Sociální bydlení v České republice: představení zákona

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Koncepce organizace posudkové služby JUDr. Jiří Veselý, Ph.D. ředitel odboru výkonu posudkové služby MPSV.
Advertisements

Podpora plánování rozvoje sociálních služeb formou založení odborných partnerství CZ.1.04/3.1.03/
Nový zákon o nemocenském pojištění. Vývoj průměrného procenta pracovní neschopnosti.
Změny v systému financování sociálních služeb od roku 2014 Sociální reforma soc. služby v bodech PhDr. Radek Suda, odbor sociálních služeb a sociálního.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Sociálně aktivizační služby pro rodiny s dětmi D.R.A.K., o.s.
„ MNOHO LIDÍ SE DOSTALO D Á L, NEŽ MOHLI, PROTOŽE SI O NICH NĚKDO JINÝ MYSLEL, ŽE MOHOU.“ Centrum pro sluchově postižené Hodonínsko, o.p.s.
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 1. prosince 2015.
Prostupné bydlení Martin Šimáček.
Přístupy k péči o staré občany v zahraničí a u nás.
Odbor veřejné správy, dozoru a kontroly 11 Porada Ministerstva vnitra se zástupci krajských úřadů, Kanceláře veřejného ochránce práv, Svazu.
Střednědobé plány krajů, sítě sociálních služeb a přechod financování sociálních služeb na kraje Konference Financování sociálních služeb pro města a obce.
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/ Státní sociální podpora zákon č. 117/1995 Sb., o státní sociální podpoře, ve znění pozdějších předpisů.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Formy a druhy sociálních služeb. Sociální služby Činnost zajišťující pomoc a podporu osobám za účelem sociálního začlenění nebo v rámci prevence před.
Odměňování pracovníků Minimální mzda. 3. ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název.
Ekonomika organizací Pracovní výkon a jeho odměňování.
Mgr. Bedřich Myšička vrchní ředitel sekce ekonomické Sekce ekonomická.
Zahájení tvorby Komunitního plánu sociálních služeb pro město Žatec Mgr. Petr Antoni Dne
Podpora odborných partnerství v sociálních službách, existuje ano či ne?
Seminář pro žadatele k 3.,4. a 9. výzvě IROP Ing. Helena Mertová Výběrová a zadávací řízení
Mgr. Bedřich Myšička vrchní ředitel sekce ekonomické Sekce ekonomická 10. dubna 2014.
Klára Lysová Pravidla Rady Kraje Vysočina pro poskytování stipendia pro studium na zahraničních středních školách v partnerských regionech.
Datové tržiště zaměřené na faktory ovlivňující vzdělávání dospělých a rozvoj lidských zdrojů s ohledem na trhu práce.
Krizové štáby. Zákon č. 240/2000 Sb., § 14 (1) Hejtman zajišťuje připravenost kraje na řešení krizových situací; ostatní orgány kraje se na této připravenosti.
Projekt Zvyšování kvality života uživatelů sociálních služeb se zdravotním postižením ve Zlínském kraji je spolufinancován Evropským sociálním fondem prostřednictvím.
Sociální zabezpečení Sociální služby Mirka Wildmannová Katedra veřejné ekonomie Ekonomicko-správní fakulta MU BRNO.
Zákon o sociálním bydlení a o příspěvku na bydlení David Pospíšil Porada odboru veřejné správy, dozoru a kontroly se zástupci KÚ, VOP, SMO, KSM, SMS, MF,
Vnitřní předpisy účetní jednotky Porada odboru veřejné správy, dozoru a kontroly Ing. Tomáš Sluka Ministerstvo financí odbor Regulace a metodika účetnictví.
Kontrolní činnost ve zdravotnictví
Situace na trhu práce v JmK a veřejná služba
Plánování rozvoje sociálních služeb Ústecký kraj
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Místní rozpočtové jednotky
Úřad práce České republiky
Zákon o sociálním podnikání
Spolupráce obce a ÚP ČR v Litvínově v SVL
Správa sociálního zabezpečení
Místní programy sociálního začleňování – oblast bydlení
Občanské soudní řízení I.
Základní informace o poskytovateli
Jan Maršák Odbor odpadů Ministerstvo životního prostředí
Oblast: Dobré životní podmínky zvířat
Právo sociálního zabezpečení
Informace o změnách metodiky dotačního řízení Konference primární prevence rizikového chování Praha, Matouš Korbel.
Správa sociálního zabezpečení
Právo sociálního zabezpečení
Základy pracovního práva a sociálního zabezpečení v ES
Sociální bydlení v České republice Petr Krčál.
Pozemkové úpravy.
Dostupné bydlení v Hradci Králové jako nástroj sociální práce vedoucí k sociální změně PhDr. Marek Šimůnek, MBA Magistrát města Hradec Králové ANNO,
Role a možnosti spolupráce s orgány sociálně-právní ochrany dětí
Závaznost ÚPD pro orgány státní správy lesa
Změny právní úpravy ochrany přírody a krajiny
Role sociální práce ve vztahu k výkonu veřejného opatrovnictví Hradec Králové Workshop je pořádán v rámci projektu Systémová podpora sociální.
SOS-Kinder- und Jugendhilfen
Role sociální práce ve vztahu k výkonu veřejného opatrovnictví ORP Chrudim Podpora sociální práce v obci Chrudim a ve správním obvodu obce s rozšířenou.
Podnikové dětské skupiny Kristina Zapletalová
Národní rozvojový program mobility pro všechny (NRPM)
Právo sociálního zabezpečení
Aktivní politika zaměstnanosti Společensky účelné pracovní místo
Občanské soudní řízení I.
Standardy činností sociální práce ve veřejné správě příspěvek Hradec Králové Praha Systémová podpora sociální práce v obcích reg. č. CZ /0.0/0.0/15_017/ ,
Občanské soudní řízení I.
Mezinárodní osvojení, osvojitelnost dítěte
SPRÁVNÍ PRÁVO.
Podpora samostatného bydlení
dostupné bydlení z pohledu měst a obcí
Odbor školství Mgr., Bc. Jitka Hozmanová
Koncepce dostupného bydlení v Jablonci n/N
Transkript prezentace:

Sociální bydlení v České republice: představení zákona

Současný stav zákona o sociálním bydlení 12. října 2015 byla Koncepce sociálního bydlení ČR 2015 – 2025 s RIA schválena vládou, usnesením č.810. Zákon o sociálním bydlení je v gesci MPSV, ve spolugesci MMR a ministra pro lidská práva, rovné příležitosti a legislativu. 21. a 22. července 2016 bylo paragrafované znění zákona představeno zástupcům veřejné správy, měst a obcí a odborné veřejnosti

Současný stav zákona o sociálním bydlení Od 29. 7. do 12. 8. 2016 probíhalo rozšířené vnitřní připomínkové řízení k zákonu o sociálním bydlení a o příspěvku na bydlení. Vedle MPSV se rozšířeného VPŘ zúčastnili: ministr pro lidská práva, rovné příležitosti a legislativu J. Dienstbier a MMR (spolugestoři), MF, MV, Svaz měst a obcí, Sdružení místních samospráv a Veřejná ochránkyně práv Mezirezortní připomínkové řízení bylo ukončeno 19. 10. 2016

Současný stav zákona o sociálním bydlení Zákon byl konzultován s klíčovými aktéry, při přípravě zákona proběhlo 150 externích schůzek. Ministerské resorty: MMR, ÚV, MZ, MF, MV Úřad práce ČR Obce a kraje: SMO, SMS, AK Český statistický úřad Neziskové organizace: Platforma pro sociální bydlení, Lumos, Centrom, Sdružení azylových domů, Armáda spásy, Vteřina poté, ProFem, Fokus Starostové měst a obcí, sociální pracovníci Rada vlády pro lidská práva, Rada vlády pro záležitosti romské menšiny

Formy podpory sociálního bydlení Krizové bydlení sociální služba azylový dům Sociální byty vždy spojeno se sociální prací, sociální nájemné Dostupné byty podporované bydlení, sociální nájemné Příspěvek na bydlení (nejen pro klienty sociálního bydlení) + sociální práce a intenzivní prevence ztráty bydlení prostřednictvím navýšení počtu sociálních pracovníků

Formy podpory sociálního bydlení Osobou v bytové nouzi je osoba, která a) je bez bydlení, popřípadě po dobu nejméně 6 kalendářních měsíců po sobě jdoucích užívá k zajištění svého bydlení pouze zařízení sociálních služeb, ubytovací zařízení nebo ústavní zařízení, nebo b) sama nebo společně s osobami, se kterými je posuzována, vynakládá na bydlení více než 40 % započitatelných příjmů podle zákona o životním a existenčním minimu, pokud zároveň těchto 40 % nepřekračuje výši normativních nákladů na bydlení, a zároveň její příjem, popřípadě též s příjmem společně posuzovaných osob, po úhradě nákladů na bydlení, nepřesahují 1,6 násobku životního minima podle jiného právního předpisu, přičemž celkové majetkové poměry těchto osob po zhodnocení majetkové situace vykazují znaky bytové nouze a tato majetková a příjmová situace trvá nejméně 6 kalendářních měsíců po sobě jdoucích. Celková velikost statistické skupiny cca 389 000 osob. ETHOS: 130 000 osob.

Jak systém funguje? Dobrovolný vstup, nikdo nezíská sociální bydlení automaticky, ani do systému nebude nucen. Žádost podaná u krajské pobočky Úřadu práce ČR ÚP ČR posuzuje bytovou nouzi, sociální šetření, příjmový a majetkový test. Vydává/odebírá rozhodnutí o nároku na podporu ze systému SB S rozhodnutím jde držitel na příslušnou obec (podle skutečného či trvalého pobytu), kde podá žádost o formu podpory ze systému SB Opětovně lze o vydání rozhodnutí žádat nejdříve po 6 měsících od odejmutí rozhodnutí.

Sociální bydlení a prvky motivace Bydlení v sociálních bytech je podpořeno prostřednictvím sociální práce. Nájemníci jsou aktivní při zpracování individuálního plánu podpory, kde jsou stanoveny kroky pro zlepšení bytové a sociální situace. Tyto podmínky jsou povinni plnit. Pokud neplní individuální plán podpory, může být vydán podnět úřadu práce na odebrání rozhodnutí. Opětovně se do systému mohou hlásit až po 6 měsících od data odebrání rozhodnutí. Návaznost na systém sociálních dávek, který je rovněž upraven zákonem o sociálním bydlení a o příspěvku na bydlení.

Kdo poskytuje sociální bydlení? Hlavním subjektem pro poskytování sociálního bydlení jsou obce České republiky. Bude možné prokázat objektivní skutečnosti, které zabraňují realizaci sociálního bydlení. Pokud sociální bydlení domácnosti s rozhodnutím nezajistí příslušná obec (nemá objektivně možnost nebo nekoná), bude podpora zajištěna záchytným systémem. Sociální bydlení se zajišťuje do 2 let od podání žádosti na obec, od 1. 7. 2023 do 6 měsíců.

Záchytný systém Záchytný systém realizuje Úřad práce ČR na úrovní krajů. Jde o vyhledávání bydlení pro osoby s rozhodnutím, kterým nezajistí bydlení obec. Bydlení je vyhledáno na území trvalého bydliště osoby v bytové nouzi, případně na úrovni kraje.

Financování sociálního bydlení Princip financování sociálního bydlení = současný systém dávek + veřejná podpora v podobě vyrovnávací platby. Obcím jsou finanční prostředky na poskytování sociálního bydlení poskytovány prostřednictvím provozních a investičních dotací na provoz sociálních bytů (MMR), dotací na sociální služby (MPSV, kraje) a sociální práci (MPSV).

Časté mýty Stát si vymýšlí a chce po obcích nové a nové věci. Je tomu právě naopak. Obce mají již od roku 2000 platnou povinnost uspokojovat potřeby svých občanů v oblasti bydlení a rozvíjet sociální péči. Tak hovoří zákon o obcích. Sociální bydlení nemá starostům obcí ztěžovat život, ale nabízí cestu, jak výše uvedenou povinnost naplnit. Za jasných pravidel a s garantovanými penězi, které obcím pomůžou sít sociálních a dostupných bytů vybudovat. Obce budou nadále držitelé hlavních rozhodovacích pravomocí. Budou rozhodovat, komu, kdy a jaký byt bude nabídnut k pronájmu.

Časté mýty Financování bude na úkor obcí. Stát tak ušetří a obce se zadluží. V případě, že obcím vznikne finanční ztráta, stát ji bude sanovat skrze nárokové dotace. Obce budou mít ze zákona právní nárok na dotace na stavbu, opravu, pronájem a provoz sociálních a dostupných bytů a dotace na oblast sociální práce. Zákon počítá s tím, že některé obce nebudou mít dostatečné možnosti byty zajistit, a proto přichází záchytný systém, který přebere odpovědnost za danou obec.

Časté mýty Kvůli sociálnímu bydlení vzniknou ghetta. Důsledek přijetí zákona o sociálním bydlení bude přesně opačný – s majiteli předražených ubytoven, obchodem s chudobou a ghetty účinně bojuje. Sociální pracovník obce bude mimo to nájemníky motivovat k nalezení zaměstnání, řešení dluhové pasti a splácení dluhů, bude pomáhat rodinám při výchově dětí atd. Domácnosti se budou muset podrobit tomuto systému. Jednou z podmínek přidělení sociálního bydlení je plnění tzv. individuálního plánu podpory, pokud rodiny nespolupracují se sociálními pracovníky nebo třeba byt poškozují, může jim být sociální byt samozřejmě odebrán, přičemž následně jim dočasně zaniká možnost znovu o byt žádat.

Podpora Od organizací, které každodenně pracují s cílovou skupinou sociálního bydlení. Od obcí, které chtějí vyřešit situaci svých občanů. Od sociálních pracovníků a pracovnic

Podpora „Zákon o sociálním bydlení považujeme za krok správným směrem.“ Primátor Brna, ing. Petr Vokřál: „Budeme prosazovat, aby sociální bydlení řešily obce, protože považujeme za důležité, aby situace sociálního bydlení byla kontrolovatelná, dále budeme prosazovat stanovení maximální výše dávky na bydlení, která nebude překračovat místně obvyklé nájemné.“

Příklady Matka samoživitelka pobývající s dětmi v azylovém domě Alena B. je samoživitelka, která se stará o dvě malé děti. Manžel ji fyzicky týral, odešla ze společné domácnosti. Pokud by po ní pronajímatelé nežádali někdy až šestiměsíční kauci na byt, což znamená i 80 000,- Kč, odstěhovala by se do samostatné domácnosti. Občas přivydělává formou dohody o provedení práce v supermarketu. Celkový příjem (vč. rodičovské, PnD, DPP atd.): 10 710,- Výdaje na bydlení: 5 200,- Doplatek na bydlení: 2 420,- Po odečtení nákladů zbývá celé rodině: 7 620,- → 2 540 Kč na os.

Příklady Osaměle žijící seniorka ve větším bytě Věra H. se do svého bytu přistěhovala před 45 lety. Před rokem jí však manžel zemřel. Pobírá starobní důchod a ze zdravotních důvodů nepracuje. Nestačí jí peníze na zaplacení bytu, léky a pořádné jídlo. Celkový příjem – starobní důchod: 10 000,- Náklady na bydlení: 9 000,- (dle zákona se započte 7 731,-) Příspěvek na bydlení: 4 231,- Po odečtení nákladů zbývá: 5 231,-

Příklady Mladý člověk opouštějící dětský domov Tondovi N. je devatenáct let a opouští dětský domov. Chce si zařídit vlastní život. Ze začátku to zkusí v domu na půl cesty, to bylo zhruba na rok. Za tu dobu si chtěl najít práci, vyučil se jako kuchař, číšník a má za sebou spoustu praxe. Náklady na zařízení bytu a hlavně kauci jsou pro něj ale zcela nedostižnou metou. Celkový očekávaný příjem: 9 900,- (minimální mzda) Náklady na bydlení v garsonce: 6 500,- Příspěvek na bydlení: 2026,- Po odečtení nákladů zbývá: 5 426,-

Co to znamená pro občana Vstup do systému Obecní úřad V případě potřeby provede další soc. šetření (byt. situace, rod. situace…) Sociální pracovník Posoudí nárok na vstup do systému SB Vydá rozhodnutí Úřad práce Do 30 dnů Obec Dostupný byt Soc. byt Azylový dům Rozhodne o umístění Nedokáže-li zajistit Záchytný systém Přebírá roli obce v případě nečinnosti Úřad práce

Co to znamená pro obec Odbourává se pro občana a obec devastující obchod s chudobou. Snížení rizik sociálního vyloučení a pádu do chudoby, ochrana zranitelných skupin osob – rodiny s dětmi, senioři, oběti domácího násilí a dalších. Posilují se práva měst a obcí při realizaci sociálního bydlení. Sjednocují a zpřesňují se povinnosti měst a obcí při zajišťování sociálního bydlení a sociálních potřeb obyvatel. Obce a města získají finanční prostředky na zajišťování a realizaci systému sociálního bydlení (dotace na sociální práci, investiční prostředky atd.)

Co to znamená pro stát Splní se konečně 25 let opakovaný slib. Postupně se sníží státní výdaje na dávky v oblasti bydlení (v současné době 13 mld.). Nahradí se podpora bydlení efektivnějším systémem, který nám ušetří peníze. Dle předkládané RIA by se oproti současným přímým i nepřímým výdajům dalo do roku 2025 ušetřit až 5,7 mld. Kč.

Účinnost zákona a přechodná ustanovení - vydávání rozhodnutí ÚP od 1. 11. 2018 plnění povinnosti v oblasti sociálního bydlení ze strany obcí: 1. 11. 2019 (dále bude 5. let přechodné období, kdy obce budou zajišťovat SB domácnostem do dvou let od příchodu na obecní úřad) 15 let přechodné období pro současnou výstavbu a zrušení současných ghett.

Děkuji za pozornost.