místo, které nese odkaz Cyrila a Metoděje. Ze sdělovacích prostředků se dovídáme o.
První státní útvary na našem území Sámova říše 1. Pravděpodobný rozsah Sámovy říše – označená červeně Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno.
Název SŠ: SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Dana Zajíčková Název prezentace (DUMu): Česká středověká literatura: Staroslověnské písemnictví Tematická oblast:
Název školy Základní škola a Mateřská škola Tatenice Číslo projektu
VLIV KONSTANTINA A METODĚJE NA VZNIK SLOVANSKÉ LITURGIE
Středověk – první státní útvary na našem území
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kluky, okr. Písek
Počátky písemnictví na našem území
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Mgr. Jindřiška Řehořková VY_32_Inovace_ Panovníci Velké Moravy
Druh učebního materiálu
Vypracoval Jáchym Jedlička
Vliv Konstantina a Metoděje na vzdělanost Velké Moravy
Konstantin a Metoděj a jejich vliv na lingvistiku
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Jana Novotná Název materiálu:
Vypracovala: Mgr. Jana Jelínková
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu: Lenka Lehká
Velká Morava.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov
Velkomoravská říše Vlastivěda 4. ročník
VY_32_INOVACE_Lul_I_01 Velká Morava
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Cyril a Metoděj.
Tereza Šalplachtová 7. třída
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Jaroslav Bartl Číslo
Staroslověnská literatura
TÉMA: KONSTANTIN A METODĚJ AUTOR: MGR. HANA GINTEROVÁ
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
Vlastivěda – obrazy ze starších dějin
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Milena Závišová Číslo
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Kolín V., Mnichovická 62
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170
Křesťanství a středověká Evropa
VLASTIVĚDA vypracovala: Mgr
Transkript prezentace:

Cyril a Metoděj biografie

Bratři Konstantin a Metoděj pocházeli ze severořeckého města Soluně Bratři Konstantin a Metoděj pocházeli ze severořeckého města Soluně. Metoděj se narodil mezi r. 815 - 820, mladší Konstantin asi r. 827 – 828. Otec obou bratrů byl vysoký hodnostář. Metoděj se pravděpodobně zpočátku věnoval úřednickému povolání, později se stal prostým mnichem. Konstantin se rozhodl pro kněžskou dráhu už po studiích. Po smrti otce se ho ujal císařský hodnostář, otcův přítel. Tak mu bylo umožněno univerzitní vzdělání. Po vysvěcení se stal knihovníkem cařihradského chrámu. Později Konstantin vyučoval na vysoké škole v Cařihradě, po palácovém převratu však rozdal majetek a odešel do kláštera na horu Olymp, kde byl Metoděj.

Cesta na Velkou Moravu Cesta na Velkou Moravu nebyla první misijní cestou obou bratří. Konstantin se vydal na svou první cestu ve svých 24 letech k Saracénům. Další cestu podnikl již se svým bratrem. Přibližně roku 860 byli vysláni na misijní cestu k Chazarům, žijícím východně od Azovského moře a kolem řeky Don. Tam chazarský vládce přijal křesťanství za oficiální náboženství. 

V Soluni se mluvilo řečtinou i slovanským jazykem V Soluni se mluvilo řečtinou i slovanským jazykem. Konstantin měl ovšem zájem vytvořit spisovný slovanský jazyk, ve kterém měl vychovávat žáky - budoucí kněze. Již před odchodem do Byzance proto vytvořil umělý slovanský jazyk - tzv.staroslověnštinu a také nové písmo, odvozené z řeckého. Své překlady motliteb pak zapsal za použití tohoto písma. Nejstarší slovanská abeceda měla původně 38 písmen a nazývala se hlaholice, kterou později nahradila jednodušší cyrilice.

V roce 863 vyslal kníže Velké Moravy Rastislav poselstvo do Cařihradu císaři Michalu III. se žádostí o vyslání učitelů, kteří by na Velké Moravě vyučovali a kázali křesťanství slovanským jazykem. Cestou se ale dozvěděli o smrti byzantského císaře Michala III, na jehož přízni závisel osud jejich cesty. Bratři tedy zamířili z Benátek do Říma a požádali o přijetí u papeže Hadriána II. Ten schválil jejich činnost na Moravě, souhlasil s provozováním bohoslužeb ve slovanském jazyce a roku 869 vysvětil Metoděje arcibiskupem a později ho jmenoval papežským legátem pro slovanské země.

Po splnění úkolu Konstantin v Římě vstoupil do kláštera a přijal řádové jméno Cyril. Těžce onemocněl a roku 869 zde zemřel. Metoděj převzal jeho funkci biskupa a byl poslán zpět na Moravu s listinou od papeže, kterou se povoluje sloužit bohoslužby slovansky.

Jejich slovanské liturgie měly úspěch zejména z důvodu používání srozumitelného slovanského jazyka. Rovněž osobní příklad obou bratří měl pozitivní vliv.Bratři sami vybírali z lidu vhodné kandidáty na další kněze, které vzdělávali. Po Metodějově smrti ale došlo k zániku slovanské církve na Moravě a bohoslužby byly slouženy latinsky.

Hlaholice

Autoři: Lucie Hlaváčková Dominika Bystřická Zdroj: www.google.cz