Obchod, trh Základy hospodaření.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Vznik a vývoj peněz Funkce peněz Současné peníze
Advertisements

Marketing. nástroje marketingu mix 5P product – produkt product – produkt price – cena (prodej) price – cena (prodej) place – distribuce (pozice) place.
Finanční trh Peníze. PENÍZE  PROSTŘEDEK SMĚNY  MÍRA HODNOT  UCHOVATEL HODNOT  MÍRA INFLACE.
Trh, tržní vztahy Trh Představuje určitý prostor, kde se setkávají kupující a prodávající. Na trhu se uskutečňuje akt koupě a prodeje – dochází ke směně.
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary, Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. JANA KOVAŘÍKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_06_CENTRALNI.
III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_ INOVACE _ 9 Jméno autora: Mgr. Marcela Chalúpková Datum: červen 2012 Ročník: 8. Vzdělávací.
Využití informačních technologií při řízení obchodního řetězce Interspar © Ing. Jan Weiser.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Práce, výroba ZÁKLADY EKONOMIKY. NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a mateřská škola Bohdalov ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ ŠABLONA: III/2 VZDĚLÁVACÍ.
Trh, ekonomika. ekonomická činnost výroba spotřeba obchod, směna.
EU_62_A_sada 1_11_M_Na poště_Pol Název školy Střední škola, Základní škola a Mateřská škola, Karviná, p. o. Autor Ing. Jana Poliačíková Anotace Prezentace.
Ing. Veronika Dostálková MBA TRŽNÍ MECHANISMUS Podnik a podnikání 3. ročník Srpen 2012.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr. Veronika Kubincová Název materiálu: VY_32_INOVACE_11_26_Státní rozpočet Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
EU_62_A_sada 1_03_M_Vznik peněz_Pol Název školy Střední škola, Základní škola a Mateřská škola, Karviná, p. o. Autor Ing. Jana Poliačíková Anotace Materiál.
Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Vzdělávací materiál: Prezentace – zápis pro žáky Určen pro: 2. ročník oboru Ekonomika a.
Zlepšení podmínek pro vzdělávání na středních školách Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název a adresa školy: Integrovaná střední.
Číslo projektu MŠMT: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu: VY_62_FINANCNIGRAMOTNOST_08_01_banky a jejich služby Název školy: ZŠ, PŠ a MŠ Česká Lípa,
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy Autor: Olga Kotvová Název: VY_62_INOVACE_1502_BURZA Téma: Pojem F. G._ Obchodování s cennými papíry Číslo.
Datum: od Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_62_INOVACE_1 Jméno autora: Ing. Gabriela Hautová Název.
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín Registrační čísloCZ.1.07/1.5.00/ Označení DUMVY_32_INOVACE_E19.11 Ročník1. ročník.
Hospodářský proces Hospodářský proces. Hospodářský proces Hospodářský proces rozdělujeme na následující fáze: a) výroba b) rozdělování a přerozdělování.
TRŽNÍ EKONOMIKA A PODNIKÁNÍ
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
2 Marketingové koncepce
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Ing. Zdeňka Bitterová Název materiálu:
PŘÍJMY A VÝDAJE DOMÁCNOSTÍ
Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Vzdělávací materiál: Prezentace – zápis pro žáky Určen pro: 2. ročník oboru.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
TNH 2 – 1. seminář Finanční trh a peníze
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Ing. Veronika Poláčková Název materiálu:
Měnová soustava, měnová politika
Výukový materiál Zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Číslo projektu školy CZ.1.07/1.5.00/
Chování spotřebitele: užitečnost, poptávka
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Obecná ekonomie 2 STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ
HOTOVOSTNÍ A BEZHOTOVOSTNÍ PLATEBNÍ STYK I.
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Tržní rovnováha a efektivnost
VY_62_INOVACE_ – Monetární politika Autor Ing. Hana Sůvová
Cena (druhy, změny) Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- Operačního programu.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Vzdělávací materiál: Prezentace – zápis pro žáky Určen pro: 2. ročník oboru.
Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Vzdělávací materiál: Prezentace – zápis pro žáky Určen pro: 2. ročník oboru.
CZECH SALES ACADEMY Hradec Králové – VOŠ a SOŠ s.r.o.
Název projektu: Moderní škola
Hospodářský cyklus VY_32_INOVACE_40_814
2. P marketingového mixu Cena. 2. P marketingového mixu Cena.
Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Vzdělávací materiál: Prezentace – zápis pro žáky Určen pro: 2. ročník oboru.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín
Finanční trh a peníze TNH 2 (S-5)
RISKUJ 2 EKONOMIKA. RISKUJ 2 EKONOMIKA INFLACE NEZAMĚSTNANOST HDP
TRŽNÍ EKONOMIKA Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Zuzana Sýbková. Dostupné z Metodického portálu ISSN:  ,
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Vzdělávací materiál: Prezentace – zápis pro žáky Určen pro: 2. ročník oboru.
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Obchod, trh Základy hospodaření.
Zákony trhu. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
Fungování tržního mechanismu - neviditelná ruka trhu
Transkript prezentace:

Obchod, trh Základy hospodaření

Základní škola a mateřská škola Bohdalov CZ.1.07/1.4.00/21.3806 III/2 NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a mateřská škola Bohdalov ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/21.3806 ŠABLONA: III/2 VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Člověk a společnost, Výchova k občanství ROČNÍK: 8. NÁZEV MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_19_4Ov_Obchod, trh AUTOR: Mgr. Michaela Janošťáková DATUM TVORBY: 18. květen 2014 OVĚŘENÍ: 19. květen 2014 ANOTACE: Materiál slouží k prezentaci učiva na dané téma. Zaměřuje se na základní popis fungování trhu a obchodu a na funkci a vývoj peněz.

Trh původně místo, kde se prodávalo a nakupovalo zboží dnes je to spíše systém, tržní transakce probíhají prostřednictvím moderní techniky trh umí vyřešit základní otázky ekonomiky – co, jak a pro koho vyrábět

Na trh vstupují: Domácnosti nabízí práci kupují zboží Podniky

Na trh vstupují: Stát snaží se odstranit některé negativní jevy na trhu, např. kartel (dohoda o cenách mezi firmami) prodává např. cenné papíry kupuje prostřednictvím státních zakázek

Trh určují: Nabídka - zboží, které výrobci dodávají na trh při určité ceně Poptávka – zboží, které jsou kupující ochotni koupit za určitou cenu poptávka ovlivňuje nabídku vyšší poptávka nabídka roste nižší poptávka nabídka klesá

Tržní cena cena ovlivňovaná vztahem nabídky a poptávky: čím vyšší nabídka, tím nižší cena čím nižší nabídka, tím vyšší cena dokážete vysvětlit, proč tomu tak je?

Konkurence významně ovlivňuje cenu zboží cenová – snížení ceny vede ke zvýšení prodeje necenová – další prostředky vedoucí ke zvýšení prodeje – znáte nějaké? reklama, letáky, servis, delší záruka…

Obchod směna zboží nebo služeb za peníze (barterový obchod) cílem je zisk v minulosti docházelo ke směně zboží za zboží (směnný obchod) později se při obchodování platilo cennými předměty (např. kovy, plátnem)

Obchodníci zprostředkovatelé obchodu používají triky za účelem co nejvyššího prodeje znáte nějaké triky obchodníků? letáky do domu, slevové akce, odměny za nákup urč. hodnoty, akce 2+1, rozmístění zboží – zákl. potraviny na opačném konci od vchodu, dražší zboží na úrovni očí, levnější níž, regály u pokladen, velké vozíky, ochutnávky…

Peníze všeobecný prostředek směny, platidlo další funkce peněz: určují cenu, hodnotu zboží uchovávají hodnotu

Peníze druhy peněz: Hotovostní – mince, bankovky bezhotovostní – vklady u bank, lze je kdykoli přeměnit v hotovostní, mají stejnou hodnotu

Peníze vývoj peněz jako platidla: komoditní – všeobecně ceněné věci – obilí, mušle, plátno zlato, stříbro v jakékoli formě mince z drahých kovů bankovky

Shrnutí – doplňte věty: Trh je … Trh ovlivňuje ekonomiku tím, že … Na trh vstupují 3 subjekty: ... Nabídka je … Poptávka je … Čím vyšší nabídka, tím …. cena. Čím vyšší poptávka, tím …. cena.

Shrnutí – doplňte věty: Konkurence ovlivňuje cenu zboží: čím větší konkurence, tím …. cena. Barter je … Peníze slouží jako … Komoditní peníze jsou … Bezhotovostní peníze jsou …

Shrnutí – řešení: Trh je systém prodeje a nákupu zboží. Trh ovlivňuje ekonomiku tím, že určuje, co, jak a pro koho se bude vyrábět. Na trh vstupují 3 subjekty: domácnosti, podniky, stát Nabídka je zboží, které obchodníci nabízí za urč. cenu. Poptávka je zboží, které jsou zákazníci ochotni za urč. cenu nakoupit. Čím vyšší nabídka, tím nižší cena. Čím vyšší poptávka, tím vyšší cena.

Shrnutí – řešení: Konkurence ovlivňuje cenu zboží: čím větší konkurence, tím nižší cena. Barter je směna zboží za peníze. Peníze slouží jako prostředek směny, určují a uchovávají hodnotu. Komoditní peníze jsou věci všeobecně uznávané jako cenné. Bezhotovostní peníze jsou peníze, které máme v bance, při placení používáme např. platební kartu.

Citace a zdroje: Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Michaela Janošťáková. Obrázky: kliparty http://www.clker.com (public domain)