Vztahy a pravidla soužití – vrstevnická skupina
ZŠ Bor, Školní 440, 348 02, příspěvková organizace ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, 348 02, příspěvková organizace TÉMA Umění, kultura, sport, zdraví, svět práce– Vztahy a pravidla soužití – vrstevnická skupina. NÁZEV MATERIÁLU VY_32_INOVACE_7C_Vz8_09_ Vztahy a pravidla soužití – vrstevnická skupina. ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.4.00/21.3534 PŘEDMĚT Výchova ke zdraví ROČNÍK 8. KLÍČOVÁ SLOVA Vrstevníci, důvěrná přátelství, skupiny, party. DATUM 17.11.2013
Anotace Tato prezentace je určena pro žáky 8. tříd základní školy, pro vzdělávací obor Člověk a zdraví – Výchova ke zdraví. Žáci se seznámí s tím jaký vliv mohou mít jejich vrstevníci na jejich jednání a chování.
Vrstevnická skupina V období dospívání začíná narůstat význam vrstevníků, jedinců přibližně stejného věku. Odpoutáváme se od rodiny a vyhledáváme kamarády s podobnými názory a zájmy. S mladými lidmi přicházíme do styku při hromadných setkáních na sportovních stadionech, rockových koncertech, táborech apod., kde snadno můžeme podlehnout davovému chování.
Vrstevníci Navazujeme důvěrná přátelství, která se vesměs týkají dvou osob a mohou přetrvávat až do dospělosti. S vrstevníky si vytváříme malé skupiny (zájmový kroužek, skupina kamarádů aj.), ve kterých navazujeme nové vztahy, které na nás mají často značný vliv.
Otázky k diskusi 1. Kde se setkáváš se svými vrstevníky? 2. Jak trávíš volný čas? 3. Jsi členem nějaké dětské organizace? 4. Čím je pro tebe významné členství v partě? 5. Přijímáš ve skupině nové role? 6. Z jakých důvodů nejsi členem nějaké skupiny?
Parta vrstevníků - klady V období dospívání se stáváme členy celé řady malých sociálních skupin. Jednou z nich bývá i parta vrstevníků, do které vstupujeme na základě dobrovolnosti. Prožíváme zde uznání a přátelství, ale také spory a soupeření. Se svými vrstevníky nebo partou se scházíme při společné činnosti – sportu, zájmových aktivitách, na výletech nebo si jen tak povídáme a chodíme ven. Parta nám pomáhá zkusit i takové věci, na které sami nestačíme.
Obr.č. 1
Co je mojí předností při komunikaci s druhými a jaké jsou moje nedostatky? Obr.č.2 učebnice 7. ročníku str. 14
Parta vrstevníků - zápory Může se také stát, že se staneme členem party, která se nečinně potuluje a vymýšlí takovou činnost, se kterou nesouhlasíme: přiklání se k vandalismu, experimentování s drogami aj.
Obr.č. 3
Řešení situací Jak bys v partě řešil(a) následující situace? A) Při fotbale – Karel pořád fauluje.Tak se rozhodněte, buď hraju já, nebo on! B) Vezmi Janě penál a dej ho Ireně do tašky. C) Přinesl(a) jsem cigarety. Kdo si nezapálí je zbabělec. D) Vymyslel(a) jsem pěknou hru. Až se setmí zazvoníme na nějaký zvonek a utečeme.
Jak se rozhodneš? Jak se zachováš? Podlehneš posměškům kamarádů a podřídíš se partě? Najdeš odvahu odejít i za cenu toho, že zůstaneš sám? Proč mají někteří jedinci potřebu odlišovat se?
Zdroje k textu JANOŠKOVÁ, Dagmar; ČÁBALOVÁ, Dagmar; MARKOVÁ, Hana. Občanská výchova 7 Rodinná výchova 7 učebnice pro základní školy a víceletá gymnázia. Plzeň: Fraus, 2004, ISBN 80-7238-325-6.
Zdroje k obrázkům Obr.č. 1 NEUVEDEN, Neuveden. ddplana.cz [online]. [cit. 17.11.2013]. Dostupný na WWW: http://www.ddplana.cz/foto1322.htm Obr.č. 2 učebnice 7. ročníku strana 14 JANOŠKOVÁ, Dagmar; ČÁBALOVÁ, Dagmar; MARKOVÁ, Hana. Občanská výchova 7 Rodinná výchova 7 učebnice pro základní školy a víceletá gymnázia. Plzeň: Fraus, 2004, ISBN 80-7238-325-6. Obr.č. 3 NEUVEDEN, Neuveden. ddplana.cz [online]. [cit. 17.11.2013]. Dostupný na WWW: http://www.ddplana.cz/foto1322.htm