Kritická infrastruktura, narušení infrastruktury

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Kutná Hora 26. května 2015 NOVELA STAVEBNÍHO ZÁKONA.
Advertisements

Podpora plánování rozvoje sociálních služeb formou založení odborných partnerství CZ.1.04/3.1.03/
PODNIKÁNÍ VY_32_INOVACE_POD_20. Obsah Základní pojmy Právní úprava Podnikání podle živnostenského zákona Obchodní společnosti Družstva Státní podnik Neziskové.
Strategické řízení školy s využitím sebehodnocení školy dle modelu CAF RNDr. Hana Žufanová.
Mgr. Jiří Šimon Odbor práva veřejných zakázek a koncesí Praha, Nová směrnice EU pro zadávání veřejných zakázek v kontextu společensky odpovědného.
Odbor veřejné správy, dozoru a kontroly 11 Porada Ministerstva vnitra se zástupci krajských úřadů, Kanceláře veřejného ochránce práv, Svazu.
ZAPOJENÍ SPOLEČENSTEV DO TVORBY NOREM VÝTAHOVÝ PRŮMYSL ČR.
© IHAS 2011 Tento projekt je financovaný z prostředků ESF prostřednictvím Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost a státního rozpočtu ČR.
Zákon o kybernetické bezpečnosti č. 181/2014 Sb. Presentation title.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
POVODEŇ Povodeň je přechodné výrazné zvýšení hladiny vodních toků nebo jiných povrchových vod, při kterém voda zaplavuje území mimo koryto vodního toku.
Seminář na MZ Bezpečnost zdravotních služeb - současná priorita MZ MUDr. Markéta Hellerová Ministerstvo zdravotnictví.
Mgr. Bedřich Myšička vrchní ředitel sekce ekonomické Sekce ekonomická 10. dubna 2014.
Strategická východiska rozvoje dopravních sítí Ing. Tomáš Čoček, Ph.D. 1. náměstek - státní tajemník Ministerstvo dopravy ČR.
Regionální politika EU v období Mgr. Oldřich Hájek.
Základní informace k veřejné podpoře v OP LZZ Seminář pro žadatele 6. února 2009 Praha.
Krizové štáby. Zákon č. 240/2000 Sb., § 14 (1) Hejtman zajišťuje připravenost kraje na řešení krizových situací; ostatní orgány kraje se na této připravenosti.
UDRŽITELNÝ ROZVOJ JAKO PRINCIP POLITICKÉHO ROZHODOVÁNÍ.
Veřejná podpora, veřejné zakázky (příklady z praxe) Ing. Josef Žid.
ZÁKLADNÍ HLEDISKA A CÍLE PŘI ZPRACOVÁNÍ NÁVRHU STÁTNÍ ENERGETICKÉ KONCEPCE HOSPODÁŘSKÁ KOMORA ČESKÉ REPUBLIKY HOSPODÁŘSKÁ KOMORA ČESKÉ REPUBLIKY.
Jsou venkovské školy horší než městské?
Kontrolní činnost ve zdravotnictví
Služby I. Z á k l a d n í š k o l a Z r u č n a d S á z a v o u
Bezpečnostní systém ČR
Brno, Příslušnost vodoprávních úřadů
Závěrečný účet kapitoly 335 Ministerstvo zdravotnictví ČR za rok 2016
Pojem přeměna obchodní společnosti
Úřad práce České republiky
Zákon o sociálním podnikání
Josef Středula, předseda ČMKOS
Regionální politika Mgr. Oldřich Hájek.
Bezpečnost pacientů v EU a ČR
Sociální politika v EU. Charakteristika a vývoj sociální politiky EU
Integrace VISION a VIS Mail do NS-VIS – VIS Mail fáze II projekt spolufinancovaný z ročního programu Fond pro vnější hranice (FVH)
Název opory – Právní předpisy – požární ochrana
Mlčenlivost a nezávislost národního preventivního mechanismu
Ekonomika ŽP a TI Úvod do ekonomiky odvětví technické infrastruktury a životního prostředí Ing. Jakub Dostál
Další perspektiva prohloubení česko-polské přeshraniční spolupráce z pohledu regionů Výroční konference v rámci Operačního programu přeshraniční spolupráce.
Lidská práva VY_32_INOVACE_3-50 Ročník: 7. Vzdělávací oblast:
Střednědobý plán rozvoje sociálních služeb v Olomouckém kraji pro roky
Společenská odpovědnost organizací Město Třebíč 21. září 2017
Směrnice OECD pro nadnárodní podniky – význam a role
Ekonomika bezpečnosti (obrany)
Oblast: Dobré životní podmínky zvířat
CyberCzech a kybernetická bezpečnost v ČR
Aktualizace strategické vize Strategie rozvoje Jihomoravského kraje 2020 Brno, 5. prosince 2011.
Rovné zacházení a zákaz diskriminace v zaměstnání a povolání
RIZIKO.
IKI jako prostředek pro komunikaci mezi VS a občany Pavel Parma
KRIZOVÝ ŠTÁB MĚSTA HRANIC
Zpracovala: Mgr. Jitka Hříbková, ZŠ Dyjákovice
Základy sociální politiky - sociální reforma - sociální doktrína, Evropská sociální charta, Lisabonská strategie sociální statistika Mirka Wildmannová.
Základy pracovního práva a sociálního zabezpečení v ES
Aktuální právní úprava činnosti školy a nové úkoly zástupce ředitele
NV č. 201/2010 Sb. ze dne 31. května 2010  o způsobu evidence úrazů, hlášení a zasílání záznamu o úrazu ve znění NV č. 170/2014 Sb. ze dne 6. srpna 2014.
GDPR: ochrana osobních údajů
Role a možnosti spolupráce s orgány sociálně-právní ochrany dětí
Změny právní úpravy ochrany přírody a krajiny
RIZIKO.
Role sociální práce ve vztahu k výkonu veřejného opatrovnictví Hradec Králové Workshop je pořádán v rámci projektu Systémová podpora sociální.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Národní rozvojový program mobility pro všechny (NRPM)
Národní úřad pro kybernetickou a informační bezpečnost (NÚKIB)
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Dostupné vzdělání pro všechny kdo chtějí znát a umět víc…
Obecné nařízení o ochraně osobních údajů
Život bez střeva , Praha.
KRIZOVÝ ŠTÁB MĚSTA HRANIC
Pěstounská péče na přechodnou dobu (PPPD)
Transkript prezentace:

Kritická infrastruktura, narušení infrastruktury Jakub Dostál Jakub.dostal@mail.muni.cz

Struktura prezentace Úvod do kritické infrastruktury Vývoj přístupů ke KI Obranná infrastruktura Narušení infrastruktury

Kritická infrastruktura Definice KI: výrobní a nevýrobní systémy, jejichž nefunkčnost by měla vážné dopady na: Bezpečnost Ekonomiku Zachování nezbytného rozsahu dalších základních funkcí státu při krizových situacích přírodní katastrofy teroristické útoky apod. Legislativní ukotvení v ČR?

Užší a širší pojetí KI Širší pojetí KI: Užší pojetí obranná – z vnějšího (vojenského) hlediska Kritická - bezpečnostní– z pohledu vnitřní bezpečnosti Užší pojetí Vztažena k vnitřní bezpečnosti

Sektory kritické infrastruktury

Sektory kritické infrastruktury Energetika Vodní hospodářství Potravinářství a zemědělství Zdravotní péče Doprava Komunikační a informační systémy Bankovní a finanční sektor Veřejná správa + World Wide Web Můžeme nalézt příklady v minulosti?

Vývoj přístupů ke KI

Vývoj přístupů ke KI 90. léta 20. století USA, Austrálie vytipování systémů tvořící fyzické a kybernetické zázemí státu, bez jejichž správné funkce nelze provádět ani ochranu životů a zdraví lidí, majetku, životního prostředí, ani zvládnout dopady pohrom a útoků a zajistit obnovu a další rozvoj USA 1998 formou Prezidentského rozhodnutí č. 66 byla schválena „Bílá kniha“ týkajíce se ochrany kritické infrastruktury 2003 byly vydány navazující – zpřesňující dokumenty typu: „Národní strategie vnitřní bezpečnosti“ – kde je uvedena definice KI „Národní strategie fyzické ochrany kritické infrastruktury a klíčových zařízení“ – pravděpodobně nejkomplexněji propracovaný materiál v současnosti týkající se KI; „Národní strategie zabezpečení kybernetického prostoru“ – ochrana kybernetického prostoru v USA, který je vlastněn, řízen a kontrolován.

Dokumenty EU: 2004 Sdělení Komise Radě a Evropskému parlamentu „Ochrana kritické infrastruktury při boji proti terorismu“ 2005 „Zelená kniha o Evropském programu na ochranu kritické infrastruktury“ 2006 „Sdělení komise o Evropském programu na ochranu kritické infrastruktury“ 2007 Evropským parlamentem vydáno usnesení o návrhu směrnice Rady o určování a označování evropské kritické infrastruktury a o posouzení potřeby zvýšit její ochranu včetně základních definic, zásad zpracování plánů bezpečnosti provozovatelů evropské KI, úlohu styčných úředníků pro bezpečnost, možnost podpory evropské KI ze strany Evropské komise a další ustanovení. Směrnice byla schválena 8. prosince 2008.

Evropská kritická infrastruktura Kritická infrastruktura nacházející se v členských státech, jejíž narušení nebo zničení by mělo závažný dopad pro nejméně dva členské státy Závažnost dopadu se posuzuje podle průřezových kritérií kritérium obětí kritérium ekonomického dopadu kritérium dopadu na veřejnost

Kritická infrastruktura v ČR V ČR vymezení až od 1. ledna 2011 v rámci novely zákona č. 240/2000 Sb., o krizovém řízení („krizový zákon“) definice jsou shodné s obdobnými zákony dalších evropských zemí, EU, USA apod. Prvek KI, subjekt KI (prvek EKI, subjekt EKI) Nařízení vlády č. 432 ze dne 22.12.2010 vymezuje průřezová a odvětvová kritéria pro určení prvku kritické infrastruktury podle následujících kritérií (průřezová, odvětvová)

Průřezová kriteria pro určení prvku KI Oběti s mezní hodnotou více než 250 mrtvých nebo než 2 500 s následnou hospitalizací delší jak 24 hodin. Ekonomický dopad s mezní hodnotou hospodářské ztráty státu více jak 0,5% HDP nebo. Dopadu na veřejnost s mezní hodnotou rozsáhlého omezení nezbytných služeb nebo jiného závažného zásahu do každodenního života postihujícího více než 125 000 osob.

Odvětvová kritéria

Aby stát mohl zajistit výše uvedené funkce za všech okolností, musí mít k dispozici: Prvky Vazby toky systému státu Základ schopnosti státu dosáhnout stability a nastartovat další rozvoj. Zájmem je zejména: snížení zranitelnosti, ochrana lidí a kritických zdrojů a systémů, na nichž závisí existence společnosti, Vytvoření podmínek pro prevenci a zajištění připravenosti na zvládání narušení kritické infrastruktury jako součástí programu rozvoje území, zabezpečení práv občanů na adekvátní pomoc v případě narušení KI a zajištění jejich informovanosti o připravených opatřeních k řešení krizové situace, o jejich odpovědnosti, o tom jak mohou pomoci v prevenci a jak by měli reagovat na vzniklou situaci.

NATO a kritická infrastruktura 2003 Výbor pro civilní ochranu Severoatlantické aliance Informační zpráva, která pojednává o tzv. schopnosti státu reagovat na mimořádnou událost, resp. krizovou situaci deset schopností, které by mohly ovlivňovat prvky KI: centrální schopnost reakce, zásobování (doplňování) základních služeb, místní schopnost reakce, dekontaminace, místní očista, vakcinace a ošetřování, péče o hromadně zraněné, hromadná evakuace, zjišťování ohrožení a jejich pojmenování, informování, varování a vyrozumění veřejnosti.

Nadnárodní rozvojové strategie TI NATO - vojenská infrastruktura Orgány zabývající se v rámci NATO TI: Rada NATO, která (mimo jiné) řídí „Hlavní komisi pro plánování zdrojů“, která koordinuje: Výbor pro infrastrukturu Výbor pro komunikace a informační systémy Výbor pro problémy životního prostředí Generální tajemník NATO, který řídí (mimo jiné) „Odbor pro infrastrukturu“

Obranná infrastruktura je vymezena jako soubor stacionárních objektů, pozemků a zařízení určených pro řízení a zabezpečení ozbrojených sil, jejich mobilizační rozvinutí a pro zabezpečení operačních plánů. Např.: objekty důležité pro obranu státu a jejich příslušenství, pozemní komunikace, železnice, letiště, telekomunikační zařízení, produktovody, provozní zařízení a vybavení, které je předurčeno k zajištění obrany státu, nemovité věci ve vlastnictví státu, právnických a fyzických osob, určené jako prostředky k zajištění státu

Obranná infrastruktura Příklady v ČR Závislost: na politickém uspořádání Technologickém vývoji?

Narušení KI/ TI

Veřejný sektor a veřejná správa, NNO – ukázky jejich vazeb na infrastrukturu Veřejný sektor a veřejná správa a NNO jsou s problematikou infrastruktury historicky neoddělitelně spojeny. Následují příklady totálního narušení infrastruktury mimořádnými událostmi velkého rozsahu (technické a přírodní katastrofy, teroristické útoky ). Veřejná správa a nestátní neziskové organizace zde mají nezastupitelnou roli při: předcházení těmto událostem jejich řešení následné likvidaci škod obnovení funkčnosti všech součástí infrastruktury (sociální, ekonomické, technické).

Indie 3.12.1984-Bhópál-výbuch v továrně Union Carbide – chemické zamoření – zničená TI

Ukrajina-Černobyl-JE-26. 4 Ukrajina-Černobyl-JE-26.4.1986-zamoření-zničená veškerá infrastruktura regionu

Útoky Al-Kaidy v Evropě na do11. září 2011

Útoky Al-Kaidy v Evropě na dopravní infrastrukturu

Česká republika-záplavy srpen 2002-likvidace infrastruktury – T, S, E

Indonesie- Banda Aceh 2004 - před tsunami totálně zlikvidovaná veškerá infrastruktura

Česká republika-záplavy, březen 2006 Kroměříž –likvidace infrastruktury

Je narušení infrastruktury vždy nežádoucí? Libyjská krize rezoluce rady bezpečnosti OSN Cíl rezoluce? Zamezit letecké dopravě nad Libyi (za účelem ochrany civilistů)

KI: taková infrastruktura, jejíž narušení by mělo závažný dopad na: bezpečnost státu, zabezpečení základních životních potřeb obyvatelstva, zdraví osob ekonomiku státu Proč je právě infrastruktura často cílem teroristických útoků?

(Děkuji za pozornost)