Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr. Ludmila Handrejchová Vytvořeno dne: Název: VY_32_INOVACE_11B_CJ8_20_LITERATURA.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
32_04_34 Renesance - shrnutí Anotace Renesance - shrnutí
Advertisements

Anotace Žák se seznámí s ukázkou tvorby M. Cervantese …. Autor Tomáš Krsek Jazyk Čeština Očekávaný výstup Popíše vlastnosti postavy rytíře a pokusí se.
Název SŠ: Střední škola živnostenská Sokolov, příspěvková organizace Číslo projektu:CZ.107/1.500/ Název projektu: Moderní škola Předmět:Český.
VY_32_INOVACE_ČJ.8.16_Miguel de Cervantes,prezentace Název šablony : Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Zaměření VM :Jazyk a jazyková komunikace.
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka na gymnáziu podporovaná.
Španělská renesanční literatura
Jméno autora: Mgr. Barbora Jášová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_13_CJL_2 Ročník: II. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Už zase skáču přes kaluže
Název Miguel de Cervantes y Saavedra Předmět, ročník
Název Balada o Tristanovi a Isoldě Předmět, ročník
FANTASTICKÁ LITERATURA
Identifikátor materiálu: EU – Anotace Žák se seznámí s životem a tvorbou Z. Jirotky…. Autor Tomáš Krsek Jazyk Čeština Očekávaný výstup Seznámí.
Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vyučovací předmět: Český jazyk a literatura Ročník: 6. ročník Anotace: Mark Twain životopis, romány,
Renesanční literatura ve Francii a ve Španělsku Mgr. Ludmila Růžičková Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/
Giovanni Boccaccio díla: Dekameron – cyklus 100 novel, eroticky zaměřené, 10 dní, 10 mladých lidí (3 muži a 7 žen). Fiesolské nymfy Milostné vidiny.
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Inovace a zkvalitnění výuky projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Vypracovala: Mgr. V. Sýkorová Použitá literatura: A. Bauer: Čeština na dlani – přehled světové a české literatury/ český jazyk, nakladatelství Rubico,
Španělská renesance.
NÁZEV ŠKOLY : Základní škola Hostouň, okres Domažlice, příspěvková organizace NÁZEV PROJEKTU : Moderní škola REGISTRAČNÍ ČÍSLO PROJEKTU : CZ.1.07/1.4.00/
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr. Ludmila Handrejchová Vytvořeno dne: Název: VY_32_INOVACE_10A_CJ9_02_SLOH_A_KOMUNIKACE.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr. Ludmila Handrejchová Vytvořeno dne: Název: VY_32_INOVACE_2C_CJ9_09_SLOH_A_KOMUNIKACE.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr. Ludmila Handrejchová Vytvořeno dne: Název: VY_32_INOVACE_11B_CJ8_12_LITERATURA.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr. Ludmila Handrejchová Vytvořeno dne: Název: VY_32_INOVACE_10A_CJ9_01_SLOH_A_KOMUNIKACE.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr. Ludmila Handrejchová Vytvořeno dne: Název: VY_32_INOVACE_6A_CJ9_14_SKLADBA.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr. Ludmila Handrejchová Vytvořeno dne: Název: VY_32_INOVACE_6A_CJ9_09_SKLADBA.
ROMÁN Žánr velké epiky delší časový úsek Pozadí společenských událostí doby Druhy románu: společenský, dobrodružný, fantastický, sci-fi, milostný, psychologický,
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr. Ludmila Handrejchová Vytvořeno dne: Název: VY_32_INOVACE_11B_CJ8_18_SLOH_A_KOMUNIKACE.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr. Ludmila Handrejchová Vytvořeno dne: Název: VY_32_INOVACE_2C_CJ9_17_LITERATURA.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr. Ludmila Handrejchová Vytvořeno dne: Název: VY_32_INOVACE_11B_CJ8_07_NAUKA_O_SLOVNÍ_ZÁSOBĚ.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr. Ludmila Handrejchová Vytvořeno dne: Název: VY_32_INOVACE_11B_CJ8_14_LITERATURA.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr. Ludmila Handrejchová Vytvořeno dne: Název: VY_32_INOVACE_2C_CJ9_20_LITERATURA.
Epos Zpracovala: Mgr. Martina Kadlčková Září 2012 Výukový materiál je určen pro žáky 8. ročníku. Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
Významní představitelé renesanční literatury
Zvuk a hudba.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Ludvík Napoleon a druhé císařství
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Vlnění Vznik vlnění.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vyučovací předmět: Český jazyk a literatura Ročník: 6. ročník Anotace: Daniel Defoe životopis anglického.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
Renesance Mgr. Hana Šenková.
Literatura v období renesance
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Transkript prezentace:

Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr. Ludmila Handrejchová Vytvořeno dne: Název: VY_32_INOVACE_11B_CJ8_20_LITERATURA – Miguel de Cervantes Saavedra (životopis, dílo) Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Téma: LITERATURA Miguel de Cervantes Saavedra (životopis, dílo) Ročník: 8. ročník Klíčová slova: Miguel de Cervantes Saavedra, Příběhy Dona Quijota, donkichotství, parodie

ANOTACE Materiál slouží k seznámení se životem a dílem Miguela de Cervantesa Saavedra. Formou skupinové práce žáci pracují s ukázkou v Čítance pro 8. ročník ZŠ str. 39 – 45.

Miguel de Cervantes Saavedra obrázek 1:

ŽIVOTOPIS Narozen: Alcalá de Henares Úmrtí: Madrid prožil dobrodružný život jako chudý šlechtic se stal vojákem, přišel o ruku, byl zajatcem pirátů, a dokonce otrokem ani poté, co jej přátelé vykoupili, se mu příliš nevedlo, načas se ocitl ve vězení

právě tam začal psát román o „důmyslném“ rytíři Donu Quijotovi de la Mancha původním autorovým záměrem bylo parodovat díla, která vyumělkovaným stylem opěvovala neskutečná dobrodružství a mravy rytířů Don Quijote, chudý zeman pobláznění četbou takových knih, vyráží do světa za hrdinskými činy, jimiž by se stal hoden „paní svého srdce“ – vysněné Dulciney jeho vzhled, výzbroj, kůň i chování však vzbuzují cokoli jiného než obavy a úctu

Důmyslný rytíř Don Quijote de la Mancha: o rytířský román o Hlavním hrdinou jeho románu je stárnoucí zeman Alonso Quijano, který se pomátl na rozumu ze čtení rytířských románů. Proto se rozhodl, že se stane rytířem. Sobě i svému koni vymyslel jména a určil si ženu, pro níž bude konat své skutky. Během první výpravy je jedním hospodským pasován na rytíře. Při další výpravě získá zbrojnoše jménem Sanchu Panzu. Ten se s ním vydává na cesty jen proto, že mu Alonso slíbil

ostrov. Následuje řada příběhů, které jsou motivem cesty, kdy poblázněný idealista stále znovu naráží na realitu.Parodie: je přetvoření obsahu původního díla do směšného charakteru imituje originální dílo, na něco naráží, zdůrazňuje chyby nebo naopak záměrně dělá vše dokonale

Donkichotství: Don Quijote se stává hrdinou spíše tragickým než směšným, protože svým ideálům (na rozdíl od většiny ostatních lidí, nakažených hamižností a pokrytectvím) opravdu věří morální v donkichotství se mluví o člověku, jehož snažení je marné, bez výsledku, ale přesto má jistý morální význam

Práce s ukázkou v Čítance pro 8. ročník ZŠ – str. 39: 1)Projevuje hlavní hrdina rytířské ctnosti? 2)Proč je ve svém konání neúspěšný? 3)Čím se liší od ostatních? ano, neusiluje o zisk, snaží se pomáhat potřebným ano, neusiluje o zisk, snaží se pomáhat potřebným není svět takový, jaký chce, aby byl není svět takový, jaký chce, aby byl je nepraktický, naivní, poblouzněný je nepraktický, naivní, poblouzněný

4)Proč se stal Don Quijote nesmrtelnou postavou? 5)V čem je tragičnost Dona Quijota? 6)Co je donkichotství? spojuje v sobě velikost s neschopností, tragické s komickým spojuje v sobě velikost s neschopností, tragické s komickým velké a čisté ideály, pro něž žil, většina ostatních nepřijala, nepodařilo se mu změnit svět velké a čisté ideály, pro něž žil, většina ostatních nepřijala, nepodařilo se mu změnit svět snaha dosáhnout nemožného, snílek, nevidí to, co skutečně je, vede s „něčím“ nerovným boj, marná snaha … snaha dosáhnout nemožného, snílek, nevidí to, co skutečně je, vede s „něčím“ nerovným boj, marná snaha …

POUŽITÉ ZDROJE SOUKAL, Josef. Čítanka pro 8. ročník základní školy. Praha: SPN – PEDAGOGICKÉ NAKLADATELSTVÍ. a. s., 2002, ISBN SOUKAL, Josef. Metodická příručka k čítankám pro 6. – 9. ročník základní školy. Praha: SPN – PEDAGOGICKÉ NAKLADATELSTVÍ, a. s., 2002, ISBN Miguel de Cervantes Saavedra (text): AUTOR NEUVEDEN. cs.wikipedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: Miguel de Cervantes Saavedra (obrázek 1): DE JAUREGUI Y AGUILAR, Juan. cs.wikipedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:

Parodie (text): AUTOR NEUVEDEN. cs.wikipedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: