Virus v diskurzu nových médií

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Elektromagnetická slučitelnost. Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy:
Advertisements

Strategické řízení školy s využitím sebehodnocení školy dle modelu CAF RNDr. Hana Žufanová.
HIV Vypracoval: David Pospíšil Obor: Technické lyceum Třída: 1L Předmět: Biologie Školní rok: 2015/16 Vyučující: Mgr. Ludvík Kašpar Datum vypracování:
ELEKTRONICKÉ ZABEZPEČOVACÍ SYSTÉMY. Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy:
K OMUNIKACE VERBÁLNÍ A NEVERBÁLNÍ Zpracovala: Mgr. Kateřina Holá Speciální základní škola, Česká Kamenice, Jakubské nám. 113, příspěvková organizace.
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Učení ducha v praktickém životě. Učení ducha je praxe vlastních myšlenek, citů a činů Učení ducha znamená učit se správně utvářet své myšlenky a city.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Digitální fotografování Číslo DUM: III/2/VT/2/3/43 Vzdělávací předmět: Výpočetní technika Tematická oblast:
Elektronické učební materiály - II. stupeň Digitální technologie 9 Autor: Bc. Pavel Šiktanc Movie Maker uložení a sdílení filmů Co se všechno naučíme???
Hromadná korespondence 1 Word Předmět: Informační a komunikační technologie Autor: Milan Franek.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Ing. Jan Weiser Název prezentace (DUMu): Komunikace řídících jednotek I. Tematická oblast:Speciální elektrická zařízení.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Autor:Ing. Pavel Brož Předmět/vzdělávací oblast:Informační a komunikační technologie Tematická oblast:Práce se standardním aplikačním programovým vybavením.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola, Uherský Ostroh, okres Uherské Hradiště, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Blanka Hipčová NÁZEV: VY_52_INOVACE_02_CH+PŘ_10.
Základní škola a mateřská škola Lázně Kynžvart Autor: Mgr. Petra Šandová Název: VY_32_INOVACE_5B_INF3_16_ Téma: pro 4.,5.ročník ZŠ, vytvořeno:
Počitačová bezpečnost - je obor informatiky, který se zabývá zabezpečením informací v počítačích (odhalení a zmenšení rizik spojených s používáním počítače).
Software =je v informatice sada všech počítačových programů používaných v počítači, které provádějí nějakou činnost. - Software je protiklad k hardwaru,
Elektromagnetická slučitelnost
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Základy automatického řízení 1
Ing. Lenka Bombera Piskačová
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Plánování ve školní tělesné výchově
Vnitropodniková komunikace ve vybraném subjektu
Tvorba jednoduché tabulky - rozvrh
Vznik a vývoj života.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
1. ročník oboru Mechanik opravář motorových vozidel
Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Občanská výchova
Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Vojtěch Kawan Název materiálu: VY_32_INOVACE_10_HUDEBNI_CINNOSTI_02.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Pedagogická komunikace 4. lekce: Verbální komunikace: kladení otázek
Přenos tepla Požár a jeho rozvoj.
Poměr Co je poměr. Změna v daném poměru..
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
Poměr v základním tvaru.
Základy ekologie pro střední školy 1. CZ.1.07./1.5.00/
Elektromagnetická slučitelnost
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_16_FUNKCNI_STYLY Název materiálu:
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
ENVIROMENTÁLNÍ VÝCHOVA EKOSYSTÉM – les a pole
Elektrický náboj Ing. Jan Havel.
AUTOR: Mgr. Marcela Lazáková NÁZEV ŠKOLY:
BIBS Informatika pro ekonomy přednáška 2
Základní škola, Hořice, Husova 11 VY_32_INOVACE 9_09
Živá příroda – vývoj Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Vypracoval : Matyáš Fritscher
Virus v diskurzu nových médií
MĚSÍC Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ Č. DUMu: VY_52_INOVACE_648.
Digitální gramotnost Informatické myšlení
Název školy Základní škola praktická Rožnov pod Radhoštěm
Poměr v základním tvaru.
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Globální problémy současného světa 4 – HIV, AIDS
AUTOR: Mgr. Jitka Křížková, MBA NÁZEV: VY_32_INOVACE_1C_10
Slovní úlohy o společné práci − 3
Ekonomika podniku STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_09_DEN_ZEME Název materiálu: Den Země
Digitální učební materiál
Johan Sebastian Bach AUTOR: Mgr. Aleš Skála
Transkript prezentace:

Virus v diskurzu nových médií Adam Franc

Způsob ukončení předmětu Písemný test 10 otázek uzavřených (výběr z možností) 2 otázky otevřené 1 otázka bonusová (kreativní úkol)

Osnova 1. Úvodní hodina – obsah a průběh kurzu, způsob ukončení, doporučená literatura 2. Definice biologického a počítačového viru 3. Historický vývoj počítačového viru, současné (počítačové) viry 4. Filozofické myšlení o viru I - Gilles Deleuze, Felix Guattari, Michel Serres aj. 5. Filozofické myšlení o viru II - Bruno Latour, Actor-Network Theory 6. Virus jako umělý život 7. Virus jako metafora I – nemoc, virus HIV, diskurs hygieny 8. Virus jako metafora II – terorismus, vizualizace viru v umění a vědě 9. Virus jako řečový akt 10. Virus jako umělecké dílo: destruktivní kreativita 11. Reprezentace viru v populární kultuře 12. Pozitivní virus: chvála odlišnosti 13. Archeologie softwaru: okamžik zrození počítačového viru (případová studie)

Literatura Parikka, Jussi. Digital Contagions: A Media Archaeology of Computer Viruses. New York: Peter Lang Publishing, 2007. Franc, Adam. Virus jako předmět výzkumu v diskurzu nových médií. Diplomová práce. Masarykova univerzita, Filozofická fakulta, 2014. Dibbell, Julian. Viruses Are Good for You. Wired, roč. 3, č.2, 1995. Sampson, D., Tony - Parikka, Jussi (eds.). The Spam Book: On Viruses, Porn, and Other Anomalies from the Dark Side of Digital Culture. Cresskill: Hampton Press, 2009. Latour, Bruno. Nikdy sme neboli moderní. Bratislava: Kalligram, 2003. Thomas, Anne-Marie. It Came from Outer Space: The Virus, Cultural Anxiety and Speculative Fiction. PhD Thesis. Louisiana State University, 2002.

Vzájemné ovlivňování biologie a digitální kultury Tvorba analogií mezi biologickým a technologickým Tyto analogie do značné míry určují, jakým způsobem chápeme digitální kulturu, tělesnost apod. Příklady: zakládající analogie mezi neurony a počítačovými komponenty přirovnání dna k softwaru

Wendy Chun - Programmed Visions Software and Memory

Biologické organismy jako metafory pro počítačové viry Virus představuje základ logiky digitální kultury Hlavní vlastnosti: konektivita, samoreprodukce, kopírování, mutace, aktualizace, komunikace, interakce, autonomie, kooperace Virus jako přirozený obyvatel digitální ekologie

Jussi Parikka - Universal Viral Machine Fred Cohen si povšiml pohybu od Universal computing machine (Turing) k Universal Viral Machine všechna čísla, spočitatelná na turingově stroji mohou být rozvíjena virem, spojení abstraktního stroje a viru, nepředvídatelné operace – infekce, kopírování, aktivace kultura již není limitována chybujícími lidmi, kteří tvoří algoritmy digitální kultura nyní stále více spoléhá na schopnosti semi-autonomních systémů a programů – mediální ekologie síťové digitální kultury

Definice viru v odborných a populárních textech - stereotypy Metaphor in Computer Virology Discourse - Larissa Mikhailovna Alekseeva Nahlížení pojmu virus v odlišných typech textů – strojová analýza klíčových slov určení slov, která mají metaforický význam v počítačovém virologickém diskurzu a populárních textech Divočina, zoo, nákaza, lék, nemoc, válka, zločin

Vizualizace – počítačový virus

Definice biologického viru Slovo virus v latině znamená jed Jednoduchý organismus, který se nemůže rozmnožovat, růst ani vytvářet energii bez hostitelského organismu

Obvyklý průběh infekce a) Přilnutí viru na povrch buňky b) Vniknutí viru do buňky c) Replikace viru

Tento proces, ale může mít několik scénářů, které závisí na druhu viru: 1. Virus přepíše genetický kód buňky 2. existuje v buňce bez toho, aniž by narušil její fungování, 3. využije ji ke své replikaci 4. nebo se stane součástí její DNA.

Příklad - Virus HIV

Virus imunitní nedostatečnosti - oslabuje imunitní systém s oslabováním imunitního systému se rozvíjí AIDS (získaný syndrom imunitní nedostatečnosti) Začlení se do genomu hostitelské buňky, kde je skryt před imunitním systémem první případy popsány v roce 1981

teorie vzniku - Existuje více teorií vzniku viru HIV teorie vzniku - Existuje více teorií vzniku viru HIV. Zde jsou některé z nich: 1) Mutace viru – virus existoval u člověka už od pradávna, ale v současné době díky okolnímu prostředí a stylu života zmutoval 2) Přenos z opic – opírá se o podobnost viru HIV s virem SIV, který mají opice, virus se postupně adaptoval na člověka

Příklad prospěšného viru - Bakteriofágy léčba bakteriálních infekcí, ničí škodlivé bakterie, jež nám mohou způsobit různá onemocnění napadá pouze bakteriální buňky. prostředek pro zničení rezistentních druhů bakterií

Historie objevu viru Až do konce devatenáctého století byly infekce přisuzovány bakteriím a o existenci něčeho menšího se nevědělo. pokus s extrakty z tabáku napadeného tzv. tabákovou mozaikou - Dmitrij Ivanovskij (1892) Viry jako živoucí kapalina - Martinus Beijerinck zopakoval tyto pokusy (1898), tvrdil, že existuje nakažená kapalina

1931- Eli Franklin Burton na Torontské univerzitě vynalezl první elektronový mikroskop zvětšoval 400x Objevil se první obraz viru:

Virus – živý x neživý? Virus nezapadá do zavedené definice života nevytváří energii a tedy nemají metabolismus Viry nerostou Na druhou stranu někteří považují virus za živý, když vnikne do buňky a začne využívat její systémy Další názor: z hlediska funkce a významu do stromu života patří, významně ovlivňují vývoj všech druhů ne zemi, přepisování DNA, součást ekosystému

Počítačový virus – základní dělení Definice (technologická) - virus je schopen sebe-replikace, tedy množení sebe sama, ovšem za přítomnosti hostitele, k němuž je připojen Nejrozšířenější definice počítačového viru vychází z díla Freda Cohena - badatel, který se zabývá výzkumem počítačových virů již od 80. let minulého století. „Virus je program, který může infikovat jiné programy tím, že je modifikuje, aby do nich mohl zahrnout identickou, případně rozvinutou, kopii sebe sama.“

Definice společnosti Microsoft „Počítačové viry jsou malé softwarové programy, které jsou určeny k tomu, aby se rozšiřovaly od jednoho počítače k druhému a narušovaly jeho operace. Počítačový virus může poškodit nebo vymazat data na tvém počítači, využít tvůj emailový program ke svému šíření do dalších počítačů nebo dokonce vymazat všechna data uložená na tvém pevném disku.“

Druhy malwaru počítačový virus často zaměňován s podobnými typy programů, které však fungují odlišně, pro pojmenování různých druhů škodlivého softwaru se užívá souhrnný název malware malware je zkratkou slovního spojení Malicious Software, které lze přeložit jako škodlivý nebo se zlým úmyslem šířený software.

Trojské koně – Password stealing trojan, destruktivní trojan , Proxy Trojan Počítačový červ – příklad-Lovsan/Blaster

Spyware Hoax – příklady – Olympic torch, MusicPanel

Syntetické viry vytvořené člověkem – mezi digitálním a biologickým Poliovirus vytvořený člověkem - poliovirus jednoduchý RNA virus složený ze 7741 bází, syntetizovali jeho genom Vědci ze Státní university v New Yorku (Jeronimo Cello, Aniko Paul a Eckard Wimmer) když vložili RNA do samčích buněk, virus začal pracovat, první replikující se organismus vytvořený lidskou rukou

Mycoplasma mycoides JCVI-syn1.0 (2010) J. Craig Venter Institute – vědci zmapovali kompletní DNA bakterie a převedli její genom na vlastní abecedu, kterou uložili do počítače DNA modifikovali a syntetizovali vlastní genom a transplantovali jej do jiné bakteriální buňky nová buňka začala být řízena výhradně touto DNA

Genová abeceda TAG = a GCA = k TCC = u AGA = 4 CAC = / AGT = b AAC = l TTG = v GCG = 5 CCA = = TTT = c CAA = m GTC = w GCC = 6 CGA = . ATT = d TGC = n GGT = x TAT = 7 GAG = ! TAA = e CGT = o CAT = y CGC = 8 CAG = : GGC = f ACA = p TGG = z GTA = 9 GGA = " TAC = g TTA = q TCT = 0 ATA = space GTG = , TCA = h CTA = r CTT = 1 GGG = chr(10) TCG = @ CTG = i GCT = s ACT = 2 AGC = > CCC = - GTT = j TGA = t AAT = 3 CGG = <

Informace vložené do dna Tři citáty - TO LIVE, TO ERR, TO FALL, TO TRIUMPH, TO RECREATE LIFE OUT OF LIFE." - JAMES JOYCE; "SEE THINGS NOT AS THEY ARE, BUT AS THEY MIGHT BE."-A quote from the book, "American Prometheus"; "WHAT I CANNOT BUILD, I CANNOT UNDERSTAND." - RICHARD FEYNMAN.

Eduardo Kac – Genesis (1999) „I řekl Bůh: 'Učiňme člověka, aby byl naším obrazem podle naší podoby. Ať lidé panují nad mořskými rybami a nad nebeským ptactvem, nad zvířaty a nad celou zemí i nad každým plazem plazícím se po zemi.'„

Tree of knowledge – Joe Davis Převod wikipedie do biologické podoby Uložení digitálních dat v podobě DNA Zvolil si jabloň Jednotlivé části textu se budou šířit ve vícero stromech a plodech

Podobnosti mezi počítačovým a biologickým virem – efektivní šíření v sítích Pohyb v digitálních a materiálních sítích, čím dokonalejší síť tím rychleji a efektivněji se dokáží šířit Biologické i počítačové viry poukazují na křehkost sítí Virus funguje jako rozhraní mezi různými živými organismy Aktivizuje mnoho článků sítě

Podobnosti mezi počítačovým a biologickým virem – efektivní šíření v sítích Galloway, R., Alexander – Thacker, Eugene. The Exploit: A Theory of Networks.

Předchůdci počítačového viru Náhoda, šum a parazit v síti

40. léta - Nový komunikační model Shannona a Weavera, snaha oddělit šum od signálu Šum nahlížen jako integrální součást moderní komunikace Formy redundance, jež se zaměřovaly na boj s šumem se postupně staly součástí šumu v současných technických médiích – spam Z tohoto hlediska můžeme virus popsat jako šum v komunikačním kanálu

Tony D. Sampson - Senders, Receivers and Deceivers: How Liar Codes Put Noise Back on the Diagram of Transmission Informační šum představuje čistě technologickou záležitost charakteristickou pro přenos informace z jednoho místa na druhé, zatímco počítačový virus vzniká jako výsledek komplexních interakcí lidských jedinců, událostí, strojů, kultury, digitální infrastruktury apod.

Náhoda, šum a parazit v technologických sítích rušení signálu v telegrafických sítích, záměrné odklonění, přepsání informace Obavy z vandalismu u elektrického telegrafu obavy z narušení zprávy ve válečném kontextu První hackeři – radioamatéři – zachycování tajných zpráv, rušení radiového vysílání Parazit - v technologických sítích 19.st. hráli roli parazita především lidé