Systémy řízení silniční dopravy

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Koncepce organizace posudkové služby JUDr. Jiří Veselý, Ph.D. ředitel odboru výkonu posudkové služby MPSV.
Advertisements

Strategické řízení školy s využitím sebehodnocení školy dle modelu CAF RNDr. Hana Žufanová.
Redukce lůžek Existuje prostor pro redukci lůžek akutní péče?
1 Umísťování symbolů a jiných uvítacích zařízení územní samosprávy při pozemních komunikacích Porada Ministerstva vnitra Praha.
BIKE SHARING PRO BRATISLAVU. Bike Sharing z pohledu uživatele: -občané Bratislavy i turisté budou moci využívat bike sharing co by součást veřejné dopravy.
ELEKTRONICKÉ ZABEZPEČOVACÍ SYSTÉMY. Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy:
Odborný výcvik ve 3. tisíciletí Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Využití informačních technologií při řízení obchodního řetězce Interspar © Ing. Jan Weiser.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Ludmila Jakubcová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
VY_52_INOVACE_05_12_LEZB Zbyněk Lecián Výukový materiál Škola: Střední průmyslová škola elektrotechnická a informačních technologií Brno Autor: Zbyněk.
DOPRAVNÍ ZNAČKY Rozdělujeme na: -svislé -vodorovné Svislé: -Stálé -proměnné ( její činná plocha se může měnit ) -přenosné ( značka umístěná na červenobíle.
1 Obhajoba diplomové práce Sluneční záření a atmosféra Autor: Tomáš Miléř Vedoucí: Doc. RNDr. Petr Sládek, CSc. Oponent: RNDr. Jan Hollan BRNO 2007Katedra.
Krizové štáby. Zákon č. 240/2000 Sb., § 14 (1) Hejtman zajišťuje připravenost kraje na řešení krizových situací; ostatní orgány kraje se na této připravenosti.
Minarc Evo 180 Originální a nejlepší, nyní ještě silnější !
Příjezd k místu dopravní nehody a ustavení vozidel STČ 08/IZS.
Organizace dopravy po otevření jižní části Pražského okruhu a související opatření Tisková konference primátora hl. m. Prahy Pavla Béma a 1. náměstka primátora.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 37 AnotaceRegulátory.
Činnost služby dopravní policie v roce 2011 v dohledu nad silničním provozem plk. Ing. Leoš Tržil ŘSDP PP ČR Praha 12. ledna 2012.
STS/S 09 Taktické a bezpečnostní zásady pro umísťování MPT na místě zásahu Zpracováno: Zpracoval: por.Bc. Martin Hrabina Hasičský záchranný.
Vyhláška č. 326/2006 Sb., o atestačním řízení pro elektronické nástroje Mgr. Martin Plíšek.
Bezpečnost silniční a železniční dopravy
Tělesná výchova – I. stupeň, Poznávání dopravních značek
Systémy řízení silniční dopravy
Možnosti připojení k internetu
ELEKTRONICKÉ ZABEZPEČOVACÍ SYSTÉMY
Zákonná úprava užívání osobních přepravníků (Segway)
Organizace výroby Organizace a řízení výroby
VY_52_INOVACE_34_ Dopravní značky
Internet.
Analýza kvality života aneb proč, jak a pro koho …
Průběžná informační povinnost emitenta kotovaných cenných papírů
A U T O Š K O L A P R O F I H a v í ř o v
Hradec Králové, 17. září 2014.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Sekundární právo v oblasti sociální politiky
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
Povinnosti provozovatele střešních instalací při dodávkách přímým vedením
P2 MARKETINGOVÉ PROSTŘEDÍ
Pásma požáru Požár a jeho rozvoj.
Vedoucí odboru strategického rozvoje města Vsetín
ŘEMESLO - TRADICE A BUDOUCNOST
Dopravní výchova 8. ročník
Schvalovací proces + hodnoticí kritéria
Systémy řízení silniční dopravy
RIZIKO.
Pohyb dopravního proudu, výpočty základních charakteristik Předmět: Teorie dopravy - cvičení Ing. František Lachnit, Ph.D.
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Přídavná zařízení.
Závaznost ÚPD pro orgány státní správy lesa
Tresty a ochranná opatření ( trestní sankce)
RIZIKO.
Policejní prezidium ČR Ředitelství služby dopravní policie Vývoj dopravní nehodovosti za rok 2015 plk. Ing. Tomáš LERCH
Omezení silniční dopravy na silnici III. třídy č
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Mgr
Hodnocení korupčních rizik (CIA) Oddělení boje s korupcí Praha, 2018
Národní rozvojový program mobility pro všechny (NRPM)
Nový koncept řízení dopravy pomocí informací z dopravních senzorů a senzorů životního prostředí Tomáš Tichý URBIS
Prázdniny 2011 Policie České republiky
A co dál - aneb jak spolupracovat a komunikovat spolu i bez projektů
NÁZEV ŠKOLY: SPECIÁLNÍ ZÁKLADNÍ ŠKOLA A MATEŘSKÁ ŠKOLA VARNSDORF AUTOR: Marcela Kanisová, NÁZEV: VY_32_INOVACE_15_Dopravní výchova TÉMA:
Návykové látky v silničním provozu ( novela zákona 361/2000 Sb. ,) plk
Algoritmizace a datové struktury (14ASD)
Organizace práce na prodejně
M-Commerce Šárka Přibíková 3MA
Vývoj dopravní nehodovosti za rok 2013
2. fáze výcviku řidičů.
Profesionalizace sociální práce v ČR
Integrované operační středisko – „srdce policie“
Komunitní navigace Waze
Transkript prezentace:

Systémy řízení silniční dopravy Přednáška Sledování a řízení dopravních procesů 2 Doc. Ing. Miloslav Řezáč, Ph.D. Katedra dopravního stavitelství, Fakulta stavební, VŠB-TU Ostrava

Sledování a řízení dopravních procesů Telematické sledování dopravních procesů zahrnuje především monitorování intenzit a rychlostí dopravního provozu ve volných úsecích i na křižovatkách a slouží k jejich řízení nebo stanovení způsobu ovlivnění dopravního provozu žádaným směrem (zkrátit délku kolon, zvýšit plynulost provozu, nalézt alternativní trasy apod.). Potřebné údaje jsou získávány prostřednictvím detektorů, které jsou instalovány v blízkosti komunikace (nad jízdními pruhy nebo v přilehlém prostoru), případně přímo ve vozovce. Nejčastějšími aktory jsou pak proměnné dopravní značky, informační tabule nebo mobilní zábrany.

Obecné možnosti ovlivnění dopravních proudů zastavování dopravního proudu - nejčastěji využívaný způsob ovlivňování. Děje se tak prostřednictvím světelně signalizačních zařízení, méně často pak použitím proměnného dopravního značení, mechanických zábran apod. informování řidičů - prostřednictvím proměnného dopravního značení, zpráv na displeji rozhlasového přijímače nebo navigace, informačními tabulemi nad vozovkou nebo vedle ní. Jde o informace obecného charakteru, aktuální informace o stavu dopravy (např. dojezdové časy), výskyt nehody nebo tvorba kolon, meteorologické informace, navigování na objízdnou trasu nebo jiné mimořádné informace. Důležitý aspekt je schopnost řidičů tyto zprávy akceptovat a přiměřeným způsobem na ně reagovat. Často zde hrají roli faktory jako ovlivnění ostatními účastníky silničního provozu, momentální psychické rozpoložení nebo stres. změna jízdních parametrů - je realizována především prostřednictvím mobilního nebo stacionárního dopravního značení a proměnného dopravní značení. Proměnné dopravní značení má výhodu v tom, že dokáže reagovat na konkrétní dopravní situaci a okamžitě tak regulovat a řídit dopravní provoz v konkrétním úseku.

Konkrétní řízení dopravního proudu Řízení pomocí proměnných dopravních značek - vyžaduje přenos dat o dopravním stavu na komunikaci a instalaci dopravních značek podél komunikace. Systém pak upozorňuje na vzniklá nebezpečí a může stanovit zákazy nebo omezení vyplývající z okamžité dopravní situace. Uzavírání dopravních pruhů - realizováno především pomocí proměnných dopravních značek, které umoţňující okamžitou reakci na momentální situaci (např. tvorba kongescí, smogu nebo výskyt nehody atd.). Vyhrazování pruhů pro různé třídy vozidel - ITS umožňuje prostřednictvím proměnného dopravního značení v případě potřeby vyhradit jízdní pruhy pro různé třídy vozidel (např. autobusy městské hromadné dopravy, těžká nákladní vozidla na dálnici apod.). Liniové řízení dopravního proudu - lze jím zvyšovat plynulost a bezpečnost provozu v jednotlivých úsecích komunikací prostřednictvím proměnného dopravního značení, a to bez přerozdělení dopravního proudu na jiné úseky. Nástrojem takového řízení je regulace rychlosti, zákaz předjíždění, výstrahy před kongescemi, nehodami, sněhem, smogem apod.

Konkrétní řízení dopravního proudu Řízení ramp na dálnicích a rychlostních komunikacích (regulování nájezdů vozidel) mimoúrovňových křižovatek, která jsou osazena dávkovacími SSZ lze řídit dopravní zatížení na dálnici. Lze tak v případě hustého dopravního proudu udrţet ještě přijatelné podmínky pro plynulý provoz, tak aby nebyla přesahována kapacita komunikace. Řízení „přílivových“ pruhů na komunikaci (obrácení směrů jízdních pruhů ve špičce) je metoda řízení dopravního proudu, kdy v časech špiček lze měnit orientaci jízdních pruhů v zatíţenějších směrech. Toto řízení je vhodné na vícepruhových směrově nerovnoměrně zatíţených komunikacích, které nejsou rozděleny dělícími pásy. Změny orientace pruhů se dějí prostřednictvím proměnného dopravního značení, případně mobilních bariér. Řízení nehod na komunikacích - umožňuje koordinovat vhodná opatření, která omezují nepříznivé následky nehody (např. prostřednictvím omezení rychlosti, uzavírání pruhů nebo varovných informací a odklonu dopravy z trasy nehody).

Konkrétní řízení dopravního proudu Lokální adaptivní řízení na křižovatkách – systém vyžaduje nepřetržitý přenos dat o intenzitách a hustotách dopravních proudů v komunikačních uzlech a podle aktuálního stavu dopravní situace se optimálně mění u světelného signalizačního zařízení signální plány (tj. délky jednotlivých fází nebo i délky celého cyklu). Centrální dynamické řízení na křižovatkách - proti předchozímu systému zahrnuje centrální dynamické řízení celé soubory křižovatek se SSZ. Princip změny nastavení SSZ je pak shodný. Řízení dopravy s ohledem na životní prostředí (omezování vstupu vozidel do zón) - systém umožňuje na základě získaných dat o znečištění a kvalitě ovzduší adekvátně omezovat dopravu v silně znečištěných oblastech, a to buď prostřednictvím SSZ nebo proměnných dopravních značek. Řízení dopravy s ohledem na zvláštní podmínky (vysoká intenzita, kalamita, atd.) - na základě na dané situace je možno omezit dopravu v postižených oblastech (např. živelnou pohromou).