Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 4 – přídavná jména Mluvnice pro 2. ročník 2. ročník Srpen 2012.
Advertisements

Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Tvarosloví 7. ročník Název materiálu VY_32_INOVACE_03_ Odchylné tvary některých podstatných.
Tercie Rovnice Rovnice – lineární rovnice postup na konkrétním příkladu.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Martina Steyerová NÁZEV: VY_32_INOVACE_19_Český jazyk – 9. ročník TÉMA: Přechodníky ČÍSLO.
Procvičování podstatných jmen. Název školy ZŠ Zlonice, okres Kladno Adresa školy Komenského 305, Zlonice Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ , Moderní.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Dobrá Jana Název DUM: VY_32_Inovace_ Přísloví a rčení Název sady: Český jazyk 4. ročník Číslo projektu:
Užití složeného úrokování Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblastMATEMATIKA - Finanční matematika a statistika.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Tvarosloví 9. ročník Název materiálu VY_32_INOVACE_01_Ohebné slovní druhy Autor Chňoupková Martina.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 9. ročník Název materiálu VY_32_INOVACE_12_Věta dvojčlenná, jednočlenná, větný ekvivalent.
JAK PROPAST MACOCHA DOSTALA SVÉ JMÉNO
Název školy: Speciální základní škola, Louny,
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy
Slovní úlohy řešené rovnicemi
Základní škola Unhošť CZ.1.07/1.4.00/ Projekt MŠMT ČR
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okr
Podstatná jména hromadná, pomnožná, látková
Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Člověk a svět práce, Finanční gramotnost, Mzda Autor: Pavla Lukešová.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 9. ročník
Projekt Pravděpodobnost
Jednoduché úrokování Tematická oblast
AUTOR: Mgr. Kateřina Palečková NÁZEV: VY_32_INOVACE_5C_02
Téma: Předmět a příslovečné určení
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_05_09 sociální role
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 9. ročník
Základní škola a mateřská škola Bohdalov CZ.1.07/1.4.00/ III/2
Příslovce Mgr. Michal Oblouk.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Občanská výchova
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Ing. Jana Kadlecová Název materiálu:
AUTOR: Mgr. Marcela Lazáková NÁZEV ŠKOLY:
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Název školy Plavská škola Autor Mgr. Jana Kneřová Název
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 7. ročník
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ NETVOŘICE, OKRES BENEŠOV
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
AUTOR: Mgr. Jitka Zajíčková NÁZEV: VY_32_INOVACE_14_VV_17
Český jazyk 2 . ročník PŘEHLEDY
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_39_ČJ4
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okr
Doplněk (verbální atribut)
Několik rad, jak si udělat život krásnější …
Autor : Mgr. Venuše Nováková Název materiálu:
NÁZEV ŠKOLY: 2. základní škola, Rakovník, Husovo náměstí 3
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Autor: Mgr. Vladimíra Dvořáková
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
VYMĚŇTE CHLAPA ZA KOČKU!
VYMĚŇTE CHLAPA ZA KOČKU!
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 7. ročník
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 9. ročník
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_35_ČJ4
VY_32_INOVACE_52 Název školy: ZŠ A MŠ Březno. Autor:
VY_32_INOVACE_36_CJ_ 3 1) Jméno autora výukového materiálu (VM), škola: Miroslava Červená Základní škola a mateřská škola Skalsko, okres Mladá Boleslav.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Ježíšův dar lidstvu (Z pohledu vědy) Ježišová smrť Z pohľadu vedy.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Předmět VY_32_INOVACE_03-24 Ročník: 6. Vzdělávací oblast:
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
AUTOR: Mgr. Marie Benabdelmalek NÁZEV: VY_32_INOVACE_2B_14
Autor: Mgr. Vladimíra Dvořáková
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Věta se skládá ze slov Název školy
Každý den jsme trochu starší…
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
Transkript prezentace:

Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/21.1405 Název sady materiálů Tvarosloví 9. ročník Název materiálu VY_32_INOVACE_15_Předložky = prepozice Autor Chňoupková Martina

Mgr. Martina Chňoupková PŘEDLOŽKY = prepozice Mgr. Martina Chňoupková

Předložky (prepozice) patří mezi neohebné slovní druhy stojí před podstatnými jmény, zájmeny a číslovkami nejsou samy o sobě větnými členy, stávají se jimy teprve ve spojení se jménem pojí se vždy s určitým pádem, případně více pády

Vyhledejte prepozice: Říká se, kdo šetří, má za tři. A tak jsem chtěla vyzkoušet pravdivost tohoto přísloví. Napodobila jsem svého bratrance, který si sám rozebral a opravil kolo a ušetřil tím několik set korun. Chvíli jsem ho pozorovala a řekla jsem si, že to nemůže být tak složité a že to zvládnu také. Ve chvíli, kdy jsem zůstala doma sama, vrhla jsem se do rozebírání. To šlo hladce. Vyčistila jsem přehazovačku a ostatní části kola. Když jsem ovšem chtěla dát kolo zase dohromady, nastal problém. Nevěděla jsem jak. I když nebylo zase takové horko, stékaly mi potůčky potu po zádech a odpočítávaly každou minutu do chvíle, kdy se vrátí rodiče. Ti mi kolo samozřejmě koupili. „Mamka s taťkou nebudou asi moc nadšení,“ probíhalo mi tehdy hlavou. Bála jsem se, co mi na to řeknou. Mé půl roku staré kolo vypadalo jako hromada šrotu. …

Rozlište podtržené slovní druhy: 7. Blízko domu bude velký bazén. Z Dobříše to máme celkem blízko do Prahy. Kulka prosvištěla naštěstí mimo. Máme otevřeno každý den mimo neděle. Škoda každé rány, která padne vedle. V autobuse si sedl Petr vedle mě. 6. 6. 7. 6. 7.

Předložka a pád: předložka se pojí s určitým pádem, může existovat ve spojení s pádem jediným, nebo několika Např. předložky nevlastní kromě a mimo: předložka kromě se pojí se 2. pádem a předložka mimo s pádem 4. Z předložek vlastních se pojí s 2. pádem: bez, do, od, u, z; 3. pádem: k, proti 4. pádem: ob, pro, přes, skrz; 6. pádem: při 7. pádem: s; 4. a 6. pádem: na, po, v; 4. a 7. pádem: nad, pod, před, za, mezi (přeložka za se může pojit ještě s pádem 2. pokud spojení vyjadřuje časový údaj – za večera)

Předložky vlastní a nevlastní: vlastní (primární) jsou neodvozené, samy se stávají předponami významově nejsou jednoznačné, s podstatnými jmény mohou vyjadřovat různé významy a pojí se s různými pády nevlastní (sekundární) jsou původně jinými slovními druhy mohou přesněji než předložky vlastní vyjadřovat významy, pojí se opět s různými pády mnoho sekundárních předložek je vícečlenných (s ohledem na, nemluvě o …)

Rozlište předložky vlastní a nevlastní, užijte je ve větách: na vzhledem ke napříč do kolem kvůli o za během ve spojitosti vlastní nevlastní

??? S kterým jediným pádem se pojí předložky ??? bez vyjma proti kromě blízko vůči k mimo přes ob 2. 3. 4.

??? S kterými pády se mohou pojit předložky ??? na mezi po v nad 4., 6. 4., 7.

Podstatná jména v závorkách dejte do náležitého tvaru: Dorazili všichni kromě (Honza). Mimo (miminka) se mohou v bazéně koupat všichni. Do kina pojedou všichni kromě (tvůj bratr). Na procházku se chtělo všem mimo (Jana). Dorazili všichni kromě Honzy. Mimo miminek se mohou v bazéně koupat všichni. Do kina pojedou všichni kromě tvého bratra. Na procházku se chtělo všem mimo Janu.

Předložky s a z: s se František ... Josefem šli do kina. Před nimi seděla paní ... dvěma dětmi. Josef usedl, ale okamžitě ... sedačky vyskočil. ... pozadí mu čouhal připínáček. ... řady před nimi se ozval dětský smích. ... nadějí, že je to jediný vtip večera, odstranili … sedaček ostatní připínáčky a sedli si. Film začal a ... plátna začaly sálat emoce. Děti sebou nervózně škubaly a na Františkově hlavě najednou přistála ... praku vystřelená skobička. ... čela mu tekla krev. „Tohle si teda líbit nenechám! Kdo ... koho, grázlové,“ vykřikl postižený a vyndal ... tašky prak, který ... láskou koupil pro své potomky. Shodou měl ... sebou František pytlík ... matičkami, které ... radostí využil jako střelivo. Následoval jeden ... nejstrašnějších soubojů v dějinách kina. František ... dětmi zápasil seč mu síly stačily, ... přibývajícím časem ale ustupoval. „Co ... takových dětí jednou vyroste?“ vypustil zoufale ... úst, když byli vytlačeni ... kina. „To nejsem ... to říci,“ odvětil smutně Josef. http://zpravy.idnes.cz/diktat.asp?iddiktat=116 z ze z s ze z z Z s z s s s s z s s z z z s

D Ě K V Ů L I N A P Ř Í Č U J M O Z E R S C T Y ! Vyhledejte v osmisměrce předložky nevlastní a použijte je ve větách. Je jich tam 9.

Na závěr mám pro Vás dobrovolný domácí úkol: Dokončete glosu z dnešní hodiny a získejte jedničku.