Výchova k občanství Právní základy státu - znaky státu.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Mgr. Irena Fadrhoncová.  Definice: právní norma je obecně závazné pravidlo chování, které je vyjádřeno zvláštní státem uznanou formou a jehož zachování.
Advertisements

Koncepce organizace posudkové služby JUDr. Jiří Veselý, Ph.D. ředitel odboru výkonu posudkové služby MPSV.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Mgr. Rostislav Navláčil Název prezentace (DUMu): 7. Stát a jeho funkce Název sady: Občanská nauka Ročník: 1. – 4.
velmocenské postavení katolická kalvinistické luteránské země v úpadku bývalá koloniální velmoc - špatná politika Habsburků; spoléhají se na dovoz – nerozvíjí.
Krajská správa ČSÚ v Plzni | Slovanská alej 36, Plzeň | Miloslav Chlad CIZINCI V ČR A PLZEŇSKÉM KRAJI Tisková konference, Plzeň,
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Hradec Králové, Úprkova 1 Autor: Mgr. Soldánová Dáša Název: VY_32_INOVACE_12C_16_Vznik Rakouska-Uherska Téma:
Pojem a význam práva Souhrn norem, stanovených uznaných státem k dosažení určitých společenských účelů, jejichž zachování je vynucováno státní mocí Objektivní.
Neziskové organizace Motto: „Abychom zbohatli materiálně, musíme nejprve zbohatnout v mysli.“
Ústavní základy legislativy JUDr. Jan Kněžínek, Ph.D.
ZŠ Brno, Řehořova 3 Já a společnost Výchova k občanství ročník III
 Název školy: ZŠ Pr ů honice, Školní 191, p ř ísp ě vková organizace  Název a č íslo materiálu: VY_32_INOVACE_D6_44  Autor: Zde ň ka Matoušová  Období:
Bělohlávek, M. a kol.: Ahoj, Úmluvo, 1. vydání, Parta Praha 2001.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Pardubice - Spořilov AUTOR: Hana Navrátilová NÁZEV: VY_32_INOVACE_VÝCHOVA K OBČANSTVÍ _18.MOC SOUDNÍ TEMA: MOC SOUDNÍ ČÍSLO PROJEKTU:
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr. Veronika Kubincová Název materiálu: VY_32_INOVACE_18_10_ Lidská práva Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Prof. JUDr. Vladimír Týč, CSc. Právo jako společenský jev: PRÁVO 1.vnitrostátní, 2.mezinárodní a 3.evropské (EU) Masarykova univerzita Brno 2016.
VY_32_INOVACE_Fi_III_19 Název Státní zřízení a formy vlády Název projektu: OP VK Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ OP Vzdělání pro.
Základy teorie státu. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně postižené,
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Ing. Jana Kadlecová Název materiálu:
Právní základy státu.
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Martin Havlena
Zákon o obcích 128/2000 Sb. + znění pozdějších předpisů
Výukový materiál Zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
Formy států.
Společné a koordinované politiky EU
Mezinárodní právo a jeho vliv
Zeměpis – 8.ročník VY_32_INOVACE_
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
Anotace Objasnit důvody vzniku státu. Seznámit žáky se znaky státu, popsat různé historické typy států. Výukový materiál.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Ernest Seifert Název materiálu:
Historické milníky EU Monika Matysová.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
Název školy: Základní škola Pardubice – Spořilov Autor: Mgr
Systém práva, jednota práva, kritéria členění práva na právní odvětví, právní instituty
Úvod do mezinárodního práva
Anotace Žák se seznámí s problematikou teorie státu Autor
Mezinárodní vztahy.
Vzdělávací oblast: Člověk a společnost
Název projektu: Moderní škola
AUTOR: Mgr. Alena Bartoňková
Základní škola a Mateřská škola, Chvalkovice, okres Náchod CZ /1
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Martina Slánská Kalhousová Název.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
SOUSTAVA CHRÁNĚNÝCH ÚZEMÍ EVROPSKÉHO VÝZNAMU
ŠKOLA: Základní škola Velké Karlovice, okres Vsetín
Název školy: ZŠ a MŠ T. G. Masaryka Fulnek Autor:
Anotace Žák se seznámí s problematikou národa, národnostních menšin a vztahu majority a minorit Autor Mgr. Petr Stonawski Jazyk Čeština Očekávaný výstup.
Legislativní změny na úseku EO, OP, CD (k datu )
Vznik a podstata státu Lidstvo prožilo převážnou část své existence bez státu. Počátky státní organizace jsou kladeny do doby rozvinutějšího zemědělství.
EVROPSKÁ UNIE Hlavní orgány (11)
Výchova k občanství Státní správa a samospráva
Společnost Označení materiálu:
VELKÁ FRANCOUZSKÁ REVOLUCE
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Římská republika.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
VY_32_INOVACE_VO.9.A.02 Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Nikola Grbavčicová Název materiálu: VY_32_INOVACE_VO.9.A.02_typy_a_formy_statu.
VY_32_INOVACE_VO.9.A Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Nikola Grbavčicová Název materiálu: VY_32_INOVACE_VO.9.A.01_PRÁVNÍ ZÁKLADY STÁTU-ZNAKY.
ŠKOLA: Základní škola Velké Karlovice, okres Vsetín
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Matriční úřad.
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
INSTITUCE EVROPSKÉ UNIE
Vzdělávací oblast: Člověk a společnost (Výchova k občanství)
SPRÁVNÍ PRÁVO.
Stát – co to je? Výchova k občanství základní znaky státu
STÁTNÍ ZŘÍZENÍ (FORMY VLÁDY)
Transkript prezentace:

Výchova k občanství Právní základy státu - znaky státu

Krátká rozcvička na téma stát  Napiš tři neevropské současné státy  Napiš dva státy z celé historie lidstav, které již dnes neexistují: 12.

Stát  Zamysli se a napiš co je podle tebe stát.

Co to je stát???  Stát - organizované společenství lidí, žijících trvale na určitém ohraničeném území  Organizace disponující mocí vládnout, soudit a vydávat zákony závazné pro své občany  Stát je vymezen: mocí, lidem a územím  Aby mohl stát existovat, spolupracovat s jinými státy a uzavírat mezinárodní vztahy, musí být ostatními státy uznán jako samostatný subjekt mezinárodního práva  - Aby mohl stát existovat, spolupracovat s jinými státy a uzavírat mezinárodní vztahy, musí být ostatními státy uznán jako samostatný subjekt mezinárodního práva

Znaky státu  obyvatelstvo  ohraničené území  státní aparát – soustava orgánů vykonávajících státní moc a správu  právní subjektivita – způsobilost samostatně vystupovat v právních vztazích navenek i uvnitř státu  svrchovanost (státní suverenita) – stát není podřízen žádnému vyššímu orgánu  ozbrojená moc – policie, armáda Každý stát musí mít tyto následující znaky:

Zadání DU  Vytvořit obrazovou koláž se základními znaky státu viz slide výše  Zaslat na tuto adresu:

Formy státu Rozlišení podle výkonu státní moci:  Demokracie – státní moc je vykonávána účastí občanů na správě a řízení státu  Diktatura – státní moc neomezeně vykonává jednotlivec (diktátor) nebo skupina osob (politická strana), občané nemají možnost podílet se na správě a řízení státu Uveď příklad demokracie a diktatury

Formy státu - pokračování Rozlišení podle toho, kdo stojí v čele:  teokracie – v čele stojí vládce, který je považován za vykonavatele boží vůle (např. Vatikán)  monarchie – doživotní vláda panovníka (monarcha) – knížectví, království, císařství  konstituční monarchie – moc panovníka omezena ústavou  republika – v čele stojí na určité volební období prezident

Rozlišení podle vnitřního uspořádání  Unitární stát – jednotný stát, jediná soustava nejvyšších státních orgánů, jediné občanství, nižší územní celky (jako třeba kraje nemají satus samostatných spolkových zemí)  Federace - jde o složený stát, skládající se ze států - členů federace s různým označením (státy, země, republiky, kantony, provincie). Členové federace mají vlastní zákony, vlastní státní orgány.

Federace světa Usa, Rusko, Německo, Argentína, Brazílie, Kanada

Unitární státy světa Čína, Francie, Itálie, ČR

Domácí úkol  Uveďte tři příklady teokratického státu, monarchie, republiky. Můžeš čerpat z celých dějin lidstva.  Podpis rodičů  Samostatná A4