Vztahy a pravidla soužití – vrstevnická skupina

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost. SADA č. 22 Identifikátor: VY_32_INOVACE_SADA22 _ VkO.
Advertisements

Základní vzdělávání – Člověk a společnost – Výchova k občanství
Vývoj člověka Ontogeneze.
VY_32_INOVACE_16_02 Základní vzdělávání – Člověk a společnost – Výchova k občanství.
Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
 VY_32_INOVACE_16_06  Základní vzdělávání – Člověk a společnost – Výchova k občanství.
IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU
Život ve skupině Petr Machala.
ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha přímek, Mgr. Kamil Šrubař
1 Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost. SADA č. 22 Identifikátor: VY_32_INOVACE_SADA22 _.
Zásady zdravého stravování. ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Umění, kultura, sport, zdraví,
Sexuální dospívání. ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Umění, kultura, sport, zdraví, svět práce–
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633 Autor: Martina Černá Název materiálu: VY_12_INOVACE_OS.6.Cer.03_Manzelstvi Datum:
Manželství. ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Umění, kultura, sport, zdraví, svět práce– Manželství.
Poruchy příjmu potravy. ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Umění, kultura, sport, zdraví, svět.
Rodičovství. ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Umění, kultura, sport, zdraví, svět práce– Rodičovství.
Změny v životě člověka – puberta, dospívání
Režim dne. ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Umění, kultura, sport, zdraví, svět práce– Režim.
Základy duševní hygieny. ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Umění, kultura, sport, zdraví, svět.
České národní obrození (ČNO). ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Člověk a společnost – České.
Tomáš Garrigue Masaryk. ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Člověk a společnost – Tomáš Garrigue.
Proč se střídá den a noc.
Sluneční soustava. ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Sluneční soustava NÁZEV MATERIÁLU VY_32_INOVACE_7B_Př5_02_Sluneční.
Vztahy a pravidla soužití - škola. ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Umění, kultura, sport,
Léta krize v ČSR. ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Člověk a společnost – Léta krize v ČSR.
Pokus o sjednocení Itálie. ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Člověk a společnost – Pokus o.
Výživa a zdraví. ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Umění, kultura, sport, zdraví, svět práce–
České země ve 2. polovině 18. století
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr. Veronika Kubincová Název materiálu: VY_32_INOVACE_4_11_Sebepoznávání a sebepojetí Číslo projektu:
Versailleská konference. ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Člověk a společnost – Versailleská.
Lidské tělo - svaly. ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Člověk a jeho svět – Lidské tělo – svaly.
Tělesné a duševní změny u dospívajícího. ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Umění, kultura,
Podnebné pásy – subtropický pás. ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Člověk a jeho svět – Podnebné.
Otužování.
Lidské tělo - kostra.
Vzdělávací oblast: Člověk a společnost
Třídění přírodnin.
Láska.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633
Křížovka – opakování, manželství
Vzdělávací oblast: Člověk a společnost
Dýchací soustava.
Vztahy a pravidla soužití - rodina
Lidské tělo - kůže.
Průmyslové oblasti AUTOR: Mgr. Aleš Skála
Ludvík Napoleon a druhé císařství
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Vztahy a pravidla soužití - obec
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633
Vídeňský kongres.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Vývoj člověka Ontogeneze.
Přizpůsobivost živočichů
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633
Císařství Napoleona I..
Mezinárodní spolupráce
Jak lidé využívají přírodu
Domov, obec, stát, světadíl
Vzdělávací oblast: Člověk a společnost
ZAMYŠLENÍ - DISKUSE Člověk žije ve společnosti druhých lidí. V životě se můžeme dostat do situace, kdy na umění domluvit se a spolupracovat bude závislé.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633
Evropa – obyvatelstvo AUTOR: Mgr. Aleš Skála
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Lidé na Zemi AUTOR: Mgr. Aleš Skála
Transkript prezentace:

Vztahy a pravidla soužití – vrstevnická skupina

ZŠ Bor, Školní 440, 348 02, příspěvková organizace ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, 348 02, příspěvková organizace TÉMA Umění, kultura, sport, zdraví, svět práce– Vztahy a pravidla soužití – vrstevnická skupina. NÁZEV MATERIÁLU VY_32_INOVACE_7C_Vz8_09_ Vztahy a pravidla soužití – vrstevnická skupina. ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.4.00/21.3534 PŘEDMĚT Výchova ke zdraví ROČNÍK 8. KLÍČOVÁ SLOVA Vrstevníci, důvěrná přátelství, skupiny, party. DATUM 17.11.2013

Anotace Tato prezentace je určena pro žáky 8. tříd základní školy, pro vzdělávací obor Člověk a zdraví – Výchova ke zdraví. Žáci se seznámí s tím jaký vliv mohou mít jejich vrstevníci na jejich jednání a chování.

Vrstevnická skupina V období dospívání začíná narůstat význam vrstevníků, jedinců přibližně stejného věku. Odpoutáváme se od rodiny a vyhledáváme kamarády s podobnými názory a zájmy. S mladými lidmi přicházíme do styku při hromadných setkáních na sportovních stadionech, rockových koncertech, táborech apod., kde snadno můžeme podlehnout davovému chování.

Vrstevníci Navazujeme důvěrná přátelství, která se vesměs týkají dvou osob a mohou přetrvávat až do dospělosti. S vrstevníky si vytváříme malé skupiny (zájmový kroužek, skupina kamarádů aj.), ve kterých navazujeme nové vztahy, které na nás mají často značný vliv.

Otázky k diskusi 1. Kde se setkáváš se svými vrstevníky? 2. Jak trávíš volný čas? 3. Jsi členem nějaké dětské organizace? 4. Čím je pro tebe významné členství v partě? 5. Přijímáš ve skupině nové role? 6. Z jakých důvodů nejsi členem nějaké skupiny?

Parta vrstevníků - klady V období dospívání se stáváme členy celé řady malých sociálních skupin. Jednou z nich bývá i parta vrstevníků, do které vstupujeme na základě dobrovolnosti. Prožíváme zde uznání a přátelství, ale také spory a soupeření. Se svými vrstevníky nebo partou se scházíme při společné činnosti – sportu, zájmových aktivitách, na výletech nebo si jen tak povídáme a chodíme ven. Parta nám pomáhá zkusit i takové věci, na které sami nestačíme.

Obr.č. 1

Co je mojí předností při komunikaci s druhými a jaké jsou moje nedostatky? Obr.č.2 učebnice 7. ročníku str. 14

Parta vrstevníků - zápory Může se také stát, že se staneme členem party, která se nečinně potuluje a vymýšlí takovou činnost, se kterou nesouhlasíme: přiklání se k vandalismu, experimentování s drogami aj.

Obr.č. 3

Řešení situací Jak bys v partě řešil(a) následující situace? A) Při fotbale – Karel pořád fauluje.Tak se rozhodněte, buď hraju já, nebo on! B) Vezmi Janě penál a dej ho Ireně do tašky. C) Přinesl(a) jsem cigarety. Kdo si nezapálí je zbabělec. D) Vymyslel(a) jsem pěknou hru. Až se setmí zazvoníme na nějaký zvonek a utečeme.

Jak se rozhodneš? Jak se zachováš? Podlehneš posměškům kamarádů a podřídíš se partě? Najdeš odvahu odejít i za cenu toho, že zůstaneš sám? Proč mají někteří jedinci potřebu odlišovat se?

Zdroje k textu JANOŠKOVÁ, Dagmar; ČÁBALOVÁ, Dagmar; MARKOVÁ, Hana. Občanská výchova 7 Rodinná výchova 7 učebnice pro základní školy a víceletá gymnázia. Plzeň: Fraus, 2004, ISBN 80-7238-325-6.

Zdroje k obrázkům Obr.č. 1 NEUVEDEN, Neuveden. ddplana.cz [online]. [cit. 17.11.2013]. Dostupný na WWW: http://www.ddplana.cz/foto1322.htm Obr.č. 2 učebnice 7. ročníku strana 14 JANOŠKOVÁ, Dagmar; ČÁBALOVÁ, Dagmar; MARKOVÁ, Hana. Občanská výchova 7 Rodinná výchova 7 učebnice pro základní školy a víceletá gymnázia. Plzeň: Fraus, 2004, ISBN 80-7238-325-6. Obr.č. 3 NEUVEDEN, Neuveden. ddplana.cz [online]. [cit. 17.11.2013]. Dostupný na WWW: http://www.ddplana.cz/foto1322.htm