Kempy pro nadané žáky a studenty , testování

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Analýza fungování institutu dohod o výkonu pěstounské péče v ČR SocioFactor s.r.o.
Advertisements

2. část Zařízení zajišťuje praní prádla, úklid společných i bytových prostor. Zejména uživatelé pobočky jsou podporováni v nácviku péče o domácnost.
Strategické řízení školy s využitím sebehodnocení školy dle modelu CAF RNDr. Hana Žufanová.
Asistenti pedagoga pro žáky se sociálním znevýhodněním a jejich role ve škole.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem ČR. Realizace projektu: –
Informace z ČŠI Jiří Machačný školní inspektor Porada ředitelů škol a školských zařízení zřizovaných LK ( )
Spolupráce OSPOD se školami a školskými zařízeními TENTO PROJEKT JE FINANCOVÁN Z EVROPSKÉHO SOCIÁLNÍHO FONDU PROSTŘEDNICTVÍM OPERAČNÍHO PROGRAMU LIDSKÉ.
Inteligence určité kognitivní (poznávací) schopnosti, které umožňují řešit problémy, učit se, přizpůsobovat se, zobecňovat apod. schopnost efektivně zpracovávat.
Klíčová aktivita 2 Systém vzdělávání Mgr.Regina Jonášová Praha
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Prostředí internetu Číslo DUM: III/2/VT/2/2/27 Vzdělávací předmět: Výpočetní technika Tematická oblast:
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Ludmila Jakubcová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Přijímací řízení ve školním roce 2015/ ÚVOD Kde je/bylo možné získávat informace:  Návštěvy SŠ a SOU, dna otevřených dveří  Výstava EDUK ART.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu : CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu:VY_32_INOVACE_12.
Evropské jazykové portfolio v praxi TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM A STÁTNÍM ROZPOČTEM ČESKÉ REPUBLIKY.
Představení výzkumného projektu Lenka Hloušková Ústav pedagogických věd Filozofická fakulta MU Brno.
Didaktická analýza dějepisného učiva Přednáška č. 6 AR 2014/2015.
VZDĚLÁVACÍ PROGRAM NEZISKOVÉHO SEKTORU projekt Sítě mateřských center o.s. – Jihomoravský kraj Lektorské dovednosti I. Komunikace v NNO.
ASEBS, 4. sem..  Široké chápání profesní sebeobrany a jejího projektování  Samostatná práce  Schopnost integrovat znalosti  Pochopení problému v širších.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
2012. Změny v koncepci a způsobech projektování kurikula Obsah: 1. Systém kurikulárních dokumentů 2. Pojetí RVP PV (východiska, společný rámec, principy,
koncepce rodinné politiky Dipl.-Pol. Jana Maláčová
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
Dokument KAP MSK - obsah
Ing. Kateřina Lichtenberková
Bohumil Havel MoodleMoot.cz 2016
Plánování ve školní tělesné výchově
Vnitropodniková komunikace ve vybraném subjektu
Obsah výchovy a vzdělávání, kurikulum
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
ČEHO JE VÍC? ZRAKovÉ VNÍMánÍ.
8. Spolupráce MŠ se školskými poradenskými zařízeními
Podmínky výchovně vzdělávacího procesu ve školní TV
Mgr. Kateřina Korcová, Ph.D. UZB003 – jaro 2016
KAP, 25. září 2017, Krajský úřad SK
Program – – → 1. blok – dotazy posluchačů k prezentaci z minulého semináře, poskytování informací o dítěti, informovaný souhlas.
Příspěvek na konferenci
Evaluace a hodnocení Evaluace Autoevaluace ©.
Pedagogická psychologie
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Jana Novotná Název materiálu:
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Individuálně vzdělávací plán
Gymnasium Jižní Město Praha
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
VYUČOVÁNÍ A UČENÍ B/ A/ a/ cíle výuky b/ klíčové kompetence
Mgr. et Mgr. Veronika Víchová Mgr. Hana Navrátilová
České školství v mezinárodním srovnání Stručné seznámení s vybranými ukazateli publikace OECD Education at a Glance 2010 Tisková konference 7.
Zpráva z testování nadaných žáků a studentů 2017
MODERNIZACE ODBORNÉHO VZDĚLÁVÁNÍ
Průběh tvorby Školních akčních plánů (ŠAP) v Libereckém kraji
Synergie manažerského týmu
Digitální gramotnost Informatické myšlení
Kulatý stůl Rozvoj spolupráce SOŠ a členských firem HK
KURIKULUM PRO VŠECHNY R. Votavová /
FORMY PRÁCE S TALENTOVANÝMI ŽÁKY
Výběrové kempy v Policii ČR
PhDr.Hana Pazlarová, Ph.D
Domy na půl cesty ve středočeském kraji
Metoda VTI Intenzivní forma pomoci v domácím prostředí rodiny, přímo tam, kde problém vzniká (80.léta 20. stol. v Holandsku) Rodiny, které mají obtíže.
2. setkání platformy: .d Tvorba Školské inkluzivní koncepce Libereckého kraje Manažer aktivit projektu: Bc. Jakub Lang
Podpora společného vzdělávání v pedagogické praxi
reg. číslo projektu: ​ CZ /0.0/0.0/17_052/
IPs APIV_B Podpora společného vzdělávání v pedagogické praxi
Ochrana spotřebitele v počátečním vzdělávání Praha
Život bez střeva , Praha.
Diagnostika dítěte předškolního věku
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Kempy pro nadané žáky a studenty - 2016, testování Motto : I člověk se slabšími výstupy v konvenčních IQ testech může dosáhnout mimořádného úspěchu !!! ???

Nadání co je to ???? je nejčastěji definováno jako soubor schopností, které umožňují jedinci dosahovat výkonů nad rámec běžného průměru populace, uvádí se, že těchto jedinců je v populaci od 3 - 10%. Nadané a talentované jsou ty děti, které jsou identifikovány kvalifikovanou osobou, a které jsou díky výrazným předpokladům schopny podávat vynikající výkony. Tyto děti potřebují diferencované vzdělávací programy a služby nad rámec běžných služeb, poskytovaných běžnou třídou, aby tak mohly přinést příspěvek sobě i společnosti.“ Osnova :

Současné teorie- modely nadání: Renzulliho „Model tří kruhů“ Vytvořil model nadání, který se skládá z interakce třech znaků osobnosti 1.nadprůměrné intelektové schopnosti 2.tvořivost 3.motivace

Na základě tohoto modelu Renzulli (1977) a spolu s ním Reisová (1986) definovali nadání : „Nadání je výsledkem interakce třech základních vlastností nadprůměrných intelektových schopností a/nebo /specifických schopností, vysoké úrovně motivace a vysoké úrovně kreativity. Jedinci, kteří projevují nebo kteří jsou schopni rozvoje interakce mezi těmito vlastnostmi, potřebují širokou škálu vzdělávacích možností a služeb, které běžně nejsou poskytovány prostřednictvím regulérních, běžných školských programů.

Mönksův model -rozšířil Renzulliho model o sociální složku. Vsunul zmíněný Renzulliho model do kontextu 1. školského prostředí 2. rodiny 3. vrstevníků Zdůraznil tak význam prostředí, v rámci kterého se nadání může realizovat /nebo nemusí…./

Sternbergův triarchický model inteligence Robert Sternberg-jedna z největších osobností současné kognitivní psychologie je autorem této teorie a jedním z předpokladů je napadení objektivity měření konvenčními inteligenčními testy. Zpochybňuje myšlenku, že tyto testy jsou schopny komplexně měřit míru uplatnění jedince v adaptaci na nové a neznámé situace. Definuje inteligenci jako schopnost učit se ze zkušeností, dobře uvažovat, pamatovat si podstatné informace a dobře zvládat požadavky každodenního života.

Na základě své teorie definuje tyto 3 druhy nadání: 1. Analytické nadání-schopnost rozebrat problém a rozumět jeho částem. Tito lidé jsou úspěšní v klasických IQ testech-analogie, porozumění textu, logické matice 2. Syntetické nadání- schopnost pochopení problému, intuice, kreativita-dobře zvládají adaptaci v nových situacích. Nemusí uspět v IQ testech, často vidí v zadání hlubší souvislosti, jde o osoby s největším přínosem ve vědě, literatuře a umění…. 3. Praktické nadání-aplikace dvou předchozích, analytické a syntetické do praxe.Člověk s tímto nadáním zhodnotí prostředí a velmi rychle nalézá způsoby řešení dané situace. Je specialista na využití schopností v praktickém životě. Analytické nadání je dle S. pouze dílčím segmentem, důležité je syntetické a zejména praktické. Tedy i člověk s velmi chabými výstupy v konvenčních IQ testech může dosáhnout mimořádného úspěchu !!!

Děti, schopné vysokého výkonu jsou ty, které vykazují úspěch nebo potencionální schopnosti v některých z následujících oblastí: 1. všeobecná intelektová schopnost 2. specifické akademické schopnosti 3. tvořivé nebo produktivní myšlení 4. vůdčí schopnosti 5. umělecké schopnosti 6. psychomotorické schopnosti

Inteligenční kvocient - IQ - je standardizované skóre používané jako výstup standardizovaných inteligenčních (a jiných výkonových) psychologických testů k vyčíslení inteligence člověka v poměru k ostatní populaci (respektive k dané skupině) mentální věk IQ = 100.---------------------------------- chronologický věk Pokud by tedy mělo desetileté dítě intelektuální schopnosti na úrovni dítěte třináctiletého, je jeho IQ rovno 130 (100·13/10).

Gaussova křivka rozložení intelektu

Nadané děti – mimořádně nadaní Do pásma mimořádného nadání zahrnujeme pásmo velmi vysoké a extrémně vysoké inteligence dle Gaussovy křivky. rozložení Extrémně nízká a extrémně vysoká inteligence - 0,2 %, velmi nízká a velmi vysoká inteligence - 2,1 %, nízká a vysoká inteligence - 16,6 %, podprůměrná a nadprůměrná inteligence - 34,1 %.

co je zapotřebí k realizaci nadání? 1. Výjimečnost (Nadaný člověk musí být v něčem výjimečně dobrý). 2. Vzácnost (Musí vlastnit vysokou úroveň nějakého atributu, který je mezi jeho vrstevníky neobvyklý). 3. Produktivita (Významná vlastnost musí – potenciálně – vést k produktivitě). 4. Prokazatelnost (Vlastnost musí být průkazná skrze jeden či více validních testů) 5. Hodnota (Výjimečný výkon musí být v takové oblasti, která je zároveň společensky oceňována).

Nadání ? nadání rozumové -nadaní žáci demonstrují prospěch a/nebo potenciál v jakékoliv jedné či více z těchto oblastí: všeobecné intelektové schopnosti (výsledky v intelektových zkouškách většinou v pásmu 130 a více) Umělecké a sportovní - některá vymezení nadání však zahrnují i ty oblasti nadání jako jsou pohybové a umělecké dovednosti, jejich posuzování není v kompetenci psychologů, ale sportovních klubů, hudebních škol

To je podstatné i pro definice, které jsou součástí obecně platných legislativních dokumentů a norem, neboť zde je zapotřebí postihnout všechny oblasti nadání a talentu tak, aby byla adekvátně nastavena forma státní podpory u dětí, které vyžadují na základě svých specifických dovedností a schopností úpravy výuky a zohlednění ve vzdělávacím procesu.

Specifická /jednotlivá akademická způsobilost ,výrazné nadání v matematice, historii, geografii, jazycích apod/ kreativní a produktivní myšlení /tvořivost, originalita myšlení/ schopnosti vůdcovství /manažerské myšlení,schopnost rychle najít vůdčí místo v kolektivu, schopnost organizovat okolní prostředí, dobrá sociální komunikace…/ výtvarné umění (malířství, sochařství, návrhářství, umělecká architektura apod.), psychomotorické schopnosti (dramatické umění, sportovní disciplíny).

Několik informací o testovaném souboru : celkově 152 /ze 177 přihlášených/ řada účastníků se účastnila testování již opakovaně a nakonec si to rozmysleli a nezúčastnili se dívky-chlapci : poměr 2 :1 (přibližně) Podle předmětů, zaměření : jazyky, přírodní vědy, hudebníci a společensko-vědní.... Podle věku : 12- 20 let Je nutné konstatovat, že se jednalo o nehomogenní skupinu, různá nadání v různých oblastech zájmu

Testová baterie VMT/ CFT 20-R D2 Urbanův test tvořivosti Dotazník učebních stylů Osobnostní dotazník NEO -Big Five

VMT/CFT - intelekt, IQ /vyjádření četnosti/

test D2 – pozornost /vyjádření četnosti /

Urbanův test tvořivosti Zadání testu spočívá, zjednodušeně, v úkolu dokončit započatý obrázek dle vlastních představ........Výsledek mohl být ovlivněn únavou, nižší mírou motivace i úrovní grafomotorických dovedností . V našem hodnocení je označujeme jako průměrný a nebo nadprůměrný, při konkrétním, individuálním rozboru a konzultaci lze dovodit hlubší analýzu. Několik příkladů pro názornost- méně nápadité, tvořivé až po vysoce nadstandardní, signalizující vysokou míru tvořivosti.

Propojení…..

???

želva

Touha…….

Antropologický vliv na planetu Zemi

Osobnostní dotazník - NEO Neuroticismus Extraverze Otevřenost vůči zkušenostem Přívětivost Svědomitost

Rozložení dle četnosti - učební styly

Zajímavosti- některá srovnání Podrobná analýza výsledků bude zveřejněna do konce roku 2016, protože je nutné provést přesné výpočty a porovnání výsledků, ale již teď Vám mohu , pro zajímavost, zvýraznit některé zajímavé skutečnosti.

kontakty a internetové zdroje Společnost pro talent a nadání, www.talent-nadani.cz MENSA ČR, www.mensa.cz Národní ústav pro vzdělávání , www.nuv.cz Centrum nadání , www.centrumnadani.cz Centrum rozvoje nadaných dětí (Brno, dr. Portešová) www.nadanedeti.cz ECHA (European Council for High Ability) www.echa.ws Projekt PERUN (síť center informací a rozvoje nadaných, navazuje na Talnet), www.talentovani.cz

články o nadaných přehled literatury, www stránky Klub rodičů při společnosti Talent a nadání www.talent-nadani.cz www.rvp.cz --metodický portál zaměřen na podporu změn ve výchovně vzdělávacím procesu pro pedagogy předškolního, základního, gymnaziálního i odborného vzdělávání zprostředkování informací o metodických a didaktických trendech u nás i v zahraničí, odkazy na literaturu, www stránky

Literatura: Dočkal, V.: Zaměřeno na talenty aneb nadání má každý. Lidové noviny, Praha 2005. Fořtík, V., Fořtíková, J.: Nadané dítě a rozvoj jeho schopností. Portál, Praha 2007 Hříbková, L.: Nadání a nadaní. UK, Pedagogická fakulta, Praha 2005. Jurášková, J.: Základy pedagogiky nadaných. IPPP, Praha 2006 Laznibatová, J.: Nadané dieťa, jeho vývin, vzdělávanie a podporovanie. Iris, Bratislava 2001. Sejvalová, J.: Talent a nadání. IDM MŠMT, Praha 2004.

Pedagogicko psychologická poradna Plzeň pracoviště Plzeň - město, sever, jih, Rokycany Domažlice, Klatovy, Tachov Web : www.pepor-plzen.cz telefon: 377 468 111 Email : poradnaplzen@pepor-plzen.cz Kontaktní osoby: Mgr. Čechurová, ředitelka PPP Mgr. Svoboda, psycholog, koordinátor péče o nadané Herní klub Albert: web : klubalbert.webnode.cz Adresa : Částkova 78, 32600 Plzeň

Závěrem Co jsme získali ? Co získali testovaní žáci a studenti ??? Poučení a další směr……….

Děkuji Vám za pozornost !!!   