VLASTNOSTI SCHOPNOSTI DOVEDNOSTI

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Aplikovaná psychologie Disciplíny psychologie. Obsah 1. Opakování - založení psychologie 2. Předmět psychologie 3. Hlavní znaky psychologie 4. Rozdělení.
Advertisements

Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/ , VY_32_INOVACE_nov43 Autor Mgr. et Mgr. Jitka.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Mgr. Rostislav Navláčil Název prezentace (DUMu): 1. Vývoj a rozvoj člověka Název sady: Občanská nauka Ročník: 1.
Inteligence určité kognitivní (poznávací) schopnosti, které umožňují řešit problémy, učit se, přizpůsobovat se, zobecňovat apod. schopnost efektivně zpracovávat.
Didaktika TV jako součást kinantropologie Kinantropologie = vědní obor, jehož předmětem zkoumání je lidská pohybová činnost ve všech souvislostech. Má.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Pedagogická psychologie. Názory na vymezení předmětu pedagogické psychologie Předmětem pedagogické psychologie je aplikace poznatků z obecné psychologie.
Psychologie osobnosti 1. Psychika, stavy, procesy a funkce 2. Osobnost a vývoj osobnosti.
VZDĚLÁVACÍ PROGRAM NEZISKOVÉHO SEKTORU projekt Sítě mateřských center o.s. – Jihomoravský kraj Lektorské dovednosti I. Osobnost, sociální skupiny.
Kvalifikace pracovníka v sociálních službách a sociálního pracovníka.
Předškolní vzdělávání.  Rámcový vzdělávací program vymezuje hlavní požadavky, podmínky a pravidla.  Školní vzdělávací program vytváří každá mateřská.
Předmět didaktiky chemie. Cíl: Seznámení s prostředky materiálními i immateriálními, kterými je možné mladého člověka vychovávat a vzdělávat Podstata.
Jednotlivé osobnosti nejsou jedinečné jenom svými psychickými vlastnostmi, ale také tím, jak VNÍMAJÍ, jak PŘEMÝŠLEJÍ, UČÍ SE, PAMATUJÍ SI apod.
O SOBNOST ČLOVĚKA. Člověk se všemi jeho psychickými, biologickými a sociálními znaky společensky významná osoba Individuální jednota biologických, psychologických.
ARTETERAPIE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací.
Didaktická analýza dějepisného učiva Přednáška č. 6 AR 2014/2015.
VZDĚLÁVACÍ PROGRAM NEZISKOVÉHO SEKTORU projekt Sítě mateřských center o.s. – Jihomoravský kraj Lektorské dovednosti I. Komunikace v NNO.
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/ Životospráva rodiny.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Zatoulaná klubíčka prostorové vztahy NA, POD, ZA, PŘED, VPRAVO, VLEVO.
Doprava PROSTOROVÁ ORIENTACE 2 PRVNÍ Které auto jede první?
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Potřeby a pudy - aktivačně motivační vlastnosti
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Tatínkovo nářadí pro předškoláky.
Příprava (vzdělávání) lidí na manažerskou kompetentnost Janka Vydrová
Plánování ve školní tělesné výchově
Didaktické metody Androdidaktika.
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy
Mgr. Radek Pospíšil Katedra pedagogiky
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Vyučovací a výchovné činnosti učitele tělesné výchovy
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Informatorium školy mateřské J. A. Komenský 3.část
UČENÍ.
Název: VY_32_INOVACE_VVP_8A_14F Škola:
PSYCHICKÉ STAVY OSOBNOSTI POZORNOST - VĚDOMÍ.
CÍLE ŠKOLNÍ TĚLESNÉ VÝCHOVY
Didaktika sportovních činností
Evaluace a hodnocení Evaluace Autoevaluace ©.
City DUM_15.
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
Stimulace tvořivosti – tvůrčí řízení a vedení lidí,
Tělesná zdatnost ve školní tělesné výchově
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Občanská výchova a svět práce - 9. ročník Milan Šimek
VYUČOVÁNÍ A UČENÍ B/ A/ a/ cíle výuky b/ klíčové kompetence
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Andragogika Vzdělávání.
Pedagogika školního sportu
OVOCE A BARVY …procvič postřeh.
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Psychologie test.
Digitální gramotnost Informatické myšlení
VÝUKOVÝ MATERIÁL ZPRACOVÁN V RÁMCI PROJEKTU EU PENÍZE ŠKOLÁM
Mgr. Kateřina Lojdová Teorie a metodika výchovy Lekce 6: Dítě v procesu socializace výchovy a vzdělávání Mgr. Kateřina Lojdová
phdr. Hana pazlarová, ph.d.
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
OSOBNOST.
FORMY PRÁCE S TALENTOVANÝMI ŽÁKY
SCHOPNOSTI ČLOVĚKA Psychologie 4. S.
Rysy osobnosti Temperament Charakter
Centra kolegiální podpory
Strategické řízení a plánování
Schopnosti inteligence
Dopravní prostředky A jejich řidiči.
VY_32_INOVACE_SA4A_9 DUM 9. realizace aktivity pro 2
Osobnost (pracovníka či podřízeného) a její vliv na řízení
Vzdělávání a příprava na digitální budoucnost z pohledu Statutárního města Liberec Mgr. Šárka Prachařová.
Diagnostika dítěte předškolního věku
Transkript prezentace:

VLASTNOSTI SCHOPNOSTI DOVEDNOSTI Mgr. Michal Oblouk

OSOBNOST ČLOVĚKA člověk = jedinečná osobnost, která se od druhých lidí odlišuje fyzickými a psychickými vlastnostmi souhrn duševních a tělesných vlastností, které se projevují v jeho chování a jednání utváří se ve vztazích mezi lidmi, prostředím a společností struktura osobnosti: extroverze – mezilidská interakce, začlenění do společnosti přívětivost – kvalita mezilidských vztahů svědomitost – chování jedince vedoucí k určitému cíli emocionální stabilita – stálost citů intelekt, kultura a otevřenost – přístupnost k vzdělání a získávání zkušeností

VLASTNOSTI stránky lidské osobnosti - poznáme je z chování člověka dlouhodobější a stálejší znaky osobnosti tvoří je: temperament schopnosti charakter motivy postoje volní vlastnosti

SCHOPNOSTI vlastnosti osobnosti, které jsou rozvinuté výcvikem, vzděláním, zkušeností jsou podmínkou pro úspěšné vykonávání činností člověk se s nimi nerodí, je třeba je různými činnostmi rozvíjet jádrem schopností jsou vrozené vlohy – dispozice VLOHA = vrozený předpoklad pro vykonávání nějaké mentální nebo senzomotorické činnosti, jejich cvičením se vyvíjí schopnosti

MÍRA SCHOPNOSTÍ jednotlivé schopnosti mají vrozený a získaný podklad NADÁNÍ – dobře rozvinuté schopnosti, vyvinuté vlohy, umožňují nadprůměrný výkon, např. hudební (schopnost komponovat, dirigovat nebo hrát na hudební nástroj) TALENT – vysoce rozvinuté schopnosti, člověk je umí ovládat lépe, než jiní, např. pohybový, matematický, manuální, výtvarný GENIALITA - mimořádně velký talent, mimořádně rozvinuté schopnosti INTELIGENCE (IQ) = rozumová schopnost účelně jednat, rozumně myslet a řešit situace, je vrozená, geneticky podmíněná, ale můžeme ji rozvíjet získáváním zkušeností a procvičováním modelových situací

INTELIGENCE nad 140 - inteligence géniů, absolutní předpoklady pro tvůrčí činnost, určuje ostatním směr poznání - 0,2 % do 140 - výjimečná superiorní inteligence, mimořádné předpoklady pro tvůrčí činnost, vynikající manažeři nebo odborníci - 2,8 % do 130 - vysoce nadprůměrná inteligence, snadno vystuduje vysokou školu, může dosáhnout vynikajících výsledků v tvůrčí a manažerské činnosti - 6% do 120 - nadprůměrná inteligence, vystuduje vysokou školu, při vysoké pracovitosti může získat mimořádné pracovní místo - 12% do 110 - vysoce průměrná inteligence, vysokou školu vystuduje jen s potížemi, důsledností a pracovitostí může získat společenské zařazení předchozí kategorie - 25% do 100 - průměrná inteligence, dokáže složit maturitní zkoušku, v práci se uplatní ve středním postavení - 25% do 90 - slabě podprůměrná inteligence, dokáže absolvovat základní školu a dobře se uplatnit v manuálních profesích - 10% do 80 - nižší stupeň mentální retardace, s problémy zvládne základní školu, úspěšný ve zvláštní škole - 10% do 70 - lehká mentální retardace, je-li dobře veden, zvládne zvláštní školu - 6,8 % do 50 - střední mentální retardace, nevzdělavatelný, ale osvojí si sebeobslužné návyky - 2% do 20 - těžká mentální retardace, nevzdělavatelný a nevychovatelný - 0,2 %

DĚLENÍ SCHOPNOSTÍ primární (smysly) psychomotorické - motorická rychlost, orientace v prostoru, koordinace, schopnosti naučit se vykonávat určité sestavy pohybů vjemové – percepční, schopnosti vnímat a rozlišovat pomocí smyslů myšlenkově poznávací – intelektuální, orientace v novém prostředí, řešení problémů sociální – schopnost vycházet s lidmi

TVOŘIVOST kreativita, invence zvláštní soubor schopností, které umožňují uměleckou, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost vynalézavost, vznik něčeho originálního, tvůrčí řešení problémů může být umělecká nebo vědecko-technická

DOVEDNOSTI učením získané dispozice ke správnému, rychlému a úspornému vykonávání určité činnosti vhodnou metodou jsou nacvičené – návyky X zlozvyky (vznikají díky opakování, vykonávání činnosti se stává automatickým) vědomosti = učením získané poznatky

DOVEDNOSTI rozumové – intelektové, schopnost lidské mysli zobecňovat jednotlivé zkušenosti, pracovat s abstraktními pojmy a činit závěry z předpokladů smyslově-pohybové – senzomotorické, činnosti, které vykonáváme pomocí smyslových a pohybových orgánů pohybové – motorické, vzpřímené držení těla a chůze, odlišná hybnost dolních a horních končetin, uchopování předmětů soft skills (měkké dovednosti) - řízení lidí, ovládání svých emocí, kolektivní sporty hard skills (tvrdé dovednosti) - individuální sporty, práce s nástrojem, obsluha strojů

VROZENÉ PŘEDPOKLADY psychika člověka - prožívání (vnitřní stránka), chování (vnější stránka) člověk se projevuje velmi rozmanitě, ale má i určité relativně stálé rysy – vlastnosti v jednání a chování člověka nejsou všechny vlastnosti stejně významné - velký význam mají schopnosti = vlastnosti osobnosti, které podmiňují vykonávání určité činnosti, vznikají a rozvíjejí se na základě vrozených vloh nadání = souhrn schopností, které umožňují nadprůměrné výkony v určité činnosti talent = vysoce rozvinutý soubor schopností, který umožňuje člověku, aby dosáhl ve svém oboru vynikajících výsledků genialita = mimořádně rozvinutý talent, který umožňuje jejich nositelům vytvořit vrcholná díla inteligence = všeobecná schopnost učit se a zároveň dovednost uplatnit získané vědomosti a poznatky v praxi

OSOBNÍ POTENCIÁL souhrn všech vlastností a schopností, které člověku umožňují dosáhnout pracovních i společenských cílů osobní potenciál každého člověka se promítá do následujících rovin: OSOBNOST - fyzické a osobnostní vlastnosti ODBORNOST - schopnosti, dovednosti, vzdělání a praxe ve vztahu k profesi EFEKTIVITA - míra využití znalostí a schopností STABILITA - schopnost adaptace na změny DYNAMIKA - působení na okolí

ZDROJE http://cs.wikipedia.org/wiki/Osobnost http://cs.wikipedia.org/wiki/Psychick%C3%A1_vlastnost http://cs.wikipedia.org/wiki/Schopnost http://cs.wikipedia.org/wiki/Vlohy http://cs.wikipedia.org/wiki/Inteligence http://cs.wikipedia.org/wiki/Dovednost http://cs.wikipedia.org/wiki/Intelekt http://cs.wikipedia.org/wiki/Motorika_%C4%8Dlov%C4%9Bka http://cs.wikipedia.org/wiki/Tvo%C5%99ivost http://www.vseosportu.unas.cz/rychlostni%20schopnosti.php http://kreacionismus.cz/content/jedinecne-schopnosti-lidske-ruky http://www.novinky.cz/zena/deti/155494-jak-a-cim-podporit-kreativitu-deti.html http://user.unob.cz/fisera/files/volitelne/_poz_vy/lit_h/psychologie/01-Vrozene_predpoklady.html http://www.jobs.cz/poradna/image-a-uspech/osobni-potencial/ https://cs.wikipedia.org/wiki/Nad%C3%A1n%C3%AD https://cs.wikipedia.org/wiki/Talent_(schopnost) https://cs.wikipedia.org/wiki/Genialita