JEDENÁCT LET APLIKACE NOVÉHO SPRÁVNÍHO ŘÁDU A JEHO PROMĚNY ADMINISTRATIVNÍ A JUSTIČNÍ PRAXÍ K VYBRANÝM INSTITUTŮM SPRÁVNÍHO ŘÁDU A JEJICH.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Dozor Dozor nad výkonem samostatné působnosti obce krajský úřad MV
Advertisements

předsedkyně 7. senátu Nejvyššího správního soudu
Stavební zákon po novele s účinností od
Vedení správního řízení
NÁMITKY A PŘIPOMÍNKY Návrh rozhodnutí o námitkách a vyhodnocení připomínek podle ustanovení § 53 stavebního zákona.
Nástroje územního plánování
Administrativně právní metoda regulace společenských vztahů
Přezkum koordinovaného závazného stanoviska vydaného dle § 4 odst
15. Moc soudní a výklad práva
Ochrana proti aktům Vězeňské služby ČR – aplikace správního řádu a soudního řádu správního JUDr. Faisal Husseini.
Finanční soudnictví Mgr. Michal Kozieł.
Právo pro podnikatele II
Pravomoc správních soudů, řízení před správními soudy NSS v Brně, Právnická fakulta MU v Brně Petr Průcha listopad 2013.
IFA Česká republika 1 International Fiscal Association, Česká republika Mezinárodní spolupráce v oblasti DPH a judikatura Nejvyššího správního soudu Václav.
Správní právo procesní
SPRÁVNÍ ŘÍZENÍ – vybrané aspekty
SPRÁVNÍ ŘÍZENÍ – vybrané aspekty
ŘÍZENÍ PŘED SPRÁVNÍMI SOUDY obecná úprava, vybrané zvláštní úpravy NSS v Brně, PrF MU v Brně listopad 2012 zpracoval: Petr Průcha.
Správní řízení v oblasti veřejné podpory
Živnostenské podnikání (správně-právní režim) II. část Právnická fakulta MU Brno říjen 2011 zpracoval: Petr Průcha.
Vykonavatelé vlastnického práva státu
Novela stavebního zákona
Kontrola veřejné správy I.
ÚSTAVNÍ VÝVOJ A ÚSTAVNÍ
Katastr nemovitostí odstoupení od smlouvy
Správní dokumenty Rozhodnutí, Odvolání
1 Soudní ochrana v oblasti správy věcí veřejných Jitka Bělohradová.
Správní řízení J.Kožiak. Proces realizace veřejné správy Proces realizace veřejné správy –Upravuje postup správních orgánů při výkonu veřejné správy Předpis.
Uzavírání veřejnoprávních smluv (zákon č. 500/2004 Sb., správní řád)
1 Stavební zákon - účast veřejnosti Jitka Bělohradová.
SPRÁVNÍ SOUDNICTVÍ ŘÍZENÍ PŘED SPRÁVNÍMI SOUDY
Tento studijní materil byl vytvořen jako výstup z projektu č. CZ.1.07/2.2.00/ Správní proces Úvodní přednáška JUDr. Petra Foltasová.
činnosti správních orgánů a typy žalobních řízení
SPRÁVNÍ ŘÍZENÍ – vybrané aspekty
Komplexní inovace výuky práva pro moderní společnost CZ.1.07/2.2.00/
Soudní ochrana práva veřejnosti na účast ve veřejné správě 28. dubna 2010.
Řízení o žalobě proti nezákonnému zásahu správního orgánu
Uplatnění správního řádu (zákon č. 500/2004 Sb.) v režimu stavebního zákona (zákon č. 183/2006 Sb.) Petr Průcha listopad 2009.
Správní soudnictví Veřejná správa.
Opravné a dozorčí prostředky ve správním řízení
Správní soudnictví J.Kožiak. Soudní řád správní (150/2002) Soudní řád správní (150/2002) Organizace Organizace –Nejvyšší správní soud – senáty a rozšířené.
Správní právo procesní - úvod-
Kontrola veřejné správy - Nejvyšším kontrolním úřadem - orgány státního zastupitelství - soudy (přehled) Olga Pouperová.
Správní řád -vybrané instituty
2. Správní trestání a správní delikty
Správní řízení Vendula Povolná Ekologický právní servis Září 2007.
„Právní záruky zákonnosti“ v oblasti přístupu k informacím Mgr. Lukáš Rothanzl ( )
Územně plánovací dokumentace Vybrané problémy pořizování a zpracování ve vztahu k DO.
1 Řešení rozporů při pořizování ÚPD Krajský úřad Plzeňského kraje Odbor regionálního rozvoje Oddělení územního plánování Porada s ÚÚP, Krajský.
Jedenáct let aplikace „nového“ správního řádu a jeho proměny administrativní a justiční praxí – aneb 3 podivuhodné judikáty Stanislav KADEČKA SPRÁVNÍ.
Veřejnoprávní smlouvy
Aktuální judikatura k územnímu plánování
Aktuální judikatura k územnímu plánování
Aktuální judikatura k územnímu plánování
Správní právo procesní 3. část
Právo člena zastupitelstva obce na informace
Správní řízení I. Správní řád, rozsah jeho působnosti
Umisťování staveb.
Správní právo procesní
Územní plánování Michal Matouš
Vyvlastnění a stavebně právní instituty omezující majetková práva VOSPaVS I Sylabus k tématu přednášky.
Závazná stanoviska orgánů územního plánování po novele stavebního zákona Štiřín
Umisťování staveb.
Stavební právo.
Živnostenské podnikání (správně-právní režim) I. část
Právní požadavky na postupy OOP, zejména při vydávání ZS
Závazné stanovisko orgánu územního plánování
SPRÁVNÍ ŘÍZENÍ – vybrané aspekty
Řádné opravné prostředky Doc. JUDr. H. Prášková, CSc.
Mimořádné opravné a dozorčí prostředky Doc. JUDr. H. Prášková, CSc.
Transkript prezentace:

JEDENÁCT LET APLIKACE NOVÉHO SPRÁVNÍHO ŘÁDU A JEHO PROMĚNY ADMINISTRATIVNÍ A JUSTIČNÍ PRAXÍ K VYBRANÝM INSTITUTŮM SPRÁVNÍHO ŘÁDU A JEJICH APLIKACI VE SPRÁVNÍM SOUDNICTVÍ březen 2017 © petr průcha

SPRÁVNÍ ŘÁD A JEHO SPOJITOST SE SOUDNÍM ŘÁDEM SPRÁVNÍM Historicky úprava správního soudnictví dříve, než úprava správního řízení Současnost Přijetí správního řádu “až“ v podmínkách s.ř.s. Soudní řád správní přijat a nejprve aplikován v podmínkách účinnosti předchozího správního řádu (zák.č. 71/1967 Sb.) Po přijetí a nabytí účinnosti stávajícího správního řádu (zák.č. 500/2004 Sb.) zákonitě dochází k posunu v některých interpretačních přístupech, a stejně tak i v dotčené judikatuře

Klíčovou otázkou je, zda je správní soudnictví pokračováním správních postupů (a jeho úprava návaznou úpravou na správní řád), nebo originální formou ochrany (s úpravou nenavazující na úpravu postupů ve správním řádu) Koncepce stávajícího režimu našeho správního soudnictví je vystavěna na tom, že jde ve své podstatě o ochranu originální. K tomu viz Usnesení rozšířeného senátu NSS ze dne 26. 8. 2008, č. j. 7 Afs 54/2007 – 62 Nicméně plná jurisdikce (pravá i nepravá) je jistými prvky pokračování v postupech s dopady na předmět zájmu výkonu veřejné správy (ať chceme, či nechceme) provázena. Interpetace příslušných institutů správního řádu judikaturou správních soudů. .

VYBRANÉ INSTITUTY SPOLEČNÉHO ZÁJMU OBOU ÚPRAV (vedle souvztažností jiných) Institut rozhodnutí správních orgánů přezkoumatelných ve správním soudnictví, institut závazných stanovisek správních orgánů a jejich přezkoumatelnost ve správním soudnictví, institut opatření obecné povahy a jejich přezkoumatelnost ve správním soudnictví,

ROZHODNUTÍ SPRÁVNÍCH ORGÁNŮ Nejprve tzv. materiální pojetí rozhodnutí podle § 65 s.ř.s. („úkon správního orgánu, vztahující se ke konkrétní věci a konkrétním adresátům se musí dotýkat právní sféry žalobce „) Podle usnesení rozšířeného senátu NSS ze dne 23. 3. 2005, čj. 6 A 25/2002-42 V současnosti příklon k tzv. materiálně-formálnímu chápání rozhodnutí podle § 65 s.ř.s. Neprovedení, resp. chybné provedení záznamu do katastru nemovitostí., podle usnesení rozšířeného senátu NSS ze dne 16.11.2010, čj. 7 Aps 3/2008-98 Dále pak ještě zřetelněji - (souhlasy v režimu stavebního zákona) - viz usnesení rozšířeného senátu Nejvyššího správního soudu ze dne 18. 9. 2012, čj. 2 As 86/2010-76

Souhlasy … Územní souhlas vydaný na základě § 96 stavebního zákona z roku 2006 je rozhodnutím ve smyslu § 67 odst. 1 správního řádu z roku 2004, a proto je odvolání proti němu přípustné. Sdělení odvolacího orgánu, kterým byly námitky vznesené proti územnímu souhlasu shledány neopodstatněnými, je třeba považovat z materiálního hlediska za rozhodnutí o odvolání, které je rozhodnutím ve smyslu § 65 s. ř. s., a není tedy vyloučeno ze soudního přezkumu dle § 70 písm. a) s. ř. s. Podle rozsudku NSS ze dne 22. 1. 2009, čj. 1 As 92/2008-76 Souhlasy vydávané dle zákona č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon), zejména dle § 96, § 106, § 122 a § 127, které stavební úřad výslovně či mlčky činí k ohlášení či oznámení, jsou jinými úkony dle části čtvrté správního řádu (č. 500/2004 Sb.). Tyto souhlasy nejsou rozhodnutími ve smyslu § 65 soudního řádu správního; soudní ochrana práv třetích osob je zaručena žalobou na ochranu před nezákonným zásahem, pokynem nebo donucením správního orgánu dle § 82 posledně citovaného zákona. Podle usnesení rozšířeného senátu NSS ze dne 18. 9. 2012, čj. 2 As 86/2010-76

ZÁVAZNÁ STANOVISKA (§ 149 S.Ř. ) Nejprve jako rozhodnutí podle § 65 s.ř.s., podléhající samostatnému přezkumu ve správním soudnictví Podle usnesení rozšířeného senátu NSS ze dne 21. 10. 2008, čj. 8 As 47/2005-86 V současnosti nejsou považována za rozhodnutí ve smyslu § 67 správního řádu ani § 65 s. ř. s. Podle usnesení rozšířeného senátu NSS ze dne 23. 8. 2011, čj. 2 As 75/2009-113

. Je vyloučen samostatný soudní přezkum nejen závazných stanovisek, ale též i takových rozhodnutí, kterými byla tato závazná stanoviska změněna v přezkumném řízení postupem podle § 149 odst. 5 správního řádu. Podle rozsudku NSS ze dne 20. 3. 2013, čj. 6 As 64/2012-21 x Rozhodnutí, kterým bylo v přezkumném řízení podle § 149 odst. 5 správního řádu z roku 2004 zrušeno či změněno závazné stanovisko, není vyloučeno ze soudního přezkumu [§ 70 písm. a) soudního řádu správního]. Podle rozsudku NSS ze dne 23.5.2014, čj. 4 As 2014-69 Rozhodnutí vydané podle § 149 odst. 5 s.ř. má z hlediska soudní přezkoumatelnosti ve smyslu § 65 s.ř.s. taktéž povahu závazného stanoviska Podle rozsudku NSS ze dne 8. 7. 2015, čj. 10 As 97/2014-127

OPATŘENÍ OBECNÉ POVAHY Soudní praxe se nejprve přiklonila k tzv. materiálnímu hledisku ve spojení s tím začala přezkoumávat i akty smíšené povahy podle dřívější úpravy. Později se soudní praxe naopak přiklonila k tzv. formálnímu nazírání na opatření obecné povahy, a současný stav je takový, že se soudní přezkum u opatření obecné povahy opět vrátil k jejich materiálnímu hledisku. Správní akt, kterým se v přezkumném řízení provedeném dle § 174 odst. 2 správního řádu ruší územní plán obce, je třeba pokládat za opatření obecné povahy. Obec, jejíž územní plán byl zrušen, není účastníkem přezkumného řízení a nemá právo podat proti výsledku přezkumu odvolání. Proti zrušení územního plánu v přezkumném řízení se mohou obec nebo jiné dotčené osoby bránit u soudu návrhem dle § 101a s. ř. s.  Podle rozsudku rozšířeného senátu Nejvyššího správního soudu ze dne 27. 7. 2016, čj. 5 As 85/2015-36

Prolomení tříleté lhůty judikaturou: Návrh na soudní přezkoumání opatření obecné povahy lze podat do 3 let ode dne, kdy návrhem napadené opatření obecné povahy nabylo účinnosti. Pokud je podatel současně oprávněn ve věci, ve které bylo opatření obecné povahy užito, podat ve správním soudnictví žalobu nebo jiný návrh, může navrhnout zrušení opatření obecné povahy jen společně s takovým návrhem. Prolomení tříleté lhůty judikaturou: „. žalobu nebo jiný návrh ve věci, ve které bylo opatření obecné povahy užito, je třeba podat ve lhůtě pro společně podávanou žalobu, a to bez ohledu na lhůtu uvedenou v § 101b odst. 1 s. ř. s.“ Podle rozhodnutí rozšířeného senátu NSS ze dne 14.9. 2016, č. j. 5 As 194/2014-36, .

NEMĚLO BY BÝT NA TUTO A PŘÍP NEMĚLO BY BÝT NA TUTO A PŘÍP. OBDOBNOU JUDIKATURU REAGOVÁNO ÚPRAVOU VE SPRÁVNÍM ŘÁDU ? Judikatura by neměla jít nad zákon. CO V DANÝCH ÚPRAVÁCH CHYBÍ ? v SŘ se nabízí v úvaze skutečnost, že absentuje úprava nezákonných zásahů a ochrany, resp. zjednávání nápravy v s.ř.s. pak absentuje úprava přezkumu zákonnosti veřejnoprávních smluv

. Děkuji za pozornost