Zdanění provozu motorových vozidel v České republice Autor bakalářské práce: Veronika Vávrová, DiS. Vedoucí bakalářské práce: Ing. Marta Hortová Oponent bakalářské práce: Mgr. Hana Bartošová České Budějovice, leden 2017
Motivace a důvody k řešení daného problému Osobní rozvoj v oblasti logistiky Otevření hranic, stále větší význam dopravy ve společnosti, nutná znalost systémů zpoplatnění silnic a dálnic Vliv dopravy na životní prostředí
Cíl práce Cílem bakalářské práce je analýza zdanění provozu motorových vozidel v ČR a posouzení perspektivy zdanění motorových vozidel v souvislosti s harmonizací silniční daně v rámci EU Dílčí cíle: Navrhnout ve vybraném podniku optimalizaci v placení silniční daně a mýtném Propojenost mýtného systému ve vybraných zemích Evropské unie
Úvod do problému Společnost JOY spol. s r.o.: Společnost Novama Obchoduje s konzervovanými potravinami Sídlo v Českých Budějovicích Vlastní vozový park – 44 vozů Společnost Novama Sídlo v Sobotce – vykonává se zde třídící a balící činnost výrobků dovezené ze společnosti JOY spol. s r.o. Slovenský zákazník firmy JOY spol. s r.o. TESCO hypermarket Žilina Úvaha o dvou trasách z expedičního centra JOY spol. s r.o. v Českých Budějovicích
Výzkumné problémy Jak velký je vztah mezi stářím vozidla a platbou silniční daně? Jak velký je vztah mezi stářím vozidla a platbou mýtného? Jaká je pro společnost nejvýhodnější trasa dopravy výrobků k zákazníkovi z hlediska mýtného, kilometrovného i časového? Jaké jsou možnosti snižování nákladů v dopravě a přepravě firmy?
Použité metody Teoretická část: Literární rešerše - knihy, kvalifikační práce, elektronické zdroje Aplikační část: Metody zpracování dat: Interní data poskytnuté podnikem Data poskytnutá z elektronických zdrojů (výpočet mýtného) Metody vyhodnocování dat: Tabulkové a grafické zpracování výsledků Komparace výsledků
Dosažené výsledky – silniční daň Druh vozidla Registrace 1. OA 7/2000 2. NA 3/2002 3. návěs 10/2005 4.NA 1/2006 5. návěs 11/2006 6. návěs 11/2007 7. tahač 2/2008 8. NA 7/2008 9. OA 5/2010 10. tahač 5/2012 Silniční daň za rok 2015 133 511,- Kč Silniční daň za rok 2016 141 328,- Kč Rozdíl 7 817,- Kč
Dosažené výsledky – silniční daň
Dosažené výsledky – silniční daň Rozdíl mezi rokem 2015 a 2016 – v případě 1. registrace vozů v roce 2015 46 151,- Kč = pokles nákladů mezi roky o 35% Rozdíl mezi roky 2016 53 968,- Kč = pokles nákladů mezi roky o 38%
Dosažené výsledky mýtné trasa č. 1 ČB - Sobotka Komparace mýtného u vybraných vozů na trase č. 1 Číslo vozidla Registrační zn. Vozidla První registrace Emisní třída Vypočtené mýtné NA CB49006 1/2002 3 371,40 Kč 2. tahač +návěs 2C45706 +2C32295 4/2005 +10/2005 4 313,59 Kč 3. tahač 3C90982 +3C38814 4/2006 +11/2006 4. tahač 6C12561 +3C48734 11/2012 +3/2008 5 203,52 Kč 5. NA 5C19983 6/2010
Mýtné trasa č. 2 a 3 Parametry vozidlo č. 1 Trasa č. 2 ČR-AT-ČR-SR Shrnutí výpočtů u vozidla č. 1, první reg. 1/2002 Parametry vozidlo č. 1 Trasa č. 2 ČR-AT-ČR-SR Trasa č. 3 ČR-SR Mýtné celkem 1 187,76 Kč 959,27 Kč Kilometry celkem 444,92 km 430,61 km Kilometry zpoplatněné celkem 187,94 km 233,74 km Čas celkem 7:53:18 6:10:14 Shrnutí výpočtů u vozidla č. 5, první reg. 6/2010 Parametry vozidlo č. 5 Trasa č. 2 ČR-AT-ČR-SR Trasa č. 3 ČR-SR Mýtné celkem 1 041,97 Kč 738,80 Kč Kilometry celkem 444,92 km 430,61 km Kilometry zpoplatněné celkem 187,94 km 233,74 km Čas celkem 7:53:18 6:10:14 Přepočteno denním kurzem 4.4.2016 = 27,05 €/CZK
Shrnutí a doporučení Silniční daň Silniční daň je rok od roku dražší, z důvodu většího stáří vozidel Čím starší vůz tím méně se snižuje sazba daně Doporučení: pravidelně obměňovat vozový park, nejlépe u vozů starších 72 měsíců od první registrace
Shrnutí a doporučení Mýtné Čím je starší vůz tím má nižší emisní třídu a tedy vyšší cenu za mýto Doporučení: trasa č. 1 ČB-Sobotka – doprava probíhá často, bylo by lepší z hlediska úspory nákladů, používat pro tuto trasu vozy s vyšší emisní třídou (4 a výše) Nejdražší sazby mýtného byly na trasách č. 2 (ČR-AT-ČR-SR) a 3 (ČR-SR) v Rakousku, dále potom na Slovensku a nejlevnější sazby byly v ČR Doporučení: volit při cestě za zákazníkem Tesco hypermarket Žilina trasu č. 3
Závěr Podniku byla navržena optimalizace v placení silniční daně a mýtném Byl analyzován mýtný systém ve vybraných zemích EU Harmonizace zdanění motorových vozidel ve státech EU: Úspěšná – prostřednictvím ekologických prvků, environmentální politikou, vytvořením vnitřního trhu Neúspěšná - určování sazeb mýtného vládou daného státu Cíl práce byl splněn
Doplňující otázky Vedoucí bakalářské práce: „Znáte ještě další možnosti zdanění provozu motorových vozidel v ČR?“ Spotřební daň z minerálních olejů Daň z přidané hodnoty na pořízení motorového vozidla Ekologická daň Oponent bakalářské práce: Žádné.
Děkuji Vám za pozornost!