Parabola Vypracoval: Mgr. Lukáš Bičík

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Kružnice Sečná rovina je kolmá k ose kuželové plochy.
Advertisements

Vzájemná poloha kružnice a přímky
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM
KUŽELOSEČKY 4. Hyperbola Autor: RNDr. Jiří Kocourek.
Projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem ČR.
Rovnice roviny Normálový tvar rovnice roviny
SMĚRNICOVÝ TVAR ROVNICE PŘÍMKY
Kuželosečky Autor: Mgr. Alena Tichá.
Analytická geometrie II.
Úplné kvadratické rovnice
KRUŽNICE.
POZNÁMKY ve formátu PDF
určení vrcholu paraboly sestrojení grafu
Čihák Plzeň 2013, 2014 Funkce 11 Kvadratická funkce 3.
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Hyperbola Hyperbola je množina bodů v rovině, které mají od dvou daných různých bodů F1, F2 , které nazýváme ohniska, konstantní absolutní hodnotu rozdílu.
TECHNICKÉ KRESLENÍ Autor: Luboš Šlechta Datum: Třída: 8 - 9
Kuželosečky - opakování
Komplexní čísla goniometrický tvar Vypracoval: Mgr. Lukáš Bičík
Kvadratická funkce Lukáš Zlámal.
2.1.2 Graf kvadratické funkce
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_MAT_NO_2_19.
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM
Neúplné kvadratické rovnice
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM A STÁTNÍM ROZPOČTEM ČESKÉ REPUBLIKY Vypracoval: Mgr. Lukáš Bičík Komplexní čísla algebraický.
Vzájemná poloha kružnice a přímky
Kuželosečky.
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
ELIPSA vzniká jako řez kužele rovinou, která není rovnoběžná s podstavou kužele a zároveň podstavu neprotíná.
ANALYTICKÁ GEOMETRIE VZÁJEMNÁ POLOHA KUŽELOSEČKY A PŘÍMKY Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo.
KUŽELOSEČKY Tečna elipsy. KUŽELOSEČKY Tečna elipsy.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_MAT_NO_2_16.
PARABOLA Parabola je množina bodů v rovině, které mají od pevného bodu – ohniska F a pevné přímky d (F = d) stejné vzdálenosti. Přímka d se nazývá řídící.
PARABOLA Mgr. Zdeňka Hudcová TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM A STÁTNÍM ROZPOČTEM ČR.
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM
„Výuka na gymnáziu podporovaná ICT“.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_MAT_NO_2_09.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Přímka a kuželosečka – řešené příklady
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_MAT_NO_2_04.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_MAT_NO_2_17.
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_MAT_NO_2_14.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_MAT_NO_2_20.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o. Tato prezentace.
Obecná rovnice přímky v rovině
SMĚRNICOVÝ TVAR ROVNICE PŘÍMKY
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_MAT_NO_2_15.
Parabola.
Vzájemná poloha Paraboly a přímky
KUŽELOSEČKY 3. Parabola Autor: RNDr. Jiří Kocourek.
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM A STÁTNÍM ROZPOČTEM ČESKÉ REPUBLIKY Vypracoval: Mgr. Lukáš Bičík Elipsa.
VY_42_INOVACE_416_VZÁJEMNÁ POLOHA KRUŽNICE A PŘÍMKY Jméno autora VMMgr. Václav Hendrych Datum vytvoření VM prosinec 2012 Ročník použití VM 8. ročník Vzdělávací.
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM
Vzájemná poloha paraboly a přímky
ŘEZ KUŽELE ROVINOU - KUŽELOSEČKY
Hyperbola Vypracoval: Mgr. Lukáš Bičík
Kružnice Vypracoval: Mgr. Lukáš Bičík
2.1.1 Kvadratická funkce.
CZECH SALES ACADEMY Hradec Králové – VOŠ a SOŠ s.r.o.
Vzájemná poloha paraboly a přímky
Matematika Parabola.
IV. část – Vzájemná poloha dvou
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Upravila R.Baštářová.
Konstruktivní úlohy na rotačních plochách
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM
Analytický geometrie kvadratických útvarů
Transkript prezentace:

Parabola Vypracoval: Mgr. Lukáš Bičík TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM A STÁTNÍM ROZPOČTEM ČESKÉ REPUBLIKY 1

Parabola jako kuželosečka Parabolu jako kuželosečku tvoří průnik kuželové plochy a roviny svírající s osou kuželové plochy úhel stejný, jako je úhel mezi osou a stěnou kužele (α = β). β α

Parabola jako množina bodů Parabolu lze definovat i jako množinu bodů v rovině: Parabola je množina všech bodů, které mají od dané přímky (řídící přímky – q) a daného bodu (ohniska – F) stejnou vzdálenost. Je-li F ohnisko a q řídící přímka, pak pro libovolný bod X na parabole platí |FX| = |qX|. q X3 X2 X1 F

Parabola s osou || s x o – osa paraboly q – řídící přímka F – ohnisko V – vrchol p = |Fq| – parametr paraboly (|FV| = |Vq| = p/2) p o V F

Parabola s osou || s y o – osa paraboly q – řídící přímka F – ohnisko V – vrchol p = |Fq| – parametr paraboly (|FV| = |Vq| = p/2) F p V q

Rovnice paraboly Pokud má vrchol paraboly V souřadnice [m;n], lze parabolu vyjádřit vrcholovou rovnicí paraboly (vpravo je zobrazena orientace paraboly vzhledem k souřadným osám): (y – n)2 = 2p(x – m) (y – n)2 = –2p(x – m) (x – m)2 = 2p(y – n) (x – m)2 = –2p(y – n) Roznásobením a převedením členů na jednu stranu vznikne obecná rovnice paraboly: Ax2 + Bx + Cy + D = 0, resp. Ay2 + Bx + Cy + D = 0

Převod obecné rovnice na vrcholovou Při odvozování obecné rovnice postupujeme obdobně jako u ostatních kuželoseček. Příklad: Převeďte do vrcholového tvaru obecnou rovnici paraboly 2x2 – 4x +2y – 9 = 0. Členy s x převedeme na jednu stranu, členy s y na druhou: 2x2 – 4x = –2y + 9 Vytkneme koeficient A a kvadratický výraz doplníme na čtverec (nezapomeneme přidat doplněný člen i na druhou stranu rovnice): 2(x2 – 2x + 1) = –2y + 9 + 2·1 Vytkneme z pravé strany a rovnici vydělíme koeficientem A: 2(x – 1)2 = –2(y – 5,5) (x – 1)2 = –(y – 5,5) Parabola má tedy vrchol v bodě V[1;5,5] a je orientována směrem dolů.

Vzájemná poloha přímky a paraboly Přímka může ležet mimo parabolu (přímka p1), potom s ní nemá žádný společný bod. Takové přímce se říká nesečna. p3 Pokud přímka parabolu protíná ve dvou společných bodech (přímka p2) nazývá se sečna. Pokud je přímka rovnoběžná s osou paraboly, protíná ji v jednom bodě (přímka p3) a nazývá se sečna rovnoběžná s osou paraboly. Pokud se přímka paraboly dotýká (přímka p4), nazývá se tečna. Rovnice tečny, která se paraboly dotýká v bodě T[x0;y0], je: T[x0;y0] p4 p2

Parametrické vyjádření paraboly Obdobně jako má přímka v rovině parametrické vyjádření, má toto vyjádření i parabola: x = t y = a·t2 + b·t + c resp. x = a·t2 + b·t + c y = t kde t je reálné číslo.