Individuální podnikání Jana Frková frkova@fsv.cvut.cz Přednášky uloženy na http://k126.fsv.cvut.cz/?p=44&cid=47
Cíl předmětu - Podpořit a rozvíjet podnikatelské myšlení. V praxi to bývá taktové: Když si člověk postaví dům, vždycky zpozoruje, že se při tom až pozdě naučil něčemu, co měl rozhodně znát, než začal stavět. Friedrich Nietzsche
Znalost podnikatelství Aby malé podnikání bylo udržitelné a malé podniky neměly životnost jen několik málo let, k tomu by napomohlo vzdělávání v podnikatelství a to na všech stupních. Vstup do světa podnikání, do světa osobních rizik, tvrdého konkurenčního prostředí a vysokých nároků na výkonnost a čas podnikatele vyžaduje do určité míry specifický typ osobnosti, ale klade i nároky na připravenost podnikatele k „umění“ podnikatelství.
Co je na podnikání nejtěžší a naopak nejhezčí? Osobní zodpovědnost - nést odpovědnost za sebe, za svou rodinu, odpovědnost za své zaměstnance a jejich rodiny. Ten kdo na sebe korektní podnikatelskou odpovědnost vezme, je odměněn obrovskou mírou svobody rozhodování a nezávislosti. Schopnost unést případné neúspěchy a začít znovu
Rysy podnikatele Stavebním kamenem úspěšného podnikatele je osobní motivace – touha něco dokázat. (K tomu je důležitá podpora ze strany rodiny a přátel.) Dalším předpokladem úspěchu v podnikání temperament - souhrn vrozených rysů osobnosti, což určuje dynamiku jeho prožitku a chování. Schopnost přesvědčit okolí, aby změnilo své chování žádoucím směrem. Bezpochyby důležitá vlastnost při každém obchodním jednání, motivování ostatních či získávání zdrojů. Odvaha, sebedůvěra a vytrvalost
Dá se podnikání naučit? Odpověď: Minimálně se dá na podnikatelství připravit: Informace znalost
Témata přednášek: Historie podnikání, podnikatelské prostředí v ČR, srovnání s jinými zeměmi Ekonomický potenciál malých firem Specifika malého podnikání – výhody - nevýhody Úspěšní podnikatelé a jejich tajemství úspěchu Osobnost podnikatele a příčiny jeho selhání Životní cyklus malé firmy a krize z růstu Budování malého podniku
Podnikatelský nápad, vize a mise Podnikatelský plán Řízení a plánování v malém podniku Intuitivní marketing Formy financování – vlastní majetek, rizikový kapitál, bussines angels, Crowdfunding, Peer to peer půjčka, leasing, banky, podpůrné fondy Založení podnikatelského subjektu (FO, PO) – právní minimum Problematika daní a sociálního a zdravotního pojištění podnikatele – daňové minimum
OSOBNOST PODNIKATELE: 3 ROLE PODNIKATELE PŘÍČINY SELHÁNÍ FÁZE ROZVOJE PODNIKATELSKÝ NÁPAD, VIZE, PODNIKATELSKÉ PROSTŘEDÍ: JAK HLEDAT NÁPADY PROČ VIZE A JAK NA TO JAKÉ JE PODNIKATELSKÉ PROSTŘEDÍ VÝHODY A NEVÝHODY MALÉHO PODNIKÁNÍ BYZNYS PODNIKATELSKÝ NÁPAD, VIZE, PODNIKATEL-SKÉ PROSTŘEDÍ BYZNYS PLAN ZDROJE PRO PODNIKÁNÍ PODNIKATEL A ZAMĚSTNANCI DANĚ A POJISTNÉ FORMA PODNIKÁNÍ: FO, PO OSOBNOST PODNIKATELE OSOBNOST PODNIKATELE: 3 ROLE PODNIKATELE PŘÍČINY SELHÁNÍ FÁZE ROZVOJE ÚSPĚŠNÍ PODNIKATELÉ PODNIKATELSKÝ PLÁN: JEHO NEZBYTNOST CO VŠECHNO OBSAHUJE ZÁKLAD PLÁNOVÁNÍ FORMA PODNIKÁNÍ: PODNIKÁNÍ JAKO FO PODNIKÁNÍ JAKO PO VÝHODY A NEVÝHODY ZDROJE PRO PODNIKÁNÍ: ODKUD VZÍT PENÍZE KDE JE HLEDAT PRO JAKÉ SE ROZHODNOUT DANĚ A POJISTNÉ: DAŇ Z PŘÍJMU PODNIKATELE DAŇ – DPH SOCIÁLNÍ A ZDRAVOTNÍ POJIŠTĚNÍ PODNIKATEL A DAŇOVÝ ÚŘAD PODNIKATEL A ZAMĚSTNANCI: KDE HLEDAT ZAMĚSTNANCE JAK KOMUNIKOVAT SE ZAMĚSTNANCI ANGAŽOVANÝ ZAMĚSTNANEC
Podle šéfa Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR www Podle šéfa Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR www.amsp.cz Karla Havlíčka (ČVUT, Fakulta stavební, obor Pozemní stavby) je lepší vlastnit menší firmu než být korporátním manažerem. Na otázku „Jste miliardář?“ Odpovídá: V drtivé většině ponecháváme zisk ve firmě na její rozvoj. Platíme si přiměřenou mzdu. „Vždy jsem tvrdil, že si člověk může občas mlasknou, ale nikdy by neměl chrochtat.“ Na otázku, jaké si vybírá spolupracovníky, odpovídá: „Vycházím z toho, že píle je lepší než genialita. S těmi pracovitými si obvykle postavíte dům, s těmi nadanými často jen sníte pod mostem.“ Jako malý podnikatel musím být připraven dělat změny trvale, bez emoční vazby na minulost nebo produkty. Pokud něco není efektivní, musí se to utnout, jakkoliv to bude bolet. Karel Havlíček (šéf Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR) firma Sindat – 58% podíl (nanotechnologie a biomedicína) : Nemá se podnikat ani tak pro peníze, jako pro pocit, že člověk něco dokáže. Ing. Karel Havlíček, Ph.D. MBA – podnikatel, děkan Fakulty VŠFS Best of ... » Ing. Karel Havlíček, Ph.D. MBA , foto: Robert Vano 13.03.2011 23:09 | Michaela Lejsková „Někteří mladí podnikatelé a manažeři jsou nesmírně rozmazlení, nic nevydrží, špatně a hodně spí, každý druhý se cpe prášky, má vlastního psychologa a šest rádců a musí se chodit odreagovávat na golf. Nevím, proč potom podnikají." Ing. Karel Havlíček, Ph.D. MBA Neznám mnoho lidí, kteří deset let neoddiskutovatelně vstávají každý den ráno ve 4:15, učí se v jednom týdnu po ránu hned několik světových jazyků a do své kanceláře přicházejí dříve než denní tisk, úkolují tři sekretariáty a rozhodně se nenechávají zaslepovat pozlátky či upoutávkami na rádoby pohodlný život. A už vůbec neznám nikoho jiného, kdo by od doby, kdy umí číst, přirozeně stejně tak rychle mluvil pozpátku, a ve svých patnácti letech dokonce vymyslel vlastní jazyk a slovník. Ing. Karel Havlíček má silný instinkt s nutkáním ochraňovat a zachovávat rozhodnutí, tradice a instituce, se kterými se ztotožňuje. V úvodu k následujícímu rozhovoru by za běžných okolností stačilo obsáhnout jeho široké aktivity a záslužné počiny. Obávám se ale, že bych tím naši čtenářskou obec mohla ošidit o podnět k pokračování v četbě, pakliže oblast podnikání nebo samotný Ing. Karel Havlíček nejsou středem jejich zájmu. Hned z kraje se musím pozastavit nad tím, co se u podnikatelů objevuje jen vzácně – absolutně odzbrojujícím, precizně naplánovaným denním harmonogramem. http://www.ibestof.cz/business/doc.-ing.-karel-havlicek-ph.d.-%E2%80%93-predseda-predstavenstva-amsp.html
Úspěch jiných je dobrá inspirace, ještě větší poučení poskytují chyby jiných Jedná se o celosvětové hnutí. Dnes se koná každý měsíc ve více než 130 metropolích světa. FuckUp Nights je série pravidelných setkání, během kterých známé osobnosti mluví nikoli o svých úspěších, ale naopak o věcech, co se zrovna dvakrát nepovedly. První ročník FuckUp Nights Prague proběhl v prosinci 2014. Poslední proběhl ve Čtvrtek 23.2.2017. Setkání mají za cíl především oslavit neúspěch, jakožto zcela přirozenou a přínosnou součást lidského života. Z neúspěchu je třeba se poučit a nechat si jím rozšířit obzory. Hosté ve svých krátkých přednáškách promluví o svých největších fuckupech a rozeberou, co si z daného neúspěchu odnesli a co by dnes třeba udělali jinak. Někdy nám totiž jeden neúspěch dá mnohem více než tisíc úspěchů. http://www.fuckupnights.cz/ Ekonom 37/2016 Z úspěchu se stal mýtus, přitom si v byznysu každý někdy nabil nos. Mluvit o neúspěchu může být užitečnější Jakub Horáček 15. 9. 2016 00:00 (aktualizováno: 16. 9. 2016 17:06) Další témata 0 Facebook Twitter Google+ Přeposlat reklama Příběhy úspěšných podnikatelů lidem často slouží jako motivace nebo inspirace pro vlastní podnikání. Už se ale zapomíná na to, že úspěch doprovází řada nezdarů a neúspěchů. Roman Nováček své firmy prodal se ziskem, přesto své podnikání hodnotí jako propadák. Generální ředitel firmy Solar Global Energy Jan Fousek. autor: Lukáš Bíba Dosavadní podnikání Romana Nováčka na první pohled vypadá jako typická success story. Zaměstnání se stálou pracovní dobou mu příliš nevyhovovalo a připadalo mu příliš ubíjející. Chtěl totiž realizovat vlastní podnikatelské nápady. Když mu bylo 20 let, s kamarádem založil webový portál Tarifomat, který srovnával nabídky tarifů tuzemských mobilních operátorů. Po pár letech se stali jedničkou na zdejším trhu, a když se chtěli posunout dál, firmu prodali. Podobně dopadl i druhý Nováčkův projekt, virtuální operátor Gorila mobil, který rovněž nakonec prodal. Zní to skvěle a vlastně ani nejde o nijak výjimečný případ. Vždyť zprávy o mladých startupistech vyvíjejících revoluční mobilní aplikace, které změní svět a vydělají hromady peněz, se v médiích objevují pravidelně. Skoro se až zdá, že "být úspěšným" je novou normou a že se k ní dopracujeme levou zadní, tedy bez jakéhokoliv selhání. "Z úspěchu se dnes stal mýtus. Přitom neexistuje nikdo, kdo by si nikdy nenabil nos," upozorňuje kouč Vladimír Tuka. Přesto se zájem upíná hlavně na úspěch, ale že v životě a podnikání se věci většinou spíše pokazí a nevyjdou, zůstává opomíjeno. Úspěch nelze napodobit Když totiž Nováček nyní zpětně hodnotí své zkušenosti, přiznává, že z 80 procent bylo jeho podnikání propadák. "V první firmě jsem například vůbec neuměl nastavit strukturu. Takže jsme zaměstnávali asi 50 lidí a vůbec jsme nevěděli, co s nimi. Neuměli jsme řídit cash flow a třeba nám hrozilo, že nám ze dne na den bude chybět několik milionů," přibližuje Nováček své začátečnické chyby. A ačkoliv nyní otevřeně říká, že mu tehdy hrozil bankrot, běžně se ho lidé tehdy vyptávali na tajemství jeho úspěchu. Lidé si jej zaškatulkovali jako někoho, kdo odpovídá obrazu "úspěšného podnikatele", ale už neviděli spoustu přešlapů, jež se za tímto obrazem schovávaly. Nováček přiznává, že řada podnikatelů sama o sobě takový obraz ráda buduje, i když realita může být zcela jiná, plná nezdarů. "Jakmile to udělá jeden, ostatní ho následují, aby prostě nevypadali blbě," upozorňuje. Jenomže zmíněné přešlapy byly Nováčkovi do budoucna užitečnější než jakékoliv rady od úspěšných lidí. "Dneska už třeba vím, že se na věc musím dívat z více perspektiv, neuvažovat o podnikání jenom na měsíc dopředu, ale uvažovat o projektu strategičtěji," přibližuje. Tomáš Studeník, který už dva roky pravidelně pořádá akci FuckUp Night, na níž lidé přednáší ostatním o svých selháních, považuje za naprosto nezbytné, aby se vedle úspěchu mluvilo i o neúspěchu. "Vedlo by to k tomu, že by třeba mladí lidé neházeli flintu do žita po prvním nezdaru, protože budou vědět, že jde o něco zcela přirozeného," míní. Což zní jako samozřejmost. O to víc se ale nabízí otázka, proč jsme tolik posedlí obrazem úspěchu, když se z chyb naučíme daleko víc. Podle Romana Nováčka zbytečně propadáme iluzi, že úspěch jednoduše napodobíme podle návodu. "Když si někdo řekne, že chce být jako někdo jiný, dělá chybu. Neexistuje nic jako vzor úspěchu, lidé bohužel hledají něco tam, kde vůbec nic není," domnívá se. Za úspěchem podle něj mnohdy stojí pouhá náhoda. Ze dne na den bez peněz Ale stejně tak to nakonec může být i s neúspěchem. Ještě před rokem by Jan Fousek mohl na někoho působit jako typický vzor úspěšného mladého podnikatele. Od dětství věděl, že v životě chce něčeho dosáhnout. V 25 letech stál u zrodu firmy Virtuse Energy, jež obchodovala s emisními povolenkami. Zhruba po pěti letech stanula firma na vrcholu, její obrat dosahoval až šesti miliard korun, Fousek se staral o expanzi na čínský trh, přednášel na odborných konferencích, v médiích se o něm psalo jako o podnikatelské hvězdě. Jenomže když se letos v lednu Fousek vrátil z dovolené, zastihla jej nepříjemná zpráva. Cena povolenek se na burze nečekaně propadla a firma se doslova ze dne na den ocitla v závažných problémech. "Provozní kapitál poklesl na hodnotu ohrožující budoucnost firmy," prozrazuje Fousek. Nakonec z firmy, která je dnes v insolvenci, kvůli neshodám se společníkem odešel. Nezbylo mu nic jiného než prodat byt, auto a začít si hledat nové živobytí. Vzor úspěšného podnikatele byl tentam. Spokojený sám se sebou S více než půlročním odstupem ale přiznává, že jej tato anabáze posílila. Uvědomil si totiž, že záleží hlavně na vnitřní spokojenosti sama se sebou. "Sice jsem přišel o peníze a majetek, ale z firmy jsem odešel s čistým štítem a hned jsem začal budovat něco jiného," tvrdí Fousek. Nyní pracuje jako generální ředitel firmy Solar Global Energy. Zachovat si vnitřní spokojenost je totiž podle Fouska důležité i pro uvažování o neúspěchu. "Je hrozně nebezpečné, když se lidé snaží jít nahoru podle nějakého vnuceného vzoru," domnívá se. "Neměli bychom se řídit tím, co nám je cizí, ale tím vlastním," dodává kouč Vladimír Tuka.
Proč je drobné podnikání tak důležité Absorbuje uvolněné pracovní síly a tím je významným stabilizujícím sociálním prvkem. Vyplňuje tržní „niky“ tam, kde to pro velké podniky není efektivní. Působí v takových teritoriích, které jsou pro velké podniky nezajímavé a tím napomáhají rozvoji i zaostalejších regionů. Je flexibilní, dokáže se rychle přizpůsobit změnám trhu a je inovativní. Zná místní prostředí a tudíž i místní potřeby. Umí čerpat výhody dostupnosti lokálních zdrojů. …….
Není hloupých otázek! „Není hanba že nevíš, ale že se neptáš.“ Turecké přísloví Ptejte se, dokud je okolí ochotno vám odpovídat….
ZK Budeme hlasovat: Buď účast na 9 přednáškách nebo ZK
Odborná literatura Barow, C., Burke, G., Molian D., Brown, R.: Enerprise Development: The Challeges of Starting, Growing and Selling Businesesses. Thomson, 2005. Robert T. Kiyosaki: Bohatý táta, chudý táta - Co bohatí učí své děti a chudí ne. Pragma 2002. Srpová, J; Řehoř, V. a kol.: Základy podnikání. Grada publishing. 2010. Michael E. Gerber: Podnikatelský mýtus. ManagementPress 2006. Leo Vodáček - Olga Vodáčková: Malé a střední podniky: konkurence a aliance v evropské unii. ManagementPress 2006. Udo Wupperfeld: Podnikatelský plán pro úspěšný start. ManagementPress 2005. Jiří Stýblo: Personální řízení v malých a středních podnicích. ManagementPress 2006. Peter F. Drucker : Drucker na každý den. ManagementPress 2006. Miloš Toman: Intuitivní marketing. ManagementPress 2006. Schumacher, E. F: Small is Beautiful: 25 Years Later, Hartley Marks Publishers Inc. 1999.
Internetové odkazy http://www.businessinfo.cz/ - oficiální stránky MPO se zárukou aktualizací a profesionálního přístupu (spolupracuje cca 20 různých institucí) http://www.jakpodnikat.cz http://www.podnikatel.cz/ http://www.ipodnikatel.cz/ http://portal.gov.cz/wps/portal/_s.155/8714?ks=883 http://www.podnikateldnes.cz/new/ http://abecedapodnikani.cz/