Neproduktivní vztahy … - v práci či jinde - a jak jim předcházet? PhDr. Pavel Beňo Práce & vztahy – VZTAHOVNA Tel. 60234984 nebo 222100440 E-mail:pavel.beno@praceavztahy.cz
Produktivita tlaku a strachu... Nemůže být z dlouhodobé perspektivy efektivní. Vyžaduje od manažerů hodně energie! (Kontrola…) Nevede často k výsledkům, ani ke „spokojenosti! Nevyužívá plně „lidský potencionál“ firmy! Potlačuje synergii a tvořivost, zabíjí nadšení! Stojí hodně peněz!
Produktivita tlaku a strachu! - Strach pomáhá vrchnosti udržovat lidi v napětí (stresu) a poslušnosti … - Je téměř jisté, že z mobbingu a bossingu má celá řada lidí také osobní zisk a prospěch.- Ať již přímý nebo sekundární. To pak částečně vysvětluje i nezájem (předstíraný zájem?) mnoha lidí a institucí o téma „psychické násilí“ v práci (MoBo) a jeho následky.
Mozek jako „zaměstnanec“…
Zdroje lidské „neproduktivity“ … „Nezdravá práce“ – z pohledu patogenetického příp. salutogenmetického (rozumět, ovlivnit, chápat smysl) „Nedůstojná práce“ (decent work, ILO 1999) „Nezapojení“ a „vyloučení“ (G. Huether) Nátlak a násilí – zejména to psychické! (vztahová patologie – mobbing,obtěžování,diskriminace … )
Šarmantní násilníci a ničitelé mozků Naše mozky si musíme chránit! Mobbing a bossing je „zrcadlem“ i „svědomím“ společnosti!
Psychický nátlak a násilí … (psychosociální di-stres) ...lze (již) měřit…
Fyzická & psychická bolest … a její odraz v mozku Aktivovány jsou stejné oblasti mozku! Obr. č.1 Obr. č.2
Produktivní a neproduktivní vztah ... „Člověk není věc; stane-li se věcí, je zničen; dříve však, než k tomu dojde, stává se zoufalcem, desperátem a odpůrcem života.“ (Erich Fromm) Lidé se rodí jako „subjekty“ s potřebou „vztahu“ (spojení) a „růstu“ (autonomie).
2 druhy vztahu … Subjekt – Subjekt (dopřát a nechat růst …) Subjekt – Objekt („vychovávat“ – dle svých představ, využívat, zneužívat, manipulovat …) Jak a proč (příp. kdy) k tomu dochází? Tzv. panáčkový pokus
Neproduktivní vztahy Člověk jako objekt – výchovy, vzdělávání, zájmu „Lidé se rodí jako princezny a princové, ale zlý život je promění v ošklivé žáby!“ Člověk jako objekt – výchovy, vzdělávání, zájmu „Nejsi takový/á jaký/á by´s měl/a být!“ - 2 zákl. potřeby (spojení + svobodný růst) tak zůstávají neuspokojeny … Důsledkem je pak „věčný hlad“ a „věčný stres“!!! (Po přijetí, uznání, respektu, lásce … ) „zahuštěná křivda“ Jak s tím naložit? (3 pra-formy obrany před stresem!) Kompenzační mechanizmy (konzum, moc, sex … „drogy“)
Subjekt – subjekt (jako primární vztah…) … který začíná již v děloze… Role matky … Mozek dítěte je připraven „tvořit spojení!“, ale nefunguje-li vše jak má,dítě rychle pochopí, že je „objektem“. 2 typy reakce: ona je hloupá: já jsem hloupý/á Narcistní porucha – jedince (společnosti). Politiky, manažeři, atp. se stávají lidé, kteří ovládají „umění“ činit z ostatních objekty (zájmu, opatření, prospěchu, atp.) Normopatie (H.-J. Maaz) = když se patologie stane normou!
Hadi v oblecích … (P. Babiak, R. Hare) Egoisti/ky, manipulátoři/ky psychopati/ky … – umění činit z jiných „objekty“ a zneužívat je ve svůj prospěch!!! A co jiné (mediální) hvězdy? Jaká je vlastně role médií? Jejich podíl a role ve „strukturálním násilí“ je více než zřejmá! (Johan Galtung)
Psychopat/ka a jak s ní/m zacházet? Lze výchovou a vzděláváním“, ať již v rodině či ve škole, ještě něco změnit? Věk a zkušenost dítěte jsou zde asi limitujícími faktory !!! (Kupř. některé nenarušené děti z brazilských slumů …alespoň 1 osoba z jejich okolí je „přijímala“…) Klíčový úkol výchovy a vzdělávání: Udržet rovnováhu mezi tzv. „3L“! (love, limitations, let them grow) Rogersův model sociální efektivity …
Pro budování & udržení vztahu (ke klientovi) Carl Ransom Rogers … Pro budování & udržení vztahu (ke klientovi) existují 3 klíčové podmínky: Respekt, bezpodmínečné přijetí (acceptance, unconditional positive regard towards the klient) Vcítění, empatie (empathy: the ability to feel what the client feels) Otevřenost, opravdovost-ryzost, kongruence (genuineness, congruence, honesty with the client)
Budování produktivních vztahů Tzv. Rogersův model „sociální efektivity“ (autenticita) Person Centred Aproach - přístup orientovaný na člověka RESPEKT akceptace DŮVĚRA RYZOST otevřenost VCÍTĚNÍ empatie
Harmonický (= produktivní?) Harmonie ve vztahu … G. Huether mluví o stavu „koherence“- vše navzájem „pasuje“! Děkuji za pozornost!