prokrastinace Mgr. Dora Lukášová
cíl semináře, očekávání:
Prokrastinace - co je to? Pro-crastinus = patřící zítřku dochází ke vzniku neúměrně veliké časové prodlevy mezi úmyslem či odhodláním začít pracovat na úkolu nebo jej dokončit a skutečným zahájením (ukončením) práce. Způsobuje: chronický stres, pocity viny, úzkost a samozřejmě komplikuje jakoukoliv pracovní činnost
Co je a co není prokrastinace Lenost není prokrastinace!
Toto je Petr Poslední dobou má se mu moc nedaří… Studuje vysokou školu Toto je Petr Poslední dobou má se mu moc nedaří… Studuje vysokou školu. Minulý semestr se mu nepodařilo absolvovat zkoušku z anatomie. Když při zkoušení selhal, rozhodl se, že si učení lépe rozloží, ale termín se zase blíží a Petr učení stále odkládá. Vždy, kdy si řekne, že se bude učit, tak mu do toho vleze něco jiného…Na konci dne si Petr nadává, že se zase neučil. Aby na to nemusel myslet, jde raději na facebook zkontrolovat, co se děje ve světě… Klidně tam vydrží do noci. Někdy špatně spí, protože si uvědomuje, že mu utíká čas. Poslední dobou má hodně špatnou náladu, je podrážděný. Přemýšlí, jestli by nebylo lepší ze školy odejít. Má pocit, že selhal…Bývá často nemocný… Cvičení : tři skupiny 1. Co musí dělat, aby to bylo ještě horší…2. Tipy jak jinak?
Začarovaný kruh
Co děláte když prokrastinujete ?
Proč prokrastinujeme? Rozhodovací paralýza http://www.ted.com/talks/barry_schwartz_on_the_paradox_of_choice
Jenže…
Co s tím? Klíče ke změně 1. Vize, cíle 2. Motivace 3. Sebeřízení 4. Vůle 5. Výstupy
Jaký čas máme vlastně k dispozici? Cvičení: osa života http://www.ted.com/talks/ric_elias/transcript Lidé ve svém životě nelitují toho co udělali, ale toho, co neudělali.” Prof. Philip Zimbardo, profesor psychologie, Stanford University
1.Cíle motivují Vnější motivace Cukr a bič (odměna x trest) Dopamin Kreativita, paměť, učení se Negativní emoce, znechucení, pasivita, rezignace Podléhání autoritě
Výzkum: Lepper, Greene, Nisbet Harry F. Harlow, Lepper, Greene, Nisbet Výzkum: Lepper, Greene, Nisbet
„děsuplný úkol“ Zhubnout
Zbyškův cíl bylo zhubnout…
Cíl musí být SMART! SMART jasně, konkrétně a srozumitelně formulován Specifický podle čeho poznáme, že se cíl daří realizovat Měřitelný představuje výzvu, přinese změnu, jasný plán akcí. Ambiciózní máme prostředky a zdroje cíl realizovat a dosáhnout požadované výsledky Realistický je stanoveno od kdy do kdy bude cíl plněn Termínovaný
2.Vnitřní motivace Vnitřní motivace Motivace cílem – hédonická adaptace, „cílový feťák“ Motivace související s osobní vizí Flow Zodpovědnost dopamin
3. Seberegulace Hlavní příčinou prokrastinace: špatná seberegulace Seberegulace = umění zkrotit emoce Vůle je „sval“ dá se posilovat!!! (POZVOLNA!!!) Jak funguje náš mozek?
Jak funguje náš mozek? Vývoj: 1.mozkový kmen (plazí mozek), 2.limbický systém 3.neokortex Spojení mezi emočním a racionálním mozkem Jak překonat negativní emoce? Síla X vyčerpání „jezdce“
Naše nástroje ke změně návyků: Identifikace žroutů času Plánování (krátkodobé a dlouhodobé) Trénink vůle („buzerlístek“) Co s emoční averzí(velký x malý úkol) Zvládnutí rozhodovací paralýzy Rychle x pozvolna Obnova zdrojů je taky důležitý úkol!!
Žrouti času (identifikace) Dvě hodiny denně údajně ztratíme: Hledáním věcí Dlouhými telefonáty Nepořádkem na pracovním stole Pozdními příchody Nepřipravenost na setkání, schůzi Únavou, dekoncentrací Příliš častou kontrolou emailů Čím ztrácíte čas vy? DÚ: věnujte týden svého času pozorováním toho, co děláte a kolik tomu věnujete času.
Tipy na vytváření denních plánů Nejhorší zrána (největší kameny) Metoda postupných kroků (Jak se jí slon?) Buzer-lístek – vyberte jeden návyk (alespoň 30 dnů, malá obtížnost) Doplňujte zdroje (broušení pily) Využijte vizualizace
Dlouhodobé plánování Osobní vize!!! Používání krátkodobého plánování, buzer lístek Rozdělte si větší „projekt“ na jednotlivé kroky a stanovte si limit pro každý z nich Stanovte si nejdůležitější úkol dne Nejlépe ten nejtěžší Najděte nejbližší možný krok. Odhadujte realisticky čas potřebný ke splnění úkolu. Pravidlo 3 vteřin 5 minut stačí.
Děkuji za pozornost