12. Kombinace květinového vzoru s arabeskou

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Mgr. Renáta Burdová Název prezentace (DUMu): 3.1 – 3.4 Lineární rovnice, vyjádření neznámé ze vzorce Název sady:
Advertisements

Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Bc. Miroslav Kutnar Název prezentace (DUMu): 1. BOZP při práci se dřevem Název sady: Dřevořezba v odborném výcviku.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Ing. Jan Weiser Název prezentace (DUMu): Centrální zamykání Tematická oblast:Speciální elektrická zařízení motorových vozidel.
Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak, jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Kožní soustava Tematická oblast: Biologie člověka (1. ročník Krajinář) Ročník:1.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Ing. Jan Weiser Název prezentace (DUMu): Snímače otáček Tematická oblast:Zapalování Ročník:2. Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: David Kranz Název prezentace (DUMu): Výroba přetiskovacího laku Název sady: 15. Rytecké techniky pro zdobení zbraní.
Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak, jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Ing. Jan Weiser Název prezentace (DUMu): Alternátor – konstrukce Tematická oblast:Zdroje elektrické energie motorových.
Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak, jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem.
Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak, jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Bc. Miroslav Kutnar Název prezentace (DUMu): Vkládání drátu do dřeva Název sady: Dřevořezba v odborném výcviku (pro.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Ing. Jan Weiser Název prezentace (DUMu): Komunikace řídících jednotek I. Tematická oblast:Speciální elektrická zařízení.
Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak, jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Tomáš Rachůnek Název prezentace (DUMu): Komolá tělesa Tematická oblast: Povrchy a objemy těles Ročník:1. Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Ing. Jan Weiser Název prezentace (DUMu): Přehled a zvláštní typy zapalování Tematická oblast:Zapalování Ročník:2. Číslo.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Bc. Martin Bártek Název prezentace (DUMu): 5. Stříhání plechů, rovnání a ohýbání, pájení (krabička) Název sady: Tematické.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Ing. Jan Weiser Název prezentace (DUMu): Rozdělení zdrojů Tematická oblast:Zdroje elektrické energie motorových vozidel.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Ing. Jan Weiser Název prezentace (DUMu): Diagnostika řídících jednotek I. Tematická oblast:Speciální elektrická zařízení.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Ing. Jan Weiser Název prezentace (DUMu): Usměrňovač alternátoru Tematická oblast:Zdroje elektrické energie motorových vozidel.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Bc. Miroslav Kutnar Název prezentace (DUMu): 7. Olemování řezby arabeskou Název sady: Dřevořezba v odborném výcviku.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Ing. Zatloukal Martin Název prezentace (DUMu): 17. Přenos programu z PC a upínání obrobku na CNC soustruhu HURCO.
Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak, jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autoři: Ing. Hana Ježková Název prezentace (DUMu): 7. Odpadní vody a čistírny odpadních vod Název sady: Základy ekologie.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Biologie člověka Tematická oblast: Biologie člověka (1. ročník Krajinář)
Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak, jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Pavel Gabrhel ak. soch. Název prezentace (DUMu): 8) Dělení podle funkce, námětu a žánru Název sady: Výtvarná příprava.
Dřevořezba v odborném výcviku (pro ročník uměleckých oborů)
Název prezentace (DUMu): Cibulnaté rostliny O - P
Mgr. et Mgr. Pavel Římovský, Bc. Yvona Záhorovská
Název prezentace (DUMu): Smyslová ústrojí člověka II.
Název prezentace (DUMu): Geometrická posloupnost – řešené příklady
Název prezentace (DUMu): Regulace klepání motoru
1. Význam a úkoly technického kreslení Technická dokumentace
Motory – mazání a chlazení Ročník:
Válce – úprava pracovní plochy Tematická oblast: Motory – pevné části
6. Kinematika – druhy pohybů, skládání pohybů
9. Přenos programu z PC do stroje
Název prezentace (DUMu): Dýchací soustava člověka II.
1. ročník oboru Mechanik opravář motorových vozidel
8. Zpracování technologických postupů tepelného zpracování
SŠ-COPT Uherský Brod Bc. Martin Bártek 9. Výroba petlice
Základy ekologie pro střední školy 1. CZ.1.07./1.5.00/
Odborné vyučování pro 3. ročník oboru Technik puškař a Puškař ROČNÍK:
Název prezentace (DUMu): Chemické procesy v olověných akumulátorech
19. Kreslení závitových spojů Technická dokumentace pro 1. ročník
12. Simulace před obráběním a spuštění programu na CNC frézce HURCO
5.2 – 5.3 Mocniny, odmocniny, mocniny o základu 10
16. Vsazování mosazného drátu do kovu
SŠ-COPT Uherský Brod David Kranz 18. Zdobení nože
Název prezentace (DUMu): Princip klasického zapalování
10.11 – Vietovy vzorce, iracionální rovnice
SŠ-COPT Uherský Brod Mgr. Renáta Burdová
Název prezentace (DUMu): Logaritmické rovnice
4.1 – 4.3 Lineární nerovnice i jednoduchý podílový tvar
Základy ekologie pro střední školy 1. CZ.1.07./1.5.00/
Název prezentace (DUMu): Pohybová soustava člověka I.
SŠ-COPT Uherský Brod Mgr. Anna Červinková 16. Jednoduché stroje
Obecná a anorganická chemie
Název prezentace (DUMu): Hlíznaté rostliny C
Název prezentace (DUMu): Mocninná funkce – řešené příklady
Název prezentace (DUMu): Dynamo – zapojení
Název prezentace (DUMu): Posloupnosti
7. Druhy čar, měřítka zobrazení, písmo Technická dokumentace
Mgr. Milan Pechal, Ing. Zdeněk Hlavačka
6. Využívání a znečišťování vody Základy ekologie pro střední školy 1.
4.8 Nerovnice s abs. hodnotami – Metoda nulových bodů
Dřevořezba v odborném výcviku (pro ročník uměleckých oborů)
17. Tolerance a drsnost na výkrese
Název prezentace (DUMu): Lomená funkce
Transkript prezentace:

12. Kombinace květinového vzoru s arabeskou Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Bc. Miroslav Kutnar Název prezentace (DUMu): 12. Kombinace květinového vzoru s arabeskou Název sady: Dřevořezba v odborném výcviku (pro 1. - 4. ročník uměleckých oborů) Číslo projektu: CZ.1.07./1.5.00/34.0727 Datum vzniku: 1.6.2012 – 30.6.2013 Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak, jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR.

Anotace Záměrem této sady výukových materiálů s názvem „Dřevořezba v odborném výcviku (pro 1. - 4. ročník uměleckých oborů)“ je ukázat žákům, kteří se v této oblasti vzdělávají, jak postupovat při dřevořezbě. Jednotlivé DUMy (prezentace) v této sadě popíší postupně tematické oblasti, které jsou probírány no praxi oboru umělecký rytec kovů na naší SŠ. Konkrétně tato prezentace se snaží žákům ukázat, jak kombinovat květinový vzor s arabeskou.

Řezba plastického vzoru je jakýmsi mezikrokem mezi malbou a trojrozměrnými vzory. Hloubka reliéfů se může lišit od takřka trojrozměrného zobrazení nazývaného vysoký reliéf, přes středně vystupující vzory a jemné vzory známé jako nízký reliéf, až po víceméně plošný reliéf. V této prezentaci si ukážeme pracovní postup při zhotovování květinového vzoru s arabeskou a možnosti provedení plastiky motivu.

Před zahájením práce si musíme každou řezbu pečlivě přesmirkovat, buď: ručně, nebo strojně.

Teprve na hladký přesmirkovaný povrch můžeme překreslit vytvořený motiv.

Pečlivé vypracování návrhu je základním předpokladem dobře zvládnuté práce.

Vyhotovený návrh si vhodně umístíme a přichytíme na materiál pomocí lepící pásky. Návrh by neměl přesahovat okraje řezbovaného předmětu.

Co nejpečlivěji překreslíme návrh tužkou pomocí kopírovacího papíru Co nejpečlivěji překreslíme návrh tužkou pomocí kopírovacího papíru. Dbáme na to, abychom obkreslili všechny kontury. Postup si zvolí každý sám.

Dobře a viditelně překreslený motiv, vhodné umístění do plochy řezby Dobře a viditelně překreslený motiv, vhodné umístění do plochy řezby. Pokud kresba po překreslení je málo viditelná, můžeme ji ještě jednou obtáhnout tužkou přímo na materiálu.

Pokud chceme použít pro snadnější manipulaci rytecký svěrák, musíme ze spodu přilepit pomocný špalík, za který provedeme upnutí.

V jiném případě řešíme upnutí použitím stolářské svěrky.

Pomocí V-dláta obryjeme všechny kontury řezby

Obryté kontury motivu pomocí V-dláta.

Pomocí úzkého plochého dláta začneme vybírat dno plastiky arabesky.

Vybrané dno plastiky arabesky pomocí plochého dláta.

Podsekaný a zaoblený list pomocí plochého dláta.

Pomocí půlkulatého dláta provedeme plastiku listu. Rytec si zvolí svůj postup a svoje plastické provedení modelace dle svého uměleckého cítění.

Vymodelované listy květu pomocí půlkulatého dláta.

Pomocí půlkulatého dláta doděláme malé krajové lísky květu.

Vymodelovaný květ s listy

Plochým dlátem podsekáme plastiku listu pod květ.

Podsekaný a přesmirkovaný motiv.

Pomocí kolečkového maťáku začneme zdobyt střed květu.

Pomocí kolečkového maťáku vytečkujeme dno plastiky arabesky Pomocí kolečkového maťáku vytečkujeme dno plastiky arabesky. Kolečka se snažíme skládat vedle sebe, aby se nepřekrývala. Kazilo by to celkový dojem.

Vytečkovaný motiv.

Pomocí V-dláta obryjeme veškeré kontury řezby Pomocí V-dláta obryjeme veškeré kontury řezby.Plastika se tímto zvýrazní a vynikne preciznost provedení.

Obrytý motiv. Hrany kontur jsou zvýrazněné, motiv dodává dojem vyváženosti.

Pomocí V-dláta vyryjeme stíny listu. Dláto držíme pevně, nekloníme do stran.

Listy arabesky začneme stínovat V-dlátem. Začínáme vždy od nejdelší středové linky, pak pokračujeme do stran listu.

Dostínování listu arabesky provedeme křižnými linkami.

Dokončený a dostínovaný motiv arabesky s květinovým vzorem.

Zdroje pro textovou část Text byl vytvořen autorem

Seznam zdrojů pro použité obrázky Ve všech snímcích byly používány pouze vlastní fotografie.