Organizační formy práce v tělesné výchově

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Didaktika školní tělesné výchovy
Advertisements

Požadavky k získání známky
ORGANIZAČNÍ FORMY V TĚLESNÉ VÝCHOVĚ
Kurikulum ve školní TV Kurikulum – koncepce, pojetí a obsah edukace
Formy dějepisného vyučování Přednáška č. 7 ZS AR 2013/2014.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
RVP a jejich transformace do školních vzdělávacích programů
DEP 507. Co zvážit před zahájením výuky? Výběr metod výuky bude ovlivněn: věkem studentů vědomostmi z ekonomických předmětů z 1. ročníku (zejména z ekonomiky)
Projekty ve sportu Brigita Stloukalová. „Pobytová“ – „rekreační“ akce 1.CO? 2.PROČ? 3.PRO KOHO? 4.KDE? 5.KDY? 6.S KÝM? 7.S ČÍM? 8.JAK? 9.ČÍM SE LIŠÍM?
TRÉNINKOVÁ JEDNOTKA Michal Lehnert.
Teorie atletické přípravy dětí a mládeže
Taktická příprava Michal Lehnert.
. V učení nacházíme tři současně probíhající procesy:
Technická, taktická a psychologická příprava
Typologie vyučovacích hodin v ekonomickém vzdělávání, použitá kritéria a závěry pro zvyšování kvality výuky © prof. Ing. Ondřej Asztalos, CSc.
Školní výchova ke zdravým stravovacím návykům dětí
DIDAKTIKA ATLETIKY I.stupeň ZŠ
Metodický list Výuka probíhá diskusní formou. Hledáme odpověď na otázku – proč je užitečné věnovat se sportovní činnosti či jiné intenzivní pohybové činnosti.
ATLETIKA přednáška. Požadavky na ukončení studia atletiky 1.Ústní zkouška 2.Praktické splnění vícebojů a metodických výstupů 3.Splnění všech praktických.
Mgr. Vendula Babou č ková. ORGANIZA Č NÍ FORMA „ vn ě jší uspo ř ádání organiza č ních a didaktických podmínek vyu č ování, v nich ž se realizuje výchovn.
Řídící činnost učitele/trenéra
RVP ZV příloha Vzdělávací oblast Umění a kultura
PLÁNOVÁNÍ CELOROČNÍ VÝUKOVÉ AKTIVITY UČITELE EKONOMICKÝCH PŘEDMĚTŮ
Osnova přednášky: 1.Charakteristika tréninkové jednotky (TJ), typy TJ. 2.Struktura TJ – úvodní, hlavní a závěrečná část. Obsah a význam jednotlivých částí.
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 4 didaktických pojmů + 2 otázky.
VYUČOVACÍ METODY V PŘÍRODOPISE
ZÁKLADY DIDAKTIKY SPORTOVNÍCH HER OSP
Západočeská univerzita v Plzni
TEORIE SPORTOVNÍHO TRÉNINKU
Vyučovací metody Školní pedagogika 2013.
Pedagogická komunikace
OBSAH SEMINÁŘE Č.2 : Rozbor sledované pohybové jednotky
Teorie a didaktika karate III Didaktika a trénink.
DIDAKTIKA LYŽOVÁNÍ.
ORGANIZAČNÍ FORMY VÝUKY
Tělesná výchova patří do vzdělávací oblasti Člověk a zdraví (stejně jako Výchova ke zdraví) učivo je členěno do samostatných a na sebe navazujících etap.
VIRTUÁLNÍ HOSPITACE TĚLESNÁ VÝCHOVA Cvičení na stanovištích Gymnázium Česká Lípa Vyučující: PhDr. Radek Častulík Expert: Mgr. Šárka Maleňáková.
Univerzita Karlova v Praze Fakulta tělesné výchovy a sportu Katedra gymnastiky Gymnastika II. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem,
Univerzita Karlova v Praze Fakulta tělesné výchovy a sportu Katedra gymnastiky Gymnastika II. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem,
Didaktika TV Efektivita vyučovací jednotky Libor Bouda.
Tělesná kultura a tělesná výchova – součásti výchovy ke zdravému životnímu stylu.
Cíle školní tělesné výchovy + Cíle vzdělávací oblasti „Člověk a zdraví“ Bc. Libor Trtek, UTV-ZE.
Univerzita Karlova v Praze Fakulta tělesné výchovy a sportu Katedra gymnastiky Gymnastika II. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem,
PEDAGOGICKÁ PSYCHOLOGIE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace.
Formy dějepisného vyučování Přednáška č. 7 ZS AR 2014/2015.
Markéta Stará  Cíle školní TV  Vzdělávací, výchovné, zdravotní, socializační  Cíle vzdělávací oblasti “Člověk a zdraví“  ZŠ, středoškolské.
ORGANIZAČNÍ FORMY VYUČOVÁNÍ
Tělesná výchova v rámcovém vzdělávacím programu Klára ročková
TRÉNINKOVÁ JEDNOTKA.
Plánování, hodnocení a klasifikace ve školní tělesné výchově
Rozvoj týmové spolupráce prostřednictvím pohybových aktivit
TYPY VÝUKY výuka produkční výuka regulativní výuka heuristická
Organizační formy práce v TV Vyučovací jednotka TV Lukáš Buřt
Organizační formy ve školní TV vyučovací jednotka
Specifické didaktické formy ve vyučovací jednotce
1. Vymezení a rysy sportovní edukace
ATLETIKA přednáška.
PROFESE UČITELE Radek Šír.
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 6 didaktických pojmů + zodpovědět 2 otázky.
Didaktika tělesné výchovy
Edukátor Profese učitele
MOTIVACE K UČENÍ Tereza Hammerová
Didaktika TV; Martina Matúšková
Podmínky výchovně vzdělávacího procesu ve školní TV
Téma 8. ORGANIZAČNÍ FORMY VYUČOVÁNÍ
SPORTOVNÍ HRY I - BASKETBAL
Tréningová jednotka SEPTIMA
KMT/DIZ1 Příprava na vyučování Příprava na vyučovací hodinu
TRÉNINKOVÁ JEDNOTKA Michal Lehnert.
Školní vzdělávací program
Transkript prezentace:

Organizační formy práce v tělesné výchově Vyučovací jednotka tělesné výchovy ® Dominik Bokůvka, 2013

Organizační formy Forma: „vnější uspořádání organizačních a didaktických podmínek vyučování, v nichž se realizuje výchovně vzdělávací proces“ (Fialová, 1998) Základní organizační forma: vyučovací jednotka/hodina

Organizační formy tělesné výchovy Povinné Vyučovací jednotka – min. 2 x týdně 45 min. Doporučeno 3 x týdně. Výchova v přírodě – doporučena v rozsahu 3 – 4 x 60min. 2krát v roce. Zdravotní tělesná výchova – pro zdravotně oslabené žáky III. zdravotní skupiny. Doporučeny 2 jednotky týdně. Plavecký výcvik, sportovní a lyžařské kurzy – pouze doporučovány

Nepovinné Doplňkové Zájmové Volitelný předmět – „sport a pohybové aktivity“. Rozsah: 2 hodiny týdně Doplňkové „Pohybově rekreační program“ zahrnující zdravotně kondiční činnosti Cvičení v hodinách jiných předmětů Pohybově rekreační přestávky Rekreační cvičení Zájmové Realizovány ve volném čase pro žáky, kteří projeví zájem Sportovní kluby, zájmové kroužky Jednorázové akce Kurzy Soutěže Veřejná vystoupení Cvičení za účasti rodičů Zájezdy, výlety atd.

Specifické didaktické formy Zvýšení efektivity – eliminace časových ztrát Kruhový trénink Variabilní provoz Doplňková cvičení

Vyučovací jednotka Základní organizační forma „Relativně stabilně uspořádaný systém hlavních faktorů výchovně- vzdělávacího procesu a jejich vzájemných vztahů, determinovaný obsahem a cílem učiva, prostorem, kde je uskutečňován, časem, v němž je realizován, psychickou a fyzickou úrovní žáků, zkušenostmi a předpoklady učitele a řadou dalších didaktických skutečností.“ (Kostková & kol. 1978) Každá jednotka relativně uzavřený a samostatný celek Učitel dominantní postavení 2 x 45 minut / týden Čím může být ovlivněna vyučovací jednotka? Učitel, vedení školy, ostatní pracovníci Žáci, spolužáci, rodina Cíle, úkoly, učivo, organizační formy Podmínky právní, personální, sociální, materiální

Cíle vyučovacích hodin: Přispívat k plnění a dosáhnutí cílů školní tělesné výchovy a dosáhnout cílů výchovně-vzdělávacího procesu školy Formální/Organizační – zahájení, ukončení, bezpečný průběh Výchovný – kladný postoj, interpersonální vztahy, podřizování pravidlům Diagnostický/kontrolní – zjištění těl. a psych. stavu Vzdělávací – pohybové schopnosti a dovednosti, vědomosti, Zdravotní – zdatnost, ochrana a upevňování zdraví, otužování, životospráva Psychologický – odreagování, motivace, aktivace Přípravný

Typologie vyučovací jednotky Několik hledisek dělení Podle hlavní složky Diagnostické (kontrola) Motivační (vzbuzují a prohlubují zájem) Expoziční (seznámení, nácvik) Fixační (upevnění, zdokonalení) Podle obsahu Gymnastické Atletické Herní Úpolové aj.

Podle tématické činnosti Monotematické Smíšené Podle pohlaví Dívčí Chlapecké Koedukační Podle základního zaměření Nácvičné Kontrolní Kondiční Rekreačně orientované Soutěžní aj.

Struktura vyučovací jednotky Úvodní část – organizace, rušná část Průpravná část – všeobecná, speciální Hlavní část – nácvik nových pohybových dovedností, opakování, rozvoj kondice Závěrečná část – uklidnění, kompenzace, zhodnocení Zásady řízení jednotky: Interakce učitel – žáci Plánování (změny činností) Pohybový i slovní projev Přehled Důslednost

Děkuji za pozornost

Zdroje: VILÍMOVÁ, Vlasta. Didaktika tělesné výchovy. Vyd. 2. přeprac. Brno: Masarykova univerzita, 2009, 144 s. ISBN 978-802-1049-369. RYCHTECKÝ, Antonín a Ludmila FIALOVÁ. Didaktika školní tělesné výchovy. 2. přeprac. vyd. Praha: Karolinum, 1998, 171 s. ISBN 80-718-4659-7. /el/1451/podzim2013/np2004/um/35499254/Organizacni_formy_ve_skolni_T V__VJ.docx