Elektronické bankovnictví NEBOLI E-banking
Pojem elektronické bankovnictví Podstatou je elektronické jednání mezi klientem a finanční institucí. Cílem je zajištění flexibilního, otevřeného a samoobslužného kanálu pro klienta a jeho uspokojení každodenních potřeb. Hlavní charakteristikou je zvýšená orientace na klienta tzv. přímé bankovnictví.
Historie Počátkem elektronického bankovnictví jsou debetní platební karty. První karta byla vydána roku 1914 a umožňovala zasílat telegramy bez okamžitého placení. První univerzální karta byla zavedena v roce 1950 pro 200 vybraných klientů společnosti Diners Club International.
Druhy Telefonní bankovnictví tzv. phonebanking. Internetové bankovnictví tzv. internetbanking. Homebanking. GSM banking. WAP banking. JAVA banking. PDA banking.
1. PHONEBANKING Je bankovní služba umožňující spojení klienta s bankou prostřednictvím telefonu. Dělení dle druhu operace: a) pasivní – při těchto operacích se nemění stav účtu např. získávání informací o bance. b) aktivní – mezi ně řadíme např. příkazy k úhradě.
Rozlišuje se: a) phonebanking s automatem – klient komunikuje s bankou prostřednictvím automatického hlasového systému. b) phonebanking s operátorem – klient komunikuje přímo s „živým člověkem“. Poplatky jsou různé podle taktiky, kterou si zvolila daná banka. V případě vyzrazení vstupních hesel může kdokoli provádět transakce s účtem, čemuž lze předejít nastavením limitů pro transakce prováděné po telefonu či používáním elektronického klíče.
Schéma menu Expresní linky Komerční banky
2. INTERNETBANKING Je napojení klienta na jeho účet pomocí webových stránek na internetové síti. Nezbytností pro provedení platebního příkazu je použití elektronického klíče, který lze mít uložený na CD, disketě či čipové kartě.
Pro zajištění bezpečnosti jsou používány digitální podpis a digitální certifikáty, které sám generuje systém, který si lze nainstalovat. Transakce provedené přes internetové bankovnictví několikanásobně levnější než operace provedené přes telefon. Výhodou je možnost transakcí bez ohledu na čas.
3. HOMEBANKING Je způsob komunikace klienta s bankou prostřednictvím počítače, vybaveného speciální aplikací dodávanou danou bankou. Tento způsob je uskutečněn za pomoci klasických telefonních linek nebo datových sítí. Je nejstarší službou na trhu nabízející aktivní prvky přímého bankovnictví pomocí osobního počítače napojeného na bankovní systém.
Výhodou tohoto způsobu komunikace je jeho rychlost. Velkou nevýhodou je potřeba technického vybavení k využití tohoto způsobu elektronického bankovnictví. Nabízí jeden z nejlepších systémů zabezpečení ze všech forem elektronického bankovnictví.
Vytvoření jednotného příkazu k úhradě pomocí aplikace ČSOB Homebanking 24
4. GMS BANKING Jedná se o využití služeb dostupných v mobilních telefonních sítích prostřednictvím mobilních telefonů. Při větším objemu operací vykazuje značné nevýhody, stejně jako phonebanking.
Komunikace s bankou může být realizována několika cestami, a to: a) pomocí krátkých textových zpráv prostřednictví služby GSM Toolkit. b) pomocí GSM bankovnictví, což je bankovní aplikace uložená na SIM kartě. Nevýhodou je poněkud složitější manipulace, protože SMS zprávy je nutné posílat přesně ve formátu definovaném bankou.
5. WAP BANKING Klient se k internetu připojuje pomocí mobilního telefonu vybaveným technologií WAP. Přístup k internetu pomocí WAP protokolu umožňují i osobní digitální organizéry, pagery nebo palubní počítače automobilů.
WAP banking je technologií na pomezí internet a GSM bankingu. Nevýhodou tohoto produktu je zatím nízká rychlost připojení k internetu a poměrně vysoké objemy přenášených dat. Dosud se ale příliš neprosadil.
Vytvoření příkazu k úhradě pomocí WAP bankingu
6. JAVA BANKING Kombinuje možnosti mobilního telefonu a internetu. Podstatou je, že komunikace mezi klientem a bankou probíhá prostřednictvím mobilního telefonu pomocí datových přenosů přes internetové rozhraní.
Od GSM nebo WAP bankovnictví se liší tím, že účet je ovládán on-line připojením přes GPRS. Jedinou podmínkou pro používání JAVA bankovnictví jsou technické požadavky na telefonní přístroj, který musí podporovat technologii JAVA a v jeho paměti musí být volné místo pro uložení bankovníci aplikace (v řádu desítek až stovek KB).
7. PDA BANKING Pro komunikaci se svým účtem potřebuje klient pouze kapesní počítač tzv. PDA. Kapesní počítač musí být připojen na internet. PDA aplikace tedy běží na webových stránkách. Klient platí za přenesená data, ne za dobu spojení.
PDA banking
E-BANKING Výhody: Nevýhody: dostupnost a pohodlnost, rychlost, cena. možnost zneužití, ztráta osobního kontaktu s pracovníky banky.