Název: KAREL HYNEK MÁCHA Autor: Mgr. Lenka Jelínková

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Karel Hynek Mácha.
Advertisements

Název: KAREL HYNEK MÁCHA Autor: Mgr. Lenka Jelínková
Karel Hynek Mácha „…na tváři lehký smích, hluboký v srdci žal…“
Karel Hynek Mácha Básník, prozaik, dramatik
Karel Hynek Mácha ( – ) Máj
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice,
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Název: LITERÁRNÍ SMĚRY V OBDOBÍ NO Autor: Mgr. Lenka Jelínková
Název: PERIODIZACE NÁRODNÍ OBROZENÍ Autor: Mgr. Lenka Jelínková
Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456
Poezie ve třetí etapě národního obrození II Mgr. Ludmila Růžičková Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/ MODERNIZACE.
Název: LITERÁRNÍ HISTORIE A TEORIE Autor: Mgr. Lenka Jelínková
Název: VÝVOJ DIVADLA V POČÁTCÍCH NÁRODNÍ OBROZENÍ
Karel Hynek Mácha.
Číslo: Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze do škol, CZ.1.07/1.4.00/ Název:VÝZNAM A PROBLEMATIKA RUKOPISŮ.
Karel Hynek Mácha Život a dílo.
Název: JOSEF DOBROVSKÝ Autor: Mgr. Lenka Jelínková
Karel Hynek Mácha *16. listopadu 1810 v Praze
Karel Hynek Mácha
Číslo: Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze do škol, CZ.1.07/1.4.00/ Název:KAREL HAVLÍČEK BOROVSKÝ Autor:Mgr.
Číslo: Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze do škol, CZ.1.07/1.4.00/ Název:3. FÁZE NÁRODNÍ OBROZENÍ Autor:Mgr.
Autor: Mgr. Lenka Jelínková
Číslo: Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze do škol, CZ.1.07/1.4.00/ Název:2. FÁZE NÁRODNÍ OBROZENÍ Autor:Mgr.
Název: LIDOVÁ SLOVESNOST Autor: Mgr. Lenka Jelínková
Číslo: Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze do škol, CZ.1.07/1.4.00/ Název:SLOVANSKÁ VZÁJEMNOST Autor:Mgr.
Název: KAREL JAROMÍR ERBEN Autor: Mgr. Lenka Jelínková
Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456
Karel Hynek Mácha Anna Coufalová C2B.
Číslo: Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze do škol, CZ.1.07/1.4.00/ Název:JOSEF KAJETÁN TYL Autor:Mgr.
Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_I.A.13 Název pro školu: EU ČJ 13 II Název materiálu: Karel Hynek Mácha Autor: Mgr. Barbora Baránková Vzdělávací.
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_47_8TR_CJ Autor: Mgr. Alena Pavelková.
Autor: Mgr. Jiřina Kadlecová
Škola:Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_CESKYJA ZYK1_09 Tematická.
Škola:Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_CESKYJA ZYK1_10 Tematická.
Karel Hynek Mácha Autor: Mgr. Veronika Mrkvanová
Český jazyk a literatura
Český jazyk a literatura
DUM - Digitální Učební Materiál
Název: NÁRODNÍ OBROZENÍ Autor: Mgr. Lenka Jelínková
Téma: Máj - K. H. Mácha VY_32_INOVACE_582.
Číslo: Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze do škol, CZ.1.07/1.4.00/ Název:1. FÁZE NÁRODNÍ OBROZENÍ Autor:Mgr.
Procvičování českého romantismu
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo, OP VK Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vyučovací předmět: Český jazyk.
český básník,jeden z největších představitelů českého romantismu,zakladatel moderní české poezie životopisci bývá popisován jako samotářský.
 Autor: Mgr. Martina Žondrová Datum: Leden 2012 Ročník: 8. Vzdělávací obor: Český jazyk Anotace: Prezentace je určena k výkladu učiva o Karlu Jaromíru.
Karel Hynek Mácha Máj 8.třídy. Karel Hynek Mácha - život  Narodil se na Újezdě na Malé Straně  Vedle studia, četby a lásky bylo zdrojem Máchových zážitků.
ZŠ Brno, Řehořova 3 Autoři české a světové literatury Český jazyk 8.ročník III
ROZBOR DÍLA ROZBOR DÍLA MÍSTO DĚJE krajina u Doks bez bližšího časového vymezení noc před Vilémovou popravou a ráno závěr po sedmi letech.
Karel Hynek Mácha „Někdy tři čtyři slova jak uzavřená skříňka chovají celý poklad myšlenek.“
Karel Hynek Mácha 1810 Praha Litoměřice. Život Básník, prozaik,ochotnický herec Vášnivý cestovatel většinou chodil pěšky, vyhledával hrady, zříceniny.
KAREL HYNEK MÁCHA Mgr. Michal Oblouk
Vzdělávací oblast: Český jazyk a literatura
Karel Hynek Mácha Základní škola Choltice, okres Pardubice – „Učíme se pro život“ Šablona: č. III/2 Inovace a zkvalitnění výuky pomocí ICT Pořadové číslo:
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_266_ČJ8
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Karel Hynek Mácha Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
VY_32_INOVACE_32 KAREL HYNEK MÁCHA 1810 –
Česká literatura 80. a 90. let 19. století
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace (Literatura)
Autor: Mgr. Ludmila Dvořáková VY_32_INOVACE_52_Karel Hynek Mácha
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Máj Karel Hynek Mácha. Něco málo o spisovateli ( ) Karel Hynek Mácha byl českým básníkem, prozaikem, představitelem českého romantismu a zakladatel.
PŘÍRUČKA ČESKÝCH BÁSNÍKŮ, SPISOVATELŮ A HERCŮ
POEZIE V ČESKÉ LITERATUŘE PRVNÍ POLOVINY 20. STOLETÍ
Základní škola a mateřská škola Bohdalov
VY_32_INOVACE_34 JOSEF KAJETÁN TYL 1808 – 1856.
Transkript prezentace:

Název: KAREL HYNEK MÁCHA Autor: Mgr. Lenka Jelínková číslo: Základní škola Jindřichův Hradec I, Štítného 121 Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze do škol, CZ.1.07/1.4.00/21.3768 Název: KAREL HYNEK MÁCHA Autor: Mgr. Lenka Jelínková Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Předmět: Český jazyk a literatura Ročník: 9. ročník

Metodický list - anotace: Cílem prezentace je podat souvislý přehled o Karlu Hynku Máchovi, jeho životě a díle, nejvýznamnějšího představitele českého romantismu, jenž svým Májem pozdvihl českou literaturu na evropskou úroveň. V prezentaci kromě Máchových povídek je i rozbor vrcholné básně Máj. Jsou zde vysvětleny pojmy – oxymóron a apostrofa. Obsahuje podrobnější fakta, je určena pro souhrnné opakování literatury v 9. ročníku, kdy žáci již mají v podvědomí základní data. Ale vyučující mohou tuto prezentaci využít i v 8. ročníku při prvním setkání žáků s danou tématikou. Prezentaci uzavírá ověřovací znalostní test, jenž vychází pouze z informací uvedených v prezentaci, včetně správných odpovědí.

Karel Hynek Mácha 1810 - 1836

Život nejvýznamnější básník českého romantismu, nepochopen svými současníky (vyzdvižen až v 60. letech májovci), kritizován Tylem (málo vlastenecký ve svém díle) z velmi chudé rodiny, studoval na universitě v Praze vášnivý čtenář, zajímal se o historii, ale sledoval i současné dění pořádal pěší výlety po vlasti (okolí Prahy, Krkonoše, východní Čechy), navštěvoval zříceniny, přespával v nich, pěšky došel dokonce až do Itálie hlavní zájem – divadlo - ochotnický herec, seznámil se s Lori Šonkovou

dopisuje si s Lori, je velmi žárlivý stává se advokátním praktikantem v Litoměřicích čekají dítě a chystají svatbu x v den svatby Mácha umírá (nejspíše na choleru) pohřben v Litoměřicích, Máchovy ostatky byly v roce 1939 vyzvednuty a převezeny do Prahy na Slavín nedochoval se žádný Máchův portrét

Dílo ovlivněno znalostí Goetha, Shakespeara, Kollára, znal i padělané rukopisy – ze všeho vybírá pouze neradostné výjevy, postřehy, události brzy umírá – pouze fragment nepochopen současníky, často kritizován za pesimismus a nízkou míru vlastenectví

Próza Křivoklad 1834 - historický román - 1. díl zamýšleného 4 dílného cyklu Kat (Valdek, Vyšehrad, Karlštejn) - o vztahu mezi Václavem IV. A jeho katem vnitřní tragédie osamoceného člověka Marinka 1834 – z prostředí pražské chudiny - Marinka=ideál krásy x drastická realita - ze souboru povídek Obrazy ze života mého

Próza Cikáni 1835 – nejepičtější, o životě vyděděnců společnosti - složité lidské vztahy, realistická kresba postav - touha po spravedlnosti -vyskytuje se jistá podobnost s Májem – otec svede jeho milou, ale svůdníka zabíjí chlapcův pěstoun deníky – záznamy snů, dojmy z cest, o vztahu k Lori

Máj vrcholné dílo – 1836, lyrickoepická báseň kritiky odsouzena jako urážka českého vlastenectví, teprve později vzbuzovala obdiv dějiště: krajina pod Bezdězem, u Doks obsah: prvního májového večera čeká Jarmila na svého milého Viléma (vůdce loupežníků a vrah). Zabil muže, který sváděl jeho milenku – jeho otce. Zatímco Jarmila na něj čeká, Vilém je ve vězení, sleduje okénkem nebe a přemýšlí nad smyslem života. Svůj život a osud staví do kontrastu s přírodou (on ve vězení x na obloze si putují svobodně mraky,…)

Stavba básně 4 zpěvy a 2 intermezza: 1. zpěv – motiv lásky, obraz májové přírody x tragédie 2. zpěv – doba do popravy Viléma x věčnost přírody 3. zpěv - vrchol básně, filosofické úvahy o smyslu života – vyznání lásky k rodné zemi - jediná jistota, vzpomínka na dětství - nejkrásnější období lidského života 4. zpěv – básník se ztotožňuje se svým hrdinou

Umělecké prostředky intermezzo – půlnoční popraviště intermezzo – obraz horské přírody epiteta, metafory, metonymie, gradace, apostrofa, zvukomalba, oxymóron apostrofa - oslovení neživých věcí, nepřítomných či zemřelých osob oxymóron – je spojení dvou slov, jejichž význam se navzájem vylučuje (ohlušující ticho)

Mácha - inspirace K. H. Mácha svými vrstevníky nepochopen a kritizován, další generací májovců vyzdvižen a doceněn. Jeho dílo ovlivnilo další generace. spisovatelé: J. Neruda, V. Nezval, J. Hora ilustrátoři: J. Zrzavý, C. Bouda, M. Aleš, K. Svolinský

Ověřovací test Kteří autoři ovlivnili dílo K. H. Máchy? Které téma zpracoval v povídce Marinka? Které dílo se svým obsahem podobá básni Máj? V jakém období se odehrává báseň Máj? Z kolika částí se báseň Máj skládá? Která část je nejvýznamnější? Které hlavní myšlenky zde najdeme? Co je oxymóron?

Odpovědi ověřovacího testu J. W. Goethe, W. Shakespeara, J. Kollára. Prostředí pražské chudiny. Cikáni. V květnu – na počátku. 4 zpěvy a 2 intermezza. 6. 3. zpěv - filosofické úvahy o smyslu života, vyznání lásky k rodné zemi – jediná jistota. Vzpomínka na dětství = nejkrásnější období lidského života. 7. Oxymóron je spojení dvou slov, jejichž význam se navzájem vylučuje.

Zdroje a citace: HRABÁK Josef, JEŘÁBEK Dušan, TICHÁ Zdeňka: Průvodce po dějinách české literatury. Praha: Orbis 1976. BALAJKA Bohuš: Přehledné dějiny literatury I. Praha: Fortuna 1995. ISBN 80-7168-198-9 SOCHROVÁ Marie: Literatura v kostce pro střední školy. Havlíčkův Brod: Fragment 1999. ISBN 80-7200-332-1 ČORNEJ Petr, ČORNEJOVÁ Ivana, RADA Ivan, VANÍČEK Vratislav: Dějiny zemí Koruny české II. . Praha: Paseka 1992. ISBN 80-85192-28-4 VLAŠÍN Štěpán a kol.: Slovník literární teorie. Praha: Československý spisovatel 1984.