Koncepce romské integrace na období 2010 – 2013

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Ing. Hana Procházková (Úřad práce Pardubice)
Advertisements

Kancelář Rady vlády pro záležitosti romské komunity při Úřadu vlády Agentura pro odstraňování sociálního vyloučení v romských lokalitách České Budějovice.
Kariérové poradenství
Vzdělávání pro konkurenceschopnost Obecně Řídícím orgánem je MŠMT Řídícím orgánem je MŠMT Založen na principu partnerství Založen na principu partnerství.
P ROVÁZÁNÍ SOCIÁLNÍHO PODNIKÁNÍ S TVORBOU STRATEGICKÝCH A ROZVOJOVÝCH PLÁNŮ REGIONŮ.
JPD 3 Jednotný programový dokument pro Cíl 3 regionu NUTS 2 hlavní město Praha.
Vytvoření a podpora Lokálního partnerství pro sociálně vyloučenou lokalitu Přichystalova 70 Sdružení Podané ruce, o.s.
Integrovaný operační program (IOP) INTEGROVANÝ OPERAČNÍ PROGRAM INTEGROVANÝ OPERAČNÍ PROGRAM Ministerstvo pro místní rozvoj Staroměstské nám
Evropský sociální fond a podpora zaměstnávání
Zavedli jsme systém environmentálního řízení a auditu Rozvoj sociálních služeb v Moravskoslezském kraji Vize Moravskoslezského kraje: Partnerstvím zadavatelů.
Transformace systému práce s ohroženými dětmi a rodinami Tisková konference MPSV a MŠMT 30. dubna 2009.
Projekt 3.3 „Partnerství pro budoucnost“. Úvodní informace o projektu Projekt byl úspěšně předložen Karlovarským krajem v rámci výzvy SROP, priority 3.
Středisko integrace menšin Opava Husova
Informace o přípravě Integrovaného operačního programu  Ministerstvo kultury  Ministerstvo informatiky Vít Richter Národní knihovna ČR
Sociální bydlení v kontextu „Strategie boje proti sociálnímu vyloučení na období “ 09/2012 Jan Snopek, analytik pro.
Ostrava Pilotní projekty v IOP „Integrovaný přístup k řešení romské problematiky v sociálně vyloučených lokalitách“
Minimální preventivní program školy
Transformuje Kraj nebo kraj ?
Zavedli jsme systém environmentálního řízení a auditu Zavedli jsme systém environmentálního řízení a auditu IP „Podpora procesu transformace pobytových.
Studium pro školní metodiky prevence
Iniciativa EQUAL v ČR. Iniciativa EQUAL Samostatná forma pomoci ze strukturálních fondů týkající se mezinárodní spolupráce při prosazování nových prostředků.
Prevence sociálně patologických jevů a MŠMT
Návrh legislativních změn v oblasti náhradní rodinné péče (výstupy projektu) PhDr. Miloslav Macela Praha, 16. června 2015.
Prioritní osa 4 Podpora celoživotního učení a rovného přístupu ke kvalitnímu vzdělávání jednání Řídicího výboru Operačního programu Výzkum,
Vzdělání a vzdělanost a podpora zaměstnanosti
BUDOUCNOST Úspěch pro každé dítě. Ve znamení inkluzivního vzdělávání.
Koncepce romské integrace na období 2010 – Obecné informace usnesení vlády ze dne 21. prosince 2009 č. 1572; přílohou - Realizační plán Koncepce.
Název kapitoly Název podkapitoly Text Operační program Výzkum, vývoj a vzdělávání Seminář pro žadatele IROP.
Koordinovaný přístup a ESIF Jan Mochťák.
Role koordinačních skupin komunitního plánování v prorodinné politice Konference k zahájení projektu „Od analýz ke koordinaci sociálních služeb v Děčíně“
OP VVV a KP SVL Karolína Chloubová. Prioritní osa 3 Rovný přístup ke kvalitnímu předškolnímu, primárnímu a sekundárnímu vzdělávání Investiční priorita.
„JAK NA SPOLEČNÉ VZDĚLÁVÁNÍ“ KONFERENCE „JAK NA SPOLEČNÉ VZDĚLÁVÁNÍ“ Karlovy Vary 8. Února 2016.
Operační program Praha - Adaptabilita odbor fondů EU, Magistrát hl. m. Prahy Operační program Praha - Adaptabilita Možnosti čerpání z ESF v.
MAS CÍNOVECKO o.p.s., organizační složka MAS CÍNOVECKO - LEADER Podpora sociální soudržnosti na území místního partnerství v programovém období
Krásná Lípa projekt Aktivizace rodin Volfová Hana (ASZ) Kolář Jan (místostarosta Krásné Lípy) Praha,
KOORDINOVANÝ PŘÍSTUP K SOCIÁLNĚ VYLOUČENÝM LOKALITÁM Ing. Helena Petroková Praha,
Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost v Ústeckém kraji Most
Ing. Sylva Sládečková, Magistrát města Ostravy, 26. srpna 2016.
6. Lokální partnerství Frýdlantsko.
Místní akční plán vzdělávání ORP Svitavy. Název projektu: Místní akční plán vzdělávání ORP Svitavy Reg. číslo: CZ /0.0/0.0/15_005/ Realizátor.
Strategie komunitně vedeného místního rozvoje MAS Podřipsko Vzdělávání.
Projektové poradenství Agentury pro sociální začleňování Petr Huptych, konzultant pro projekty EU.
Místní akční plán rozvoje vzdělávání ORP Přeštice.
Pracovní schůzka aktérů integrace - příprava navazujícího projektu „Jihomoravské regionální centrum na podporu integrace cizinců 2010“ 30. září 2009 EVROPSKÝ.
Ing. Sylva Sládečková, Magistrát města Ostravy, 11. dubna 2016.
Republikový výbor pro prevenci kriminality 26. května Zpráva o stavu romské menšiny Metodika naplňování Strategie romské integrace 3.Dotace.
SETKÁNÍ ŘÍDÍCÍHO VÝBORU MAP vzdělávání ORP ŠUMPERK Mgr. Ivana Hanáková, Mgr. Martin Kuchtík.
Nová témata v SCLLD Mgr. Jiří Hrubý MAS Bobrava, z.s.
1 Aktivity MŠMT v oblasti primární prevence rizikového chování dětí a mládeže Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Karmelitská 7, Praha.
Sociální práce v roce 2012 Bc. Ivana Vedralová. Od Úřad práce ČR převezme:  Činnosti, které přímo souvisejí s řízením, rozhodováním a výplatou.
Místní akční plány rozvoje vzdělávání. Přínosy akčních plánů rozvoje vzdělávání  Vytvoření dlouhodobého plánu rozvoje vzdělávání s ohledem na vzdělávací.
Individuální projekt systémový - OP VVV Inkluzivní a kvalitní vzdělávání v územích se sociálně vyloučenými lokalitami.
Projekt na podporu neformální péče v ORP Hodonín
MAP – Místní akční plán ORP RK
Integrovaný regionální operační program
Místní Akční Plán rozvoje vzdělávání
Kvalita-Inkluze-Poradenství-Rozvoj (KIPR)
Místní plán inkluze + OP VVV
Krajský akční plán rozvoje vzdělávání Regionální stálá konference
Prioritní osa 2 Terciární vzdělávání, výzkum a vývoj OPERAČNÍ PROGRAM VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST PhDr. Kateřina Pösingerová, CSc.
Krajský akční plán vzdělávání Středočeského kraje
Koncepce rozvoje sociálních služeb pro osoby se zdravotním postižením poskytovaných příspěvkovými organizacemi Zlínského kraje na období Luhačovice.
INTEGROVANÝ OPERAČNÍ PROGRAM pro období 2007–2013 Oblast intervence 3
Komunitní plánování Mirka Wildmannová.
Tisková konference Štrasburk dva roky poté
Tisková konference
Strategie komunitně vedeného místního rozvoje MAS Podřipsko
Ing. Stanislava Správková
Centrum pro regionální rozvoj České republiky Územní odbor IROP pro Kraj Vysočina prezentace v rámci semináře „Dotační příležitosti pro obce na rok.
Národní podpora využití potenciálu kulturního dědictví prostřednictvím Integrovaného operačního programu
Transkript prezentace:

Koncepce romské integrace na období 2010 – 2013

Obecné informace součástí Koncepce romské integrace je příloha Realizační plán úkoly pro zainteresované resorty – požadavky na systémové změny (např. změny legislativy, v dotační podpoře) doporučení pro kraje o obce - návrhy na opatření na lokální úrovni, rozšíření dobré praxe koncepce se snaží propojovat opatření s existujícími dotačními programy k financování jednotlivých opatření, obsahuje příklady dobré a osvědčené praxe

Základní subjekty pro implementaci Koncepce na lokální úrovni Krajští koordinátoři pro romské záležitosti Romští poradci na úrovni obcí s rozšířenou působností Agentura pro sociální začleňování v romských lokalitách

Tématické oblasti koncepce: Podpora a rozvoj romské kultury a jazyka Vzdělávání Zaměstnanost Předlužení Bydlení Sociální oblast Zdravotní péče Bezpečnost

Rozvoj romské kultury a jazyka Podpora kulturních aktivit Romů a prezentace romské kultury a dějin v mainstreamových kulturních institucích(důležitá role krajů a místní samosprávy při jednání s nimi, možnost zapůjčení sbírkového fondu z Muzea romské kultury) Dostupnost výuky romského jazyka (volitelná aktivita pro zájemce, tvorba metodických a výukových materiálů pro výuku romštiny, vzdělávání pedagogů v práci s jinojazyčnými dětmi, tj. i s dětmi s romským etnolektem češtiny) Výzkum a rozvoj teorie o romské kultuře Uchování trvalé vzpomínky na oběti romského holocaustu (výuka na školách, podpora veřejných akcí k uctění památky, úprava pietních míst v souladu s usnesením č. 589/2009) Existující dotační programy ministerstva kultury: Podpora kulturních aktivit příslušníků národnostních menšin (MK) Podpora integrace příslušníků romské komunity (MK) Rozšiřování a přijímání informací v jazycích národnostních menšin (MK) Výběrové dotační řízení pro oblast profesionálního hudebního umění (MK) Program na podporu vzdělávání v jazycích národnostních menšin a multikulturní výchovy (MŠMT) dotační podpora ze strany krajů a obcí

Vzdělávání zvýšení vzdělanostní úrovně Romů (prioritou zejména podpora vzdělávání znevýhodněných romských děti v hlavním vzdělávacím proudu, zvýšení jejich školní úspěšnosti a zabránění jejich předčasnému odchodu z procesu vzdělávání) nový strategický dokument MŠMT - Národní akční plán inkluzivního vzdělávání pro kraje a obce nabízí podporu Centra podpory inkluzivního vzdělávání, Agentura (konzultanti, partneři při prosazování inkluzivního vzdělávání na lokální úrovni) předpokladem úspěchu – včasná intervence a koordinace postupů vzdělávacích institucí, školských poradenských pracovišť, poskytovatelů vzdělávacích aktivit a sociálních služeb, zainteresovaných odborů krajů a místní samosprávy na lokální úrovni, zapojení zástupců cílové skupiny (monitoring situace znevýhodněných romských dětí a identifikace bariér snižujících jejich vzdělanostní šance, společná strategie a koordinace postupů, realizace inkluzivních opatření v oblasti vzdělávání, prosazování modelu komplexní práce s rodinou – propojení intervence vzdělávací a sociální) MŠMT chystá nové vyhlášky, kterými se nahradí vyhláška č. 73/ 2005 ke vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, dále vyhláška č. 72/2005 týkající se poradenských služeb na školách – tyto vyhlášky by měly počítat s cílovou skupinou dětí se sociálním znevýhodněním

Včasná péče Zvýšení informovanosti o existenci a o potřebě realizace Akčního plánu Koncepce včasné péče Budování kapacity poskytovatelů včasné péče, dostupnost opatření pro znevýhodněné romské rodiny 1. Dostupnost předškolního vzdělávání v MŠ a v přípravných ročnících + využití inkluzivních nástrojů jako je např. asistent pedagoga (preference předškolního vzdělávání v MŠ) 2. Užší propojení intervencí v oblasti vzdělávání se sociálními službami - dostupnost sociálně aktivizačních a dalších soc. služeb – sociální integrace znevýhodněných romských rodin s dětmi (součástí osvěta a rozvoj rodičovských kompetencí ke správnému rozvoji potenciálu jejich dětí) 3. Propojení aktivit vzdělávacích aktivit a soc.služeb s činností poradenských pracovišť a speciálně pedagogických center (včasná diagnostika a zjištění speciálních vzdělávacích potřeb, včasná a cílená intervence)

Další stupně vzdělávání opatření ke zvýšení prostupnosti vzdělávacího systému podpora přestupu romských dětí vzdělávaných v sektoru speciálního vzdělávání do běžných škol HVP průběžný přezkum školní úspěšnosti, realizace inkluzivních opatření podporujících setrvání znevýhodněných romských dětí v HVP) asistent pedagoga (nový metodický pokyn upravující pracovní náplň a systém vzdělávání se zapojením krajů– úkol pro MŠMT, oblast by měla být ošetřena i v připravované vyhlášce MŠMT) programy doučování a přípravy na přestup do sekundárního a terciálního stupně vzdělávání (osvěta směrem k rodičům ke zvýšení jejich informovanosti o dopadech umisťování dětí do praktických škol a o výhodách vzdělávání, motivační a osobnostně rozvojové aktivity pro žáky, kariérní poradenství, příprava na přijímací řízení) rozvoj programů umožňujících návrat romských mladistvých do procesu vzdělávání podpora škol s celodenním programem podpora dalšího vzdělávání dospělých Romů (rozvoj programů na podporu funkční gramotnosti, profesní vzdělávání)

témata odborné přípravy Rozvoj kompetencí pedagogů a poradenských pracovníků systém vzdělávání a standardizace činnosti pracovníků ve školství v současnosti připravuje MŠMT (opatření v NAPIVu, vznik souvisejících vyhlášek upravujících povinnosti škol při vzdělávání dětí se sociálním znevýhodněním, metodické pokyny, vzdělávací a didaktické materiály, pomůcky pro výuku, využití supervize v oblasti vzdělávání) zcela zásadní je otevřenost vzdělávacích institucí a školských poradenských pracovišť k rozvoji kompetencí jejich pracovníků (zvýšení jejich připravenosti ke vzdělávání a výchově znevýhodněných romských dětí, žáků a studentů) – důležité při vyjednávání jsou kraje a obce (donoři) témata odborné přípravy využívání diagnostických nástrojů směrem k romským dětem se sociálním znevýhodněním, individualizace podpory vzdělávání dle jedinečných potřeb každého dítěte, vhodné zapojení rodičů antidiskriminační vzdělávání a inkluzivní přístup k dětem ze sociokulturně znevýhodňujícího prostředí romská kultura a dějiny, práce s dětmi mluvícími romským etnolektem češtiny (doporučení MŠMT vysokým školám, včlenění tématu do rámcových vzdělávacích programů SŠ, ZŠ, tvorba metodických materiálů) součástí profesního rozvoje – odborná supervize pro řešení každodenních problémů pedagogů

Finanční zajištění změn (dotační programy MŠMT) Program na podporu činnosti občanských sdružení působících v oblasti předškolního, základního, středního a základního uměleckého vzdělávání Modul A5: Podpora inkluzívního vzdělávání dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami (program je určen občanským sdružením, v jejichž stanovách je obsažena činnost směřující především do oblasti předškolního, základního, středního a základního uměleckého vzdělávání a jsou registrována u MV nejméně 1 rok před uzávěrkou přijímání žádostí). Program financování asistentů pedagoga pro děti, žáky a studenty se sociálním znevýhodněním Program na podporu romské integrace (tématické oblasti předškolní příprava a včasná péče, podpora školní úspěšnosti romských žáků a žákyň na ZŠ a SŠ, metodická podpora pedagogů a pracovníků školských poradenských pracovišť, tvorba didaktických materiálů, volnočasové a zájmové aktivity, podpora osvětových a informačních aktivit k prevenci diskriminačního jednání z důvodu etnicity, sociálního či ekonomického postavení) Program na podporu romských žáků středních škol Rozvojový program na podpora škol, které realizují inkluzivní vzdělávání Operační program vzdělávání pro konkurenceschopnost VŠ – dotace na podporu sociálně znevýhodněných studentů

Oblast zaměstnanosti strategické plánování na úrovni regionů, regionální rozvoj - rozvoj lidských zdrojů, rozvoj podnikání, vybudování funkční infrastruktury a revitalizaci sociálně vyloučených území (akcent na strategický rozvoj strukturálně zaostalých regionů s vysokou koncentrací sociálně vyloučených romských lokalit, opatření vedoucí ke zvýšení životní úrovně jejich obyvatel) Očekávaným výstupem v oblasti zaměstnanosti – oživení nefunkčních trhů práce na lokální úrovni, ↑ dostupnosti a počtu pracovních příležitostí, zvýšení zaměstnatelnosti obtížně zaměstnatelných Romů Předpokladem úspěchu – socioekonomická analýza regionu jako podklad strategie, partnerství a dialog zainteresovaných subjektů při tvorbě strategie (tj. kraje, místní samosprávy, úřadů práce, klíčových zaměstnavatelů a poskytovatelů soc. služeb) klíčovou roli koordinačního subjektu hraje Agentura pro sociální začleňování v romských lokalitách využití dotační podpory z evropských strukturálních fondů zaměřené na regionální rozvoj a rozvoj lidských zdrojů

Dílčí opatření v oblasti zaměstnanosti Reforma veřejných služeb zaměstnanosti (úkol MPSV směřující k individualizaci podpory znevýhodněných Romů na trhu práce v souladu s doporučeními Světové banky) - zvýšení počtu, odborná příprava, metodická podpora a specializace pracovníků veřejných služeb zaměstnanosti v přímé práci se znevýhodněnými uchazeči, profilování uchazečů o zaměstnání Propojení veřejných služeb zaměstnanosti se sociálními službami - předpokladem úspěšného uplatnění na trhu práce - stabilizace životní situace a inkluze sociálně vyloučených romských rodin (tj. řešení předlužení, problémů s bydlením, atd.) Podpora sociálního podnikání - finanční a metodická podpora MPSV, konzultační role Agentury

Realizace programů ke zvýšení zaměstnanosti a zaměstnatelnosti znevýhodněných Romů rekvalifikační programy, pracovní výcvik, profesní vzdělávání Antidiskriminační opatření dostupnost bezplatného antidiskriminačního servisu, monitoring výskytu, aktivizace úřadů práce a inspektorátu práce při řešení diskriminace na trhu práce Šíření principu diverzity ve veřejné správě a v podnikatelském prostředí - otevřenost zaměstnavatelů k příslušníků jiných národnostních a etnických menšin (odborná diskuse, kampaně) Rozvoj specifických nástrojů a alternativních forem organizace práce vstřícné k romským ženám harmonizace práce a rodiny, budování profesní kariéry vzdělávání žen odtržených z účasti na trhu práce, dostupnost péče o děti, práce na částečný úvazek

Dotační podpora Sociální podnikání Integrovaný operační program (prioritní osa Zvýšení kvality a dostupnosti veřejných služeb v oblasti Intervence 3.1 c) investiční podpora poskytovatelů sociálních služeb); Operační program Praha Adaptabilita Operační program Lidské zdroje a zaměstnanost Ostatní aktivity: MPSV (aktivity fungující v režimu sociálních služeb)

Předlužení - v současnosti – vláda schválila návrh zákona o spotřebitelském úvěru, který vychází ze směrnice Evropského parlamentu a Rady 2008/48/ES (očekáváme větší ochranu spotřebitelů finančních produktů) realizace programů budování finanční gramotnosti v návaznosti na Strategii finančního vzdělávání (děti) preventivně orientované osvětové programy (informační kampaně) cílené zejména na dospělé Romy jako potenciální uživatelé finančních produktů (klíčové NNO) bezplatné dluhové poradenství propojené s integračními sociálními službami (klíčová dotační podpora z EFS – úkol MPSV zohlednit tuto služby v návazných programech) vzdělávání sociálních pracovníků v této oblasti (dotační podpora vzdělávacích aktivit v gesci MPSV)

Bydlení záměr - zvýšení prostorové mobility vyloučených Romů, revitalizace sociálně vyloučených území, ↑ dostupnosti bydlení pro nízkopříjmové romské domácnosti, včasná prevence ztráty bydlení jedním z prostředků změny – zpracování Integrovaných plánů rozvoje města zohledňujících řešení situace vyloučených romských lokalit - předpokladem změny – sociodemografická analýza a urbanistický výzkum města, tvorba strategie založená na dialogu zainteresovaných subjektů (zejména místní samosprávy, vlastníků bydlení, zástupců cílové skupiny, poskytovatelů soc. služeb) koordinační subjekt – Agentura pro sociální začleňování v romských lokalitách financování – evropské strukturální fondy (zejména Integrovaný operační program) dostupnost sociálního bydlení pro nízkopříjmové skupiny obyvatelstva nařízení vlády č. 333/2009 Sb. o podmínkách použití prostředků Státního fondu rozvoje bydlení ke krytí části nákladů spojených s výstavbou sociálních bytů dotační program Podpora výstavby podporovaných bytů (podprogram vstupní byty) podpora konceptu prostupného systém sociálního bydlení

Prevence ztráty bydlení důležitá včasná prevence a využití všech dostupných nástrojů předpokladem změny – dialog a koordinace postupů místní samosprávy (zejména bytového a sociálního odboru), poskytovatelů soc. služeb, správců nemovitosti, ostatních pronajímatelů tvorba společné metodiky práce s dlužníky na nájmu Dostupné nástroje: včasná kontrola úhrady nájmu, možnost sjednání splátkového kalendáře u dlužníků; institut zvláštního příjemce či poukázání doplatku na bydlení pronajímateli; propojení pronájmu s realizací sociálních služeb (např. TSP); možnost odpracování dluhu, prominutí poplatků z prodlení, institut domovnictví)

Sociální oblast Posun těžiště od výplaty sociálních dávek k využívání integračních sociálních služeb (aktivizace) Budování kapacity poskytovatelů sociálních služeb komplexnost, vzájemná provázanost a koordinovanost sociálních služeb na lokální úrovni (funkční dotační politika, kvalita služeb, dotační podpora dalšího vzdělávání pracovníků – úkoly pro MPSV, kvalita služeb – důležitá role krajů) role krajů a obcí – podpora střednědobého plánování sociálních služeb a dialogu všech aktérů (metodická podpora tvůrců formou vzdělávání, konzultací, materiálů – úkol MPSV)

Systematizace evidence a evaluace sociálních programů (lepší identifikace dopadů programů na situaci vyloučených Romů ) odborná diskuse, sdílení příkladů dobré a špatné praxe, vzdělávání a metodická podpora poskytovatelů – úkol MLP se zapojením Agentury ve spolupráci s MPSV Otevřenost veřejné správy k zavádění principů dobré správy v rámci systému záchranné sociální sítě Prosazování principů dobré správy i na úrovni krajů a místní samosprávy metodická podpora - úkol pro MPSV, vzdělávání pracovníků územních samosprávních celků – úkol MV

Oblast zdravotní péče zlepšení zdravotní situace vyloučených Romů souvisí s komplexním řešením sociálního vyloučení (realizace opatření v oblasti zdravotní, bytové, sociální i vzdělávací politiky) Rozšíření programu zdravotně sociálních pracovníků - klíčovou roli hrají poskytovatelé sociálních služeb a zdravotnická zařízení na lokální úrovni (užší propojení činnosti – zapojení o odborů zdravotnictví krajů a místní samosprávy při zvyšování povědomí zdravotníků o tomto programu, podpora komunikace mezi oběma aktéry) - dotační podpora MPSV, metodická podpora MPSV ve spolupráci s MZd Širší osvěta cílená na zdravý životní styl, fungování systému zdravotní péče, práva i povinnosti spojené s rolí pacienta - využití nástrojů jako jsou kampaně, propojení osvěty se vzděláváním, s realizací volnočasových aktivit a s poskytováním sociálních služeb pro vyloučené Romy (zvýšení informovanosti o ohrožené děti a mládež, romské ženy s přesahem na oblast sterilizací) - dotační podpora ze strany MZd – „Národní program zdraví – projekty podpory zdraví“) Odborná příprava zdravotnických pracovníků v oblasti práce s lidmi s odlišnou kulturní a sociální zkušeností - úkol MZd v rámci dalšího vzdělávání pracovníků), dále pro MŠMT (doporučení pro VŠ, včlenění tématu do rámcových vzdělávacích programů středních škol)

Bezpečnost Zaměřuje se na dvě oblasti: oblast řešení extremismu a rasově motivované činnosti oblast prevence kriminality a dalších rizikových forem chování Extremismus návaznost na Koncepci boje proti extremismu MV řada doporučení pro obce obsaženo i v materiálu MV Manuál pro obce k zákonu o právu shromažďovacím

Prevence kriminality a dalších rizikových forem chování návaznost na Strategii prevence kriminality 2008 – 2011 a Strategie pro práci Policie ČR ve vztahu k menšinám 2008 – 2012 (důležitá je i dotační podpora MV) návaznost rovněž na Národní akční plán k transformaci a sjednocení systému péče o ohrožené děti na období 2009 – 2011 Opatření: Systematický monitoring vývoje kriminality a dalších rizikových forem chování a tvorba cílené koncepce prevence kriminality na lokální úrovni - dialog zainteresovaných subjektů (tj. policie, místní samosprávy, vzdělávacích institucí, poskytovatelů sociálních služeb, atd.), uzavírání koordinačních dohod mezi obcí a policií Podpora a využívání sociální práce ve vztahu k obětem a svědkům trestné činnosti (jako registrovaná SS - dotační podpora MPVS, metodická podpora ve spolupráci s MV) Podpora a rozšíření programu romský mentor (jako registrovaná SS – dotační podpora MPSV, metodická podpora Sdružení pro probaci a mediaci)

Efektivní řešení problematiky užívání drog a dalších typů závislosti v romských komunitách Národní strategie protidrogové politiky 2010 klíčová koordinační role protidrogových koordinátorů na úrovni krajů a obcí (podpora dialogu a koordinace postupů policie, zdravotnických zařízení, poskytovatelů adiktologických a sociálních služeb, vzdělávacích institucí, atd.) Snížení nabídky drog Snížení poptávky po drogách - primární prevence, léčba, resocializační aktivity Snižování rizik spojených s užíváním návykových látek Podpora a rozvoj sítě nízkoprahových zařízení pro děti a mládež a sociálně aktivizačních služeb pro rodiny s dětmi volnočasové aktivity a zájmové činnosti, osvěta zaměřená na prevenci vzniku rizikových forem chování, zprostředkování kontaktu s majoritním prostředím podpora rodičů s dětmi, u nichž je jejich vývoj ohrožen dlouhodobě nepříznivou sociální situací klíčovou roli mají NNO, školy (podpora škol s celodenním programem) - důležitý je v tomto ohledu opět proces komunitního plánování

Děkujeme za pozornost Kontakt: Email: hrabanova.gabriela@vlada.cz kohoutova.zdenka@vlada.cz Web: www.vlada.cz