Strukturní kognitivní modifikovatelnost Eva Váňová 2016 www

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Videotrénink interakcí
Advertisements

Programy pro rozvoj kognitivních funkcí
Diagnostika vnitřních podmínek výuky
Struktura poradenského procesu
DÍTĚ V OBTÍŽNÉ ŽIVOTNÍ SITUACI MOŽNOSTI ÚČINNÉ SPOLUPRÁCE
PSYCHICKÉ JEVY.
PSYCHICKÉ PROCESY A STAVY
Jaroslava Sýkorová Milena Tomášková Karlovy Vary, 2014
Taktická příprava Michal Lehnert.
KLÍČOVÉ KOMPETENCE Lucie Hučínová Výzkumný ústav pedagogický v Praze
Schopnosti. Schopnost Je psychická vlastnost, která umožňuje člověku naučit se určitým činnostem a úspěšně je vykonávat. Utváří se na podkladě biologické.
OSOBNOST.
Kritická analýza různých přístupů k vyučování SH
Jitka Navrátilová, PhD..  Přímá práce v rodině – home visiting (nástroj podpory rodiny.  Profesionální, či poloprofesionální pomoc rodině.
Diagnostika inteligence u jedinců s mentálním postižením
Sociální vztahy Percepce a komunikace Sociální a masová komunikace Interakce Interpersonální vztahy Sociální vztahy.
KOGNITIVNÍ PSYCHOLOGIE
Využití zprostředkovaného učení ve výuce 1. třídy základní školy
(komentovaný přehled)
Mgr. Karla Hrbáčková Metodologie pedagogického výzkumu
Klíčové kompetence, výchovné a vzdělávací strategie Náměty a zkušenosti, jak pracovat s KK a VVS.
Kritické myšlení - základní vymezení, ukázková lekce
Magisterské studium navazující I. ročník navazujícího studia – učitelství zdravotnických předmětů pro střední školy.
Definice a vlastnosti Typy sociálních institucí Hodnoty a normy
Teorie motivace Adéla Furiková.
Kritické myšlení Bc. Helena Selucká Podpora čtenářství – podzim 2010.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
Co tvorba ŠVP škole přinesla Možné přínosy tvorby z pohledu pilotního gymnázia v Rumburku.
Michaela Ožanová Adéla Gajdečková
Androdidaktika Vzdělávání. Smyslem vzdělání je dosáhnout moudrosti, nejen prostého vědění J. A. Komenský.
Projektová výuka na školách HEURÉKA CZ, spol. s r.o vzdělávací společnost pro podporu a rozvoj efektivity a adaptability lidských zdrojů a mezilidských.
UČENÍ EVA JEŘÁBKOVÁ.
Metodická východiska pro utváření hodnotových postojů ve školní třídě Bc. Jana Kocourková.
Bidrmanová, Rintelová Učitelství praktického vyučování
HYPOTÉZY „Hypotéza není ničím jiným než podmíněným výrokem o vztazích mezi dvěma nebo více proměnnými. Na rozdíl od problému, který je formulován v.
1 Evaluace a hodnocení EvaluaceAutoevaluace ©. 2 EVALUACE /Autoevaluace EVALUACE vyjadřuje souhrnně teorii, metodologii a praxi veškerého hodnocení nejrůznějších.
Ekonomika malých a středních podniků Přednáška č. 10: Personální řízení v MSP.
Eva Váňová Ondřej Věnek Vysopal
SVĚTLANA HANUŠOVÁ NAĎA VOJTKOVÁ JIHLAVA Hlavní principy CLIL CLIL v zahraničí.
Učení podmiňováním Učení pokusem a omylem Učení programováním
I n k l u z i v n í v z d ě l á v á n í aneb odvaha dělat věci jinak
PŘEDMATEMATICKÁ OBLAST 3 Použité odkazy Obrázky: vlastní zdroje.
Učení verbální Učení pojmové Učení senzomotorické
Co je to učení?. Učení je jeden ze základních vývojových procesů, jehož výsledkem je relativně trvalá změna vyvolaná zkušeností. (Denglerová, 2009)
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
Pedagogické zásady. 1. Zásada cílevědomosti Znamená: - jasně stanovit cíle - cíle zdůvodnit a motivovat - přiměřeně cíle objasnit - důležitá je i aktivní.
Tvořivost žáka Tvořivost – vymezení pojmu: Tvořivost je činnost, jejímž výsledkem jsou nové, originální, výtvory. DRUHY TVOŘIVOSTI: Objektivní: přináší.
 Souhrn hybných činitelů v činnostech, učení a osobnosti  Skutečnosti, které jedince podněcují, podporují nebo naopak tlumí, aby něco konal či nekonal.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Zpětná vazba Jitka Navrátilová
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
Struktura poradenského procesu
O dborné U čiliště a Z ákladní Š kola praktická Holešov
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Vztahy mezi lidmi Percepce a komunikace Sociální a masová komunikace
Strukturace učiva Příprava učitelova.
PROFESE UČITELE Radek Šír.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
MOTIVACE Zora Syslová.
Bc. Helena Selucká Podpora čtenářství – podzim 2011
Mgr. Helena Hubatková Selucká VIKBB35 Podpora čtenářství – podzim 2013
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Vývoj motýla Vnímání.
Plánovanie a príprava hodiny
Témata kognitivní psychologie
Pedagogická diagnostika Možnosti a typy diagnostiky
Jak na jazyky.
Bc. Miloslava Vavříková
Transkript prezentace:

Strukturní kognitivní modifikovatelnost Eva Váňová 2016 www Strukturní kognitivní modifikovatelnost Eva Váňová 2016 www.ucime-se-ucit.cz

Historie: Lev Semjonovič Vygotskij – koncept zóny nejbližšího vývoje (zona bližajšego razvitaja) André Rey – koncept schopnosti učit se (educabilité) Jean Piaget – koncept kognitivních operací

Reuven Feuerstein. - narozen 21. 8. 1921v Botosani (Rumunsko) Reuven Feuerstein - narozen 21.8.1921v Botosani (Rumunsko) - zemřel 29.4.2014 v Jeruzalémě (Izrael)

Feuersteinova zkušenost: Učitel v internátní škole v Rumunsku Pobyt ve Švýcarsku – seznámení se s Piagetem a s Reyem Učitel a vychovatel v internátní škole pro přeživší holocaust v Izraeli Psycholog pracující s dětmi severoafrických imigrantů v uprchlických táborech a internátních školách v Izraeli

Společný element dětí, se kterými pracoval: netypický vývoj spojený s kulturním handicapem, tj. se sníženou zkušeností zprostředkovaného učení …objevovaly se problémy s hodnocením: IQ testy, které byly k dispozici, neumožňovaly rozlišit mezi aktuální úrovní schopností dítěte a jeho potenciálem učit se. Nový přístup k hodnocení – „dynamické hodnocení“, tj. nástroj pro hodnocení učebního potenciálu

Potřeba kognitivního programu: Learning Potential/Propensity Assessment Device (LPAD) (dynamické hodnocení) umožnilo identifikovat deficitní kognitivní funkce. Byly potřeba „nástroje“/instrumenty pro napravení těchto funkcí a rozvinutí učebních dovedností = program Feuerstein’s Instrumental Enrichment (FIE) - Feuersteinovo instrumentální obohacování – program mimo obsah školních předmětů, určený pro rozvoj celé škály kognitivních funkcí.

Schéma uspořádání jednotlivých částí Feuersteinovy teorie

Přímým vystavením podnětu …změny na úrovni kognitivních (poznávacích) struktur jedince jsou podmíněny: Přímým vystavením podnětu Specifickou podobou interakce jedince (dítěte) a druhé osoby, tzv. zkušeností zprostředkovaného učení. Profesor Feuerstein definuje zkušenost zprostředkovaného učení (ZZU) jako kvalitu interakce, ve které rodiče, učitelé, vychovatelé, vrstevníci vkládají SEBE mezi podnět a jedince (dítě), aby zajistili, že jedinec vnímá, chápe a integruje smysluplným způsobem. (Jo Lebeer: Programy pro rozvoj dětí s odchylkami výboje 2006, 54)

Cíle Instrumentálního obohacování Hlavním cílem Instrumentálního obohacování je vedení jedince ke kvalitnějšímu a samostatnějšímu učení a k co možná největší nezávislosti. Nejde ani tak o předávání hotových znalostí a rozšiřování vědomostí člověka (i když se to postupně vlivem práce s programem děje), ale o učení žáků jak sbírat informace, jak s nimi nakládat, a o vedení žáků k samostatnosti a produktivitě v řešení problémových situací. „…nejde o to chytit někomu každý den rybu, aby se najedl, ale dát mu nezbytné vybavení, znalosti a dovednosti, které mu umožní chytat ryby samostatně a tehdy, kdy on sám je potřebuje…“ (Feuerstein, Rand, Rynders 1988: 211)  

Podcíle Instrumentálního obohacování: 1. Náprava deficitních kognitivních funkcí Deficity kognitivních funkcí jsou důsledkem nedostačující zkušenosti zprostředkovaného učení. Je třeba, aby se jedinec naučil systematicky získávat informace, aby dokázal potlačit impulzivní tendence, pracoval pečlivěji a vytrvaleji, vnímal problémové situace a dokázal je definovat, naučil se vnímat vztahy mezi předměty a jevy, aby se zdokonalil v porovnávání, formulování hypotéz, plánování, ověřování správnosti řešení před jeho realizací, hledání důkazů pro zdůvodnění vlastní odpovědi atd.

Kognitivní funkce můžeme považovat za předpoklady myšlení, je to vlastně soubor nástrojů umožňujících porozumět problému či úkolu a nalézat jeho řešení nejsou vrozené, vyvíjejí se na základě zkušenosti zprostředkovaného učení při běžných aktivitách doma, ve škole a kdekoliv jinde

Kognitivní funkce v průběhu řešení úkolu výčet kognitivních funkcí je rozdělen do 3 skupin (mezi kterými neexistují ostré hranice) podle fází mentální činnosti: vstup (přijímání informace, co je úkolem, shromažďování informací), zpracování (vlastní zpracování úkolu, užití informací), výstup (prezentace výsledků úkolu)

Kognitivní funkce (přizpůsobeno z Feuersteinova seznamu deficitních kognitivních funkcí – Ruth Deutsch) Shromažďování všech informací k získání toho, co potřebujeme (INPUT) » Užití našich smyslů (poslouchání, dívání se, čichání, ochutnávání, dotýkání se) k získání informací (zaměřené vnímání) » Užití plánu/systému, abychom neztratili nebo nepřeskočili něco důležitého (systematické zkoumání)

» Hledání jmen věcí a myšlenek (nazývání) » Zjišťování kde (pozice v prostoru) a kdy (čas a pořadí) » Pozorování, co zůstává stejné, když se některé věci jeví změněné (stálost) » Schopnost užít více než jednu myšlenku v daném čase (několik pramenů informací) » Být opatrný, když na tom záleží (přesnost a preciznost)

Užití informací (ELABORACE) » Vědět, co se po nás chce (definování problému) » Použití právě těch informací, které potřebujeme (relevance) » Podržení obrazu toho, co máme udělat, v naší mysli (zvnitřnění) » Plánování našich kroků (plánování a rozdělení úkolu na jednotlivé kroky) » Podržení všech faktů v mysli (práce s mnoha informacemi) » Říci, co je stejné a co rozdílné (porovnávání)

» Být schopen zařadit předměty a myšlenky do skupin na základě jejich podobností a rozdílností (kategorizace) » Zjišťování, které věci k sobě patří (vytvoření spojení a vztahů) » Promýšlet věci v hlavě a poté se rozhodovat (rozvíjení hypotetického myšlení a zvažování alternativ) » Dokazovat naše myšlenky (užívání logického odůvodňování)

Ukázat, co víme (OUTPUT) » Přemýšlet před odpovědí, nespěchat (kontrola impulzivity, omezení odpovědí „pokusem a omylem“) » Vyjádřit věci jasně (omezení egocentrické komunikace) » „Když vím odpověď, ale nedokážu ji vyjádřit, počkám, nepanikařím a pak to zkusím znovu“ (překonání bloků)

2. Osvojení si základních představ, názvů a operací Dalším úkolem programu je vybavit žáky nezbytnými verbálními nástroji a myšlenkovými postupy pro shromažďování a zpracování informací a správné vyjádření závěrů.   3. Vytváření vnitřní motivace prostřednictvím utváření zvyků Vnitřní motivace znamená, že žák nepotřebuje ocenění, pokyny, instrukce ani jiné vnější zdroje motivace, aby začal přemýšlet a řešit úkoly.

4. Vytváření motivace uvnitř úkolů Pomocí Instrumentálního obohacování získává žák vnitřní odměnu, protože zjišťuje, že dokáže vyřešit problém i bez pomoci druhých. Zážitek z určité aktivity nebo činnosti generuje zájem, radost a důvod pro řešení dalšího úkolu.   5. Vytváření vhledu a hloubavého myšlení Žáci si začnou klást otázky typu: Jak to spolu souvisí?, Jak je to možné? Hledají význam procesů, které úspěšně použili při řešení určitého úkolu, a promýšlí situace z běžného života, kde by mohlo být možné tyto procesy také použít (hovoříme o „přemostění“).

6. Rozvoj aktivního učení Dalším z cílů programu je změnit způsob pohledu jedince na sebe sama. Je důležité změnit úvahy o nedostatečnosti, pasivitě a neschopnosti, je třeba podnítit jedince k větší aktivitě, aby se oprostil od představy, že ostatní jsou schopnější, a proto u nich vyhledává pomoc. Člověk by se měl naučit důvěřovat svým schopnostem získávat a zpracovávat informace vhodným a žádoucím způsobem, je ho třeba vést k tomu, aby si dokázal položit otázku Kde bych mohl/a najít tuto informaci? A poté hledat odpověď.

Reflexia (kurz FIE I – Bratislava – jar 2013) Naj: - rozmýšľali sme o tom ako rozmýšľať, resp. rozmýšľali sme o rozmýšľaní. - oslobodzujúce bolo, že čas nehral úlohu - uvedomenie si spôsobu svojho vnímania a rozmýšľania, ďalej rozpoznanie postupov (stratégií) pri riešení problémov alebo situácií nám umožňuje uplatniť tieto princípy pri riešení úloh s podobným zadaním s vyššou obtiažnosťou - výrazne posilnená kompetencia konať a vďaka premosteniam aj objavenie zmysluplnosti učenia

- sila osobného zážitku - postupné upúšťanie z porovnávania s inými - variabilita použitia - určitá jednoduchosť inštrumentov - obohacujúce počuť pohľady, princípy iných ľudí (intenzívnejšie uvedomenie si tých princípov, ktoré podvedome používam ako jednotlivec, keď je to spojené s počutím princípov iných jednotlivcov ….), - oslobodzujúce je taktiež to, že sa nehodnotí rýchlosť ani výsledok riešenia a že sa výsledky neporovnávajú navzájom v tom zmysle, že niečo je lepšie a niečo horšie - trpezlivosť nielen voči iným ľuďom, ale aj voči sebe,

- uvedomenie si sily inštrumentov až po určitej dobe súvisiacej s vlastnou skúsenosťou - inštrumenty zjednodušuju prácu s klientom v tom zmysle, že majú široké pole uplatnenia, dajú sa kombinovať s inými metódami, poznatkami … - komplexnosť metódy, zasahuje veľa oblastí, ktoré môže rozvíjať alebo korigovať vzájomné obohatenia klienta a mediátora - umožňuje väčšiu otvorenosť komunikácie - intenzívne prežitie pokoja, celkovo príjemnej atmosféry a vplyv na reálny, aktuálny život - upustenie od neadekvátnych nárokov na seba samých

- schopnosť vypočuť druhých a pozrieť sa na ich názor z ich strany, akceptovať ho a nesúdiť “ty si taký onaký” - nebáť sa povedať vlastný názor, skúsenosť, stratégiu … - pozitívna skúsenosť: možnosť opraviť sa bez negatívnych následkov (možnosť vygumovať …) - viera v každého človeka, vrátane seba - nielen, že to klient dokáže, ale aj ja ako mediator to dokážem ….. vždy má zmysel to, čo robíme, aj keď okolnosti naznačujú, že to zmysel nemá - ďalší rozmer pre sebarealizáciu - dodanie životnej energie

- všetko zlé je na niečo dobré (to čo zlé/ťažké človek prežije počas života sa neskôr predsalen ukáže ako veľmi významné a dobré ….) - obohacujúce bolo spoznanie nových ľudí a aj lektorky - veľká vďaka/obdiv/bázeň k pánovi profesorovi F. - prebudenie spiacej nádeje - ukotvenie/spomalenie bežiacej mysle 

Komunitné centrum Veľká Ida (Január 2016)

Použitá literatura: Burden R. (2000). Feuerstein´s unique contribution to educational and school psychology. In Kozulin, A.; Rand, Y. (eds). Experince of mediated learning : an impact of Feuerstein´s theory in education and psychology. 1. ed. Amsterdam: Pergamon. 366 p. ISBN 0 08 0436471. in Janoušková L. (2011). Vliv ZU na rozvoj kogn. funkcí u dětí mladšího školního věku, DP, FF UK Praha Feuerstein R. et al (2006). Creating and Enhancing Cognitive Modifiability. Jerusalem: ICELP. Kozulin A. (2011): IE – Theory (presentation) Málková G. (2008). Umění zprostředkovaného učení, Praha, Togga