Otužování.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
BIOLOGICKÉ HODINY V NAŠEM TĚLE
Advertisements

Anotace Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název VM: Péče o vlasy
Základní škola T. G. Masaryka, Český Krumlov, T. G. Masaryka 213
Anotace Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název VM: Otužování
Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název VM:Horečka Kód VM:VY_52_INOVACE_21 Vzdělávací předmět:Výchova ke zdraví Tematická oblast:Zdraví a jeho ochrana.
BIOLOGICKÉ HODINY V NAŠEM TĚLE
ZDRAVÍ 6. ROČNÍK Autorem materiálu je Ing. Eva Skalická
EU PENÍZE ŠKOLÁM Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: 585.
ŠkolaZákladní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika 6 Tematický okruhVeličiny a jejich.
PŘIZPŮSOBIVOST ROSTLIN A ŽIVOČICHŮ
VY_32_INOVACE_9C1 NEMOCI A JEJICH PREVENCE
EU PENÍZE ŠKOLÁM Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: 585.
Základní škola a Mateřská škola Slapy, okres Praha-západ
MIKROKLIMA TERMOREGULAČNÍ MECHANISMY. ZEVNÍ PODMÍNKY TEPLOTA VZDUCHU VLHKOST VZDUCHU PROUDĚNÍ VZDUCHU.
Zásady zdravého stravování. ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Umění, kultura, sport, zdraví,
Sexuální dospívání. ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Umění, kultura, sport, zdraví, svět práce–
Manželství. ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Umění, kultura, sport, zdraví, svět práce– Manželství.
Základy osobní hygieny. ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Umění, kultura, sport, zdraví, svět.
Poruchy příjmu potravy. ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Umění, kultura, sport, zdraví, svět.
Rodičovství. ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Umění, kultura, sport, zdraví, svět práce– Rodičovství.
Změny v životě člověka – puberta, dospívání
Režim dne. ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Umění, kultura, sport, zdraví, svět práce– Režim.
České národní obrození (ČNO). ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Člověk a společnost – České.
Tomáš Garrigue Masaryk. ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Člověk a společnost – Tomáš Garrigue.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Ludmila Jakubcová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Proč se střídá den a noc.
Sluneční soustava. ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Sluneční soustava NÁZEV MATERIÁLU VY_32_INOVACE_7B_Př5_02_Sluneční.
Kožní soustava VY_32_INOVACE_06-08 Ročník: 5. Vzdělávací oblast: Člověk a jeho svět Vzdělávací obor: Přírodověda Tematický okruh: Člověk a jeho zdraví.
Člověk, jeho životní podmínky a vztahy k prostředí.
Vytápění Tepelná pohoda. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo.
Výživa a zdraví. ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Umění, kultura, sport, zdraví, svět práce–
České země ve 2. polovině 18. století
Versailleská konference. ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Člověk a společnost – Versailleská.
Lidské tělo - svaly. ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Člověk a jeho svět – Lidské tělo – svaly.
Podnebné pásy - polární pás. ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Člověk a jeho svět – Podnebné.
Tělesné a duševní změny u dospívajícího. ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Umění, kultura,
Podnebné pásy – subtropický pás. ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Člověk a jeho svět – Podnebné.
PROCVIČOVÁNÍ - OTUŽOVÁNÍ. Odpověz na otázky 1.Kdy a kde se tradičně schází otužilci v Praze? 2.Znáš nějaký otužilecký spolek na Táborsku? 3.K čemu pomáhá.
PÉČE O ZDRAVÍ Základní škola a mateřská škola Nesovice, příspěvková organizace; CZ.1.07/1.4.00/ III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
Lidské tělo - kostra.
Vztahy a pravidla soužití – vrstevnická skupina
BIOLOGICKÉ HODINY V NAŠEM TĚLE
Podnebné pásy – mírný pás
Třídění přírodnin.
Základy ekologie pro střední školy 1. CZ.1.07./1.5.00/
Název školy: Základní škola a mateřská škola Bělá
Křížovka – opakování, manželství
Měsíc a jeho podoby.
Dýchací soustava.
Vztahy a pravidla soužití - rodina
Lidské tělo - kůže.
Ludvík Napoleon a druhé císařství
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Vztahy a pravidla soužití - obec
Vídeňský kongres.
Přizpůsobivost živočichů
Císařství Napoleona I..
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
Jak lidé využívají přírodu
Autor Mgr. Hana Drchotová Škola ZŠ Bor, Školní 440, Bor, Téma
Název školy: Základní škola a mateřská škola Bělá
BIOLOGICKÉ HODINY V NAŠEM TĚLE
AUTOR: Blanka Petlánová
Název školy: Základní škola a mateřská škola Bělá
Název školy: Základní škola a mateřská škola Bělá
BIOLOGICKÉ HODINY V NAŠEM TĚLE
Věcné učení Zásady osobní hygieny
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
BIOLOGICKÉ HODINY V NAŠEM TĚLE
Transkript prezentace:

Otužování

ZŠ Bor, Školní 440, 348 02, příspěvková organizace ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, 348 02, příspěvková organizace TÉMA Umění, kultura, sport, zdraví, svět práce– Otužování. NÁZEV MATERIÁLU VY_32_INOVACE_7C_Vz8_19_ Otužování. ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.4.00/21.3534 PŘEDMĚT Výchova ke zdraví ROČNÍK 8. KLÍČOVÁ SLOVA Otužování, voda, vzduch, slunce, saunování, teplo, chlad. DATUM 4.1.2014

Anotace Tato prezentace je určena pro žáky 8. tříd základní školy, pro vzdělávací obor Člověk a zdraví – Výchova ke zdraví. Žáci se seznámí se základy otužování a saunování.

Otužování Jde o důležitý prostředek ke zvýšení celkové odolnosti organismu a schopností přizpůsobit se zátěži. Otužilý člověk nebývá často nemocen, rychleji se přizpůsobuje fyzickému i psychickému vypětí, snadněji se vyrovnává s chladem, horkem, žízní, nepříznivými povětrnostními podmínkami i s civilizačními vlivy. Přirozené je otužování vzduchem, sluncem a vodou.

Obr.č.1

Při otužování dodržujte tyto zásady - otužovat se může jen zdravý člověk - otužujeme se pravidelně (denně) neboť přizpůsobivost poměrně rychle mizí - otužování zahajujeme a končíme vždy pohybovou aktivitou - otužujeme se postupně, dávky zvyšujeme tehdy, když jsme si zvykli - otužování musí být vždy spojeno s příjemnými pocity pohody (prochlazení organismu, pocit velkého chladu až bolestí není otužování) - otužujeme se od nejútlejšího věku a po celý život

Obr. č. 2

Otužování vodou K otužování prospívá spánek při otevřeném okně a ranní rozcvička. Při otužování vodou ( které je účinnější než otužování vzduchem) začneme otíráním těla žínkou smočenou v mírně teplé vodě a následným důkladným vytřením pokožky froté ručníkem. Postupně používáme vodu stále chladnější (až do 15°C). Potom přejdeme ke sprchování. Střídáme teplejší a chladnější vodu. Dobu sprchování postupně prodlužujeme tak, jak vzrůstá přizpůsobivost a pocit příjemného osvěžení.

Saunování Odolnost organismu můžeme zvyšovat saunováním. Jde o proces při němž na naše tělo střídavě působí suchý vzduch vysoké teploty a poměrně rychlé ochlazení. Před vstupem sou sauny se osprchujeme a osušíme. V prostoru sauny, kde je teplota 80 – 120 °C a zajištěno dobré větrání, vsedě nebo vleže prohříváme naše tělo, případně je masírujeme kartáčem nebo metlou z proutí. Asi po 15 minutách, když prohřátí dostoupí vrcholu, opustíme horký prostor a vstoupíme opět pod sprchu, abychom smyli pot. Potom se ochlazujeme studenou vodou v bazénu, ve vaně nebo v přírodní nádrži. Jakmile se dostaví pocit naprostého ochlazení, vrátíme se do prostoru určeného k pocení a celý proces opakujeme. Po skončení saunování odpočíváme.

Obr.č. 3

Obr.č. 4

Zdroje k textu KUBRICHTOVÁ, Lenka; MARÁDOVÁ, Eva. Rodinná výchova, hygienické návyky, péče o zdraví. Praha: Fortuna, 1992, ISBN 80-7168-040-0.

Zdroje k obrázkům Obr.č.1 NEUVEDEN, Neuveden. zimniplavci.wbs.cz [online]. [cit. 2.1.2014]. Dostupný na WWW: http://zimniplavci.wbs.cz/Otuzovani.html?framebreaker Obr.č. 2 NEUVEDEN, Neuveden. zivotni-styl.wz.cz [online]. [cit. 4.1.2014]. Dostupný na WWW: http://www.zivotni-styl.wz.cz/?clanek=otuzovani Obr.č.3 NEUVEDEN, Neuveden. saunasystem.cz [online]. [cit. 4.1.2014]. Dostupný na WWW: http://www.saunasystem.cz/cs/news/35-stavbu-domaci-sauny-svepomoci-radeji-ne-dil-treti/ Obr.č.4 NEUVEDEN, Neuveden. lanskroun.eu [online]. [cit. 4.1.2014]. Dostupný na WWW: http://www.lanskroun.eu/cz/mesto/kalendar-akci/pozvanky/pozvanka-prednaska-o-saunovani/