ZUR JMK a kvalita ovzduší „Mýty a fakta“

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Konference o kvalitě ovzduší v Ostravě 12. dubna 2010
Advertisements

Mgr. Pavel Dobeš Ministr dopravy
Škroupovo náměstí – podzemní garáže na místě parku?
§ Nařízení vlády č. 350/2002 Sb.. kterým se stanoví imisní limity a podmínky a způsob sledování, posuzování, hodnocení a řízení kvality ovzduší.
Trvale udržitelný rozvoj v dopravě
Kyselý déšť.
DOPADY ZPROVOZNĚNÍ MĚSTSKÉHO OKRUHU NA INTENZITY AUTOMOBILOVÉ DOPRAVY LISTOPAD 2005.
Čistá mobilita, elektromobilita Ing. Luděk Sosna, Ph.D. ředitel odboru Strategie ELEKTROMOBILITA ve veřejné dopravě, Praha,
Nový zákon o ochraně ovzduší. Schválen Poslaneckou sněmovnou ČR dne 10. února 2012 Projednán Senátem ČR dne 15. března 2012 a vrácen Poslanecké sněmovně.
Budoucnost Ústeckého kraje? budoucnost je vždy ovlivněna minulostí…
Problematika kvality ovzduší Moravskoslezského kraje a činnost krajského úřadu Zpracoval: Ing. Marek Bruštík Datum:
Návrh nového zákona o ochraně ovzduší z pohledu provozovatele zdrojů znečišťování ovzduší Senát PČR, 16.února 2010 Petr BARANEK Ředitel pro životní prostředí,
Energetická budoucnost Moravskoslezského kraje s novou jadernou elektrárnou nebo bez ní? Ing. Pavel Bartoš viceprezident MSEK.
REGIONÁLNÍ OPERAČNÍ PROGRAM PRO NUTS2 JIHOVÝCHOD POSOUZENÍ VLIVŮ KONCEPCE NA ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ (SEA) Ing. Petr Mynář INVESTprojekt NNC, s.r.o. Brno, 4.
ADMINISTRATIVNÍ NÁSTROJE V NOVÉM ZÁKONĚ O OCHRANĚ OVZDUŠÍ JUDr. Michal Bernard MŽP ČR, odbor ochrany ovzdu ší Seminář Návrh nového zákona o ochraně ovzduší.
Vývoj kvality ovzduší v České republice
Rolové hry na problematiku - přesun brněnského nádraží - výstavba R43 Filip Chvátal.
Čtyři významné průmyslové podniky věnovaly kraji 10 mil
Aktivní přístup kraje z hlediska ochrany ovzduší , Clarion Congress Hotel Ostrava náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje Miroslav Novák.
Znečištění ovzduší na Ostravsko-Karvinsku v zimní sezóně
Interpretace výsledků modelových výpočtů
Integrovaná povolení v Moravskoslezském kraji , Marek Bruštík.
Ing.Miroslava Rýparová
Partyzánské náměstí Ostrava tel.: fax: Projekty EU na Zdravotním ústavu Ostrava „Identifikace průmyslových zdrojů“
Novela zákona o ochraně ovzduší Připravena na základě poslanecké iniciativy poslanců: Pavla Drobila Kristýny Kočí Pavola Lukši Jakub Achrer, OOO MŽP 20.
Znečištění ovzduší Ročárková, Pachmanová.
Projektový záměr Inovace Státní Imisní Sítě a nástrojů hodnocení kvality ovzduší (ISIS) Jan Macoun, Český hydrometeorologický ústav
Příprava II. etapy EDR Praha Mgr. Aleš Kuták, náměstek ministra a ředitel sekce ochrany klimatu a ovzduší.
Hodnocení životního prostředí ČR v kontextu The European Environment: State and Outlook 2015 Tereza Ponocná CENIA, česká informační agentura životního.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní soustavy Ing. Michal Kostelecký Základy dopravní politiky obce, města, regionu.
STRATEGICKÝ PLÁN ROZVOJE STATUTÁRNÍHO MĚSTA JIHLAVY DO ROKU 2020 VYHODNOCENÍ VLIVŮ NA ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ A SOUSTAVU NATURA 2000.
Strategie komunitně vedeného místního rozvoje místní akční skupiny Prostějov venkov o.p.s Veřejné projednání Vranovice-Kelčice 4. března 2015.
Projekty ITI pro zlepšení společného IDS Prahy a Středočeského kraje Ing. Radim Vysloužil.
Seminář RHSD JMK Aktuální situace v dopravě Ing. Václav Horák, náměstek hejtmana srpen 2012 Pohled JMK na priority dálničních a silničních staveb pro současné.
Centrální zásobování teplem Kulatý stůl Hospodářská komora ČR Ing. Pavel Bartoš viceprezident HK ČR , Praha.
Národní plány povodí Aktuální stav přípravy a souhrn programu opatření.
Bezpečnost silniční a železniční dopravy Přednáška NÁVRH A VYHODNOCENÍ OPATŘENÍ KE SNÍŽENÍ NEHODOVOSTI Doc. Ing. Miloslav Řezáč, Ph.D. Katedra dopravního.
Mgr. Robert Skeřil, Ph.D. Český hydrometeorologický ústav pobočka Brno V YHODNOCENÍ KVALITY OVZDUŠÍ V J IHLAVĚ ZA ROKY
Mgr. Robert Skeřil, Ph.D. Český hydrometeorologický ústav pobočka Brno V YHODNOCENÍ KVALITY OVZDUŠÍ V J IHLAVĚ ZA ROKY 2010 – 2014.
NÁVRH 2. ÚPLNÉ AKTUALIZACE ÚAPo ORP JIHLAVA Jihlava.
Anotace Materiál je určen pro 2. ročník studijního oboru PROVOZ A EKONOMIKA DOPRAVY, předmětu LOGISTIKA A OBSLUŽNÉ SYSTÉMY. Inovuje výuku použitím multimediálních.
REKONSTRUKCE A VÝSTAVBA SILNIC V PARDUBICKÉM KRAJI Ing. Jan Kroupa generální ředitel ŘSD ČR PREZENTACE ŘSD.
PLÁN UDRŽITELNÉ MĚSTSKÉ MOBILITY MĚST MOSTU A LITVÍNOVA PLÁN UDRŽITELNÉ MĚSTSKÉ MOBILITY VE MĚSTECH MOST A LITVÍNOV.
ITI METROPOLITNÍ OBLASTI (MO) Dr. Ing. Marie Zezůlková Kancelář strategie města.
OVZDUŠÍ BEZ HRANIC Projekt měření ovzduší na školách
Znečištění vzduchu dopravou
Chytrý Jihomoravský kraj ?
Firemní plány udržitelné mobility
Vysoká škola technická a ekonomická Ústav technicko-technologický
Oddělení politiky a strategií ŽP Podpora MŽP v oblasti čisté mobility SUMP – Olomouc Mgr. Jaroslav Kepka Oddělení politiky a strategií.
Krajský úřad Zlínského kraje
Nové Výzvy Národního programu životní prostředí Vazba na PZKO
Vysoká škola technická a ekonomická Ústav podnikové strategie
Odbor životního prostředí MHMP
Nový zákon o ochraně ovzduší
Vyhodnocení měření kvality ovzduší v Jihlavě
„Take a Breath! – Adaptation Actions to reduce adverse health impacts of air pollution“ „Nadechni se! – Aktivity směřující ke zmírnění zdravotních dopadů.
VLOZ0241c: Ochrana a podpora zdraví I – cvičení Životní prostředí v ČR
Oddělení politiky a strategií ŽP Podpora MŽP v oblasti čisté mobility SUMP – Olomouc Mgr. Jaroslav Kepka Oddělení politiky a strategií.
ÚZEMNÍ PROGRAM SNIŽOVÁNÍ EMISÍ A IMISÍ ZNEČIŠŤUJÍCÍCH LÁTEK DO OVZDUŠÍ PRO SPRÁVNÍ ÚZEMÍ ZLÍN – ZLÍNSKÝ KRAJ ČHMÚ, pobočka Brno
Národní program snižování emisí České republiky
Emise TZL společnosti ArcelorMittal Ostrava
„Územní program snižování emisí a imisí znečisťujících látek do ovzduší Zlínského kraje“ řešitelské pracoviště ČHMÚ pobočka Brno.
Akční plán zlepšování kvality ovzduší 2017
Územní systém ekologické stability (ÚSES) krajina v územním plánování Informace z metodické porady MŽP s krajskými úřady porada KrÚ JMK s ÚÚP JMK
Aktivity města a městských společností v oblasti ochrany ovzduší
Doprava a kvalita ovzduší v Brně „Umíme ji ovlivnit?“
STUDIE PROVEDITELNOSTI ZAVEDENÍ NÍZKOEMISNÍ ZÓNY NA ÚZEMÍ STATUTÁRNÍHO MĚSTA BRNA „Tento projekt je spolufinancován Státním fondem životního prostředí.
Reprezentativní stanice pro hodnocení kvality ovzduší v aglomeracích České republiky Jan Sládeček, ISKO.
Konference Dopravní Infrastruktura Litomyšl 2019
Transkript prezentace:

ZUR JMK a kvalita ovzduší „Mýty a fakta“ Brno, 21.09.2017

„…zdrojem nadlimitního zatížení je silniční doprava.“ V návrhu na zrušení ZUR JMK je veřejnost opakovaně a účelově uváděna v omyl… „…zdrojem nadlimitního zatížení je silniční doprava.“ „…nedošlo prakticky k žádnému zlepšení vysokého zatížení ovzduší v Brně polétavým prachem…“ Největším zdrojem „benzo(a)pyrenu je „především automobilová doprava“ V JMK dýcháme jen „naše emise“ 01 | JIHOMORAVSKÝ KRAJ

Může za 80 % a více emisí silniční doprava, jak tvrdí navrhovatelé? FAKT - Silniční doprava je zodpovědná pouze za 19% všech emisí prachu do 10 µm resp. 26% emisí částic do 2,5 µm (ČHMÚ – GNFR) ). Emise PM10 v Jihomoravském kraji, rok 2015, GNFR) Emise PM2,5 (2015, GNFR) 02 | Silniční doprava - emise

FAKT - 84 % všech emisí benzo[a]pyrenu vyprodukují lokální topeniště Je Největším zdrojem „benzo(a)pyrenu je automobilová doprava, jak tvrdí navrhovatelé? FAKT - 84 % všech emisí benzo[a]pyrenu vyprodukují lokální topeniště Emise B(a)P v  ČR, rok 2014, NFR) 03| B(a)P - emise

Kvalita ovzduší v Brně a JMK se nelepší, jak tvrdí navrhovatelé? FAKT – všechny typy stanic imisního monitoringu mají od roku 2010 klesající trend (ISKO – ČHMÚ). Nejvýraznější pokles zaznamenaly dopravní lokality, když se v roce 2016 pohybovaly na zhruba 74 % koncentrací v roce 2010. Naopak nejnižší pokles zaznamenaly venkovské lokality. V roce 2016 byl překročen imisní limit pro denní koncentrace PM10 pouze na dopravních stanicích Brno-Svatoplukova a Zvonařka. 04 | Kvalita ovzduší dlouhodobě

V brně resp. JMK dýcháme jen naše emise ? FAKT – Je neobhajitelné a proti všem fyzikálním zákonům, že v Brně jsou všechny imise (tedy koncentrace látek v ovzduší) způsobeny jen „brněnskými emisemi“, tedy látkami emitovanými na území Brna, nebo dokonce pouze ze silniční dopravy. 05 | Dýcháme jen „naše“ emise?

Data o zlepšení kvality ovzduší, která se „nehodí“, jsou zamlčena…. Příklad – str. 28 a 29 Návrhu – data z měřící stanice Brno – Tuřany dokládající „údajný protiprávný a dlouhodobě neřešený špatný stav kvality ovzduší z dat této stanice imisního monitoringu“. Proč nejsou uvedena data z měření i po roce 2009? 06| Manipulace s daty

36. nejvyšší denní koncentrace PM10 Data o zlepšení kvality ovzduší, která se „nehodí“, jsou zamlčena…. FAKT: Zákon o ochraně ovzduší jasně definuje imisní limit pro denní koncentraci PM10 – koncentračně (50 µg∙m–3) s tím, že připouští, že tato hodnota může být za kalendářní rok 35x překročena. Úmyslně jsou zamlčena data od roku 2010, protože prokazují zlepšení kvality ovzduší na této stanici. Pozn.: Imisní limity pro částice PM byly do legislativy ČR implementovány od 03.07.2002. Rok 36. nejvyšší denní koncentrace PM10 Hodnota IL % 2004 55,4 50 111% 2005 63 126% 2006 63,1 2007 51,3 103% 2008 44,9 90% 2009 47,2 94% 2010 56,4 113% 2011 56,5 2012 47,5 95% 2013 2014 44 88% 2015 38 76% 2016 40,6 81% maximální překročení limitu bylo dosaženo v letech 2005 a 2006 o max. 26 %! od roku 2012 není tento imisní limit překračován! 07| Manipulace s daty II

Kvalita ovzduší v Brně a JMK se nelepší, jak tvrdí navrhovatelé? FAKT – všechny typy stanic imisního monitoringu mají od roku 2010 klesající trend (ISKO – ČHMÚ). Počet dnů s překročením denního imisního limitu (tolerováno 35 překročení ročně) Lokalita EoI 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016 Brno – Dětská nemocnice B/U/RC   26 21 25 Brno-Arboretum B/U/RN 34 20 Brno-Lány B/S/RN 64 65 45 41 51 33 30 Brno-Svatoplukova T/U/R 104 85 56 72 62 32 38 Brno-Výstaviště T/U/C 68 61 37 23 18 Brno-Zvonařka 75 59 44 69 54 46 40 Brno-Masná B/U/CR 13 15 Brno-Soběšice B/S/R 24 31 17 12 10 Brno-Kroftova 43 22 16 Brno-Líšeň B/U/R 8 Brno-Úvoz (hot spot) 19 Brno-Tuřany 29 Kuchařovice 7 3 Lovčice B/R/A-NCI Mikulov-Sedlec B/R/A-REG Sivice B/R/I-NCI Mokrá B/R/R-NCI Vyškov B/S/RA 35 Znojmo 48 9 08 | Kvalita ovzduší 2010-2016

Kumulace znečištění ovzduší z dopravy je zjevně v jižní části Brna a v přilehlém území brněnské aglomerace??? FAKT – V dané oblasti jsou 2 stanice imisního monitoringu – Brno-Tuřany a Brno-Lány. Odkud fouká, když se měří vysoké koncentrace prachu?? 09 | JIH Brna – stanice IM

Program zlepšování kvality ovzduší Vydané MŽP formou opatření obecné povahy, účinné od června 2016. Opatření AB1 Realizace páteřní sítě kapacitních komunikací pro automobilovou dopravu v PZKO – kap. E 3.1 „Pro zásadnější omezení vlivu provozu automobilové dopravy na kvalitu ovzduší v aglomeraci Brno je dále nezbytné zprovoznění nadřazené komunikační sítě. Tato síť nejen převede značnou část dopravní zátěže na komunikace, které jsou svým stavebním uspořádáním, vybavením a polohou k tomu určeny, ale především umožní aplikovat regulační opatření pro omezení dopravy v ostatních částech města a potřebné telematické systémy řízení dopravy.“ Jako klíčové stavby dopravní infrastruktury nadregionálního významu byly pro aglomeraci Brno identifikovány: - silnice R43 (D43), silnice R55, silnice R52 (D52), silnice I/38. Klíčovou stavbou dopravní infrastruktury pro aglomeraci Brno je dobudování Velkého městského okruhu (VMO). 10 | Programy zlepšování kvality ovzduší

Nové komunikace jen přenesou další emise??? Mýtus: Výstavbou jakékoli nové komunikace dojde k přesunu stejných dopravních výkonů i stejných emisí z dopravy na novou trasu a současně nedojde k poklesu na původní trase (v centru města). FAKT: Plynulost silniční dopravy výrazně pozitivní vliv na emise polétavého prachu. Plynule jedoucí auto jede na vyšší převodový stupeň, má nižší spotřebu paliva, a tedy i tvorbu emisí z jeho spalování. Stejně tak plynule jedoucí auto nebrzdí a neakceleruje, což jsou další významné zdroje emisí prachu – emise z otěrů brzdového obložení a pneumatik při brždění resp. otěrů pneumatik a abraze vozovky při akceleraci. Tyto nestandardní tedy „neplynulé stavy“ mají významný vliv na množství emisí z dopravy v centrech měst oproti obchvatovým komunikacím, kde se tyto jevy v podstatě nevyskytují. Na dopravní komunikaci, kde je plynulá doprava, je kvalita ovzduší srovnatelná s pozaďovými koncentracemi (stanice ležící mimo vliv dopravy), zatímco v centrech měst, kde doprava plynulá není, je situace horší. 11 | Nové komunikace zhorší stav ovzduší?

Závěr…. Z hlediska kvality ovzduší jsou pasáže návrhu na zrušení ZÚR JMK neodborným a úmyslně zavádějícím textem s hlavním viníkem – silniční dopravou. Právě pomalá a stále odsouvaná dostavba páteřní silniční sítě v JMK má za následek, že nedochází k ještě výraznějšímu zlepšení kvality ovzduší, a tedy i zmírnění dopadů na zdraví obyvatel JMK. Snaha navrhovatelů zjevně není vedena směrem k rychlému a účinnému snížení emisí z dopravy a dopadů stávajícího nevyhovujícího stavu silniční sítě na obyvatelstvo, ale zájmy jinými, které pouze zneužívají složitost oblasti kvality ovzduší. Všechny studie, analýzy a zprávy z měřící kampaní financované JMK je zveřejněny na webu www.zurka.cz a na webu OŽP na adrese www.kr- jihomoravsky.cz 12 | Závěr

Děkuji za pozornost Ing. Tomáš Helán Krajský úřad Jihomoravského kraje Odbor životního prostředí tel.: 541 652 626 e-mail: helan.tomas@kr-jihomoravsky.cz