Aktivity a opatření MŠMT v oblasti primární prevence

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
LOGISTIKA NOVÉ MATURITNÍ ZKOUŠKY TELČ CERMAT - Centrum pro zjišťování výsledků vzdělávání
Advertisements

Asistenti pedagoga pro žáky se sociálním znevýhodněním a jejich role ve škole.
Střednědobé plány krajů, sítě sociálních služeb a přechod financování sociálních služeb na kraje Konference Financování sociálních služeb pro města a obce.
1 Dotační řízení na realizaci aktivit v oblasti primární prevence rizikového chování RVPPK Praha Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy.
Aktuální informace Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy z oblasti primární prevence rizikového chování Ústí nad Orlicí 11. června 2012 Ing. Radka.
Spolupráce OSPOD se školami a školskými zařízeními TENTO PROJEKT JE FINANCOVÁN Z EVROPSKÉHO SOCIÁLNÍHO FONDU PROSTŘEDNICTVÍM OPERAČNÍHO PROGRAMU LIDSKÉ.
1 Změny financování regionálního školství Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Karmelitská 7, Praha 1 tel.:
Dotační fond LK Soutěže MŠMT Program a podprogramy - školství  Program č. 4 resortu školství, mládeže a zaměstnanosti  4.1 Podpora volnočasových.
7. setkání zástupců krajů Mgr. Marcela Stratilová pracovník pro EV, oddělení mládeže a sportu, KÚOK.
MATURITNÍ GENERÁLKA 2010 Jedinečná příležitost pro studenty i učitele středních škol připravit se na změnu maturitní zkoušky v roce 2011 tisková konference.
Hodnocení kvality vzdělávání škol a školských zařízení zřizovaných Libereckým krajem Zvyšování kompetencí vedoucích pracovníků Liberec 20. srpna 2012 Hodnocení.
Projekt “Zajištění místní a typové dostupnosti sociálních služeb”. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České.
Úsek prevence Odbor speciálního vzdělávání, prevence a institucionální výchovy.
Podpora odborných partnerství v sociálních službách, existuje ano či ne?
Jana Hadravová Informace o realizaci globálních grantů Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost v Kraji Vysočina Jana Hadravová Oddělení.
Porada ředitelů krajských škol a školských zařízení Kořenov, 26. září 2013.
Publicita v projektech financovaných z ESF v rámci Operačního programu Lidské zdroje a zaměstnanost Seminář pro žadatele.
IP Systémová podpora procesů transformace systému péče o ohrožené děti a rodiny Jihlava 25. listopadu 2014.
Aktivity a projekty Lísky na podporu spolupráce v regionu Pomáháme lidem porozumět přírodě a být dobrými hospodáři přírodního i kulturního dědictví.
1 Dotační řízení na realizaci aktivit v oblasti primární prevence rizikového chování Krajské projekty Konference k oblasti primární prevence Praha
Systémová podpora procesů transformace systému péče o ohrožené rodiny a děti Pardubice, 25. říjen 2012 MPSV.
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM A STÁTNÍM ROZPOČTEM ČESKÉ REPUBLIKY CENTRUM PRIMÁRNÍ PREVENCE SEMIRAMIS o.s. Mgr. Simona Krajíčková.
Krajská konference primární prevence rizikového chování 2. ročník Liberec, 31. března 2016.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Ing. Radoslava Benová Název materiálu:
Rozpis rozpočtu a normativy Porada ředitelů škol a školských zařízení zřizovaných Libereckým krajem 9. června 2011 Monika Čermáková.
Úsek prevence Odbor speciálního vzdělávání, prevence a institucionální výchovy.
KRAJSKÝ AKČNÍ PLÁN ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ PLZEŇSKÉHO KRAJE Aktuální informace.
Představení výzvy Podpora škol formou projektů zjednodušeného vykazování – Šablony pro MŠ.
Jsou venkovské školy horší než městské?
Tematické setkání k TVORBĚ INDIVIDUÁLNÍCH VZDĚLÁVACÍCH PLÁNŮ
Individuálně, ale společně a jinak
Mgr. Radek Jiránek ředitel Agentury pro sociální začleňování
Národní program podpory cestovního ruchu
Hodnocení kvality vzdělávání škol a školských zařízení zřizovaných Libereckým krajem EDUCA 2011 MY JOBS Porada ředitelů Liberec
Vytvoření jednotného systému v oblasti finanční gramotnosti a prevence předlužení na úrovni územních samosprávných celků F I N G R A M.
Úřad práce České republiky
Bezpečnost pacientů v EU a ČR
„IOP – šance pro váš rozvoj“
Plánování ve školní tělesné výchově
VII. krajská konference prevence kriminality a rizikového chování
Aktuální informace z oblasti. primární prevence rizikového. chování
Podpůrná opatření prvního stupně
KAP, 25. září 2017, Krajský úřad SK
Střednědobý plán rozvoje sociálních služeb v Olomouckém kraji pro roky
Program – – → 1. blok – dotazy posluchačů k prezentaci z minulého semináře, poskytování informací o dítěti, informovaný souhlas.
Rozpočet přímých NIV Porada ředitelů škol a školských zařízení zřizovaných Libereckým krajem 12. prosince 2013 Liberec.
Prevence rizikového chování u dětí a mládeže v MSK
Workshop projektu systémová podpora sociální práce v obcích na téma:
DOTAČNÍ FOND LIBERECKÉHO KRAJE
Gymnasium Jižní Město Praha
Informace o změnách metodiky dotačního řízení Konference primární prevence rizikového chování Praha, Matouš Korbel.
Prevence rizikového chování Aktuality z KÚZK
Aktuální právní úprava činnosti školy a nové úkoly zástupce ředitele
Role a možnosti spolupráce s orgány sociálně-právní ochrany dětí
První tisková konference ministra Josefa Dobeše
Podpora společného vzdělávání v pedagogické praxi
PŘIJÍMACÍ ŘÍZENÍ NA STŘEDNÍ ŠKOLY PRO ŠKOLNÍ ROK 2018/19
Role sociální práce ve vztahu k výkonu veřejného opatrovnictví Hradec Králové Workshop je pořádán v rámci projektu Systémová podpora sociální.
VII. krajská konference prevence kriminality a rizikového chování
Konference ke čtenářské gramotnosti Spolupracující partneři
Standardy činností sociální práce ve veřejné správě příspěvek Hradec Králové Praha Systémová podpora sociální práce v obcích reg. č. CZ /0.0/0.0/15_017/ ,
PROCES STANDARDIZACE SOCIÁLNÍ PRÁCE V LOVOSICÍCH
ÚVODEM… PORADA ŘEDITELŮ ŠKOL A ŠKOLSKÝCH ZAŘÍZENÍ ZŘIZOVANÝCH LIBERECKÝM KRAJEM 12. prosince 2018 I Liberec.
2. setkání platformy: .d Tvorba Školské inkluzivní koncepce Libereckého kraje Manažer aktivit projektu: Bc. Jakub Lang
Podpora společného vzdělávání v pedagogické praxi
Systém podpory profesního rozvoje učitelů a ředitelů (SYPO)
IPs APIV_B Podpora společného vzdělávání v pedagogické praxi
Ochrana spotřebitele v počátečním vzdělávání Praha
Šablony I a jejich realizace
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Aktivity a opatření MŠMT v oblasti primární prevence Aktivity a opatření MŠMT v oblasti primární prevence Konference primární prevence „Škola a rodina“ Olomouc 11. listopadu 2016 Ministerstvo školství, mládeže a těl Karmelitská 7, 118 12 Praha 1 • tel.: +420 234 811 111 msmt@msmt.cz • www.msmt.cz

Obsah: Financování primární prevence (dotační programy) Legislativní a metodická podpora Další podpůrná opatření (vzdělávání, supervize) Koordinace Sběr dat Co nefunguje aneb plošné testování školáků na přítomnost drog

Dotační řízení na podporu aktivit v oblasti primární prevence V roce 2016 schválena nová metodika MŠMT pro poskytování dotací ze SR na realizaci aktivit v oblasti prevence rizikového chování v období 2017 – 2020 (na základě evaluace let 2013 – 2016) MŠMT vyčleňuje ze svého rozpočtu průměrně ročně cca 20 mil. Kč na dotační program na realizaci aktivit v oblasti prevence rizikového chování Podpora programů dlouhodobé primární prevence rizikových projevů chování a projektů zaměřených na vzdělávání v oblasti primární prevence Orientace na systémové projekty – dlouhodobé projekty řešící problematiku PPRCH komplexně a systémově. Elektronizace systému a zjednodušení systému http://is-prevence.msmt.cz

Přehled dotačního řízení MŠMT v letech 2013 – 2016 Rok Počet podaných projektů Počet projektů vyřazených z formálních důvodů Počet podpořených projektů Celková částka dotace v Kč 2013 517 12 107 18 543 300 2014 344 24 160 19 553 300 2015 280 20 164 19 256 954 2016 306 4 191 19 999 445

Rozdělení dotačních prostředků podle druhu organizací v letech 2013 – 2016 Druh organizace Dotace celkem v Kč v roce 2013 Dotace celkem v Kč v roce 2014 Dotace celkem v Kč v roce 2015 Dotace celkem v Kč v roce 2016 PO obce nebo kraje 3 936 600 4 349 900 3 998 525 4 561 792 NNO 11 891 300 12 115 000 12 714 151 12 867 380 OPŘO a PŘO 236 500 399 483 225 400 Ostatní organizace 2 478 900 3 088 400 2 144 795 2 344 873 Celkový součet 18 543 300 19 553 300 19 256 954 19 999 445

Počet podpořených projektů v roce 2013 Dotace celkem v Kč v roce 2013 Kraj Počet podpořených projektů v roce 2013 Dotace celkem v Kč v roce 2013 Počet podpořených projektů v roce 2014 Dotace celkem v Kč v roce 2014 Počet podpořených projektů v roce 2015 Dotace celkem v Kč v roce 2015 Počet podpořených projektů v roce 2016 Dotace celkem v Kč v roce 2016 Jihočeský 10 1562100 13 1 384 800 11 1 463 417 14 887 831 Jihomoravský 8 1781100 1 436 400 9 1 143 000 1 156 015 Karlovarský 2 391000 3 385 000 4 350 460 299 676 Plzeňský 6 1230800 823 100 664 484 654 145 Ústecký 100600 7 487 200 464 706 563 561 Liberecký 1 309700 489 800 5 469 610 555 621 Praha 1021600 17 1 159 800 15 1 108 601 21 1 608 090 Středočeský 953100 2 065 900 1 560 400 19 1 478 684 Královéhradecký 1587800 1 100 000 1 175 222 741 086 Pardubický 278700 12 391 300 598 172 490 094 Olomoucký 2126200 1 005 700 638 583 821 767 Moravskoslezský 525900 1 431 700 1 410 253 1 411 426 Vysočina 2035200 1 719 200 1 341 000 631 788 Zlínský 1644500 969 200 826 763 719 429 Celostátní 2995000 4 704 200 26 6 042 283 34 7 980 233 CELKEM 107 18 543 300 160 19 553 300 164 19 256 954 191 19 999 446

Dotační řízení na podporu aktivit v oblasti primární prevence v letech 2017 - 2020 Dotace jsou poskytovány na: projekty individuální na primární prevenci všech forem rizikového chování žadateli: školy, školská zařízení, VŠ, NNO a další projekty krajské pro rok 2017 na téma bezpečné klima žadateli: kraje nebo kraji pověřené příspěvkové organizace kraje

Podporované aktivity Všeobecná primární prevence rizikového chování zaměřená na děti a mládež (lze předložit pouze jeden projekt pro tuto aktivitu) Selektivní primární prevence rizikového chování zaměřená na děti a mládež (lze předložit pouze jeden projekt pro tuto aktivitu) Indikovaná primární prevence rizikového chování zaměřená na děti a mládež (lze předložit pouze jeden projekt pro tuto aktivitu) Projekty evaluace potřebnosti, dostupnosti a efektivnosti služeb např. výzkumy, sběr dat (lze předložit pouze jeden projekt pro tuto aktivitu) Projekty zaměřené na poskytování odborných a ověřených informací a vzdělávání odborné či laické veřejnosti např. vzdělávání pedagogů, konference, internetové stránky, jiné projekty (lze předložit pouze jeden projekt pro tuto aktivitu)

Dotační program „Bezpečné klima v českých školách“ Nový dotační program vychází z principů ověřeného dotačního programu MŠMT na realizaci aktivit v oblasti primární prevence rizikového chování v období 2017-2020 (č. j. MSMT-11483/2016) schváleného poradou vedení dne 10. 5. 2016 Cílem dotačního programu je podpora aktivit škol a školských zařízení, které svou činností přispívají k nastolení a rozvoji bezpečného klimatu v českých školách. Částka 20 mil. Kč 1 škola /1 projekt/ 80 000,-

Účel dotace (podporované aktivity) práce s pedagogickými sbory, skupinové supervize v oblasti bezpečného klimatu ve školách, podpora prohlubování odborných znalostí a praktických dovedností při práci s tématem bezpečné klima ve školách, zejména podpora supervizí a kazuistických seminářů, vzdělávání a metodická podpora pedagogů pro práci s třídnickými hodinami ve školách, vzdělávání pedagogických i nepedagogických pracovníků, v oblasti bezpečného klimatu ve školách, vzdělávání školních metodiků prevence v oblasti bezpečného klimatu ve školách, vzdělávání metodiků prevence v pedagogicko-psychologických poradnách v oblasti bezpečného klimatu ve školách, vzdělávání ředitelů a jiných vedoucích pracovníků škol a školských zařízení v oblasti bezpečného klimatu ve školách.

Postup při rozhodování o poskytnutí dotace Formální hodnocení - hodnocení dodržení formálních náležitostí stanovených touto Metodikou. Odborné hodnocení – hodnocení kvality a efektivity projektu Výši dotace navrženou na spolufinancování jednotlivých žádostí v oblasti prevence rizikového chování projedná porada vedení MŠMT, a to na základě návrhu dotační komise MŠMT MŠMT zveřejní do konce kalendářního roku, který předchází rozpočtovému roku, na který je dotace poskytována, na základě schválení poradou vedení MŠMT a paní ministryní výsledek dotačního řízení. Úspěšným žadatelům bude doručeno Rozhodnutí podle § 14 odst. 4 rozpočtových pravidel. Nedílnou součástí Rozhodnutí bude příloha „Konečná podoba projektu a celkového rozpočtu projektu“.

Průběh dotačního řízení do 30. září 2016 (15.října 2016) – konečný termín pro podávání žádostí o dotaci říjen 2016 – formální hodnocení úplnosti a správností žádostí o dotace listopad 2016 – odborné (věcné) hodnocení žádostí odbornými hodnotiteli listopad 2016 – jednání Dotační komise MŠMT prosinec 2016 – jednání MŠMT o udělení dotací – schválení výsledků dotačního řízení leden – únor 2017 – vystavení a odeslání rozhodnutí o poskytnutí dotace únor – březen 2017 – uvolnění finančních prostředků z účtu MŠMT do 15. února 2017 – vyúčtování dotace za minulý rok

Vyhláška 197/2016 Sb., kterou se mění vyhláška 72/2005 Sb. Z hlediska prevence rozšiřuje a podrobněji popisuje roli školního metodika prevence. Vyhláška nově stanovuje roli metodika prevence v PPP. Metodik prevence v pedagogicko-psychologické poradně zajišťuje za poradnu specifickou prevenci rizikového chování a realizaci preventivních opatření v oblasti územní působnosti vymezené krajským úřadem, zajišťuje koordinaci a metodickou podporu školních metodiků prevence, organizuje pro ně pravidelné pracovní porady a semináře a poskytuje jim individuální odborné konzultace, na žádost školy a školského zařízení pomáhá ve spolupráci se školním metodikem prevence a dalšími pedagogickými pracovníky řešit aktuální problémy související s výskytem rizikového chování, udržuje pravidelný kontakt se všemi institucemi, organizacemi a subjekty, které se v kraji v prevenci rizikového chování angažují, aktualizuje síť odborných zařízení, spolupracuje s krajským školským koordinátorem prevence zejména při vypracovávání podkladů pro výroční zprávy či jiná hodnocení a při stanovování priorit v koncepci preventivní práce ve školství na úrovni kraje, pečuje o svůj odborný rozvoj formou dalšího vzdělávání v problematice specifické prevence.

Metodický pokyn na k prevenci a řešení šikany ve školách a školských zařízeních Platnost od září 2016 – zveřejněn na webu MŠMT Zabývá se konkrétními návody, jak předcházet, rozpoznat a řešit projevy šikany  a kyberšikany ve školách, a to jak mezi žáky, tak i mezi žákem a učitelem, případně opačně – mezi učitelem a žákem. Uvádí, jakým způsobem komunikovat s rodiči, kteří jsou zákonnými zástupci žáka v roli pachatele nebo oběti šikany. Nově zpracovává možnosti využití případové konference i další možnosti spolupráce s orgány sociálně-právní ochrany dětí. Obsahuje návod, jak podávat podněty, stížnosti a oznámení v situacích, kdy nejsou případy šikany odpovídajícím a účinným způsobem řešeny. Metodický pokyn bude provázán a podpořen vzděláváním pedagogů tak, aby věděli, jak v konkrétní situaci postupovat, s kým mohou spolupracovat a na koho se mohou obrátit.

Opatření k oblasti šikany ve školním prostředí realizace celoplošného tematického šetření ČŠI k tématu a na základě výsledků šetření přijetí účinných nápravných opatření (střednědobého i dlouhodobého charakteru) systémově podpořit kvalitu a aplikaci třídnických hodin ve školách v současnosti je potenciál třídnických hodin pro cílené budování zdravých vztahů v kolektivu třídy využit jen v menšině škol a to ne vždy úplně účinně. Řada škol třídnické hodiny nemá, a pokud ano, většina třídních učitelů (TU) je využívá výhradně na organizační záležitosti třídy (typicky administraci omluv za zameškané hodiny) řešení: definovat cíle TH a odpovědnost TU za diagnostiku a budování zdravých vztahů v třídním kolektivu. Vytvořit metodickou podporu TU ve vedení TH. vytvořit profesní standard pro výkon povolání „pedagog“ (vč. etického kodexu) s vyváženým poměrem mezi výchovu a vzdělávání vytvořit a stanovit minimální kompetence k zajištění bezpečného klimatu ve škole pro všechny funkční skupiny zaměstnanců školy - nepedagogický personál, řadový učitel, třídní uč., ŠMP + školní preventivní pracoviště, vedení školy vyhodnocovat a prosazovat funkčnost nastaveného systému prevence škol prostřednictvím Preventivních programů škol.

Další podpora pedagogů v oblasti PPRCH - supervize NÚV ve spolupráci s MŠMT budou realizovat program na podporu supervizí. https://kurzy.nuv.cz/element/25-supervize/ Uzavírka přihlášek je vždy týden před konáním setkání. Z tohoto důvodu doporučujeme se co nejdříve přihlásit na dané setkání (začínají již v týdnu od 17.10.). Určeno pro výchovné poradce, školní metodiky prevence, školní psychology, školní speciální pedagogy. Délka trvání je 8 vyučovacích hodin (9,00 – 16,30). Je poskytováno zdarma. Probíhá vždy v prostorách krajské pobočky Národního institutu pro další vzdělávání nebo Národního ústavu pro vzdělávání. NIDV ve spolupráci s MŠMT budou do konce roku realizovat vzdělávání pro pedagogy zaměřené na prevenci šikany.

Další podpora pedagogů v oblasti PPRCH - vzdělávání NIDV ve spolupráci s MŠMT realizují i připravují vzdělávání pro pedagogy zaměřené na prevenci šikany http://www.nidv.cz/cs/ Pilotní ověřování základního výcvikového kurzu: Odborník na řešení školní šikany a kyberšikany první úrovně / 31. 10. 2016 / NIDV a lektor Dr. Michal Kolář, etoped a psychoterapeut, který vytvořil původní teorii, diagnostiku a léčbu školního šikanování, a lektorky Renata Ježková a Helena Adamusová si Vás dovolují pozvat na 32- a 24hodinový pilotní vzdělávací program zdarma ve dnech 14., 15. a 30. 11. a 7. 12. 2016 v Praze a ve dnech 28., 29. a 30. 11. 2016 v Šlapanicích u Brna. Cílem kurzu je poskytnutí systematického vzdělání pro zájemce o kvalifikaci odborníka na řešení školní šikany. Absolventi kurzu získají kompetence odborníků první úrovně pětiúrovňového koncepčního vzdělání. Kurz reaguje na absenci dostupného systematického vzdělání

Další aktivity Koordinace - vznik meziresortní pracovní skupiny k primární prevenci rizikového chování: MŠMT, MSp, MPSV, MZ, MV, ÚV a další Cíl: Efektivní spolupráce s ostatními resorty a institucemi = systémově uchopená politika PPRCH Systém výkaznictví a sběr dat - Klinika adiktologie, NÚV ve spolupráci s MŠMT zahájil v rámci vertikální koordinace celoplošný systém výkaznictví, který umožní sběr dat v oblasti primární prevence rizikového chování. Cíl: 1) Sjednotit obsah, objem a způsob sledování v rámci ČR 2) Přináší informace o stavu školské prevence www.preventivni-aktivity.cz

Plošné testování školáků na přítomnost drog přináší nepřesné výsledky a zastrašuje rodiče i děti https://www.vlada.cz/cz/ppov/protidrogova-politika/media/plosne-testovani-skolaku-na-pritomnost-drog-prinasi-nepresne-vysledky-a-zastrasuje-rodice-i-deti-144589/ Výsledky testování na severomoravských školách vyvolaly jak zájem médií, tak veřejnosti. Ke školám v Orlové a Bohumíně se přidávají další v regionu. V nastalé situaci šíření poplašných zpráv o užívání pervitinu a dalších nelegálních drog mezi žáky základních škol jsme nuceni zpochybnit zveřejněné metody a výsledky a označit celou akci jako dobře připravenou zastrašující kampaň.

Základní charakteristikou efektivní primární prevence je dlouhodobá práce s dětmi a mládeží, která je prováděna dle potřeby ve větších či menších skupinách nebo individuálně a za aktivní účasti dané cílové skupiny. Ředitelé základních škol mají tedy k dispozici celou paletu nástrojů a metodik, jak správně pracovat s dětmi v oblasti prevence rizikového chování, proto by měli k plnění tohoto úkolu přistupovat s maximální zodpovědností. Zvolený postup rozborů a testování je v rozporu se základními principy účinné preventivní práce, kterými jsou: Systematičnost – Tematické rozložení preventivních programů, které jsou propojené a vzájemně na sebe navazují. Včasnost a dlouhodobost – Preventivní programy jsou zahájeny včas a s cílovou skupinou se pracuje po dostatečně dlouhou dobu. Přiměřenost – Programy musí odpovídat věku, mentálním schopnostem a celkovému psychosociálnímu a psychosexuálnímu vývoji dětí. Profesionalita – Programy by měli zprostředkovávat pouze adekvátně vzdělaní profesionálové s odpovídajícím výcvikem. Hodnocení – Každý program by měl projít hodnocením bezpečnosti, kvality a efektivity a měly by být dostupné informace o jeho vhodnosti a pozitivním dopadu.

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Děkuji za pozornost. Mgr. Vladimír Sklenář oddělení prevence Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy vladimir.sklenar@msmt.cz