DIAGNOSTIKA HODNOCENÍ ZPĚTNÁ VAZBA

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Co se mají žáci ve škole naučit ? Doplňující pedagogické studium pro učitele Mgr. K. Starý.
Advertisements

Cíle vzdělávání Význam zvažování a stanovení cílů vzdělávání
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako doplňující výukový materiál pro žáky 3. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika.
Téma 3: Cíle vzdělávání 3. část
Diagnostika vnitřních podmínek výuky
AUTOEVALUACE neboli VLASTNÍ HODNOCENÍ MŠ Martina Kupcová.
Didaktika fyziky jako vědecká disciplína
HODNOCENÍ EVALUACE - Hodnoticí procesy, ovlivňují školní výuku nebo o ní vypovídají -Zaujímání a vyjadřování kladného nebo záporného stanoviska k různým.
Hodnocení klíčových kompetencí ZŠ Jablunkov 2009/102010/11.
Vzájemná hospitační činnost
Didaktické prostředky
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
 Pro hodnocení není žádný jednoznačný předpis či návod, žádná kuchařka.  Existují principy, metody, formy a prostředky a také specifické podmínky školy.
On-line forma výuky Cvičení z techniky a technického vzdělávání Zpracoval: Jan Drobný (209671)
Didaktické testy doc. Mgr. Antonín Staněk, Ph.D.
Projekt Zkvalitnění vzdělávání pedagogických pracovníků v oblasti udržitelného rozvoje na školách Jihočeského kraje RČ: CZ.1.07/1.3.06/
Školní hodnocení  všechny hodnotící procesy a jejich projevy, které bezprostředně ovlivňují školní výuku nebo o ní vypovídají (široké pojetí)  systematický.
(komentovaný přehled)
Spektrum didaktických stylů
EVALUACE REALIZACE ICT STRATEGIE EVALUACE ŠKOLY listopad 2006 (c) Radek Maca.
Dobrá škola ?. Co je produktem školy? Výstupy: výsledky dlouhodobé efekty.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Metody pedagogické diagnostiky
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání -
Magisterské studium navazující I. ročník navazujícího studia – učitelství zdravotnických předmětů pro střední školy.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
JAK TVOŘÍME UČEBNÍ TEXTY PRO ŠVP NA ZŠ LIBEREC, LESNÍ
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 4 didaktických pojmů + 2 otázky.
Výchovné a vzdělávací strategie a cíle ve výuce přírodopisu
VYUČOVACÍ PROCE S A JEHO FÁZE
Učitel by měl mít vlastnosti:  Pracovní – svědomitost, důslednost, vztah a láska k dětem  Intelektuální – tvořivé myšlení, logičnost, konkrétnost 
RVP ZV a tvorba ŠVP Jak dojít k cíli : zpracovat efektivní
INTERAKCE KOMUNIKACE PEDAGOGICKÁ KOMUNIKACE
Vyučovací metody Školní pedagogika 2013.
Hodnocení žáků. Zpráva OECD o hodnocení vzdělávání Česká republika 2012: Převládá sumativní hodnocení Velký důraz na známky Žáci jsou často zkoušeni ústně.
RÁMCOVÝ VZDĚLÁVACÍ PROGRAM
UČENÍ EVA JEŘÁBKOVÁ.
Přednáška č.1 Školský management Mgr. Jana Kratochvílová.
DIAGNOSTIKA HODNOCENÍ ZPĚTNÁ VAZBA
TEORIE A METODIKA VÝCHOVY Mgr. Kateřina Lojdová
Faktory ovlivňující rozvoj pedagogických dovedností studentů Jana Stávková.
Didaktika geografie.
 program „Začít spolu“ (Step by Step) je realizován ve více než 30 zemích  v ČR od 1994 v MŠ, 1996 v ZŠ  pedagogický přístup orientovaný na dítě 
III. TYPOLOGIE PEDAGOGICKÉ DIAGNOSTIKY A) Diagnostika neformální – mikrodiagnostika - průběžné diagnostikování: vědomostí, dovedností, názory, představy,
 odborně posuzovat, rozhodovat, označovat, soudit  „proces soustavného poznávání a posuzování žáka, založený na zjišťování, zaznamenávání, posuzování.
Školní hodnocení a zkoušení
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
Didaktické prostředky
INTERAKCE KOMUNIKACE PEDAGOGICKÁ KOMUNIKACE
TYPY VÝUKY výuka produkční výuka regulativní výuka heuristická
Evaluace v mateřských školách
Obecná didaktika ÚVOD.
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
VYUČOVÁNÍ A UČENÍ A/ B/ a/ cíle výuky b/ klíčové kompetence
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 6 didaktických pojmů + zodpovědět 2 otázky.
DIAGNOSTIKA HODNOCENÍ ZPĚTNÁ VAZBA
11. Portfolio dítěte Portfolio je uspořádaný soubor prací dítěte shromážděný za určité období, které poskytuje informaci o výsledcích dítěte, průběhu učení.
Budování kapacit pro rozvoj škol II
11. Evaluace/hodnocení Hodnocení škol, školských zařízení a vzdělávací soustavy vymezuje § 12 zákona 561/2005 Sb. o předškolním , základním, středním,
Bc. Helena Selucká Podpora čtenářství – podzim 2011
INTERAKCE KOMUNIKACE PEDAGOGICKÁ KOMUNIKACE
VYUČOVÁNÍ A UČENÍ B/ A/ a/ cíle výuky b/ klíčové kompetence
Mgr. Helena Hubatková Selucká VIKBB35 Podpora čtenářství – podzim 2013
Jak na články? Regionální konference 2009 Jan Šperl
KURIKULUM V SOUČASNÉ ŠKOLE
Školní hodnocení a zkoušení
Kalhous, Z., Obst, O. a kol. Školní didaktika. Praha: Portál, 2002.
KMT/DIZ1 Příprava na vyučování Příprava na vyučovací hodinu
Pedagogika II Mgr. Kateřina Lojdová
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY 2018/19 Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
Transkript prezentace:

DIAGNOSTIKA HODNOCENÍ ZPĚTNÁ VAZBA DIAGNOSTIKA – analýza, interpretace vzdělávání jedince // individuální vzdělávací plán pozorování anamnéza rozhovor dotazník didaktické testy analýza prací žáků analýza pedagogické dokumentace hra HODNOCENÍ – zaujímání stanoviska výkonům žáka ve vyučování ZPĚTNÁ VAZBA - výstup nějakého systému ovlivňuje zpětně jeho vstup

HODNOCENÍ EVALUACE fáze typy I. Rozhodnutí o cíli hodnocení formativní - Hodnoticí procesy, ovlivňují školní výuku nebo o ní vypovídají Zaujímání a vyjadřování kladného nebo záporného stanoviska k různým činnostem a výkonům žáků ve vyučování - Zpětná vazba I. Rozhodnutí o cíli hodnocení formativní průběžné II. Zjišťování skutečností o současném stavu informativní III. Formulování hodnoticího závěru finální sumativní diagnostické normativní kriteriální externí neformální hodnocení průběhu interní závěrečné hodnocení výsledku formální objektivní

CÍLE VZDĚLÁVÁNÍ KLÍČOVÉ KOMPETENCE 1. Umožnit žákům osvojit si strategie učení A k učení 2. Podněcovat žáky k tvořivému myšlení B k řešení problémů 3. Vést žáky k všestranné komunikaci C komunikativní 4. Rozvíjet schopnost spolupracovat 5. Připravovat k projevům svébytnosti D sociální a personální 6. Vytvářet potřebu projevovat pozit. city E občanské 7. Učit rozvíjet a chránit fyzic.a dušev. zdraví 8. Vést k toleranci a ohleduplnosti F pracovní 9. Rozvíjet schopnosti vzhl. k profesní orientaci

CÍLE KOGNITIVNÍ znalost, porozumění, aplikace, analýza, hodnocení tvoření CÍLE PSYCHOMOTORICKÉ imitace, manipulace, zpřesňování, koordinace, automatizace, motorická tvořivost, CÍLE AFEKTIVNÍ přijímání, reagování, oceňování hodnoty, integrování hodnoty, začleňování hodnot do charakteru osobnosti CÍLE SOCIÁLNÍ vyhledat si kontakt, přijímání návrhů na spolupráci, návrhy na spolupráci a její rozšiřování, vytvářet sociální role

Bloomova taxonomie kognitivních cílů tvořit hodnotit analyzovat zapamatovat porozumět aplikovat

HODNOCENÍ EVALUACE formativní informativní finální průběžné sumativní Průběžné poskytování diagnostických informací žákům o pokrocích v učení, kde se na cestě k cíli nachází Jak postupovat dál: opravit chyby, doplnit mezery Slouží zlepšení výkonu žáka, změřené na zvládání cíle Shrnuje, čeho žák dosáhl Porovnává žáky mezi sebou Vede k soutěživosti Zaměřené na dosažení cíle

HODNOTICÍ ŠKÁLA 1/A 2/B 3/C 4/D 5/E Výborný chvalitebný dobrý dostatečný nedostatečný Výjimečný kvalitní obvyklý nevalný nepřijatelný možno dát za vzor možno ocenit lze přijmout vyžaduje změny nutno přepracovat Vždy většinou někdy málokdy, občas nikdy A = rozhodně ano a = spíše ano ? = nedá se určit n = spíše ne N = rozhodně ne Všichni skoro všichni asi polovina téměř nikdo nikdo

kniha odpovídá věku a zájmům, rozsahem příliš náročná, něco ho zaujme DOVEDNOSTI ČTENÁŘE HODNOCENÍ, ZNÁMKOVÁNÍ Žák: 1/A 2/B 3/C 4/D 5/E 1. Vybere pro sebe knihu, text, článek - v učebnici, knize, časopise, na inter., knih. - předvídá obsah, pokračov., dokládá z textu kniha odpovídá věku a zájmům, rozsahem příliš náročná, něco ho zaujme málo náročná, už ji četl vybere náhodnou knihu nedokáže vybrat 2. Knihu, text přečte, orientuje se podle: - členění textu /úvod, závěr, obsah, doslov/ - písma, titulků, grafů, schémat, odstavců /orientátory/ celou knihu na přeskáčku začátek, konec pár stránek neotevře 3. Hledá paralely se osobními zkušenostmi - porovnává svoje informace, názory s  textem - porovnává s jinými texty, hledá shody, rozdíly   4. Sdělí hlavní myšlenku - odliší hlavní informace od nepodstatných - odliší fakta od názorů - vybere klíčová slova, logic. uspořádá myšlenky, zaznamená do osnovy, myšlenkové mapy - vytvoří nadpis, anotaci 5. Analyzuje příčiny a důsledky - vztahy mezi jevy, souvislostmi, postavami - usuzuje na motivy jednání - vcítí se do pocitů postavy, rozpozná city - dělá závěry 6. Vytváří otázky k textu: - odpověď najde v textu - odpověď zahrnuje vlastní zkušenost - odpověď vyžaduje další zdroje 7. Interpretuje -využívá získané informace k vlastnímu sdělení a) ústnímu /b) písemnému 8. Kriticky posoudí kritikou východisek, závěrů 9. Využívá představivosti/ Vcítí se do postavy -rozvine text objevným způsobem

A) Příprava a schopnost učit se B) Ústní projev C) Písemný projev Sebehodnocení žáků – záznamová tabulka Třídní učitel:   Jméno žáka A) Příprava a schopnost učit se B) Ústní projev C) Písemný projev D) Práce ve skupině E) Nezdar, změna názoru, hodnocení druhých F) Řešení problémů, chyba G) Dodržování pravidel, ochota pomoci H) Aktivita známka oblíbené seznam oblíbené známka neoblíbené seznam neoblíbené 1. 2. 3. 4. 5. 6. 7. 8. 9. Třída:

Hodnocení výsledků všech testů: 100 bodů vynikající ojedinělý A 99 – 80 bodů výborný výjimečný B 79 – 60 bodů chvalitebný kvalitní C 59 - 40 bodů dobrý obvyklý D 39 – 20 bodů dostatečný nevalný E 19 – 0 bodů nedostatečný nepřijatelný F

Hodnocení známkou Slovní hodnocení Srovnávání žáků Kvalitativní Informuje o problémech Kontrolní funkce Funkce selektivní Porovnává se aktuální výkon s předešlým Posouzení vědomostí Komplexní posouzení celku osobnosti Vyhledává chyby, trestá je Naznačuje řešení Nenabízí řešení Chyba - pozitivní jev

Literatura: Pasch, M. et al. (1998). Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha: Portál. Janík, T.,Maňák, J.,Knecht, P. (2009). Cíle a obsahy školního vzdělávání a metodologie jejich utváření. Brno: Paido. Skalková, J. (2007).  Obecná didaktika. Praha: Grada. Slavík, Jan.(1999). Hodnocení v současné škole. Praha: Portál. Zpracovala: Vladimíra Neužilová