Představení: spirituální/duchovní péče a doprovázení

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
P ODPORA TRANSFORMACE SOCIÁLNÍCH SLUŽEB Ivana Příhonská Praha /
Advertisements

Případové studie Úvodní informace Zpracovávaná témata Ukázka zpracovaného tématu CZ.1.07/1.1.00/ My to umíme.
V RODINĚ, V RODINNÉM ŽIVOTĚ jsou uspokojovány psychické potřeby dítěte (ale také rodičů): 1. přísun podnětů 2. smysluplný svět 3. životní jistota 4. vlastní.
Nízkoprahový klub BAN! Chválit a povzbuzovat dítě je stokrát účinnější než hrozit a trestat. Orison Swett Marden.
Strategické řízení školy s využitím sebehodnocení školy dle modelu CAF RNDr. Hana Žufanová.
Mgr. Jiří Šimon Odbor práva veřejných zakázek a koncesí Praha, Nová směrnice EU pro zadávání veřejných zakázek v kontextu společensky odpovědného.
PROJEKTY ZAMĚŘENÉ NA VZDĚLÁVÁNÍ DOSPĚLÝCH Dříve realizované projekty PALMIF – 3 projekty (Fond aktivních opatření trhu práce) PALMIF – 3 projekty (Fond.
Důležitost propojování sociální a zdravotní péče pro duševně nemocné- jak by měl vypadat úspěšný systém začleňování osob s psychiatrickou diagnózou MUDr.Lenka.
Formy a druhy sociálních služeb. Sociální služby Činnost zajišťující pomoc a podporu osobám za účelem sociálního začlenění nebo v rámci prevence před.
Učení ducha v praktickém životě. Učení ducha je praxe vlastních myšlenek, citů a činů Učení ducha znamená učit se správně utvářet své myšlenky a city.
Hodnota mého života. MÁ MŮJ ŽIVOT NĚJAKOU HODNOTU? Kdo jsem? Ne! - umírám Ano! – žiji.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Trh, ekonomika. ekonomická činnost výroba spotřeba obchod, směna.
Moje představa o koordinované rehabilitaci Bc. Václav KRÁSA Předseda NRZP ČR.
Mgr. Michal Oblouk.  chceme-li žít ve společnosti, musíme přijmout předem stanovená pravidla, která vymezují hranice lidského soužití  rozlišujeme 3.
Datové tržiště zaměřené na faktory ovlivňující vzdělávání dospělých a rozvoj lidských zdrojů s ohledem na trhu práce.
Dobrovolnické centrum 1. Základní údaje Dobrovolnické centrum Oblastní nemocnice Příbram, a.s., vzniklo 1. prosince V centru máme v průměru kolem.
koncepce rodinné politiky Dipl.-Pol. Jana Maláčová
OD PŘEDŠKOLNÍ VÝCHOVY K PŘEDŠKOLNÍMU VZDĚLÁVÁNÍ A ZPÁTKY K PŘEDŠKOLNÍ VÝCHOVĚ Doc. PhDr. Eva Opravilová, CSc., PhDr. Jana Kropáčková,
2 Marketingové koncepce
Provázanost zdravotních a sociálních služeb v péči o umírající
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
PROJEKT OP LZZ „IMPLEMENTACE AGE MANAGEMENTU V ČR“ CZ /5. 1
Pojem přeměna obchodní společnosti
Josef Středula, předseda ČMKOS
Doprovázení jako základní postoj služby ve věznici
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
Smrt a umírání ve zdravotní péči
Název školy: Základní škola speciální Litvínov, Šafaříkova 991
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
RASC Standardy řízení služeb
Název projektu: Moderní škola
Vize a požadavky Karlovarského kraje SPRSS JUDr. Tatjana Kašlíková, Mgr. Ilona Čtvrtníková, Aktivita je součástí projektu ‚Podpora procesu střednědobého.
Dějiny právního myšlení Přednáška I
Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
Techniky práce s mentálně postiženými
Úvod do filosofie a etiky v sociální práci
Základní informace o poskytovateli
Lidská práva VY_32_INOVACE_3-50 Ročník: 7. Vzdělávací oblast:
Právo životního prostředí pojem, vývoj, prameny, postavení v systému práva, principy Ivana Průchová.
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy
Terapeutické komunity
Společenská odpovědnost organizací Město Třebíč 21. září 2017
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
Stimulace tvořivosti – tvůrčí řízení a vedení lidí,
Směrnice OECD pro nadnárodní podniky – význam a role
Filozofické disciplíny
ŠKOLA: Základní škola Velké Karlovice, okres Vsetín
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Obecné výklady o důkazech
Vychovávejme srdcem Dona Boska,
Etický rozměr péče o klienta trpícího demencí
Životní cyklus.
Role a možnosti spolupráce s orgány sociálně-právní ochrany dětí
Co kluci potřebují J. Novotný, ZŠ MOZAIKA, Rychnov nad Kněžnou.
ETIKA Etické problémy umírání a smrti 1.
Digitální gramotnost Informatické myšlení
Vyrušování, neposlušnost a odmítání spolupráce
Základní škola a Mateřská škola, Baška, p. o. Baška 137, Baška
phdr. Hana pazlarová, ph.d.
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu
Název: Základní lidská práva Autor: Mgr. Jiřina Kadlecová
PhDr.Hana Pazlarová, Ph.D
Metoda VTI Intenzivní forma pomoci v domácím prostředí rodiny, přímo tam, kde problém vzniká (80.léta 20. stol. v Holandsku) Rodiny, které mají obtíže.
Zkušenosti z inspekcí kvality sociálních služeb
Diakonie ČCE – hospic CITADELA
PRÁVA A POVINNOSTI RODIČŮ
Život bez střeva , Praha.
1. Rady pro udílení svátosti smíření
TÉMA: ZBOŽNOST Víra je darem Ducha svatého a zázrakem nového zrození, kdy člověk zahlédne svět biblickýma očima. Zbožnost je lidská stránka víry, tedy.
Transkript prezentace:

Představení: spirituální/duchovní péče a doprovázení Pro účely seznámení, porozumění, objasnění: SPIRITUÁLNÍ PÉČE A DOPROVÁZENÍ KONZULTOVÁNÍ ETICKÝCH OTÁZEK NEMOCNIČNÍ KAPLAN Nemocnice Tábor copyright@René Milfait

Obsah / struktura A. Rámcové aspekty (3-9) B. Východiska (10-15) C. Společná báze setkávání (16) D. Spirituální/duchovní potřeby (17-21) E. Spirituální péče a doprovázení (22-34)

Práva pacientů a jejich blízkých: Nemocnice Tábor naplňuje Standard Joint Commission International/„Mezinárodní akreditační standardy pro nemocnice“: Práva pacientů a jejich blízkých: „Nemocnice má vytvořený postup, v rámci kterého uspokojí požadavky pacientů a jejich blízkých na poskytnutí duchovních služeb či podobné požadavky vyplývající z pacientových duchovních potřeb a náboženského přesvědčení.“

Nemocnice Tábor naplňuje Standard Joint Commission International/„Mezinárodní akreditační standardy pro nemocnice“: „Hodnocení zdravotního stavu pacienta a přiměřená péče o něho zahrnuje přiměřené posouzení jeho psychosociálního stavu a duchovních potřeb, popř. posouzení téhož u jeho blízkých“ (nutno hodnotit „duchovní potřeby pacienta a jeho blízkých a popř. jejich příslušnost k nějaké církvi či náboženské společnosti, duchovní problémy pacienta a jeho blízkých - např. pocit zoufalství, utrpení, viny či potřebu odpuštění“)

Rámcové aspekty spirituální péče Pacient má právo přijmout nebo odmítnout spirituální a morální útěchu, včetně pomoci duchovního patřičného vyznání (Deklarace práv nemocných Lisabon 1981, WMA=Světová lékařská asociace)

Rámcové aspekty spirituální péče: dle WHO Spirituální aspekty péče o pacienta představují takové stránky života, které jsou vztažené k zážitkům přesahujícím smyslový fenomén. Nejsou stejné jako náboženské prožitky. Spirituální rozměr života propojuje fyzické, psychologické a sociální složky života jedince (…) Spiritualita se často chápe jako zabývání se smyslem a účelem lidského života…(WHO=Světová zdravotnická organizace, Prohlášení ke spirituální péči, 1991)

Rámcové aspekty spirituální péče: dle WHO WHO, 1998: hodnocení spirituality – 4 kategorie (a jejich aspekty): Transcendence („přesahy“) Osobní vztahy Mravní kodex Specifická religiózní přesvědčení

Rámcové aspekty spirituální péče: dle WHO Transcendence: Spojení se spirituální bytostí nebo silou Smysl života Respekt, úcta Celistvost, integrace Božská láska Vnitřní klid, vyrovnanost, síla, harmonie Umírání a smrt Přilnutí a odpoutání, kontrola nad svým životem Naděje

Rámcové aspekty spirituální péče: dle WHO Osobní vztahy: Laskavost, nesobeckost Přijímání druhých Odpuštění. Mravní kodex: Osobní zásady dobrého a spravedlivého života Svoboda praktikovat dle svých přesvědčení a rituálů Víra. Specifická religiózní přesvědčení: Specifická náboženská vyznání.

Východiska pro spirituální péči a doprovázení: Celostní pojetí člověka: bytost bio → psycho → sociálně → spirituálně → mravní Potřeba ošetřit všechny aspekty lidského bytí, zdraví i nemoci. Lidská důstojnost každého s důsledky: respekt, úcta, soucítění, sounáležitost, přístup ke každému člověku jako jedinečnému individuu v síti vztahů a v kontextu životního příběhu.

Východiska pro spirituální péči a doprovázení: Zásadní lidská důstojnost je spojena s lidským bytím jako takovým. Základní důstojnost lidského života se nezakládá na: jeho funkcionalitě, užitečnosti, nezávislosti, ani způsobilosti k nezávislému sebeurčení a jeho činnosti; není narušena nedostatkem produktivity, není s ní v rozporu a ani ji neomezuje zasažení (závažnou) nemocí nebo postižením ani (plná) závislost na péči a podpoře od druhých, a ani neznamená neautentickou a nedůstojnou formu lidského života.

Východiska pro spirituální péči a doprovázení: Takové realistické pojetí člověka zahrne do důstojnosti i potřebnost, slabost, zranitelnost, vzájemnou odkázanost, bezmoc, konečnost a smrtelnost každého. Ve tkáni vztahů důvěry a sféry bezpečí lze uchopit jedinečnost, nezaměnitelnost a zvláštnost každého. Takové pojetí člověka má dopad i pro vědomí vlastní důstojnosti, sebeúctu, vyvážené sebepojetí, sebepřijetí, sebepotvrzení, sebejistotu → což hraje roli i v prožívání náročných, krajních, existenciálních situací.

Východiska pro spirituální péči a doprovázení: Empatický a solidární přístup, přístup péče, vzájemnosti, porozumění, náklonnosti, soucítění, upřímné účasti, pravdivosti, útěchy, lásky. Umění stávat se bližním a mít upřímně rád; snaha o zachování osobních vztahů a lidské blízkosti;

Východiska pro spirituální péči a doprovázení: morální uznání každého, jež jej ctí v jeho zranitelnosti a potřebnosti, vyžaduje u něho zůstat do poslední chvíle, nenechat ho samotného, společně vytrvat. Spirituální a existenciální otázky se týkají celku života, nejen stavu těžké nemoci, a bývají spojeny s jeho posuzováním.

Východiska pro spirituální péči a doprovázení: Jedná se o nabídku podpory, jakou nabízí jeden člověk druhému člověku: jako bližní bližnímu. Z upřímné lidské účasti a zájmu může vyrůst něco, oč se ten druhý může opřít. Možnost se vzájemně obohacovat. Lidé potřebují prostředí, kde nejsou osamoceni a kde mohou být sami sebou.

Společná báze pro setkávání: Uvedená východiska + sdílené lidství, nikoli světový názor, víra a příslušnost k náboženství či administrativní rolový/funkční vztah; Pracovník spirituální péče / konzultování etických otázek / nemocniční „kaplan“ je integrální součástí ošetřovatelského procesu, členem týmu nemocnice Tábor, speciálně členem multidisciplinárních týmů ONP I a II v NT. Nemocniční kaplan nepřichází zvenčí jako zástupce církve, nýbrž je se zdravotníky na jedné lodi, nese s nimi břemeno péče i neúspěchu. Každý člověk a každé setkání jsou jedinečné.

Spirituální/duchovní potřeby: Mezi spirituální/duchovní potřeby se řadí: Vnímat, promýšlet smysluplnost situace, naplnění a smysl života, mít někoho u sebe, nebýt sám, blízkost, porozumění, soucítění, touha být empaticky přijat, potvrzen, ceněn, milován; prostředí bezpečí, úcty, respektu, lásky, sounáležitosti, přítomnosti „hřejivého tepu“ živého člověka, bezpečí laskavé i pevné ruky a postupného návratu k sobě, přijetí vlastních hranic, omezení,

Spirituální/duchovní potřeby uspořádat si vztahy, umět zaujmout postoj sám k sobě, k druhým, světu; řešit křivdy života, smutek, napětí, úzkost, pocity viny; mít možnost a nabídku nového začátku a nové orientace, odpuštění, smíření, času bilancování a zrání; zaujmout vztah k umírání a smrti, vztah k Bohu/transcendentní realitě; rozlišovat a rozpoznávat životní směřování; naděje;

Spirituální/duchovní potřeby uvést do souvislosti dosavadní život s nynějším omezeným (i třeba pomalu hasnoucím), bilancovat, integrovat jej do celku života; docenit smysl života dosud žitého; vyrovnávat se se strachy (o sebe: jak zvládne bezmocnost, bolesti, nové bydlení; i o blízké); vyrovnat se s manky vlastní odpovědnosti ve vztahu k těm, vůči nimž se nemocný cítí být odpovědný (životní partner, děti, podřízení, osud, Bůh - tedy dojít odpuštění);

Spirituální/duchovní potřeby Hledání a hodnocení významu minulosti, přítomnosti a budoucnosti v perspektivě nemocného Hodnocení, prožívání, zpracování minulosti jako výzva ke smíření: se sebou samotným, s vlastní nedokonalostí a ohraničeností, s bližními, případně s Bohem, pokud k němu má nebo chce mít někdo vztah (př. cítí se mu být dlužen, nebo ho obviňuje za nedovršený či nenaplněný život);

Spirituální/duchovní potřeby Budoucnost se může jevit jako nebezpečná nebo nepříjemně tajemná oblast, její anulování (jakýsi stav „bez pohledu kupředu“) může vést k popření smyslu a hodnoty dosavadního života či k propadnutí skepsi; více může přicházet přesvědčení, že celek života a světa není omezen jen na to, co zde dělá a poznává; nastoluje se otázka naděje, dovršení, dokonání a vyústění života.

Spirituální péče a doprovázení= Odpověď na představené spirituální a etické aspekty, potřeby, zdroje, hodnoty, směrovky. Nabídka. Smysl má už pouhá přítomnost. Je záležitostí srdce, lidskosti, při vědomí svých možností a hranic. Osobní vztah s podporou co největší kvality života.

Spirituální péče a doprovázení= Poskytuje možnost být chvilku spolu, v důvěře sdílet jeden druhého, empatické, zúčastněné setkání, naslouchání pacientovu: přemítání a hledání integrity a reflexe (smyslu) života, vzpomínek z minulosti, reflexe přítomnosti, vztahu k budoucnosti; nabízí oporu při reflexi pacientových problémů, při vnitřní prázdnotě a dezorientaci, otázkách po smyslu nemoci, utrpení, bolesti i umírání;

Spirituální péče a doprovázení= pomoc dovyslovit nebo otevřít téma, které tíží (př. vztahy v rodině, život s omezením po zákroku), při potížích s rozuměním sobě, světu, sobě a druhým v něm; povzbuzení tím, že poukazuje na skutečnosti, které pacient opomíjí (př. kvalita péče; co vše dokázal), podpora vědomí své trvalé důstojnosti, sebeúcty, vědomí vlastní hodnoty, opora při obnově a nalézání nových sil, hledání motivace, opora při hledání úplnosti a cesty kompletně zdařilého lidského života;

Spirituální péče a doprovázení= Působí jako stabilizující faktor, bere v úvahu reálnost potřeb, úzkostí, bolestí, útěch a nadějí, které se v této fázi života vyskytují; poskytuje blízkost pro ujasnění otázek, pochyb a zkušeností ze spirituální oblasti a při jejich aktivaci;

Spirituální péče a doprovázení= poskytuje bezpečný, důvěrný "prostor" pro introspekci, pro různé fáze prožívání a pro jiné postoje a názory, než jsou naše vlastní; uskutečňuje i akutní návštěvy ve smyslu „krizové duchovní intervence“ (na vyžádání ve chvílích nepříznivého vývoje zdravotního stavu u pacienta),

Spirituální péče a doprovázení= připustí změny a zvraty v náladách i třeba v náboženských postojích; přispěje k možnosti se svými existenciálními a spirituálními tématy účinně zabývat a vypořádat, tuto oblast života využít a tak lépe zvládat životní situaci; může působit jako zprostředkující a smírčí prvek v konfliktních situacích;

Spirituální péče a doprovázení= v určitých situacích doporučí intervence psychiatra, psychologa, psychoterapeuta či k ní motivuje; při přání zprostředkuje pastoračního pracovníka odpovídající církve; chrání před sektářskými praktikami a projevy náboženské patologie.

Spirituální péče a doprovázení= Umožní spirituální zkoumání (zdroje, kotva, směr, snažení, cíle, nejvyšší danosti, konflikty, těžké otázky, transformace); setkává se s blízkými pacienta (samostatně i spolu s ním); může se zúčastnit i společného (okruh blízkých) prožívání posledních chvil života u lůžka; nabízí setkávání s pozůstalými.

Spirituální péče a doprovázení: včetně vazby na religiozitu= Vnímá a rozpoznává, do jaké míry je otázka po Bohu/transcendentní realitě aktuální a co všechno (jaké bezpečí, ujištění, ale i napětí a úzkost) do života pacienta a jeho okolí přináší; uzná, že je pozitivní vliv víry na psychiku člověka všeobecně přijímán; kde je zdravá víra, je přítomna naděje, posílena odvaha v nejistotě →

Spirituální péče a doprovázení: včetně vazby na religiozitu= u zájemců o toto přispěje k rozvíjení postoje víry a důvěry tak, aby přinášela co nejvíce užitku do aktuální situace; nevědomá či falešná představa o Bohu může být závažným zdrojem problému pro psychický stav lidí a prožívání situace → prostředkuje osvobozování, uzdravení takových představ.

Spirituální péče a doprovázení: včetně vazby na religiozitu= Umožní využít potenciál, který osobní vztah mezi člověkem a Bohem při hledání a nacházení smyslu celé kritické situace znamená a nabízí; lidé v trápení žádají o modlitbu (i když se sami označují za tzv. „nevěřící“) → zde ji může přislíbit i hned uskutečnit → může se tím zcela novým způsobem zhodnotit celá situace a poskytnout tak model nového chápání pro pozdější situace;

Spirituální péče a doprovázení: včetně vazby na religiozitu= naplní přání o požehnání: tím ukáže, že druhému přeje dobro a dodá mu potřebné vědomí sebeúcty, ochrany a důvěry; pacient či jeho okolí si někdy přeje četbu z Bible: naplní; zájemcům pomůže s přechodovými rituály (např. rozloučení) či je zprostředkuje.

Spirituální péče a doprovázení naopak není moralizování, poučování, získávání pro církve či náboženské společnosti; vnucování vlastního rozpoložení, světového názoru, prožívání a hodnocení situace; „poslední pomazání“ (i tak nesprávný, neexistující pojem v teologickém pojmosloví).

Poděkování  : 381 60 6168; 736 678 634 : kaplanstvi@nemta.cz Děkuji Vám za čas, pozornost a případnou spolupráci.  Dr. René Milfait : 381 60 6168; 736 678 634 : kaplanstvi@nemta.cz