Organizační formy práce v tělesné výchově Vyučovací jednotka tělesné výchovy ® Dominik Bokůvka, 2013
Organizační formy Forma: „vnější uspořádání organizačních a didaktických podmínek vyučování, v nichž se realizuje výchovně vzdělávací proces“ (Fialová, 1998) Základní organizační forma: vyučovací jednotka/hodina
Organizační formy tělesné výchovy Povinné Vyučovací jednotka – min. 2 x týdně 45 min. Doporučeno 3 x týdně. Výchova v přírodě – doporučena v rozsahu 3 – 4 x 60min. 2krát v roce. Zdravotní tělesná výchova – pro zdravotně oslabené žáky III. zdravotní skupiny. Doporučeny 2 jednotky týdně. Plavecký výcvik, sportovní a lyžařské kurzy – pouze doporučovány
Nepovinné Doplňkové Zájmové Volitelný předmět – „sport a pohybové aktivity“. Rozsah: 2 hodiny týdně Doplňkové „Pohybově rekreační program“ zahrnující zdravotně kondiční činnosti Cvičení v hodinách jiných předmětů Pohybově rekreační přestávky Rekreační cvičení Zájmové Realizovány ve volném čase pro žáky, kteří projeví zájem Sportovní kluby, zájmové kroužky Jednorázové akce Kurzy Soutěže Veřejná vystoupení Cvičení za účasti rodičů Zájezdy, výlety atd.
Specifické didaktické formy Zvýšení efektivity – eliminace časových ztrát Kruhový trénink Variabilní provoz Doplňková cvičení
Vyučovací jednotka Základní organizační forma „Relativně stabilně uspořádaný systém hlavních faktorů výchovně- vzdělávacího procesu a jejich vzájemných vztahů, determinovaný obsahem a cílem učiva, prostorem, kde je uskutečňován, časem, v němž je realizován, psychickou a fyzickou úrovní žáků, zkušenostmi a předpoklady učitele a řadou dalších didaktických skutečností.“ (Kostková & kol. 1978) Každá jednotka relativně uzavřený a samostatný celek Učitel dominantní postavení 2 x 45 minut / týden Čím může být ovlivněna vyučovací jednotka? Učitel, vedení školy, ostatní pracovníci Žáci, spolužáci, rodina Cíle, úkoly, učivo, organizační formy Podmínky právní, personální, sociální, materiální
Cíle vyučovacích hodin: Přispívat k plnění a dosáhnutí cílů školní tělesné výchovy a dosáhnout cílů výchovně-vzdělávacího procesu školy Formální/Organizační – zahájení, ukončení, bezpečný průběh Výchovný – kladný postoj, interpersonální vztahy, podřizování pravidlům Diagnostický/kontrolní – zjištění těl. a psych. stavu Vzdělávací – pohybové schopnosti a dovednosti, vědomosti, Zdravotní – zdatnost, ochrana a upevňování zdraví, otužování, životospráva Psychologický – odreagování, motivace, aktivace Přípravný
Typologie vyučovací jednotky Několik hledisek dělení Podle hlavní složky Diagnostické (kontrola) Motivační (vzbuzují a prohlubují zájem) Expoziční (seznámení, nácvik) Fixační (upevnění, zdokonalení) Podle obsahu Gymnastické Atletické Herní Úpolové aj.
Podle tématické činnosti Monotematické Smíšené Podle pohlaví Dívčí Chlapecké Koedukační Podle základního zaměření Nácvičné Kontrolní Kondiční Rekreačně orientované Soutěžní aj.
Struktura vyučovací jednotky Úvodní část – organizace, rušná část Průpravná část – všeobecná, speciální Hlavní část – nácvik nových pohybových dovedností, opakování, rozvoj kondice Závěrečná část – uklidnění, kompenzace, zhodnocení Zásady řízení jednotky: Interakce učitel – žáci Plánování (změny činností) Pohybový i slovní projev Přehled Důslednost
Děkuji za pozornost
Zdroje: VILÍMOVÁ, Vlasta. Didaktika tělesné výchovy. Vyd. 2. přeprac. Brno: Masarykova univerzita, 2009, 144 s. ISBN 978-802-1049-369. RYCHTECKÝ, Antonín a Ludmila FIALOVÁ. Didaktika školní tělesné výchovy. 2. přeprac. vyd. Praha: Karolinum, 1998, 171 s. ISBN 80-718-4659-7. /el/1451/podzim2013/np2004/um/35499254/Organizacni_formy_ve_skolni_T V__VJ.docx