Obchod, trh Základy hospodaření
Základní škola a mateřská škola Bohdalov CZ.1.07/1.4.00/21.3806 III/2 NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a mateřská škola Bohdalov ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/21.3806 ŠABLONA: III/2 VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Člověk a společnost, Výchova k občanství ROČNÍK: 8. NÁZEV MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_19_4Ov_Obchod, trh AUTOR: Mgr. Michaela Janošťáková DATUM TVORBY: 18. květen 2014 OVĚŘENÍ: 19. květen 2014 ANOTACE: Materiál slouží k prezentaci učiva na dané téma. Zaměřuje se na základní popis fungování trhu a obchodu a na funkci a vývoj peněz.
Trh původně místo, kde se prodávalo a nakupovalo zboží dnes je to spíše systém, tržní transakce probíhají prostřednictvím moderní techniky trh umí vyřešit základní otázky ekonomiky – co, jak a pro koho vyrábět
Na trh vstupují: Domácnosti nabízí práci kupují zboží Podniky
Na trh vstupují: Stát snaží se odstranit některé negativní jevy na trhu, např. kartel (dohoda o cenách mezi firmami) prodává např. cenné papíry kupuje prostřednictvím státních zakázek
Trh určují: Nabídka - zboží, které výrobci dodávají na trh při určité ceně Poptávka – zboží, které jsou kupující ochotni koupit za určitou cenu poptávka ovlivňuje nabídku vyšší poptávka nabídka roste nižší poptávka nabídka klesá
Tržní cena cena ovlivňovaná vztahem nabídky a poptávky: čím vyšší nabídka, tím nižší cena čím nižší nabídka, tím vyšší cena dokážete vysvětlit, proč tomu tak je?
Konkurence významně ovlivňuje cenu zboží cenová – snížení ceny vede ke zvýšení prodeje necenová – další prostředky vedoucí ke zvýšení prodeje – znáte nějaké? reklama, letáky, servis, delší záruka…
Obchod směna zboží nebo služeb za peníze (barterový obchod) cílem je zisk v minulosti docházelo ke směně zboží za zboží (směnný obchod) později se při obchodování platilo cennými předměty (např. kovy, plátnem)
Obchodníci zprostředkovatelé obchodu používají triky za účelem co nejvyššího prodeje znáte nějaké triky obchodníků? letáky do domu, slevové akce, odměny za nákup urč. hodnoty, akce 2+1, rozmístění zboží – zákl. potraviny na opačném konci od vchodu, dražší zboží na úrovni očí, levnější níž, regály u pokladen, velké vozíky, ochutnávky…
Peníze všeobecný prostředek směny, platidlo další funkce peněz: určují cenu, hodnotu zboží uchovávají hodnotu
Peníze druhy peněz: Hotovostní – mince, bankovky bezhotovostní – vklady u bank, lze je kdykoli přeměnit v hotovostní, mají stejnou hodnotu
Peníze vývoj peněz jako platidla: komoditní – všeobecně ceněné věci – obilí, mušle, plátno zlato, stříbro v jakékoli formě mince z drahých kovů bankovky
Shrnutí – doplňte věty: Trh je … Trh ovlivňuje ekonomiku tím, že … Na trh vstupují 3 subjekty: ... Nabídka je … Poptávka je … Čím vyšší nabídka, tím …. cena. Čím vyšší poptávka, tím …. cena.
Shrnutí – doplňte věty: Konkurence ovlivňuje cenu zboží: čím větší konkurence, tím …. cena. Barter je … Peníze slouží jako … Komoditní peníze jsou … Bezhotovostní peníze jsou …
Shrnutí – řešení: Trh je systém prodeje a nákupu zboží. Trh ovlivňuje ekonomiku tím, že určuje, co, jak a pro koho se bude vyrábět. Na trh vstupují 3 subjekty: domácnosti, podniky, stát Nabídka je zboží, které obchodníci nabízí za urč. cenu. Poptávka je zboží, které jsou zákazníci ochotni za urč. cenu nakoupit. Čím vyšší nabídka, tím nižší cena. Čím vyšší poptávka, tím vyšší cena.
Shrnutí – řešení: Konkurence ovlivňuje cenu zboží: čím větší konkurence, tím nižší cena. Barter je směna zboží za peníze. Peníze slouží jako prostředek směny, určují a uchovávají hodnotu. Komoditní peníze jsou věci všeobecně uznávané jako cenné. Bezhotovostní peníze jsou peníze, které máme v bance, při placení používáme např. platební kartu.
Citace a zdroje: Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Michaela Janošťáková. Obrázky: kliparty http://www.clker.com (public domain)