SEVESO podniky a jejich vliv na vývoj území v jejich okolí

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ARATech2013 webová aplikace pro SEVESO III založená na metodologii EU
Advertisements

ZPRACOVÁNÍ STŘEDNĚDOBÝCH PLÁNŮ DOPRAVNÍ OBSLUŽNOSTI ÚZEMÍ
Regulační plán Regulační plán v řešené ploše stanoví -podrobné podmínky pro využití pozemků, -pro umístění a prostorové uspořádání staveb, -pro ochranu.
Zákon č. 266/1994 o dráhách zákon upravuje
Přednáška na téma Rozbor udržitelného rozvoje území a vyhodnocení vlivů vyhodnocení vlivů zásad územního rozvoje a územního plánu na udržitelný rozvoj.
Nástroje územního plánování
ČÁST B – ÚZEMNÍ STUDIE Definice dle stavebního zákona č. 183/2006 Sb. a jeho prováděcích vyhlášek - § 30 (1) Územní studie navrhuje, prověřuje a posuzuje.
TEORETICKÉ OTÁZKY BEZPEČNOSTI
Stavební zákon a územní plánování
EIA – význam procesu s ohledem na navazující řízení Dana Kučová EIA – význam procesu při realizaci záměrů s ohledem na navazující řízení Zpracovala.
Nástroje územního plánování Přípravné Územně plánovací podklady územně analytické podklady územní studie Plánovací Politika územního rozvoje Územně plánovací.
Základní registry veřejné správy
ZADÁNÍ ÚZEMNÍHO PLÁNU Zákon č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu, ve znění pozdějších předpisů Vyhláška č. 500/2006 Sb., o územně analytických.
STANOVENÍ NEJISTOT PŘI VÝPOŠTU KONTAMINACE ZASAŽENÉHO ÚZEMÍ
Můžou nás vybagrovat? Lukáš Matějka Arnika – Centrum pro podporu občanů StreetRadio, Praha října 2011.
VYSOKÁ ŠKOLA BÁŇSKÁ - TECHNICKÁ UNIVERZITA OSTRAVA Hornicko-geologická fakulta, Institut geoinformatiky Stanovení možných dosahů závažné havárie s nebezpečnými.
1 Zpráva o uplatňování územního plánu Krajský úřad Plzeňského kraje Odbor regionálního rozvoje Oddělení územního plánování Porada s ÚÚP, Krajský.
Půda – složka životního prostředí
Požadavky na vypracování rozptylových studií
Prof. Ing. Václav Vybíhal, CSc.
KONFERENCE PROTIPOVODŇOVÁ OCHRANA – PREZENTACE VÝSLEDKŮ PILOTNÍHO PROJEKTU „ATLAS LABE NA ÚZEMÍ KRÁLOVÉHRADECKÉHO KRAJE“ Projekt je spolufinancován Evropskou.
? Územní (prostorové) plánování ÚP
Přístup k posouzení rizika
ROZBOR UDRŽITELNÉHO ROZVOJE ÚZEMÍ ENVIRONMENTÁLNÍ PILÍŘ Ostrava Ing. Jiří Krist.
VYHODNOCENÍ VYVÁŽENOSTI PILÍŘŮ ROZBORU UDRŽITELNÉHO ROZVOJE ÚZEMÍ Ostrava Ing. Jiří Hon.
Modelování hluku ze silniční dopravy v oblasti městské zástavby
Správní právo 3 Přednáška č. 6 JUDr. Veronika Vlčková
NBU2 LS2015 / BYDLENÍ Petr LÉDL KATEDRA ARCHITEKTURY BYTOVÝ DŮM
Právo životního prostředí II. Úvodní přednáška
1 Účast veřejnosti v procesech dle složkových předpisů práva životního prostředí Jitka Bělohradová.
STAVEBNÍ ZÁKON Účinnost k Předpisy Zákon č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon), ve znění zákona č. 68/2007.
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
PLÁN ODPADOVÉHO HOSPODÁŘSTVÍ KARLOVARSKÉHO KRAJE 2016 – 2025 Vyhodnocení koncepce z hlediska vlivů na životní prostředí a veřejné zdraví Mgr. Alena Kubešová,
Modelování šíření hluku Kateřina Růžičková. České hygienické morny Nařízení vlády o ochraně zdraví před nepříznivými účinky hluku a vibrací č. 148/2006.
ŽIVELNÍ POHROMY A PROVOZNÍ HAVÁRIE Název opory – Direktivy SEVESO, zákon o prevenci závažných havárií a jejich význam Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost.
STRATEGICKÝ PLÁN ROZVOJE STATUTÁRNÍHO MĚSTA JIHLAVY DO ROKU 2020 VYHODNOCENÍ VLIVŮ NA ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ A SOUSTAVU NATURA 2000.
MINISTERSTVO PRO MÍSTNÍ ROZVOJ ČR Ing. Klára Dostálová, náměstkyně pro řízení sekce regionálního rozvoje Ing. Tomáš Sklenář, ředitel odboru územního plánování.
Zhodnocení nového stavebního zákona po roce účinnosti Bakalářská práce.
Zkušenosti se zaváděním vyhlášky MV č. 23/2008 Sb., o technických podmínkách požární ochrany staveb do praxe plk.Ing. Rudolf Kaiser plk.Ing. Rudolf Kaiser.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní inženýrství a ÚPD a doprava Podklady ke cvičení Převzato a upraveno dle Zákonů.
INTEGROVANÝ REGIONÁLNÍ OPERAČNÍ PROGRAM (IROP) - možnost získání FINANČNÍ PODPORY pro pořízení územně plánovacích dokumentů - alokace 46 mil. EUR 1.
Roční souhrnná zpráva o výsledcích kontrolních akcí provedených inspekcí práce za rok 2012 Mgr. Ing. Rudolf Hahn generální inspektor.
© IHAS 2011 Tento projekt je financovaný z prostředků ESF prostřednictvím Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost a státního rozpočtu ČR.
© IHAS 2011 Tento projekt je financovaný z prostředků ESF prostřednictvím Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost a státního rozpočtu ČR.
Základní registr územní identifikace a nemovitostí Zbyněk Havelda Úřad pro veřejné informační systémy Seminář sdružení Nemoforum.
Bezpečnost silniční a železniční dopravy Přednáška NÁVRH A VYHODNOCENÍ OPATŘENÍ KE SNÍŽENÍ NEHODOVOSTI Doc. Ing. Miloslav Řezáč, Ph.D. Katedra dopravního.
Porada stavebních úřadů Hasičský záchranný sbor Zlínského kraje.
Náležitosti obsahu posouzení rizik závažné havárie, rozsah posouzení rizik závažné havárie zpracovávané pro objekty zařazené do skupiny A nebo do skupiny.
Materiál je určen pro 4. ročník studijního oboru Provoz a ekonomika dopravy, předmětu Doprava a přeprava, inovuje výuku použitím multimediálních pomůcek.
Územně plánovací dokumentace Vybrané problémy pořizování a zpracování ve vztahu k DO.
Co očekáváme od rekodifikace stavebního práva
Ústí nad Labem 4/2009 Ing. Jaromír Vachta
Územní studie Krajský úřad Plzeňského kraje Odbor regionálního rozvoje
ANALÝZA RIZIK Středočeského kraje
Požární ochrana 2015 BJ13 - Speciální izolace
Kompresní stanice Jirkov
Vyhodnocení předpokládaných důsledků navrhovaného řešení ÚP na ZPF
Prevence závažných havárií v ČR
Identifikační a lokalizační studie brownfieldů
Ústí nad Labem 4/2008 Ing. Jaromír Vachta
ZÚR JMK zásady pro aplikaci Krajský úřad Jihomoravského kraje seminář
Ing. Roman Vodný, Ph.D. ředitel odboru územního plánování MMR
Prof. Ing. Václav Vybíhal, CSc.
Informace o metodickém výkladu k § 12 (4) ZOPK
Závazná stanoviska orgánů územního plánování po novele stavebního zákona Štiřín
TÝDEN VĚDY A VÝZKUMU FA ČVUT WORKSHOP I
Setkání se starosty obcí Karlovarského kraje Téma: Novela stavebního zákona v oblasti územního plánování s účinností od VÝBĚR.
Evidence závazných stanovisek – webová aplikace
Územně analytické podklady
PODNIKATELSKÁ RADA 23. zasedání
Transkript prezentace:

SEVESO podniky a jejich vliv na vývoj území v jejich okolí Josef Senčík Výzkumný ústav bezpečnosti práce, v. v. i.

Obsah Úvod Zjednodušený popis italského přístupu Italové - rozdělení území v okolí SEVESO podniku do zón Italové - rozdělení staveb do kategorií Možné přenesení přístupu do českého prostředí Co je dostatečnou odstupovou vzdáleností? Zásady pro modelování dosahů následků Iniciační události a modelové scénáře Postup pro vymezení obalové zóny a vnitřních zón Postup pro rozdělení staveb či využití území do kategorií Postup pro rozhodování Hodnocení přijatelnosti - rozhodovací tabulka Závěr

Úvod I Vzájemné odstupy primárně 224/2015 Sb. (§ 49, odst. 4, písm. c)) Krajský úřad zajistí, aby se braly v úvahu cíle prevence závažných havárií a omezení jejich následků při udržování vzájemných odstupů mezi objekty a obytnými oblastmi, budovami a oblastmi navštěvovanými veřejností, hlavními dopravními trasami, rekreačními oblastmi a územími chráněnými podle jiných právních předpisů (např. 114/1992 Sb.), a to při územním plánování podle zákona č. 183/2006 Sb., stavebního zákona (SZ) V podstatě řešeno pouze u výstavby SEVESO podniků

Úvod II Problém – chybí v praxi použitelná definice vzájemných odstupů. V předpisech pouze jediná hodnota. Jedná se o hodnocení přijatelnosti závažné havárie, kde se pracuje se skupinovým rizikem, frekvencí scénáře závažné havárie a v konečném důsledku s počtem usmrcených osob. Hlavní oblastí řešení by mělo být územní plánování. zapracovat do jevů 84 a 109 UAP – problém – zpracovatelé UP problematiku SEVESO podniků znají nedostatečně.

Případová studie II posouzení zda lze vyloučit platnost vztahu Fh < Fp pro rozhodování v rámci řízení podle zákona č. 100/2001 Sb. V aktuálních řízeních podle zákona 100/2001 Sb. není tato problematika řešena – dotčené úřady si tohoto problému nejsou vědomy a pokud by měly informace o těchto problémech k dispozici, umějí si představit, že by toto řešily například obdobně jako řeší problematiku hluku či povodní – tedy, že by SEVESO podnik a s ním související riziko braly jako pozadí charakterizující záměrem dotčené území. V případě navrhovaných ploch OV a SV je otázkou jak bude probíhat řízení SEA.

Úvod III V zahraničí sice existuje několik možných přístupů, žádný však nelze přímo transformovat do českého prostředí. V našich předpisech hodnota společenského rizika, proto možná inspirace např. v Itálii. V praxi by možná bylo možné využít například pevně stanovených hodnot (Německo, Francie) anebo hodnot individuálního rizika (Holandsko).

Zjednodušený popis italského přístupu Italský přístup je založen na třech parametrech: rozdělení území v okolí SEVESO podniku do zón rozdělení staveb do kategorií odhad pravděpodobnosti vzniku závažné havárie. Pravděpodobnost vzniku havárie je uvažována v hodnotách <10-6, 10-4 až 10-6, 10-3 až 10-4 a >10-3.

Italové - rozdělení území v okolí SEVESO podniku do zón Hranice zón je určena modelováním dosahů následků závažné havárie (vysoká úmrtnost, začínající úmrtnost, ireverzibilní následky, reverzibilní následky). tepelného záření (12,5 kW/m2, 7 kW/m2, 5 kW/m2, 3 kW/m2), BLEVE/Fireball (350 kJ/m2, 200 kJ/m2, 125 kJ/m2), Flash-fire (DMV, 0,5 DMV), VCE (0,3/0,6 bar, 0,14 bar, 0,07 bar, 0,03 bar) toxického mraku (LC50(30 min) a IDLH). Uvažovány jsou zároveň domino efekty. Příklad vymezení hranic je na obrázku dále.

Italové - rozdělení staveb do kategorií Kategorie staveb jsou dány především počtem obyvatel. Uvažováno je celkem 6 kategorií (A až F). Konkrétní dělení probíhá například na základě objemu rezidenční zástavby (hodnota v m3/m2), počtu osob ve vybraných stavbách (nemocnice, školky, školy), kapacitě veřejných staveb, přítomnosti konkrétních průmyslových provozů a podobně.

Možné přenesení přístupu do českého prostředí I Podle zákona mají být zohledňovány dostatečné odstupové vzdálenosti. Proto je potřeba vymezit území, ve kterém by se tento parametr sledoval. Zóny havarijního plánování jsou bohužel stanoveny pro zcela jiné účely. Proto uvažovány tzv. obalové zóny pro SEVESO podniky, bez ohledu na zařazení do skupiny A nebo B.

Praktická situace v ČR v případě podniku skupiny B nakládajícího s LPG Rozšiřování města směrem k SEVESO podniku v období mezi roky 1953 a 2015

Možné přenesení přístupu do českého prostředí II Uvnitř obalové zóny by měla být plněna povinnost dodržování vzájemných odstupů. Důležité je, že na SEVESO podniky je možné pohlížet jako na jednu z charakteristik území a výstavba v jejich okolí má vliv na trvale udržitelný rozvoj.

Co je dostatečnou odstupovou vzdáleností? I Za dostatečný odstup mezi SEVESO podnikem a dalšími stavbami by mohlo být považováno takové využití území, které by bylo v souladu s rozhodovací tabulkou. Případně využití takové pojistky, která by umožňovala umístění stavby i v případě, kdy by navrhovaná stavba nebyla v souladu s rozhodovací tabulkou.

Co je dostatečnou odstupovou vzdáleností? II Potřeba: stanovit postup pro vymezení obalové zóny; stanovit postup pro vymezení vnitřních zón; stanovit postup pro rozdělení staveb či využití území do kategorií. A dále: stanovit zásady pro modelování dosahů následků; stanovit omezený počet modelových scénářů; stanovit postup pro rozhodování.

Zásady pro modelování dosahů následků I Potřeba sjednotit přístup pro všechny SEVESO podniky s minimem prostoru na autorská řešení. meteo: teplota (navrhována je hodnota 15°C); třída stability (navrhována je stabilita F); rychlost proudění větru (navrhováno je 1,7 m/s); tvar terénu (navrhována je otevřená krajina). Využívání stejných programů, případně uvedení vzorců – potřeba opakovatelnosti výpočtů.

Zásady pro modelování dosahů následků II Modelovány by měly být modelové scénáře a to pro všechny zdroje rizik, u kterých lze předpokládat, že při závažné havárii budou následky zasahovat za hranici SEVESO podniku. Ke každému zdroji rizik je potřeba uvést všechny informace, které jsou potřeba pro modelování scénáře, který je s daným zdrojem rizik spojen. K dispozici by měly být veškeré informace potřebné pro opakování modelování.

Vnitřní zóna Toxický mrak Tepelné záření Přetlak DMV vz1 LC99 (10 min) 35 kW/m2 60 kPa   vz2 LC50 (10 min) 12,5 kW/m2 30 kPa 100% DMV vz3 LC10 (10 min) 7 kW/m2 14 kPa vz4 LC1 (10 min) 3 kW/m2 7 kPa 50 % DMV

Iniciační události a modelové scénáře I Pro potřeby tohoto přístupu jsou navrženy konkrétní iniciační události a modelové scénáře, včetně frekvencí (Fh), např.: Tlakové stacionární zásobníky a nádoby – jednorázový únik veškerého množství nebezpečné látky [kód IU1]. Atmosférické stacionární zásobníky a nádoby – kontinuální únik veškerého množství nebezpečné látky během 10 minut konstantní rychlostí [kód IU4]. Nadzemní potrubí – (největší) výtok nebezpečné látky z obou stran roztrženého potrubí (plný průměr potrubí) [kód IU5]. Silniční a železniční cisterny (tlakové i atmosférické) – jednorázový únik veškerého množství nebezpečné látky z cisterny [kód IU7].

Iniciační události a modelové scénáře II Následující havarijní scénáře: Látky hořlavé, např. požár kaluže, BLEVE Látky toxické, vznik tox. mraku. Hodnota Fh je vypočtena ze vztahu: Fh = Fs kdy: FS = hodnota výsledné frekvence koncové události scénáře a to pro scénáře odpovídající kombinacím iniciačních událostí (IU) a havarijních scénářů (HS).

Postup pro vymezení obalové zóny a vnitřních zón Obalová zóna je stanovena na základě modelu dosahu havarijního scénáře. Obalová zóna opisuje ty kružnice vykreslené kolem zdrojů rizik, které mají největší dosah za hranici SEVESO podniku, případně buffer. Obalová zóny by tak měla sahat minimálně 100 m za hranici SEVESO podniku. Vnitřní zóny – obdobné.

Postup pro rozdělení staveb či využití území do kategorií Navrhováno je celkem 6 kategorií (A až F), např.: Kategorie A: Jedná se například o velmi hustou sídlištní zástavbu nebo o stavby s větším množstvím pacientů. Kategorie B: Jedná se například o hustou sídlištní zástavbu. Kategorie C: Jedná se například o kompaktní zástavbu městského typu, případně o území, kde se nacházejí stavby (záměry) jako jsou dopravní infrastruktura a stavby, zastávky dopravních prostředků, železniční uzly apod., s výskytem do 2 500 osob za den a podobně.

Postup pro rozhodování I Nutný podrobný popis území uvnitř obalové zóny. Navrhováno je, aby se za dostatečné považovaly odstupy pouze tam, kde nové stavby či nově navrhované funkční plochy nejsou v rozporu s rozhodovací tabulkou a u nichž bude, pro všechny zdroje rizik, platit následující vztah:

Postup pro rozhodování II Fh ˂ FP1, Fp1 = 1*10-3/N12. kdy: N1 = odhad počtu usmrcených osob na ploše zasažené některým z havarijních scénářů, které jsou uvedeny v atributové tabulce a to za podmínek, které jsou uvedeny v atributové tabulce pro stav s novou stavbou nebo nově navrženou funkční plochou. Scénář je modelován ve směru nové stavby anebo nově navrhované funkční plochy.

Postup pro rozhodování III Pokud nesoulad s rozhodovací tabulkou: N1 ≤ N0, N0 = odhad počtu usmrcených osob na ploše zasažené některým z havarijních scénářů, které jsou uvedeny v atributové tabulce a to za podmínek, které jsou uvedeny v atributové tabulce pro stav s novou stavbou nebo nově navrženou funkční plochou. Scénář je modelován ve směru nové stavby anebo nově navrhované funkční plochy.

Hodnocení přijatelnosti - rozhodovací tabulka Zjištěná roční frekvence scénáře závažné havárie (Fh) Vnitřní zóny ZA ZB ZC ZD více než 10-3 F EF DEF 10-3 až 10-4 CDEF 10-4 až 10-6 BCDEF 10-6 až 10-7 ABCDEF méně než 10-7

Závěr Zkrácený návod ve stručnosti přibližuje nový pohled na udržitelný, efektivní a bezpečný rozvoj území s výskytem SEVESO podniků. Jedná se o oblast, která není doposud téměř vůbec účinně řešena.

Čekejme na zemřelé! Díky Bohu se nám pak bude žít bezpečněji. Děkuji za pozornost J. Senčík